Hlavní navigace

Atlassian přestává prodávat nové licence na serverové produkty

Sdílet

huh 28. 1. 2021
Atlassian Autor: Atlassian

Od 2. února 2021 přestává Atlassian prodávat nové licence pro serverové produkty jako je Jira, Confluence, nebo BitBucket server pro provoz na vlastním železe (on-premise) a zároveň zdražuje poplatky za údržbu stávajících licencí. Do roku 2022 budou produkty podporovány a opravovány chyby. Další dva roky budou opravovány kritické bezpečnostní chyby. Druhého února 2024 pak podpora skončí úplně.

Doporučeným řešením je přejít na Atlassian Cloud.

Podrobné informace lze najít na stránce otázek a odpovědí.

Tato zprávička byla zaslána čtenářem serveru Root.cz pomocí formuláře Přidat zprávičku. Děkujeme!

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 1. 2021 12:25

    Filip Jirsák

    Upřesnil bych, že jako pokračování zbývají stále dvě možnosti – cloud (vše běží na infrastruktuře Atlassianu) a Data Center, což je on-premise řešení na vlastní cloudové infrastruktuře zákazníka (ale to se vyplatí jen velkým zákazníkům).

    Jinak Atlassian přestává prodávat nové licence řady Server, ale jejich podpora poběží ještě několik let.

  • 28. 1. 2021 17:01

    andrej

    Docker a cloud images su len jedna z moznosti, Atlassian produkty su normalne javove aplikacie takze to bezi na akomkolvek operacnom systeme alebo na windowsoch.
    Co sa tyka cloudu tak AWS a Azure.
    Napr. pre Jiru https://www.atlassian.com/software/jira/download/data-center a docker https://hub.docker.com/r/atlassian/jira-software/tags?page=1&ordering=last_updated a

  • 28. 1. 2021 17:14

    Filip Jirsák

    To ale píšete a současných Server licencích, které právě končí. Ty licence Data Center už jsou právě dostupné jen pro AWS, Azure a jako Docker image. Ono je to logické, je to pro tisíce uživatelů, takže už to nemůže běžet v jakémkoli prostředí – určitě chce mít Atlassian pod kontrolou použité JDK, jeho parametry, systémové knihovny, aby z toho vytáhli maximální výkon.

  • 28. 1. 2021 17:29

    andrej

    https://www.atlassian.com/migration/journey-to-cloud?tab=data-center-dates

    How long will you continue to offer Data Center?
    Atlassian has no plans at this time to end of life Data Center products. We understand that some customers have have business requirements that might prevent you from operating in cloud.

  • 28. 1. 2021 18:54

    Filip Jirsák

    Ano, víme, že jste se v tom totálně ztratil. Platí, co jsem psal v komentářích ve 12:25 a 13:58. Takže od úterý nekoupíte licenci, se kterou byste mohl provozovat serverovou aplikaci Jira třeba přímo na Windows (bez virtualizace).

  • 28. 1. 2021 21:05

    Tomáš Trnka

    Co přesně máte na mysli tím, že se Data Center vyplatí jen velkým zákazníkům? Že to stojí balík? Nebo ještě jiný zádrhel?

    Vskutku to není levné a ještě se to rozhodli zdražit na dvojnásobek, takže jestli správně chápu ceník, 1-500 uživatelů přijde na 42 kUSD, což už je pro malé firmy docela pecka. Škoda, jinak by ten Docker byla jasná volba, jak pokračovat.

    Bude to velká mrzutost. Celá naše firma stojí na JIRA (vývoj, infrastruktura, projekty, partneři, obchod, marketing), do veřejného cloudu nemůžeme (spousta klíčových zákazníků kategoricky odmítá, aby jejich data přišla do veřejného cloudu a je to ve smlouvách), 42 kUSD je na naše desítky uživatelů dost. Pokud ale správně chápu FAQ, tak za těch pár let můžeme svůj server dál legálně provozovat, jen to bude bez podpory. Tedy snad půjde zavřít to do vyhrazené sítě odstřižené od světa a za snad míň než 42 kUSD najmout na čtvrtúvazek Javistu, který to bude dál držet v chodu.

  • 29. 1. 2021 11:08

    ...

    ještě analyzujeme tyhle změny. Pár let je ještě dlouhá doba, třeba se objeví náhrada. Jira je uzavřená, tam se to bude blbě udržovat svépomocí, to nelze.

    Přemýšlet o migraci nebo zaplatit. Bohužel jsou už tak velcí, že si to očividně mohou dovolit.

  • 29. 1. 2021 11:54

    Miroslav Šilhavý

    Takto se chovali odjakživa, už přechod z Jiry 3 na 4 byla cenová prda pro malé klienty. Ale nedivím se jim, vyvíjet to je samo o sobě řehole, natož supportovat spoustu malých instalací v různorodých prostředích...

  • 29. 1. 2021 12:58

    Filip Jirsák

    Licence data Center je evidentně navržena pro velké zákazníky – začíná na 500 uživatelů. Nějaké náklady budou i kolem té infrastruktury – primárně je tam AWS a Azure, takže pokud to budete chtít u sebe, znamená to mít i on-premise Azure. Je tam i ta možnost Docekru, ale to je myslím něco nového a je opět otázka, jaké to bude mít požadavky nároky na infrastrukturu.

    Osobně vidím hlavní problém na straně těch zákazníků a smluv. Cloudová řešení jsou dnes naprosto běžná, věří tomu banky, státy… Z hlediska bezpečnosti to není žádný problém, právě naopak, průměrné cloudové řešení bude bezpečnější (protože u toho cloudového řešení nikoho ani nenapadne to „no tak to budeme provozovat další roky bez podpory, najmeme na to jednoho člověka, který to nějak ohackuje, aby to běželo“). Ale chápu, že je to věc, kterou nemůžete přímo ovlivnit.

    Co se týče serverového řešení, to bude dál fungovat, ale postupně přijdete o možnost zvyšovat počet uživatelů, pak kupovat nové doplňky z market place a pak úplně skončí podpora. Ze serveru vám to nikdo nevezme, takže to můžete v nějakém virtuálu schované za proxy serveru provozovat na dnešní verzi Javy a dnešních verzích OS ještě spoustu let. Jenže to určitě není něco, co by rádi viděli ti klíčoví zákazníci (i když to možná smlouvám vyhoví). Navíc tam nebudete mít nové funkce, což pár let vadit nebude, ale pak to bude čím dál větším omezením. A dost podstatné je to, že jsou to webové aplikace – takže k tomu přistupujete z prohlížečů, které se pořád vyvíjejí, a za pár let určitě přestanou něco podporovat nebo budou mít větší bezpečnostní nároky.

    Zkrátka bych zůstat na serverové edici považoval za dočasné řešení. A bacha na to, že s IT systémy je to jako s lidmi – čím starší jsou, tím delší větší mají předpokládanou dobu dožití. Čím víc se investuje do nějakých workaroundů, jak udržet při životě starou verzi, tím víc je na nich firma závislá a tím dražší je přejít na aktuální verzi.

  • 31. 1. 2021 10:47

    ...

    české banky Cloudu zatím tolik nevěří, osobní data klientů má v cloudu jen zlomek český bank, využití na emaily nebo na nějaký reporting je ale častější. Stejně tak státy, AWS i Azure mají speciální oddělené systémy pro státní zakázky (zejména v USA).

