Spíš naopak, herní enginy dokážou celkem naplno využít AVX, a vzhledem k tomu, že Zen potřebuje 2 cykly na jednu AVX instrukci a Intel jen jeden, tak by to mohlo udělat právě těch 10%. Další věc je přístup do paměťi, tam já osobně očekávám největší změny v budoucnu.
Ale i přes tyto vady si myslím, že AMD uvedlo na trh parádní kus, a pokud v příští generaci AMD zapracuje na podpoře AVX512, tak by do toho určitě šel.
Jen pro pořádek - mezi hráči s našponovaným rozpočtem tolik oblíbená Pentia G AVX vůbec neumí - takže to by asi nefungovalo vůbec.
Ony optimalizace na konkrétní architekturu (u her poměrně logicky Intel) dokáží udělat strašně moc, to se ví už od 90. let (a ne, nic špatného na tom samozřejmě není).
AVX se používá při enkódování videa a pod.
Jeden z důvodů, proč byly kdysi Athlony K7 a K8 tak dobré v hrách, bylo i to, že dokázaly vzít optimalizace udělané pro Pentia P5 a P6 tak jak ležely a běžely (a možná ještě trochu líp).
Ryzen evidentně optimalizace pro Core ix tak docela nebere, jenže... co jiného se dalo za stávající situace čekat?
Jen pro pořádek ... Pentia G AVX vůbec neumí - takže to by asi nefungovalo vůbec.
Aplikace a herní enginy umí dynamický dispatch - detekují rozšíření CPU za běhu a podle toho zvolí nejlepší možnou implementaci (tabulka funkcí, atd). Tímto způsobem je možné podporovat archaické CPU bez SSE4.1 a i ty nejnovější s AVX2. Tento dispatch využívají ovladače GPU, prohlížeče, crypto, libc, atd..., v podstatě kažný kus SW který dokáže využít SIMD.
AVX se používá při enkódování videa a pod.
AVX+ se dá použít všude, kde se dá použít SSE+, takže téměř všude...
Ryzen evidentně optimalizace pro Core ix tak docela nebere
A není to spíš rodzíl v architektuře? Vždyť AMD dalo jasně najevo, že vidí budoucnost v multi-core a nehodlají se moc zabívat rozšiřovám šířky SIMD, což je v rozporu s tím, jak to vidí Intel (rychlé AVX, plány pro AVX512). Pokud někdo chce optimalizovat pro budoucí generace CPU, tak upraví aplikaci tak, aby využila víc vláken.
Ukažte mi herní test, ve kterém AVX Core i3 bude měřitelně rychlejší (nad rámec rozdílů v cache a frekvenci a případně HT) než non-AVX Pentium G. (neříkám, že nic takového není, ale bude to na dlouhé lokte a určitě ne u mainstream titulů)
Programátoři her jsou konzervativní a volí cestu nejmenšího odporu - dokud budou na trhu nová CPU bez AVX (a to přímo od samotného Intelu), není důvod používat v herních enginech AVX (nikdo nebude nic programovat a hlavně debugovat dvakrát, pokud opravdu nebude muset).
AVX je navíc performance hog na čemkoliv, s výjimkou nejnovějších Skylake/Kaby Lake, AVX je dnes pro hry zhruba stejně relevantní, jako byla kdysi MMX (schválně si dohledejte, proč byla Pentia MMX rychlejší, než non-MMX varianty a nápověda - s MMX to fakt nemělo nic společného, spíš naopak, a stejně tak neměly přístustky herního výkonu architektury "Sandy Bridge" (a n.) nic společného s AVX, to byla opět jen kouřová clona pro zakrytí opravdových změn "pod kapotou").
No tak hlavně už léta letouci umí dynamic linkery v OS natáhnout knihovny I podle subsetu instrukcí architektury a dá se to kombinovat. Pro vymastene operační systémy existují I extra loadery komponent které detekuji sady a podle toho natahnou knihovny. To že to občas nefunguje je věc jina:) Vítána to vlastnost u games. Většinou už je to řešeno na úrovni sdk/enginu běžný progros her to resit nemusi.
Spíš naopak, herní enginy dokážou celkem naplno využít AVX, a vzhledem k tomu, že Zen potřebuje 2 cykly na jednu AVX instrukci a Intel jen jeden, tak by to mohlo udělat právě těch 10%. Další věc je přístup do paměťi, tam já osobně očekávám největší změny v budoucnu (prefetcher, atd).
Ale i přes tyto nedostatky si myslím, že AMD uvedlo na trh parádní kus, a pokud v příští generaci AMD zapracuje na podpoře AVX512, tak bych hned koupil. Dokonce už teď přemýšlím o prodeji SkyLake :)