To ze zprávy není jasné, ale tipuji, že nemají důvod tvořit další čip x86. Změnu architektury má Apple už historicky několikrát vyzkoušenou a vendoři víceméně počítají s tím, že životnost aplikací na MacOS je omezená. Svým způsobem, Apple těmito kroky stimuluje vývoj v jejich "světě". Staré aplikace tak odumírají a Apple si tím neuvěřitelně rozvazuje ruce.
Chápu. No uvidíme. Přechodem z RISC na intel x86 si pomohli, nevím jestli by apple s powerPC byl konkurenceschopný, ale přechod z dominantní platformy jinam není už jen tak, navíc když desktopových uživatelů obecně ubývá. A taky co by zvolili za architekturu? ARM? A byl by macOS na ARMu výkonově konkurensceschopný? Spousta lidí ty macy má na stříhání, kodování, prostě na práci. ARM na tohle ještě pořádně nemá.
Ale tyhle operace poskytuje jejich API pro video, coz si pak interne resi vysoce optimalizovanou akceleraci pres GPU treba. Takze neni to jak u Win/Lin, ze kazdy sw si resi kodeky sam a pak neco jede lip a neco hur, neco s gpu neco bez.. proste u Applu se co nejvice snazi poskytovat OS a vyrobce OS, proto to ma ponekud navrh na stejnem hw. Kriticke veci se udelaji jednou a poradne. Ne kazdy po svem a porad spatne.
Možná je to scifi, ale Apple má jedny z nejvýkonnějších mobilních ARMů vůbec, a nepochybuji, že to na běžný provoz Macbooku stačí. A AMD GPU mají otevřené ovladače, takže by teoreticky mělo být možné je na ARMu rozjet. Hardwarové x86 emulace už taky existuje.
Nevím, jak tím vyřeší PRO, přece nebudou mít část nabídky x86 a část ARM. Třeba to vyřeší klaudem.
Mně osobně se celý ten ekosystém Applu zamlouvá, i když to není můj šálek kávy.
Zajistit si vlastní procesory je rozumné, ale sbližování iOS a MacOS? Na papíře to zní dobře, ale když vidím realizaci u konkurence jako je Microsoft ... Například adopce WIN X po uvedení na trh byla jedna z nejhorších, jaké nový OS od MS měl a o tři verze starší WIN 7 těsně překonal až asi po dvou a půl letech od oficiálního uvedení na trh a to přesto, že veliké množství uživatelů mělo možnost upgrade zdarma. Jak říkám, na papíře to zní dobře, ale pozor na konkrétní implementaci, aby to sbližování nedopadlo jako u MS.
Sbližování iOS a macOS...
Jako dlouholetý uživatel a vývojář na Apple jsem o tom dost přemýšlel, jestli a jak by to mělo smysl...
Pár poznámek...
Vidím v zásadě dvě možnosti:
1. iOS aplikace jako "widgets" na macOS. Mimochodem, to by šlo rychle, simulátory iOS které Apple dodává s Xcode jsou velmi dobré, v podstatě by šlo o virtualizaci systému a omezené sdílení dat.
2. Univerzální aplikace: pokud jde o design UI, iOS aplikace mohou být dnes "univerzální", tj ta samá aplikace může běžet na iPhone 4s, iPhone X, iPad Pro i AppleTV s jejich opravdu rozdílnými velikostmi displayů. Designování UI (Interface Builder, dnes integrovaný do Xcode) to podporuje. Co by byl myslím další, problematický rozměr tvroby takové aplikace je rozdílné paradigma ovládání na dotykovém/nedotykovém displayi (i když i toto se stále více díky kvalitě TrackPadů stírá - já už roky nepoužívám myš ale externí TrackPad).
Ještě dodám že aplikace do App Store jsou už dnes v základním nastavení nahrávané v podobě bytecódu a při distribuci do konkrétního zařízení mohou být překompilovány a zbaveny irelevantních assetů.
Když dva dělají totéž, není to totéž. Apple už několikrát ukázal, že je schopnej poučit se z chyb konkurence.
Trhem zatracené řešení staré deset let znovu s velkou pompou uvedl, maličko jinak, a ujalo se to. Apple nic netlačí, může si dovolit řešení vymazlit a pak ho teprve uvést na trh. Jako například dotykové telefony, nebo multitouch trackpad.
Bylo by prima, kdyby jim tohle vyšlo. Telefony už teď mají spoustu bohatě dostačujícího výkonu. Doufám, že se dočkám času, kdy nebudu muset řešit laptop a na všechno mi bude stačit telefon.
