Soukromí je zde taky otázkou, mě ale spíš není jasné, jak je to s právem užívání vzdušného prostoru. Pod zemí to patří Báňksému úřadu, na zemi máme Zákon o provozu na pozemních komunikacích, ve vzduchu jsou letadla podřízena vojenskému nebo civilnímu řízení letového provozu. Jak je to s x-koptérami??? Opravdu může každý buran létat kdy chce, kde chce a s čím chce a srát, v nejhorším případě i ohrožovat ostatní??? Co se stane, když si každý umane, že bude mít kvadrokoptéru a ještě k tomu autonomní (dodávkové služby)? Budou se srážet nad ulicemi, zaplétat do drátů, rozbíjet okna, padat na hlavy, na auta...? Reguluje tohle nějaký zákon?
Jen bych zdůraznil, že se jedná o komerční využití. Při nekomerčním využití (rekreace a sport) se to dá vydávat za model letadla a tam už to tak přísné není. Je tam limit jak těžké to smí být, jak vysoko to smí letět, jak blízko letiště a tak. Bohužel lehká věc, které neletí výše než je výška okolní zástavby a vegetace, regulacím uniká. Technicky vzato je na to legislativa stejná, jako na pouštění draků.
Omezení k provozování jsou pro komerční i nekomerční použití vyplývající ze zákona jsou zhruba stejná. Spíš komerční nekomerční řeší velikost povinného pojištění. Ohledně provozování a je jedno jestli to je letadlo, vrtulník, x-koptéra.
Aktuální legislativa neumožňuje přepravu nákladu pro komerční nebo nekomerční využití. Omezení toho kde a jak můžete to provozovat stejné. Předpis upravuje kde lze to provozovat, jak blízko zástavby, jak vysoko, dokonce na kolik metrů se lze přiblížit k jiné osobě.
A hlavně ! dotyčný letoun aď s pevnou nosnou plochou nebo vrtulníky\výrníky musíte provozovat v dohledu. Dohled přes kameru se nepočítá !
Naprostá většina těchhle "hraček" jsou ignorovány , nikoliv že by se jich ty legislativa netýkala. Je to podobné jako s wifi spoutě lidí prohází, že "přapaluje". V případě, že ale se na ně přijde, tak se z té pokuty pos..