Viz jejich wiki:
Dotaz: Do webového portálu se přihlašuji pomocí NIA - eObčankou nebo jinou formou elektronického ověření identity (mojeId, bankovní identitou, ...).
Mohu se do datové schránky takto přihlašovat i pomocí aplikace Datovka?
Odpověď: Bohužel ne.
Aplikace Datovka využívá pro komunikaci se serverem Informačního systému datových schránek API pro aplikace třetích stran. Toto API dovoluje používat následující způsoby přihlášení:
Další způsoby přihlašování aplikace Datovka nepodporuje. Zatím nemáme informace, že by správce nebo provozovatel ISDS měli v plánu doplnit další možnosti přihlašování do API pro aplikace třetích stran v nějakém konkrétním termínu. Podle informací, které máme k dispozici z června 2022, mají pořád nějaké technické překážky nebo nedodělky.
Jenom to trochu doplním – pokud vím, správce ISDS má v nějakém střednědobém plánu podporu přihlašování přes NIA, ale řeší teď prioritnější věci (velké datové zprávy, velký nárůst počtu schránek od příštího ledna). Takže to zatím nemá stanovený žádný termín.
Na druhou stranu to není tak, že by to nechtěli implementovat vůbec. Budou muset, protože z dlouhodobého hlediska je to samostatné přihlašování do ISDS špatně a je to na hraně zákona, protože nemají tu akreditaci, kterou musí mít poskytovatelé NIA identity.
Ovšem je docela hloupé, že se to nezprovoznilo před tím masovým zakládáním datových schránek FO na základě přihlášení přes NIA, protože lidé, kterým bude schránka založena tímto způsobem, na začátku žádné jméno a heslo mít nebudou, takže nebudou moci používat žádné aplikace, jen webové rozhraní. Přitom to zrovna budou lidé s pokročilejšími znalostmi IT, kteří by samostatnou aplikaci ocenili nejvíce.
Ani nevím, jak (a zda vůbec) bude možné k těmto účtům vytvořeným na základě NIA přihlášení doplnit heslo. Jestli to bude znamenat jít si pro doporučený dopis na poštu, datovým schránkám to dobrou reklamu neudělá.
Ani nevím, jak (a zda vůbec) bude možné k těmto účtům vytvořeným na základě NIA přihlášení doplnit heslo. Jestli to bude znamenat jít si pro doporučený dopis na poštu, datovým schránkám to dobrou reklamu neudělá.
Já takovou schránku nejspíš mám (založil jsem ji a přistupuji k ní jen přes NIA) a když vlezu do Nastavení > Možnosti přihlášení > Změna hesla, tak na mě vyskočí:
U tohoto účtu bylo systémem vymazáno (nebo nevygenerováno) přihlašovací heslo, zvolenou operaci nelze provést. Pokud potřebujete získat přihlašovací údaje (jméno a heslo), můžete si je zobrazit na stránce Nastavení > Uživatelé u svého jména.
V Nastaveni > Uživatelé pak mám možnost jednorázově zobrazit/vygenerovat přihlašovací údaje:
Budou Vám vydány prvotní přístupové údaje k Vašemu účtu – uživatelské jméno a heslo. Přihlaste se s nimi do své schránky a heslo si změňte. Přístupové údaje se zobrazí v okně - dobře si údaje poznamenejte, po zavření okna se k nim již nedostanete!
28. 9. 2022, 11:42 editováno autorem komentáře
Přihlásíte se do ní přes NIA. Dozvíte se o ní tak, že v průběhu prvního procesu přihlášení přes NIA projdete wizardem, který vás o založení datové schránky bude informovat, a zadáte tam e-mail, který se pak bude používat pro notifikace o nových datových zprávách. Informace o faktickém založení datové schránky (je to asynchronní proces) vám pak přijde také na ten e-mail.
Jenže při přihlášení "přes NIA" žádný e-mail nezakládám. (A jestli to použije ten starej, co jsem kdysi kdesi zadal a postupně to dobublalo do té identity, tak ten mi Google nedávno zrušil - tam se nedostanu.)
První přihlášení přes NIA už mám asi dávno za sebou, tak nevím, jestli to nějak zjistím.
Já se tam budu muset probojovat jen jednou - kvůli deaktivaci.
Při prvním přihlášení do NIA od 1. ledna 2023 (na úrovni vysoká nebo značná) *nově* projdete wizardem, který vás bude informovat o tom, že vám bude založena datová schránka. V tom wizardu zadáte e-mail, dojde k jeho ověření a teprve pak se wizard dokončí a pak se dokončí přihlášení přes NIA. Teď tam samozřejmě nic takového není, protože to zakládání bude platit až od 1. ledna.
Do Datovky, kam nechodím, dokud nedostanu e-mail o tom, že mi tam něco přišlo vyžadují změnu hesla nevím po jaké době. To je parádička, úplně se vyžívám v tom, pravidelně se přihlašovat do služby, jen abych si tam změnil to unikátní heslo o 24 znacích a přeuložil v password manageru. Je to parádní služba.
Nevypnutelná povinná změna hesla vydržela naštěstí v datových schránkách jenom asi dva roky. Teď už je to jen hloupý default, který se dá ve webovém rozhraní datových schránek změnit. Ovšem jde to jen přes web datových schránek, není na to API (jo, závěry mých komentářů pod touto zprávičkou jsou poněkud monotematické).