Vývoj aktuálně technologicky nejnovější generace open-source ovladačů pro GPU AMD sice zdárně pokračuje, ale stále je poměrně dost funkcionality k dispozici jen v uzavřené nástavbě AMDGPU-PRO. FreeSync v základní open-source vrstvě se ale blíží.
Připomeňme, že AMD FreeSync je technologie pro adaptivní synchronizaci obnovovací frekvence mezi GPU a monitorem na bázi toho, jak rychle je schopna grafická karta sestavovat obraz. Primárně je cílena na 3D hry, kde je velké kolísání výkonu a tedy i počtu snímků za sekundu na denním pořádku. Tato technologie má i svoji konkurenční uzavřenou alternativu v podobě Nvidia G-Sync – ta ale navíc vyžaduje podpůrný hardware v monitoru. FreeSync se ukázal jako lepší cesta, pročež byl později standardizován jako VESA Adaptive Sync a je i podporován rozhraními DisplayPort a HDMI.
Podpora FreeSync (toto původní označení pro technologii se tak vžilo, že se nadále používá) ale není součástí otevřených ovladačů od AMD, což primárně znamená stávající generaci ovladače AMDGPU. Je ale jen otázkou času, než se tak stane, neboť před několika hodinami se objevil patch zvící několik desítek řádků zdrojového kódu pro Mesa, který sice nemá kvalitu pro začlenění tak, jak je, ale ukazuje, jakou cestou se implementace podpory vydá(vá). Stojí za ním Nicolai Hähnle z AMD.
Patch aktuálně podporuje použití FreeSync s X aplikacemi v režimu celé obrazovky. Jeho snahou je ukázat možnou cestu, a to z hlediska využití, pro které byl FreeSync primárně vyvinut, tedy celoobrazovkové 3D aplikace / hry, kde je snaha, aby GPU snímky vykreslovalo jak je v jeho možnostech a monitor se danému tempu přizpůsobuje svou obnovovací frekvencí. Dodejme, že budoucí implementace FreeSync není jen pro omezení efektů nesynchronizované obnovovací frekvence mezi GPU a LCD (tearing, stuttering), ale také díky možnost flexibilně snižovat obnovovací frekvenci na nižší hodnoty než obvyklých 60 Hz povede k nižší spotřebě počítače.