    U bezpečnosti v cloudu se často argumentuje zabezpečením fyzické infrastruktury cloud poskytovatelů a nabídkou jejich služeb, které slouží k zabezpečení. Už se ale nemyslí na to, že je potřeba vzdělat celou generaci nových adminů, kteří tomu budou rozumět, je bezpodmínečně nutné nasadit ochranu dat v reálném čase (u on-promise řešení se separovanými sítěmi stačilo ke spokojenosti hlídat/omezovat upstream linku). Vzhledem k tomu, že třeba Azure Sentinel je teprve ve vývoji, bych určitě neřekl, že cloud je dnes plně připravený, dopustit se úniku dat z neznalosti je strašně snadné a technologie, které by tomu sami bránili jako se etablovali v on-premise zatím vznikají.

    Postupné integraci do cloudu, např. zde zmíněné Jiry brání i způsob integrace na IDM, hodně společností používání lokální IDM a není snadné provázání s cloudem, tak aby se dodržely všechny předpisy (interní i zákony, nařízení, vyhlášky). Řeším to u několika bank a cesta bude ještě dlouhá. Mluvit dneska o tom, že banky jsou ochotné a připravené jít do cloudu je spíše neznalosti prostředí či pouhé přání.

  • 1. 2. 2021 18:49

    BlackRider

    Ehm, dost pochybuji, ze naka banka uklada osobni data klientu do Jiry nebo Confluence ;). Jinak cloud se ted v bankach nasazuje ve velkym a zrovna Azure se dost pouziva. Rek bych ze neznalost bude hlavne na tvy strane.

  • 28. 1. 2021 14:00

    bez přezdívky

    vendor lockin je v tomhle pripade fakt silny. bitbucket a bamboo lze nahradit gitlabem, ale Jira je proste na velky projekty jedinecna.

  • 29. 1. 2021 11:00

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    Pokud vím, tak jenom v infrastruktuře MS Azure. Kde to běží nevím, za to je to naprosto intergrované se všemi nástroji, pro které se většinou s Jira leze někam ven. To jako ne, že bych to nějak vychvaloval, jenom říkám, že to tady je a je to plnohodnotný nástroj jak co do Agile, tak do integrace s ostatními službami až k Visual Studio IDE a VSCode ...

    29. 1. 2021, 11:00 editováno autorem komentáře

  • 28. 1. 2021 16:45

    bez přezdívky

    Issues nezavisle na kodu. Zobrazovani komentaru/issues jen pokud je uzivatel v dane skupine. Custom fields. Z hlavy me napadlo jen tohle, ale realne toho bude vic.

  • 28. 1. 2021 16:49

    MarSik

    Portfolio manager? Vlastní metadata a kompletně vlastní proces pro různé typy "defektů"?

    GitLab je fajn, ale není to nástroj primárně určený na řízení velkých projektů. Jira má taky svoje mouchy (a svádí k micromanagementu), ale opravdu je jedinečná..

  • 28. 1. 2021 17:18

    Filip Jirsák

    Myslím, že odpověď se skrývá už v té části „nejde udělat“. Stejně se můžete ptát, na co používáte GitLab, co nejde udělat pomocí vimu a bashe. No, teoreticky tak zvládnete všechno, co umí GitLab. Prakticky byste se tak ale nikam nedostal. A podobné je to GitLab vs Jira.

  • 28. 1. 2021 22:09

    Ondro

    Nahrad/alternativ sa da najst kopec.
    Neodvazim sa ti poradit cokolvek. Chce si to ich osobne vyskusat, ci ti to sadne na tvoj use case. Dnes je toho dost vela. Pred rokmi som skusal rozne a bugzilla, trac boli nic-moc. Mantis o nieco lepsi. Nakoniec u mna vtedy vyhral Redmine ale to som nevyskusal zdaleka vsetko. Redmine bol prvy, ktory sa prehupol nad moju pozadovanu minimalnu funkcionalnu hranicu, bol celkom intuitivny a aj dizajn usiel. Ale to bolo niekolko rokov dozadu a aktualny stav nepoznam.

    Osobne som si na Jiru(Confluence) zatial nezvykol. Neprehladny a neintuitivny kus SW. Skor moloch ako kus SW. Keby som nemusel, tak ho nepouzivam. Prechadzal som z kombinacie Redmine/GLPI. Bohuzial vo velkych firmach je to standard a je problem sa mu vyhnut.
    A je to pomale(pouzivame cloud verziu), ma to rozne muchy a nedokonalosti. Najviac mi vadi na neintuivita a molochovost.

  • 29. 1. 2021 9:41

    Makovec

    Ono u Jira jako u každého podobného komplexního systému (molochu) hodně záleží jak si to kdo nastaví a spravuje. Já to taky neměl rád, a pak v jedné firmě to najedou bylo skvělé, protože s tím projekt i produkt manažer uměli zacházet a používali to konzistentně a přesně tak jak to bylo s ohledem na způsob vývoje a charakter produktu potřeba, a ne víc.

  • 29. 1. 2021 11:11

    ...

    Ano, Jira je něco, kde se musí strávit desíkty MD nastavením a sepsáním procesů, momentě, kdy se tomu dá řád, je to velice přehledný, rychlý, intuitivní systém.

    Jira umí spravovat celé procesy ve firmě, není to pouze nástroj pro vývojáře, ten se dá nahradit poměrně snadno, zbytek už zase tak snadný na nahrazení není.

  • 29. 1. 2021 12:14

    Zdeno Sekerák

    Ak mozem poradit pozri si:
    - fabricator (open source of FB)
    - Asana - len na ich serveroch nejde pouzivat "in house"
    - Redmine - tomu som velmi neprisiel na chut
    - Gitlab - nedokazali sme to ohnut ako sme potrebovali
    - YouTrack - aktualne pouzivame na male projekty, mam velmi rad
    - JiRA
    - Bugzilla - je dnes uz out

  • 29. 1. 2021 11:59

    bez přezdívky

    Cloud je nebezpecny, parler by mohl vypravet, kdyz ma nekdo vase data tak se v nich hrabe, zakony USA to primo narizuji a nedovoluji provozovat bezpecne sifrovani bez toho, aby od toho meli klic, takova sluzba je v USA zakazana a kdo ji zprovozni a odmitne spolupracovat, toho navstivi SWAT a donuti jej vse bud odstavit, nebo je tam nainstalovat si co chteji.

    Takze krom toho ze davat sva data big tech firmam, US vlade a potazmo i jinym vladam samozrejme tez hackerum a ze to hacknou je jasne, proto se taky zadna takova sluzba neprovozuje na netu, ale pres VPN.

    A pak cena, dokud mate neco u sebe a jede to i bez zmeny licence/supportu, tak se rozhodnete zda upgradovat nebo zustat a vykaslat se na nove fetures ... kdyz je to na cloudu, tak jen oznami ze se zdrazuje a vy nemate sanci ani zmigrovat data.

    Uplne super je takovy Salesforce ... tam platite i za transakce a kdyz je vycerpate, tak stojite .. prikoupit? neni mozne, jen upgrade na vyssi balik ... rikam to porad je to past jak se nechat vylozene vydirat ... a zkuste ty data z tama dostat ... nejde ani backup, plno objetu uz z tama nedostanete, je to vlastnost ... umyslne tomu brani ... neco o tom vim ;-))

  • 29. 1. 2021 13:09

    Filip Jirsák

    Cloud je nebezpecny
    To jsou ničím nepodložené kecy.

    zakony USA to primo narizuji
    Atlassian je australská firma.

    nedovoluji provozovat bezpecne sifrovani bez toho, aby od toho meli klic, takova sluzba je v USA zakazana a kdo ji zprovozni a odmitne spolupracovat, toho navstivi SWAT a donuti jej vse bud odstavit, nebo je tam nainstalovat si co chteji
    A tohle už jsou regulérní konspirační teorie. Jděte raději na Aeronet, tam takovéhle komentáře ocení.