Já jsem pro zdravou konkurenci, ale obávám se, že si spíš Apple vytvoří nové iSADY instrukcí a omezí použití těchto procesorů pouze na produkty Apple, čímž ještě víc izoluje prostředí applů od zbytku světa.
Ale pokud budou čipy Applu běžně prodejné (na to moc nesázím), mohlo by to pozitivně rozvířit konkurenční vody.
Jsem teda zvedav jak to zahybe s cenou, pripadne ziskem Apple, vyvoj novych procesoru fakt neni za hubicku.....
Celé to taky může být jen nátlak na Intel, aby jednal o "dobrých" podmínkách, nebo také nepřímá výzva pro ostatní výrobce, aby se předháněli při vyjednávání. Nebývá moc jiných racionálních důvodů ohlašovat změnu, když ani nevíte kdy nastane, či jaká bude. Ani to není obvyklý styl Applu.
Apple nic neohlasil, tohle je leaknuta zprava. Tady je puvodni zprava:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-02/apple-is-said-to-plan-move-from-intel-to-own-mac-chips-from-2020
Pro zařízení cílená na běžného uživatele (náhrada Mac Mini, Macbooku 12 a MB Air) v podstatě není co vyvíjet, A11 použitá v iPhonech 8 a X je proti v nim použitým CPU výkonnější už dnes... Sám mám jako hlavní zařízení právě ultratenký Macbook 12 a iPhoneX je proti němu výkonnější a to opravdu o hodně - přitom ale nemám pocit, že by mne výkon MB12 omezoval.
Samozřejmě s náhradou u výkonnějších iMaců a Macbooků Pro to bude trochu složitější, ale nikde není psáno, že se musí měnit vše najednou.
Problém je spíš řešení softwaru, převod aplikací, atd., tam je zádrhelů více a některé vnímám jako docela velký potenciální problém, naproti tomu vlastní hardware bude nejspíš jednodušší, než by se zdálo.
Převod aplikací bude největší zádrhel. Paradoxně nejlépe si v tom vede Linux, kde je drtivá většina aplikací open source a adaptování na nové architektury je tak výrazně rychlejší. Dneska lze desktopový Linux s drtivou většinou aplikací plnohodnotně používat na ARMu.
U platformem, kde jsou výrazně rozšířenější uzavřené aplikace a závisí tak na vůli a ochotě jejich autorů je portovat, to jde mnohem pomaleji. Stačí se podívat fail v podobě Windows RT. Stejně tak jako nyní ty nové notebooky od Asusu a HP s Windows 10 postavené na Snapdraggonu 835. Sice už podporují win32 aplikace (jejichž nepodpora byl hrobník Windows RT), ale jen díky emulaci a výkon je prý žalostný.
Windows má největší ekosystém legacy aplikací, takže u nich jsou takové přechody nejtěžší, ale myslím si, že to nebude sranda i u macOS.
Ono to ani v Linuxu není tak idylické. Shodou okolností s Linuxem pracuji v současnosti více na různých ARM udělátkách než na x86 a přímo dostupné není zdaleka vše. Rekompilace Opensource je pro běžného uživatele nezajímavá, to prostě nedá, ale hlavně i vývojář leckdy narazí na problémy, kdy něco moc nejde a portace v reálu znamená pořádnou porci práce (v extrému fakticky nový vývoj). Zrovna nedávno jsme na jeden takový špek narazili :-(
Ad Win10ARM - já bych byl s pojmem fail opatrný. Tyhle věci chtějí čas, jestli postupně přibyde do store univerzálních UWP aplikací, tak to začne být zajímavé. Výkon emulace z principu není zázračný, nicméně ani není zas tak zlý, MS využívá některých funkcí specifických pro daný Snapdragon, které právě zlepšují výkon emulace.
Já něco takového už zažil u Applu při přechodu z PowerPC na Intel - také to nešlo okamžitě, v první fázi dost aplikací chodilo v Rossetě (emulace), což bylo výkonově také problematické, plné využití přišlo až s nástupem Universal binary aplikací.
Windows RT fail byly, na jedné straně emulace pro přechodnou dobu žádná, na druhé nabídka aplikací k smíchu. Ale nové W10ARM by mohly dopadnout lépe - vývojářské nástroje jsou přeci jen na toto připraveny lépe než v době RT, emulace minimálně částečně překlene meziobdobí.