Mě by jenom zajímalo, jestli měli v tom dotazníku/průzkumu i kolonku pro legálnost/nelegálnost systému a aplikací. Za svých 6:) let studia na VŠ jsem nepotkal jediného studenta, který by si koupil třeba Office, XP mělo jen několik málo lidí, kteří si to koupili jako OEM s PC. Pochybuju, že by to bylo jinde v Evropě jinak. Je to i částečně tím, že školy vyžadují (i když teď už naštěstí ne - PDF) formáty xls, doc a ppt jako standard.
Škola může licencovat Windows a Office i pro studenty. Navíc si studenti mohou koupit MS Office už za 3000 Kč. Jinde v Evropě je situace jiná; ceny jsou prakticky stejné, ale průměrný příjem 4x vyšší. MS Office je pak věc, kterou si student může koupit z kapesného, nebo za výdělek na krátké brigádě.
Samozřejmě možnost koupit si to tu je vždycky. Vemte si, ale náklady na studium jako takové a dostanete se na částku kolem 60k za rok. Většina studentů dneska pracuje, aby mohla přežít.
Problém je však jiný, většina ani neví, že existuje něco jiného nežli MS a těch několik, co něco zaslechlo, slyšelo jen o problémech a myslí si, že to nezvládnou a pod.
Za své studium jsem se nesetkal s predmetem o OSS (tim neříkám, že neexistuje, neměl jsem ho v poviném bloku a ve volitelných jsem ho nezahlídnul, ale ani nehledal). Naopak třeba takové programování se učí snad na každé technicky orientované katedře. Nutno dodat úplně zbytečně. 99 % lidí si z toho nic neodnese a to jedno procento, jsou většinou lidi, co hodlaj programovat sami, většinou umí i daleko víc než je rozsah učiva (jeden semestr). Zajímavě vedený předmět, který by ukázal použitelnost třeba Linuxu by mohl donutit někoho třeba i jen vyzkoušet dual-boot v počítačových učebnách.
Na MFF UK už několik let mají informatici v prváku v letním semestru povinný předmět Základy UNIXu. Je to výuka psaní skriptů v shellu a základních nástrojích a je z toho zkouška, kde má člověk za 2 hodiny na papír napsat jednoduchý skript, který bude provádět předem zadaný úkol na textových datech.
"na papír napsat" - podobny vyucujici navrhuju postrilet, povesit, usekat jim ruce i nohy pripadne dalsi casti dle vyberu.
To by me vazne zajimalo, kterej debil vymejsli programovani na papire. Vzivote sem nepotkal programatora, ktere by si pamatoval syntax, staci vedet, ze neco takoveho existuje a ze se to da najit v manualu/helpu.
Kdyz uz totiz tahle vyuka ma mit alespon nejaky smysl, tak takovy, ze dotycny be mel byt schopen navrhnout algoritmus pro reseni zadani. Ale vetsinou to dopadne tak, ze podstatny sou chybejici stredniky, pripadne prehozeny parametry fce.
Jasne ze kdyz budu prgat dnes a dene, tak ze si budu spoustu veci pamatovat, ale v kazdym priapade vim, kam se mam podivat, pokud si nejsem jistej. Nejvic me pak dostavaj "vyucujici", kteri se ocitnou v koncich, pokud clovek pouzije fci, ktera se pri prednaskach/cvicenich neprobirala a vyresi tak prgani na 20 radku. Toto se mi stalo, vpostate 1/3 kodu sem nahradil jedinou funkci a dotycna nevedela a) co to dela b) jak me to ma ohodnotit, tak mi tam vyskrtala ty stredniky.
Muzu vas ubezpecit ze na MFF se na nejake ty stredniky nekouka. Chyby v syntaxi vam zkousejici sice opravi, ale pri hodnoceni k nim neprihlizi. Dulezite jsou prave ty myslenky. Uloha obvykle neni az zas tak trivialni a tak se hodnoti i to v jake casove slozitosti jste to naprogramoval. Je potreba vedet jake moznost vam nastroje shellu davaji a co lze tedy udelat snadno a co ne. Jinak v prubehu zkousky tam nejaky pocitac je a pokud si chcete overit jestli nejaky prikaz ma parametr co byste potreboval tak muzete.
Obecne proti takoveto forme zkousky nic nemam. Zkousejici to zduvodnoval, ze neni schopen ohlidat, jestli mate nekde knihovnu uz hotovych prikladu ze kterych byste to copy/pastoval.
Jenže vyučovat programování v shellu mi dnes přijde poměrně málo užitečné. Kdo chce, může úlohu v 99% minimálně stejně pohodlně vyřešit v Perlu, Pythonu, Ruby... Časová složitost je v tomto případě podle mě dost nezajímavá - shell je pomalý jak prase a typická úloha pracuje nad tak malými datovými instancemi, že je důležitější role skryté konstanty než asymptotické složitosti.