  • 29. 1. 2021 13:40

    Miroslav Šilhavý

    @Filip Jirsák

    Faktum je, že pokud jsou data v cizí zemi, vztahují se na ně tamní zákony a případně mezinárodní smlouvy (existují-li). Vydání dat tedy poléhá jiným zákonům, než u nás - a je přinejmenším nákladné vůbec kvalifikovaně zkoumat, na kolik to může zasáhnout do obchodních plánů.

    Co se týče důvěry institucí a velkých firem - ani tam to není tak růžové. Tyto nevýhody si uvědomují, a řešívá se to z části hybridními řešeními, nebo individuálními přípisy do smlouvy, kde cloudový provider garantuje konkrétní umístění dat. Ovšem není to (ani zdaleka) zadarmo.

    Nedivím se, když středně velká firma (stovky zákazníků), která si nemůže dovolit ohrozit svěřená data, zvažuje, jestli přejít do cloudu, nebo pro jednoduchost adaptovat horší, ale on-premises řešení.

  • 29. 1. 2021 14:31

    Filip Jirsák

    Nemusíte nic nákladně zkoumat, máte to uvedené ve smlouvě – kterou zkoumáte tak jako tak. Garantované umístění dat v určitém regionu je naprosto běžná záležitost, pokud to někdo neřešil dříve, musel to řešit nejpozději s GDPR.

    Nedivím se, když středně velká firma (stovky zákazníků), která si nemůže dovolit ohrozit svěřená data, zvažuje, jestli přejít do cloudu, nebo pro jednoduchost adaptovat horší, ale on-premises řešení.
    Bohužel je stále časté tohle zvrácené uvažování, kde cloudové řešení je a priory považováno za nebezpečné a musí se složitě dokazovat, že nebezpečné není; naproti tomu on-site řešení je považováno za automaticky bezpečné a otevřeně se mluví o použití horšího řešení nebo zastaralého nepodporovaného řešení, aniž by se řešily dopady na bezpečnost.

  • 29. 1. 2021 14:47

    Miroslav Šilhavý

    Bohužel je stále časté tohle zvrácené uvažování, kde cloudové řešení je a priory považováno za nebezpečné

    To jsem netvrdil. Pokud budu provozovat pekařství nebo taxislužbu, je mi jedno, ve které zemi EU data mám, dokonce mi bude asi i jedno, pokud budou mimo EU. Pokud budu advokát a mám chránit spisy podle českého zákona o advokacii (mj. vydání dat za přítomnosti zástupce Advokátní komory), potřebuju už mít sjednané konkrétní parametry služby.

    Ostatně, to přesně dnes řešíme pod jiným článkem: vždy lze říci pouze k jakému účelu je daná technologie dostatečně bezpečná.

  • 29. 1. 2021 15:23

    Jehovista

    Samozrejme, ze je cloudove reseni a priori nebezbecne. Mozna ne technologicky, ale pravne rozhodne. Potrebujete armadu pravniku, aby zanalyzovali smluvni podminky, abyste zjistil co vlastne kupujete a kdykoliv v budoucnu se ty smluvni podminky mohou zmenit. Nikdo vam totiz neposkytne sluzbu na vecne casy za aktualnich podminek. Navic vsude bude nejaka klauzule o vypovezeni sluzby z duvodu "skodliveho/po­burujiciho obsahu", jehoz definice je v kompetenci poskytovatele.

  • 29. 1. 2021 18:47

    Filip Jirsák

    Jasně, protože když máte řešení na vlastním železe, žádné smluvní podmínky se toho netýkají. Nemůže se třeba stát, že by dodavatel přestal prodávat nové licence a oznámil termín ukončení podpory.

    Pokud někdo řeší, jak obsah Jiry maximálně utajit, nebude ji mít veřejnou, tudíž ho nějaký pobuřující obsah nemusí zajímat.

  • 29. 1. 2021 20:14

    bez přezdívky

    Nu, každé řešení má svoje. U vlastního řešení na svém se ti asi nestane takováto veselá historka z oblasti pojištovnického makléřství - krásná cloud aplikace na zpracování událostí, u zahraničního poskytovatele, celkem velkého a známého (pomiňme, že to nesplňovalo dnešní požadavky dohledu ČNB, i s GDPR se teprve začínaloi strašit, že bude) - zkrátka hlavní funkce byla, že nafotil pojišťovák událost, poslal z mobilu, obrázky to trochu zpracovalo a začalo se na to nabalovat celý proces vyřízení události, ... Fungovalo to super do okamžiku, než borec rozpáral kamión o mostní pilíř. Kamión plný prasat. Nu, agent nafotil, odeslal a než dojel do kanclu, tak vše bylo fuč, služba zrušena. Velké dohadování a vypadá to, že fotky zkoumala i nějaká "AI" (byla tam nějaká funkcionalita zpracování obrázků, tka se tím něco muselo prohrabovat), ta vyhodnotila snad dokonce, že na nich bylo násilí na dětech, tak to šlo okamžitě k nějakému emergency týmu a tam asi zrovna seděly nějaké "militantní vegetariánské krávy", co nerozdejchaly pohled na rozsekané prasata roházené po poli - okamžité zrušení služeb pro porušení podmínek (zpracování dat v rozporu s dobrými mravy, bla, bla, ...). Hádali se dlouho, výsledek bylo pár drobných vrácených za nevyužité služby. Suď se se subjektem v zámoří...
    Ono občas domyslet, co vše znamenají ty podmínky v smlouvách o použití dá celkem práci a je to na dlouhé zkoumání s nejistým výsledkem. :-(
    Majiteli firmy jsem se strašně nasmál, protože už měli cloudový incident dříve na českém písečku...
    Dneska to mají celé inhouse, ale po pravdě - kdyby ro viděl GDPR / ČNB dohled, tak je z toho musí škrábnout. Ale prý to stejné používavá v daném oboru kde kdo a všichni jsou náramně spokojeni. :-)

  • 30. 1. 2021 17:53

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    @Jaroslav Beneš

    Tak hlavně používáním cloudových služeb musíte být neustále připojen k serveru vendora, tedy je neustále schopný mapovat zařízení, identity a polohu, aktivity atd.

  • 30. 1. 2021 20:10

    Filip Jirsák

    Tak hlavně používáním cloudových služeb musíte být neustále připojen k serveru vendora
    Nikoli.

    tedy je neustále schopný mapovat zařízení, identity a polohu, aktivity atd.
    Nikoli.

    Stačilo si představit pár cloudových služeb, abych si ověřil, že žádné z vašich tvrzení není pravdivé.

  • 30. 1. 2021 22:08

    Filip Jirsák

    Google Kalendář – cloudová služba, funguje offline.

    Dlaždicové podklady OpenStreetMap – poskytované z cloudu, zařízení nemají nijak, nemají jak (dlaždice se používají ve webovém prohlížeči); identitu nemapují nijak, nemají jak ji zjistit (stahují se anonymně), polohu nemapují nijak , nemají jak ji zjistit. Co myslíte aktivitou netuším – pokud to, že to uživatel používá, pak se cloudový provider opravdu dozví, že jeho aplikaci někdo používá, to je fakt terno. Nebo můžeme zkusit Jiru, o které je zprávička – o zařízení nic neví, polohu neví. Uživatelské jméno uživatele zná a co v Jiře dělá také ví, ale jaký by to mohlo způsobit problém, to netuším. Co je tak závažného na tom, že jsem se díval na issue PRG-123?

