Jak asi probíhal rozhovor mezi managery:
manager1: Helikoptéry se neprodávají a navíc zpřísnili pravidla co mají splňovat.
manager2: Drony jsou cool. Novou helikoptéru nazveme dron. Odstraníme normální ovládání, tím se přece blbě ovládá, a nahradíme ho tabletem ten je na ovládání lepší a zvládne ho ovládat kdokoli. Tím zabijme dvě mouchy jednou ranou.
Gamer nejsem, nicmene zrovna gamer by mel vrtulnik zvladnout dost rychle. I ty, pokud nejsi uplne blby, bys po par hodinach mel byt schopen odletet vrtulnikem o par kilaku dale. Nikdo nerika, ze z tebe za par hodin bude profesiomnalni pilot, co lovi lidi z more za bourliveho pocasi. Ale zaklady bys za tech par hodin mel zvladnout. Samozrejme, neco jineho pak je letani za drsneho pocasi nebo treba sledovani obtizneho terenu v male vysce. A take nastudovani letovych predpisu a to, aby se clovek z te vysky neposral, kdyz tam tak sedi v te prosklene bubline.
To je ale extrémně naivní názor. Zkuste se podívat, kolik stojí pilotní průkaz na vrtulník a kolik na letadlo. Kolik musíte mít hodin na simulátoru než vás vůbec pustí do skutečného stroje. Pokud létat s vrtulníkem dokážete za pár hodin, pak vám na zvládnutí Boeingu 747 stačí pauza na oběd.
Ty hodiny na simulatoru nejsou dany obtiznosti, ale tim, ze vas nikdo nepusti do tak drahe masiny, dokud bude existovat riziko, ze to nekde rozflakate a jeste zpusobite nejaky pekne drahy pruser.
Jinak mi pripomente, kde presne jsem rekl, ze za opoledne z vas bude spickovy pilot s desetiltou praxi. Ja rekl, ze za odpoledne se muzete naucit zaklady a budete schopen trochu letat za dobreho pocasi.
Jenže to vám zafouká trochu vítr a vy skončíte v lepším případě v paneláku. A tím trochu myslím poryv větru o rychlosti 20km/h.
Do vrtulníku vás nepustí skutečně kvůli té škodě. V tom máte pravdu. Ne že by byl vrtulník nějak dražší než letadlo, ale ta pravděpodobnost, že s ním spadnete, je mnohem vyšší. A narozdíl od letadla máte na opravu jen pár sekund. Proto musíte absolvovat na simulátorech mnohem více hodin, než v případě letadla. Přestože by laik čekal, že škoda způsobená havárií vrtulníku bude podobná škodě způsobené havárií letadla.
Paradoxní je, že vrtulník má vlastně mnohem méně ovládacích prvků, než průměrné letadlo. Bohužel to ve skutečnosti znamená, že prakticky vše se dělá kombinací několika málo prvků a jakákoliv chyba bývá problém.
Jo, jiste, jako zacatecnik urcite hned pujdu letat nekam okolo panelaku a jeste navic za vetru. Prectete si tu diskusi znovu a od zacatku.
Jinak letet s Boeingem asi bude pomerne snadna zalezitost, pokud vam pocasi preje, ale problem bych videl v tom, ze s tim pak clovek musi pristat. Tak kdybych musel, tak bych to zkusil, ale na hladke pristani bych to netipoval.
BTW, tady si o tom neco pecti: https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_flight_controls . Tri az ctyri ovladaci prvky! Stale jeste to vypada desne slozite? Staci trocha koordinace a je to. Samozrejme, lidi, kteri nezvladnou ani jizdu na trikolce, bych k tomu nepoustel.
Má to drobný háček: Změna na každém z těch ovládacích prvků rozesere všechny ostatní - prvky jsou vzájemně závislé => vrtulník je dost nestabilní zařízení. Pak je možno přidat vliv země, tendence k otáčení proti směru rotoru, drift způsobený vyrovnávacím rotorem, vliv toroidu vzduchu na vztlak, možnost přetočení nebo podtočení rotoru nebo jeho poškození vlivem gyroskopického jevu, zpoždění náběhu turbín...
Takže jednoduché mně ovládání vrtulníku moc nepřijde.
