Hlavní navigace

AMD vysvětluje extrémní teploty Radeonů RX 5700

Sdílet

David Ježek 15. 8. 2019
AMD Radeon RX 5700 XT Autor: AMD

Po vydání nových 7nm Radeonů řady RX 5700 se začaly množit dotazy uživatelů na extrémně vysoké reportované teploty GPU. Ty za běžného provozu dosahují klidně i ke 110 °C (což je hodnota Tjunction), v případě syntetických testů typu Furmark pak lze zaznamenat i špičky až 113 °C.

AMD komentuje takto: tyto teploty jsou očekávané, normální a v rámci specifikací čipu. GPU obsahuje velmi sofistikovaný systém řízení provozních parametrů a mnoho čidel, díky čemuž nemusí používat nejhorší možný scénář a srážet frekvence/napětí agresivněji, namísto toho se karty snaží poskytnout pomocí velmi jemně krokovaného řízení paramerů co nejvyšší výkon i když některé lokální čidlo může následně reportovat takto vysoké hodnoty teplot.

Dlužno připomenout, že test Furmark je ryze zátěžový test nemající nic společného s reálným provozem, jehož doménou je záměrné překračování provozních mezí grafik po celá léta – čemuž se AMD i Nvidia vždy snažily bránit detekcí běžícího Furmarku, aby tak nedocházelo ke zvýšenému riziku poškozování karty.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 8. 2019 18:56

    RDa

    Jak lze prekrocit provozni meze procesoru nebo GPU ciste na aplikacni urovni? Nepredpokladam ze FurMark zamerne pretaktovava hardware mimo meze. Takze pokud neco zhori nebo znici jen proto, ze tam bezela regulerni aplikace, tak je vyrobek vadny. Zas vyplouva na povrch ze neco bylo smejdacky prodano a nadsazeno.. at si na krabici pridaj treba nalepku "urceno pro hrani 30min denne".

  • 16. 8. 2019 10:17

    bez přezdívky

    Upřímně řečeno, myslím si, že málo které spotřebitelské zařízení snese trvalou/dlouhodobou zátěž na hranici provozních parametrů, zvláště v situaci, kdy běžným provozem tyto limity nejsi schopen dosáhnout.

    Autem taky můžeš jet 130 po dálnici se zařazenou jedničkou, ale nikdo rozumný nečeká, že to auto dojede z Prahy do Brna. A jsem zvědavý, jak bys v tomto případě řešil reklamaci -- vždyť to přece jde, tak to musí vydržet!

  • 16. 8. 2019 13:34

    bez přezdívky

    Autem netřeba jet jedničkou po dálnici, k úspěšnému poškození spojky stačí v Praze v koloně místo plynu a brzdy popojíždět se zařazenou dvojkou a rychlost regulovat čistě spojkou. Je to pohodlné, šetří to nervy, jen se vám holt ta spojka uvaří. Tak tak, ani výrobci aut nedokáží vyrobit auto tak, aby se "samo" nezničilo při "trochu" extrémním využití. Méně zkušení řidiči to zvládnou i při couvání do kopce :-)

    Podobně se dají rychle zničit brzdy, stačí je dostatečně dlouho "tak lehce šolíchat" - jízda je příjemná, zpomalování průběžné narozdíl od cuknutí když někdo brzdu sešlápne prudce. Jenže se tím dají docela rychle zničit, nehledě na to, že pokud takhle pojedete dlouho, tak se přehřejí a budou fungovat nesrovnatelně hůř. A opět: jak si to proboha můžou výrobci aut dovolit, že?

    A takových případů kolem nás je mnoho - prakticky každá věc se dá poškodit tím, že jí budeme používat extrémním způsobem. Proč by to u grafických karet mělo být jinak?

  • 18. 8. 2019 22:41

    Trident

    Graficka karta muze byt klidne zatezovana pomerne znacne. Staci tam dat nejake detailni renderovani ci vypocty. Je to normalni zatez ale vyzene to grafiku taky za hranici moznosti. A to klidne na vice nez 12 hodin. Je to jak motor z favorita. Bud s nim slo jezdit normalnim autem a nebo z nej udelat kogeneracni jednotku ktera bezela 24 hodin denne.

    Jinak plne manualni spojka do prahy nepatri a nektere vozy uz s ni ani nejdou sehnat. Ja mam taky rad veterany. To je ok. Ale je treba se na veci podivat realne. Manualni spojka s prevodovkou - uz davno tomu jiz co to zaclo mizet i u autobusu karosa.
    Do provozu v praze proste manual nepatri. Maximalne poloautomat se sekvenci. Uplne nejvic mne dostava kdyz jeste v roce 2019 ridic povoli spojku a pomalu to do vas v kopci napali protoze automaticka rucka neni standard. Nebo nez se kolona "kvedlacu" rozjede a samozrejme to nekomu jeste chcipne tak clovek stihne dopit kafe.
    U automatu se brzdou bezne stoji a reguluje pomala jizda brzdou. Ty moderni zvladaji prepinani mezi brzdenim motorem a brzdami. Nehlede na to ze brzdy jsou proti prevodovce takrka za babku takze rada levnych automatu je proste prosolicha nebot jejich oprava je levna, ale do hor na protahle brzdeni kde je treba i motor se to holt nehodi. Tam treba jit do nejakeho inteligentnejsiho krapu.

  • 16. 8. 2019 13:29

    David Ježek

    Představ si to tak, že Furmark zatěžuje atypicky různé jednotky GPU. GPU jsou obvykle architektonicky navrhována na danou generaci her/enginů/API/vy­užití a buď to výrobce trefí naprd (např. Radeony HD 2900), nebo to trefí skvěle (Radeony HD 4800, ...). Furmark je prostě tak trochu hloupý test, který nic nevypovídá, podobně jako třeba svého času demo enginu Stone Giant, které Nvidia VELMI tlačila do recenzí, protože tak jeho GPU vycházely DALEKO líp než AMD ... a to jen proto, že Nvidia jej uvedla později a mohla tak reagovat na jí samou otestované limity výkonu tesselační jednotky AMD, kde do svého GPU to povýšila a na Stone Giantu (případně Unigine Heaven v nejvyšším nastavení) ukazovala, že ona má lepší tesselaci - což byl ten tahák, co s tou tehdejší generací GPU přicházel do světa her. Z mého pohledu to byl morálně podvod s nulovou vypovídací hodnotou (slyšel si za poslední roky o Stone Giantu? Já ne, po testu té GeForce se totiž po něm tak trochu slehla zem). A podobně je to s Furmarkem.