  • 30. 1. 2021 22:41

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    Google kalendář se používá i online. Pokud nejste zrovna offline, což většinu času nikdo není, minimálně v pracovní době, tak se normálně synchonizuje s cloudem, stejně jako ta Jira. Světe div se, když běží služba v cloudu, připojujete se ke cloudu, ne k nějaké interní firemní instanci.
    Sice se Vám to zde zrovna nehodí, ale myslím, že velice dobře víte, že zrovna takové cloudové služby jako Jira samozřejmě vyžadují přístup na základě identity - email (asi pracovní, že ...), google účet, FB účet a já nevím co ještě. To už je identifikace jako vepřík. Já vím, GDPR. Máme paměť jenom od 1.1.2021, že?
    Dále se podíváme, co by asi tak mohla být akvita? Že by třeba jak moc je služba využívána (která firma, kdy - denně, měsíčně, hodiny, typy projektů blá blá blá ... ), kdo (identita, viz. výše), samozřejmě je zde všechno uloženo (sporná bezpečnost a právní jistota jak zmínil uživatel výše) atd. což jsou všechno relativně zajímavé informace a jsou to další informace pro vendora, které by jinak neměl. Samozřejmě exituje něco jako supercookie, otisk browseru, os a PC.
    Dále tu máme samozřejmě vetší vendor lock in, protože date už jsou tam mimo vlastní infrastructuru, server neběží, takže přejít je o krok (vybydování) ještě těžší. Ano, je to kumulace důvodů. Kdo by taky předpokládal, že budou vendoři jako Jira přecházet na Cloud, aby to nebylo výhodnější.
    Dalším problémem je samostatnost. Při běhu služeb v Cloudu Vám je může poskytovatel kdykoliv znepřístupnit. Že se to nestane? Tak např. Venezuela - Adobe, nebo znepřístupňování služeb z politických důvodů - kde? Diktaruty jako Rusko nebo Čína či USA. Stačí si přečíst noviny, i tady se o tom hádalo pěkně dlouho, takže jste si jistě všiml ...

    Tím netvrdím, že všechno z toho musí nutně dělat všechny služby které jste mi tady schopen vlepit, ale toto je obecně další problematika služeb běžících v cloudu, speciálně těch, za kterými je tvrdý business (e.g. Google, Amazon etc.) nebo jenom business (e.g. Jira etc.).

    A tím bych to ze své strany ukončil. Víc už asi nemám co napsat a ani to dál není potřeba.

    30. 1. 2021, 22:44 editováno autorem komentáře

  • 31. 1. 2021 3:27

    Miroslav Šilhavý

    Při běhu služeb v Cloudu Vám je může poskytovatel kdykoliv znepřístupnit. Že se to nestane? Tak např. Venezuela - Adobe, nebo znepřístupňování služeb z politických důvodů

    Nutno zmínit, že si poskytovatel neomezeně vykrývá globální ekonomická rizika. V době konjunktury se to moc nepozná, ale v době recese je přirozenou potřebou šetřit náklady. On premises model obvykle přinášel možnost na chvíli pozdržet upgrady a podpořit cash flow. V cloudu nemáte možnost - výpalné platíte bez přerušení. Ve chvíli, kdy se stává cloud převažující formou poskytování software (SaaS) je tento jev už natolik významný, že i B2B činí jednu stranu podstatně slabší (nemá úniku).

    Dále neexistuje žádný právní rámec, který by zaručoval získat svá data při ukončení služby. Poskytovatel může docela libovolně klást překážky; málokdo si troufne data nevydat vůbec, ale jestli jsou aspoň přijatelně jednoduše interpretovatelná, to už nikdo nerozsoudí.

    Opět, obě rizika, o kterých píšu, dokáží velcí zákazníci zahrnout - mohou pracovat jak s finančními rezervami pro případ propadu ekonomiky, tak při jejich velikosti se dá kalkulovat i s nákladnou migrací dat. Malí mohou kalkulovat jakkoliv, ale nevyjde to nikdy.

    Proto nemám rád, když někdo říká: podívejte, i státy, i velké firmy cloudu důvěřují. Já naopak říkám: velcí si to mohou dovolit, mají možnost rizika zakalkulovat. Malí musejí jen slepě věřit.

  • 31. 1. 2021 11:07

    Filip Jirsák

    Google kalendář se používá i online.
    Což ovšem nijak nedokazuje vaš tvrzení, že musíte být trvale online. Naopak to, že lze kalendář používat i offline, vaše tvrzení vyvrací.

    Sice se Vám to zde zrovna nehodí, ale myslím, že velice dobře víte, že zrovna takové cloudové služby jako Jira samozřejmě vyžadují přístup na základě identity
    Opět chybná logika z vaší strany. Vy jste tvrdil, že to potřebují všechny cloudové služby. To nemůžete dokázat jedním příkladem – ale naopak se to dá jedním protipříkladem vyvrátit, jak jsem učinil.

    jsou to další informace pro vendora, které by jinak neměl
    Opět se mýlíte. Lokální aplikace mohou používat něco, čemu se lidově říká „telemetrie“ – sbírají anonymní data o tom, jak uživatel aplikaci používá, a odesílají je výrobci. Dnes je to naprosto běžná záležitost.

    Dále tu máme samozřejmě vetší vendor lock in, protože date už jsou tam mimo vlastní infrastructuru, server neběží, takže přejít je o krok (vybydování) ještě těžší.
    Další omyl. Představte si, že máte dokument ve starém formátu Microsoft Word (s příponou .doc) a vedle toho nějaký dokument na Wikipedii. Vy tvrdíte, že na té Wikipedii máte větší vendor lock-in, protože je to v cloudu, a ten dokument ve Wordu má menší vendor lock-in, protože máte soubor u sebe. Já tvrdím, že je to přesně opačně – protože z Wikipedie můžete data dostat v otevřených formátech, u toho .doc dokumentu jste závislý na proprietárním formátu. A to je ten formát .doc ještě docela dobře zdokumentovaný komunitou.

    Dalším problémem je samostatnost. Při běhu služeb v Cloudu Vám je může poskytovatel kdykoliv znepřístupnit.
    Opět se mýlíte, znepřístupnit je možné i služby, které provozujete u sebe. Může to být i chybou (v aplikaci je omylem „časovaná bomba“, prostě v nějakém okamžiku přestane fungovat). Spousta aplikací pak v nějakých intervalech např. obnovuje licence, takže poskytovatel může neposkytnout prodloužení licence a aplikace tím pádem přestane fungovat.

    cloudové služby samozřejmě mohou zjistit polohu a některé to aktivně využívají - např. discord nebo last pass.
    Opět se mýlíte. V nejpoužívanějších prostředích pro přístup ke cloudovým službám – webové prohlížeče a aplikace na mobilních operačních systémech Android a iOS – není možné zjišťovat polohu bez vědomí uživatele. Ať v aplikacích nebo ve webovém prohlížeči musíte zjišťování polohy odsouhlasit.

    Tím netvrdím, že všechno z toho musí nutně dělat všechny služby
    No, původně jste to tvrdil. Nebo byl váš komentář absolutně nesmyslný. Ale jsem rád, že moje odpověď k něčemu byla a že jste si svůj omyl uvědomil.

    A tím bych to ze své strany ukončil. Víc už asi nemám co napsat a ani to dál není potřeba.
    Po pravdě řečeno, neměl jste co napsat už na začátku, že? Skutečně není potřeba, abyste něco psal dál. Když jste napsal, že to, o čem píšete, nedělají všechny cloudové služby, jste potvrdil, že se váš komentář nijak netýkal tématu diskuse. Akorát jste složitě opsal banální tvrzení „aplikace mohou a nemusí dělat spoustu různých věcí“.

  • 31. 1. 2021 11:45

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    Což ovšem nijak nedokazuje vaš tvrzení, že musíte být trvale online.

    Nedokazuje. Já taky nezkouším prokazovat a otravovat tím diskutující. Podle mě každého inteligentního člověka napadne, že pro používání cloudových služeb byste měl být online, jinak používáte jenom nějaku lokální instanci v browseru - v tomto případě by to byl stomiliontý kalendář bez remote synchronizace.