Ano. A proto se za odpoledne naucite prave tak ty zaklady. Perfektni to nebude. Clovek s citem pro technicke veci, ktery vi, jak se vrtulnik chova z hlediska fyziky, by to mel zvladnout. A minimalne s otackami rotoru si dnes obvykle nemusite delat vrasky, ty si dela pocitac. Takze na vas zbyde akorat vztlak rotoru, naklon stroje a kompenzace kroutiveho momentu rotoru. Dokazete se soustredit na tri veci?
Pepo, proč letíme doleva? No, on fouká boční vítr a já to neumím naklonit doprava.
Ale jo, s tím co píšete, by s tím letět šlo. Ale bylo by to spíš jak let balonem, na jednom místě se vznesu a kam mě vítr zanese, tam zkusím přistát. V Austrálii použitelné, tam je buď bezvětří nebo bouře, za které se stejně nelétá. S tím prostorem a počasím tam bylo běžné, že vrtulník pilotovaly děti. Ne náhodou ale měli "heliporty" dost daleko od všeho.
Ja som bol v tom, ze dron je bud ovladany clovekom na dialku, alebo pripadne funguje automaticky podla nejakeho programu. Ak by teda niekto iny mal ovladat lietajucu kabinu pre jednu osobu z tabletu, tak ja by som do tej kabiny nesadol.
Ale ak by som to z toho tabletu mal ovladat ja sam, tak by som to zase nenazyval dron, ale "osobna kvadroptera" alebo tak nejako.
No ale dron je asi novy buzzword...
Nebude, drone je definovanej jako Unmanned aerial vehicle: https://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicle
Toz znamena drone uz z podstaty lidi prevazet nemuze, protoze pak uz to neni drone, ale treba vrtulnik. To jestli ten vrtulnik ma autopilota nebo ne s tim nijak nesouvisi. Napriklad Airbus A380 taky neni dron presto, ze ma autopilota.
A co by na to rekl jan tleskac - ICAO?
“An unmanned aerial vehicle is
a pilotless aircraft, in the sense of Article 8 of the Convention on International Civil Aviation, which is flown without a
pilot-in-command on-board and is either remotely and fully controlled from another place (ground, another aircraft,
space) or programmed and fully autonomous.”
To uz je na definici pilota jako takoveho.
Kdo je u tebe pilot? Ten kdo vyda pokyn aby dron letel z mista A do mista B na tabletu? Tak to neni. To je plk.
Pilot je ten kdo primo ovlada dron tak aby ho primym ovlivnovanim rizeni dostal z mista A do mista B. Paralela je ridic taxiku versus zakaznik taxiku. Ten zakaznik taky nemuze byt nazvan ridicem.
U tehle automatickych veci je pilotem automat;))) Pripadne nekdo na zemi kdo toho pilota realne dela.
Ano u dronu muze byt pilot automat nebo muze byt dalkove rizenej. Ani jedno v tomhle pripade neplati. Tady to porad ridi clovek.
Stejne jako taxik ridi clovek. To ze zakaznik rekne taxikari ze nekam chce dovizt jeste neznamena, ze ho tam doveze. Dokaze se tenhle stroj rozhodnout jestli nekam poleti nebo ne? Asi tezko ze, takze tu neni pilot automat, ale porad clovek a tudiz to neni drone.
Takže vlastně to auto googlu, které se řídí samo, je řízené tím člověkem, co vybere, kam to má jet. To je dost zásadní myšlenkový posun.
Kupříkladu já mám teď doma manuální pračku. Jsem pilot, který navolí prací program a mám tam tlačítko "start" a tlačítko "stop". Hned se cítím lépe. Dodnes jsem si myslel, že je to automatická pračka a já jsem jen cvičená opice, co jí umí zapnout a vypnout.
A teď to důležité... Má to špatnou koncepci ! Vzhledem k poryvům větrů a poloze těžiště se to může docela snadno převrátit. Těžiště stroje musí být o dost níže než jsou vrtule pro zabezpečení stability pasivní cestou.Vrtule proto musí být nad kabinou. Jinak to lze provozovat pouze za bezvětří.
Nevím, jak v řízení, ale elektrický vrtulník už nějakou dobu existuje.