Co si vzpominam ten predmet byl opravdu fajn, dodneska z nej v linuxu ziju. Takze bych prislusne ucitele nestrilel;) Nehlede na to, ze takove programovani na papir ma tu vyhodu, ze prave nemusite resit spoustu syntaktickych drobnosti, protoze to parsuje clovek ne stroj. Ale pokud se z ucitelu stavaj kontrolori stredniku (asi s tim mate nejakou zkusenost), tak urcite selhali v tom co maji delat.
1) V podnikove praxi se dnes na desktopu mnohem vice pouziva closed source - cili pro studenty je to lepsi (neco jineho je sprava serveru, sitovani atp, ale to jsou specializovane profese)
2) Skolam davaji komercni firmy multilicence za velmi vyhodnych podminek nezridka jim nabidnou i studijni materialy, skoleni pripadne sponzoring HW, asi nikdo z OSS nic takoveho nedela
3) pokud jde o ciste kancelarsky soft, tak skoly vetsinou nevyzaduji office (ted se tu ozve hromada kricicich, ze po nich ho chteli), ale bud papir nebo PDF a kdyz vyzaduji, tak ho davaji studentum k dispozici v ramci licencnich programu MS (a nejde jenom o word a excel, ale treba o Project, VistualStudio atp.)
4) kdyz mam tu moznost, radeji se seznamim s technologiemi na spickove svetove urovni (jako treba oracle nebo cisco), nez abych je sabotoval jenom proto, ze nejsou opensource
5) Komercni nastroje maji nezridka snadnejsi konfiguraci/uzivatelske rozhrani a umoznuji tak rychlejsi "zapracovani" studentu a orientaci na "problem" a ne na "produkt"
6) Pro radu cinnosti proste neexistuje odpovidajici opensource nastroj, ktery by byl zaroven dostatecne kvalitni, univerzalni, konfigurovatelny a primrene pouzivatelny/pouzivany, ted se nebavime o webserverech a skriptech, ale treba o
5) Opak je pravdou, ve skolach se neuci jak napsat email, ale jak ho napsat v utlouku, neuci se jak napsat text/pouzit textovy editor, ale jak ho napsat ve wordu, neuci se jak pouzivat a cim prohlizet web, ale ze web je to modre e. A to je prave ten pruser, protoze spousta korporaci vubec office od M$ nepouziva, pouzivaj ruzny treba i na zakazku delany nastroje pro spravu a psani dokumentu a dotycky je v loji z toho, ze tam nema modre e a nemuze na internet.
davaji studentum k dispozici v ramci programu MS?...JO? a kde si to videl, ze by ti dali Offici...dostanes jen OS (ne verze Ultimate a apod) a vyvojova prostredi Visual XY, Visio, Project atd....a dokonce i MapPoint (severni ameriku :-))...ale i tak to neni spatny, vyvojove nastroje sou fajn a Vista Bussines na vyzkouseni taky nebyla spatna.
Univerzita Pardubice, Ustav elektrotechniky a informatiky.
Na skole je jediny profesor, ktery pozaduje DOC/XLS/PPT. Pomer uzivatelu Wirdouz/Linux mezi studenty se neodvazim tipovat, ale valna vetsina by v predmetu Textove a tabulkove procesory jiste uvitala moznost odevzdavat sve prace ve formatech OpenOffice.org.
Jiz zminovany, ale nejmenovany profesor, ma ovsem "svuj" nazor a zadne alternativy neuznava.
A proc nejmenovat ? Pripadne poslat stiznost na vyssi mista (minimalne papirovou podobu akceptovat musi a pokud jinak neda, tak bych mu umyslene ty stohy papiru s kolegy nosil)?
Osobne znam idiotu nekolik (FEL CVUT), nekteri z nich uz tam mozna nejsou (je to precijen par let), pro priklad nemusim jit daleko - Havrda (nadaval pri ustni slecne do debilu a idiotu, co pry si to vubec dovoluje chodit na fel = jako zenska nema narok a podobny chutovky)
Kdyz to neni tak jednoduchy. On tento kantor totiz pouziva metody nevhodne vysokoskolskeho ustavu a odvolavani na mista nejvyssi nikam nevedou. Studijni oddeleni uz nechce prijimat dalsi a dalsi stiznosti na tuto jedinou osobu a dokonce i rektorat od toho dava ruce pryc.
Pro me uz to prestava mit smysl, snazil jsem se pomoci, ale sam sem to relativne odnesl. Nerad bych to nejak rozebiral dal, jenom jsem chtel sdelit to, ze ani na ceskych vysokych skolach, kde by mel byt *nix a svobodny software nejvice preferovan, neni vzdy na ruzich ustlano.
http://www.micr.cz/scripts/detail.php?id=3888
To jen tak mezi reci - proste mate smulu soudruhu - chcete se soudit? Tak trvejte na svem, nebo mi ty Ofisy kupte - ale dnes je snad kompatibilita OO.o dobra, ne?