    Vy jste tvrdil, že to potřebují všechny cloudové služby. To nemůžete dokázat jedním příkladem – ale naopak se to dá jedním protipříkladem vyvrátit, jak jsem učinil.

    Jediné co jste prokázal, viz. kousek výše, že frontendová část cloudové služby lze používat i offline. Někdy. Pak to ale moc smysl jako cloudová služba nedává. Můžete mi naoplátku prozradit, která cloudová služba není pro online užívání?

    Opět se mýlíte. Lokální aplikace mohou používat něco, čemu se lidově říká „telemetrie“ – sbírají anonymní data o tom, jak uživatel aplikaci používá, a odesílají je výrobci. Dnes je to naprosto běžná záležitost.

    Opět se mýlíte Vy. Neměl by pod kontrolou infrastrukturní body a např. polohu by z toho nevydoloval. Pokud uživatel provozuje vlastní instanci, tak se zpravidla žádné telemetrie nekonají. Nebo velmi omezené nebo jdou zakázat. Tam by záleželo na smlouvě a konkrétním případě. Minimálně data nemáte u sebe ale u provozovatele.

    Opět se mýlíte, znepřístupnit je možné i služby, které provozujete u sebe.

    Chyba se může stát vždy. Když se podíváte pořádně a přestanete slovíčkařit, tak zjistíte, že já psal o okamžitém znepřístupnění. Jinak máte aspoň na dosah data a ani neprodloužení licence není okamžitá záležitost.

    Ať v aplikacích nebo ve webovém prohlížeči musíte zjišťování polohy odsouhlasit.

    Nemohl byste si aspoň zjistit o čem mluvíte? Discord nebo ten Lastpass Vás odkáží na polohu přístupového bodu ISP v kombinaci s browserem atd. Takže nemají přímo moji polohu, ale např. region. Což vím právě díky tomu, že toto Lastpass či Diskord dělá. Tak si to laskavě zkuste, diskord je zdarma.
    Např. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/svetova-ekonomika/google-zaplati-pokutu-225-milionu-usd-za-sledovani-uzivatelu/r~i:article:754025/

    No, původně jste to tvrdil. Nebo byl váš komentář absolutně nesmyslný. Ale jsem rád, že moje odpověď k něčemu byla a že jste si svůj omyl uvědomil.

    Netvrdil. To absolutní 100% všichni jste si tam dosadil Vy, abyste mohl otravovat jak je Vaším zvykem. A když si ráčej povšimnout, tak to ani dál nikde nerozporuji, jako zrovna ona věta:
    Tím netvrdím, že všechno z toho musí nutně dělat všechny služby

    A tím bych to ze své strany ukončil. Víc už asi nemám co napsat a ani to dál není potřeba.

    Ne, popsal jsem negativa, které může přinést užívání aplikace v cloudu oproti vlastnímu serveru. To, že to tak musí být u 100% aplikací jste si vycucal z prstu Vy sám a negativa aplikací v cloudu bylo přesně téma tohoto vlákýnka - uživatel psal o možných právní důsledcích, já přidal toto hledisko. To opět jenom Vy tady zase otravujete s doslovným slovíčkařením. Trochu důstojnosti člověče.

    31. 1. 2021, 11:50 editováno autorem komentáře

  • 31. 1. 2021 12:44

    Filip Jirsák

    Poleno: V předchozím komentáři jste správně usoudil, že k tématu nemáte co říci. Toho jste se měl držet.

    Já taky nezkouším prokazovat a otravovat tím diskutující.
    Naopak, vy otravujete diskutující tím, že plácáte nesmysly, o kterých jste si ani nezkusil ověřit, zda jsou pravdivé.

    Podle mě každého inteligentního člověka napadne, že pro používání cloudových služeb byste měl být online, jinak používáte jenom nějaku lokální instanci v browseru - v tomto případě by to byl stomiliontý kalendář bez remote synchronizace.
    To napadne vás. Inteligentního člověka napadne, že spousta služeb pro využívání nepotřebuje být trvale online – naopak je výhodné, pokud umí fungovat i tehdy, když nějakou dobu online nejsou.

    Nicméně vaše tvrzení, že při používání cloudových služeb „musíte být neustále připojen k serveru vendora“ již bylo vyvráceno, nemusíte se v tom dál patlat.

    Pak to ale moc smysl jako cloudová služba nedává.
    Dává to dobrý smysl. Já chci používat kontakty v telefonu, kalendář, e-maily, poznámky, mapy, jízdní řády a spoustu dalších služeb i když nemám zrovna připojení k internetu.

    Opět se mýlíte Vy.
    Nemůžu se mýlit opět, když všechny omyly v tomto vlákně jste napsal vy. Že bych se v tomto vlákně mýlil já nikdo neprokázal.

    Neměl by pod kontrolou infrastrukturní body
    Což pro sledování aktivity není potřeba. Psal jste o sledování aktivity – jak často je služba používány, kdy a kým. Na to nepotřebujete mít pod kontrolou infrastrukturní body. Tyhle údaje sbírají (po svolení uživatelem) Chrome, Firefox, Windows, IntelliJ Idea, VS Code a spousta dalších programů.

    např. polohu by z toho nevydoloval
    Pokud uživatel povolí sdílení polohy, může být v telemetrii i poloha. Pokud uživatel nepovolí sdílení polohy cloudové službě, nebude ji znát ani cloudová služba.

    já psal o okamžitém znepřístupnění
    I u aplikace mimo cloud se dá zajistit to, aby bylo možné ji okamžitě znepřístupnit.

    Minimálně data nemáte u sebe ale u provozovatele.
    Už jsem vám vysvětloval, že to, že máte někde hromadu bitů, nemusí být vůbec žádná výhra.

    Nemohl byste si aspoň zjistit o čem mluvíte?
    Já to zjištěné mám. Na rozdíl od vás.

    Discord nebo ten Lastpass Vás odkáží na polohu přístupového bodu ISP v kombinaci s browserem atd. Takže nemají přímo moji polohu, ale např. region.
    Aha, takže nemají vaši polohu, ale jen region. Takže podle IP adresy cloudový poskytovatel s velkou slávou zjistí, že se firma připojuje z ČR. A pak se podívá do faktury (která bude úplně stejná, jako u on-promise řešení), a tam najde přesnou adresu.

    Což vím právě díky tomu, že toto Lastpass či Diskord dělá.
    Gratuluju, umíte spustit aplikaci. Já ovšem vycházím ze znalosti API, které ty aplikace používají. Takže vím, kdy a jakým způsobem může aplikace (nebo web) získávat informace o poloze. Je to „trošku“ detailnější znalost, než máte vy.

    To absolutní 100% všichni jste si tam dosadil Vy, abyste mohl otravovat jak je Vaším zvykem.
    Dosadil jsem si to tam z toho důvodu, že když je možné komentář interpretovat jako hloupý nebo jako absolutně totálně blbý, volím vždy tu vstřícnější variantu.

    Ale OK, beru to. Vaše tvrzení „musíte být neustále připojen“ tedy znamenalo „někdy musíte být připojen“. Což ovšem platí i pro spoustu necloudových služeb. Takže vaše věta „tak hlavně používáním cloudových služeb“ vlastně znamenala „používání cloudových služeb s v možnostech a požadavcích ničím neliší od jiných typů služeb a programů“. A svým komentářem jste Jaroslavu Benešovi nepřitakával, ale naopak s ním polemizoval.

    Ne, popsal jsem negativa, které může přinést užívání aplikace v cloudu oproti vlastnímu serveru.
    Já jsem vám následně vyvrátil, že to nejsou negativa cloudových aplikací oproti vlastnímu serveru, protože úplně stejná negativa může mít i serverové řešení, naopak cloudové řešení je mít nemusí.

    To, že to tak musí být u 100% aplikací jste si vycucal z prstu Vy sám
    „Sice už nevím, co říkám, ale určitě mám pravdu!“ Poslyšte, tak už si konečně rozmyslete, co vlastně tvrdíte. Tvrdíte, že každá cloudová aplikace bude mít ta negativa? Nebo tvrdíte, že někdy ta negativa může mít cloudová aplikace a někdy je může mít serverová aplikace?

    negativa aplikací v cloudu bylo přesně téma tohoto vlákýnka
    Pokud chcete porovnávat dvě řešení – cloud a vlastní server – nemůžete to dělat tak, že popíšete možná (ale ne nutná) negativa jedné strany a u druhé strany ta samá negativa zatajíte. To není srovnání, to je blábol.

    To opět jenom Vy tady zase otravujete s doslovným slovíčkařením.
    Otravujete tady vy svým blábolením. Já jsem pouze poukázal na to, že je to blábol. Chtěl jste napsat negativa cloudu oproti vlastnímu serveru, ale pak jste popsal věci, která mohou a nemusí být negativa cloudu a mohou a nemusí být negativa vlastního serveru. Když je to ale na obou stranách stejné, těžko vám z toho může vyjít, že jedna strana je na tom hůř a druhá lépe.

    Trochu důstojnosti člověče.
    Důstojnost jsem už dávno ztratil tím, že jsem se začal dohadovat s hlupákem, který neví, co tvrdí, ale trvá na tom, že má pravdu.

  • 31. 1. 2021 14:35

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    Poleno: V předchozím komentáři jste správně usoudil, že k tématu nemáte co říci. Toho jste se měl držet.

    Nepomlouvejte Jirsáku. K tématu už toho není o moc víc co říct, pouze musím uvádět na pravou míru ty nesmysly, které plodíte ...

    <hr />

    Neustále neznamená nepřetžitě. Inteligentního člověka, Jirsáku, hlavně napadne, že cloudové služby budou využívat připojení ke cloudu (pozn. Ano, našel jste několik vyjímek, které nějak pracují i offline, nicméně je to spíš vyjímečný/omezený stav (Goole Kalendář) a nebo se jedná pouze o aplikaci s omezeným užitím cloudu - typicky úvodní zdroj dat (OpenMaps). Ostatně se to i sám odvoláváte jako na dočasný stav i když nemám zrovna připojení k internetu - aneb jak to napsat abyste mohl rozumovat, ale zároveň aby to bylo správně).
    Telementrie, v případě běhu aplikace na firemním serveru, nebude obsahovat např. IP adresy, které jsou řešeny v rámci vlastní infrastruktrury někde úplně jinde - vpn router, balancery, kdoví co ... V případě Cloudu bude mít vendor vešechny tyto informace k dispozici a vy ne. Umístnění dat taky. Pokud Vám i vypoví smlouvu nebo se stane chyba, jak jste uvedl, máte pořád data a servery, v případě Cloudu máte kulové. To, že má firma adresu je úžasné, nicméně se znalosti přípojných bodů můžete lehce zjistit, že ta Vaše firma se sídlem v Česku operuje s dalšími lidmi po evropě. A to i v případě VPN, protože budou pravděpodobně používat nějaký místní vstupní/výstupní bod. Pokud by Vůbec nějakou firemní VPN používali na Jira. V základu ji Jira rozhodně nevyžaduje.

    Nepoukázal jste na nic. Jenom jste rozpitval, že které služby mohou omezeně fungovat i bez připojeni, což vlastně nikdo nerozporuje a každý to ví, protože se s tím jistě setkal. jenom to jaksi není primárním účelem takových služeb. Já svůj komentář psal pro inteligentní zkušené lidi. Nicméně např.ona Jira v takovém režimu ani nedává vlastně smysl, protože účelem je kolaborace, tedy vzdálená synchronizace. A pak už jenom slovíčkaříte okolo telemetrie - což je ale úplně něco jiného než kompletní logy všeho dostupeného.

    Já ovšem vycházím ze znalosti API, které ty aplikace používají. Takže vím, kdy a jakým způsobem může aplikace (nebo web) získávat informace o poloze. Je to „trošku“ detailnější znalost, než máte vy.

    Evidentně nemáte, jak se ukázalo. Sorry jako ..... Ale možná, že když to zopakujete ještě storkrát, tak tomu zničeho nic uvěřím ...

    31. 1. 2021, 14:40 editováno autorem komentáře

  • 31. 1. 2021 15:42

    Filip Jirsák

    pouze musím uvádět na pravou míru ty nesmysly, které plodíte
    Nesmysly v tomto vlákně obstaráváte především vy. Já jsem nic nesmyslného nenapsal.

    Neustále neznamená nepřetžitě.
    :-)

    nicméně je to spíš vyjímečný/omezený stav
    Což nic nemění na tom, že je nepravdivé vaše tvrzení, že (každá) cloudová služba vyžaduje neustále připojení k serveru poskytovatele. A pokud to nevyžaduje každá cloudová služba, těžko to uvádět jako obecnou nevýhodu cloudových služeb oproti vlastnímu serveru.

    OpenMaps
    OpenStreetMap

    Telementrie
    Telemetrie

    v případě běhu aplikace na firemním serveru, nebude obsahovat např. IP adresy, které jsou řešeny v rámci vlastní infrastruktrury někde úplně jinde - vpn router, balancery, kdoví co ... V případě Cloudu bude mít vendor vešechny tyto informace k dispozici a vy ne.
    Co jste tím chtěl říci? Typické použití cloudové služby bude takové, že se všichni z firmy budou připojovat ke cloudu přes firemní bránu – takže provozovatel cloudu uvidí jednu IP adresu nebo blok IP adres routeru. Zatímco když bude telemetrie na interním serveru, bude se odesílat provozovateli přes tu samou firemní bránu, takže provozovatel uvidí tu samou IP adresu (nebo blok adres), jako při použití cloudu. Nicméně to řešení na vlastním serveru může sbírat i interní IP adresy a odesílat je v rámci telemetrie – pokud by to k něčemu bylo. Interní server toho tedy může sbírat víc. To je podle vás výhoda?

    Umístnění dat taky.
    Taky co? Už jsem vám vysvětloval, že mnohem důležitější, než umístění dat, je jejich formát.

    Pokud Vám i vypoví smlouvu nebo se stane chyba, jak jste uvedl, máte pořád data a servery, v případě Cloudu máte kulové.
    Pokud se stane taková chybka, že třeba shoří server, nemáte ani data ani servery. Pokud nemáte data zálohovaná. Ovšem zálohovat data můžete jak v cloudovém řešení tak na vlastním serveru, takže v tom opět není rozdíl.

    Nepoukázal jste na nic.
    Poukázal jsem na to, že píšete hlouposti. A to vám právě tolik vadí.

    Jenom jste rozpitval, že které služby mohou omezeně fungovat i bez připojeni, což vlastně nikdo nerozporuje a každý to ví, protože se s tím jistě setkal. jenom to jaksi není primárním účelem takových služeb.
    Vy jste psal, že nevýhodou cloudových služeb je to, že při jejich používání musíte být neustále připojen k serveru poskytovatele. Což prostě není pravda. Teď se z toho snažíte vycouvat, že bez toho bude cloudová služba fungovat jen omezeně. Ale ani to není pravda. Uváděl jsem jako příklad Google Kalendář. Ten funguje bez připojení omezeně? Já v něm teda i bez připojení vidím všechny nadcházející události, upozorňujeme mne na ně, můžu je upravovat, můžu přidávat nové. To, že nejsem připojen k internetu, mne v práci s kalendářem neomezuje.

    Takže vaše tvrzení, že nevýhodou cloudových služeb je to, že vyžadují neustálé připojení k serveru poskytovatele, není pravda. Nevyžadují to.

    Nicméně např.ona Jira v takovém režimu ani nedává vlastně smysl, protože účelem je kolaborace, tedy vzdálená synchronizace.
    Ale dávala by smysl i v offline režimu. Např. jsem u zákazníka, nemám tam přístup k internetu – přesto můžu zadat nový ticket.

    A pak už jenom slovíčkaříte okolo telemetrie - což je ale úplně něco jiného než kompletní logy všeho dostupeného.
    V čem přesně se to liší?

    Evidentně nemáte, jak se ukázalo.
    Co se ukázalo? Nevyvrátil jste jediné moje tvrzení. Akorát tu vymýšlíte koniny jako že neustále neznamená nepřetržitě, „poloha“ uživatele znamená určit region podle IP adresy a server v interní síti nemůže sbírat tolik informací, jako server v cloudu.

  • 31. 1. 2021 20:32

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    @Filip Jirsák

    :facepalm

    Což nic nemění na tom, že je nepravdivé vaše tvrzení, že (každá) cloudová služba vyžaduje neustále připojení k serveru poskytovatele.

    Na tomto je vidět, jak lžete a fabulujete, přestože bylo dávno vyjasněno jinak. Napsal jsem

    Tak hlavně používáním cloudových služeb musíte být neustále připojen k serveru vendora, tedy je neustále schopný mapovat zařízení, identity a polohu, aktivity atd

    a jsem si poměrně jistý, že pokud chcete využívat to, co běží v cloudu nebo závisí na cloudové službě, musíte k tomu být připojen nebo mít možnost se připojit. Že je v tom pár vyjímek, na tom nic nemění, stejně jako že "pro jízdu autem musí motor běžet", i když teoreticky můžete z kopečka jet s vypnutým motorem jenom na baterku.

    Vaše fabulace se sice dá logicky nějak okecavat, ale je to pitomost. Napsal bych Vám, že jste blb, ale to se tady nesmí, takže jenom zdvořile ukončím konverzaci s nadějí, že normální lidi přečtou, co je tam napsáné. Marnit svůj čas Vaší psychózou pro mě nemá význam a přeji brzké uzdravení.

    Howgh

    31. 1. 2021, 20:36 editováno autorem komentáře

  • 31. 1. 2021 20:58

    Filip Jirsák

    a jsem si poměrně jistý, že pokud chcete využívat to, co běží v cloudu nebo závisí na cloudové službě, musíte k tomu být připojen nebo mít možnost se připojit.
    Cha chá, já lžu a fabuluju. Takže podle vás „musíte být neustále připojen k serveru vendora“ znamená „musíte mít možnost se připojit“. „Musíte něco dělat“ a „musíte mít možnost to dělat“ je podle vás to samé.

    Že je v tom pár vyjímek, na tom nic nemění
    Ale mění. Mění to to, že vaše tvrzení není pravdivé, ale je lživé.

    "pro jízdu autem musí motor běžet", i když teoreticky můžete z kopečka jet s vypnutým motorem jenom na baterku.
    A takhle je to s vámi se vším. Snažíte se dělat chytrého, ale protože o tom nic nevíte, vypadne z vás takováhle blbost. Můžete nám prozradit, jak přesně může baterka přispívat pohybu auta jinak, než prostřednictvím běžícího motoru? Ať už elektromotoru nebo zapalování svíček v benzínovém motoru. A proč podle vás k tomu, aby auto jelo z kopce nestačí gravitace, proč je tam potřeba ještě ta pomoc baterky?

    Vaše fabulace se sice dá logicky nějak okecavat, ale je to pitomost.
    Nejde o žádnou mou fabulaci. Jde pouze o váš omyl, že pro používání jakékoli cloudové služby je potřeba neustále připojení k serveru té služby. A že každá cloudová služba zná polohu uživatele, zařízení, identity. A že se v tom možnosti cloudových služeb liší od řešení nainstalovaného na vlastním serveru. Nic z toho není pravda, jak už jsem výše prokázal.

    Okecávat se to snažíte jenom vy – akorát vaše původní tvrzení pak nedává smysl. Protože pokud jste chtěl napsat, že některé cloudové služby to dělat mohou a jiné nemusí, a že některé vlastní servery to dělat mohou a jiné nemusí, pak vám z toho nemůže vyjít srovnání, že je to nedostatek cloudu.


    – Maminko, budu kamarádit s Honzíkem ale ne s Karlem, protože Karel mně může uhodit.
    – Proč by tě Karel uhodil?
    – Já jsem ale neřekl, že mně Karel uhodí!
    – A Honzík tě nemůže uhodit?
    – Honzík mne může uhodit. Ale já budu kamarádit s Honzíkem a ne s Karlem, protože Karel mne může uhodit. A nechytej mne za slovo!

  • 1. 2. 2021 9:37

    Miroslav Šilhavý

    Takže podle vás „musíte být neustále připojen k serveru vendora“ znamená „musíte mít možnost se připojit“. „Musíte něco dělat“ a „musíte mít možnost to dělat“ je podle vás to samé.

    Pro tuto diskusi je to opravdu to samé. "Mít možnost se připojit" je v cloudu obligatorní. Odvíjet uvažování od toho, že cloud je platforma pro offline svět, je zcestné, to neukecáte. Cloud je online služba, často umožňující zároveňb offline režime.

    Že je v tom pár vyjímek, na tom nic nemění
    Ale mění. Mění to to, že vaše tvrzení není pravdivé, ale je lživé.

    Demagogie. Pokud budu tvrdit, že státní rozpočet ČR na 2021 je schodkový o 350 mld. Kč, jsem lhář - protože ve skutečnosti je plánovaný schodek jen 320 mld. Kč. Nemění to nic na tom, jak obrovský je vůči HDP, protože se jedná jen o málo významný detail v kontextu.

    Můžete nám prozradit, jak přesně může baterka přispívat pohybu auta jinak, než prostřednictvím běžícího motoru?

    Třeba tím, že normální, sociálně obratní lidé pochopí, že v kontextu je "motorem" myšlen spalovací motor a během na baterku je myšlený přídavný trakční motor hybridních vozidel? Opět, já to sdělení pochopil na první dobrou.

    Jde pouze o váš omyl, že pro používání jakékoli cloudové služby je potřeba neustále připojení k serveru té služby. A že každá cloudová služba zná polohu uživatele, zařízení, identity. A že se v tom možnosti cloudových služeb liší od řešení nainstalovaného na vlastním serveru. Nic z toho není pravda, jak už jsem výše prokázal.

    Jakákoliv cloudová služba předpokládá prvotní připojení a průběžné připojení / připojování v průběhu. Bez připojování k ní by to už nebyla cloudová služba. A jako každá internetová služba, i cloud ví, kdy (timestamp), kdo (ověřený uživatel), odkud (ip, whois, ...) a co (aplikační log) dělal. Poskytovatel cloudové služby nemusí tyto informace udržovat a využívat, ale nelze zabránit tomu, aby je měl.

    Protože pokud jste chtěl napsat, že některé cloudové služby to dělat mohou a jiné nemusí, a že některé vlastní servery to dělat mohou a jiné nemusí, pak vám z toho nemůže vyjít srovnání, že je to nedostatek cloudu.

    Ano, je to nedostatek cloudu. Informace o Vás, kterým se nedá zabránit, aby poskytovatel měl, se ocitají často v cizí zemi, o které nemáte přesnou potuchu, jak se staví k ochraně soukromí, navíc když nejste tamním občanem. I kdybyste to věděl, nemáte dobré možnosti svá práva chránit.

    To je principiální nedostatek cloudu, jeho specifikum. Pravděpodobně to nebude vadit instalatérovi nebo místní reklamce, která tiskne plakáty a polepuje auta. Technologické firmě, nebo obecně firmě, která chrání své nebo svěřené obchodní tajemství, to do výpočtu vstupuje.

  • 1. 2. 2021 10:12

    Filip Jirsák

    Pro tuto diskusi je to opravdu to samé. "Mít možnost se připojit" je v cloudu obligatorní.
    Vidíte, když budete vymýšlet nesmyslná tvrzení, nakonec popřete sám sebe – jako se vám to stalo právě teď. Mít možnost se připojit je pro cloud povinné? Ano, je. Mít možnost se připojit je to samé, jako být trvale připojen? Vy tvrdíte, že to tak je. Pak ale musí platit, že být trvale připojen je pro cloud povinné. No jo, to ale není pravda, což dokládají mnohé cloudové služby, které nevyžadují trvalé připojení.

    Odvíjet uvažování od toho, že cloud je platforma pro offline svět, je zcestné, to neukecáte.
    Já ale nic takového netvrdím. Jenom jsem vyvrátil nesmysl, že cloudové služby vyžadují neustálé připojení k serveru. Nepřipadá vám hloupé snažit se obhajovat tak zjevný nesmysl? Že je to nepravdivé dokazují tak známé služby, jako je Google Kalendář nebo Dropbox.

    Nemění to nic na tom, jak obrovský je vůči HDP, protože se jedná jen o málo významný detail v kontextu.
    Jenže to, jestli je nebo není obrovský vůči HDP, zjistíte jedině tak, že budete znát skutečnou výši schodku a skutečnou výši HDP. V této diskusi jsme v situaci, že někdo uvedl, že schodek je 350 mld., to bylo vyvráceno, a reakce na to je „to nevadí, že to není pravda, ale stejně trvám na tom, že z toho plyne, že schodek je vůči HDP obrovský“.

    Třeba tím, že normální, sociálně obratní lidé pochopí, že v kontextu je "motorem" myšlen spalovací motor a během na baterku je myšlený přídavný trakční motor hybridních vozidel? Opět, já to sdělení pochopil na první dobrou.
    :-D Obdivuji vaši ochotu kvůli jinému kašparovi udělat kašpara i ze sebe. Za prvé, kde se tam vzala hybridní vozidla? Přídavný trakční motor není motor? A přítomnost přídavného trakčního motoru hybridních vozidel způsobí, že auto zůstane stát na kopci a nepůsobí na něj gravitace, zatímco totéž auto bez přídavného trakčního motoru by sjelo dolů?

    Bez připojování k ní by to už nebyla cloudová služba.
    Takže Amazon S3 nebo Amazon Glacier nejsou cloudové služby?

    A jako každá internetová služba, i cloud ví […] kdo (ověřený uživatel) […] dělal.
    Když prohlížíte nějaký web hostovaný na Amazon S3, musíte být přihlášen? Já ne. Když stahujete mapové dlaždice musíte být přihlášen? Já ne.

    Ano, je to nedostatek cloudu. Informace o Vás, kterým se nedá zabránit, aby poskytovatel měl, se ocitají často v cizí zemi, o které nemáte přesnou potuchu, jak se staví k ochraně soukromí, navíc když nejste tamním občanem. I kdybyste to věděl, nemáte dobré možnosti svá práva chránit.
    Zase ty vaše nesmysly. S provozovatelem cloudu uzavíráte smlouvu, ve které je velmi často řečeno, v jakých regionech budou data zpracovávána a uchovávána. Víte, v ČR už dost dlouho platí zákonná ochrana zpracování osobních údajů, pár let už platí sjednoceně na celounijní úrovni – je známá pod zkratkou GDPR. Takže způsob zpracování a ukládání dat a ochranu soukromí museli řešit už skoro všichni – akorát k vám se tahle informace ještě nedonesla.

  • 31. 1. 2021 20:36

    Miroslav Šilhavý

    @Filip Jirsák

    Když pročítám Vaši diskusi, musím se zastat pana kolegy. Být neustále pro- / připojen jsem okamžitě pochopil tak, že je na mysli trvalé propojení (ověření) mého konce s druhou stranou - cloudovou službou. Domýšlet si pod tímto pojmem, že se tím myslí non-stop-online-a-živá-komunikace je absurdně přešponované; přete se o něčem, o čem není sporu.

    Aktivní telemetrie, polohové služby na úroveň GPS / přístupového bodu opravdu vyžaduje souhlas. U cloudu se ale nevyhnete pasivní telemetrii. Ať poskytovatel chce, nebo nechce, má vždy k dispozici informace o tom kdy, z jaké IP adresy, kdo a co provedl. Může se sice rozhodnout a garantovat tato data nevyužívat, ale mít je bude. Ta data jsou potenciálně zneužitelná a musíte dodavateli nejen věřit, že je nezneužije dnes, ale že ani zítra nebude hledat kličku, jak jejich využití legalizovat. On premises, pokud telemetrii zakážete (ano, zde musí být primární důvěra), data se ani neodešlou - takže pokud je dodavatel nezneužil dnes, máte víceméně jistotu, že je nemůže zneužít ani zítra (těžko zneužije něco, co nemá).

    Lokalizace samozřejmě neznamená, že druhá strana musí nutně znát přesné souřadnice Vaší židle. Pro mnoho účelů stačí přesnost na poskytovatele / region / typ přípojky apod.

    A nakonec si všímám, že často argumentujete tím, že něco nebylo prokázáno, tudíž to neexistuje a tudíž nemá smysl o tom hovořit. U soudu možná platí quod non est in actis, non est in mundo, ale tady nehovoříme o soudu, vině či zavinění. Hovoříme o tom, že historicky známe model licencování on premises a k tomu cloud. Pro cloud hovoří mnoho argumentů - např. rychlejší a obecně levnější aktualizace, brisknější support zákazníků sjednocených ve stejné verzi, ..., ale patří k tomu i soubor konkrétních a potenciálních nevýhod (rizik, chcete-li). Pokud vzniká nové potenciální riziko, nebo se zvyšuje jeho mocnost, pak je poměrně logické, že se zákazníci pídí po tom, jak se s takovým rizikem pracuje, jak jej lze umenšit či eliminovat.

    Co se týče třeba zmíněné časové bomby na vlastních datech - tak to lze obvykle řešit např. zálohami; dost operativně i zálohami na úrovni celé VM. V cloudu takovou možnost nemáte. Takže ano, v obou případech můžete z vůle dodavatele přijít o data, ale v jednom případě máme širší možnosti ochrany. Nevěřím, že ten rozdíl nevidíte.

    Založit výměnu názorů na slovíčkaření o tom, jestli "být neustále připojen" znamená non-stop komunikaci, nebo jestli je tím myšleno přetrvávající propojení schopné i offline režimu práce, mi přijde dětinské. Považovat rizika za skalární veličinu už zavání demagogií. Na pustém ostrově Vám nehrozí usmrcení dopravní nehodou nebo úraz elektrickým proudem - daleko víc Vám hrozí smrt žízní, hladem, mrazem, sežrání šelmami, jakkoliv jsou tato rizika uprostřed Evropy malá. Možná takovými argumentačními postupy vyhrajete válku slov, ale ne myšlenek.

  • 30. 1. 2021 22:54

    Poleno [pod redakčním dohledem]

    PS: cloudové služby samozřejmě mohou zjistit polohu a některé to aktivně využívají - např. discord nebo last pass