Dodnes se stává, že po založení konta začne chodit spam, prakticky za pár minut. A ne jen na GMailu, ale i na mém vlastním serveru s Postfixem. A co víc, ten spam chodí dokonce ještě dřív, než je ta schránka založená.
Důvod je jednoduchý. Spameři nepoužívají jen databáze existujících e-mailů, ale také e-mailové adresy jednoduše generují.
nemyslime, je to uplne bezne... to ze tie adresy spammeri generuju neznamena ze ich tahaju z /dev/urandom
staci ak maju nejaku mailovu adresu z nejakej domeny, je pre nich velmi jednoduche a navyse velmi efektivne poslat spam na rovnaku adresu ale s inou domenou...
tj. ked mam v nejakom zozname adresu honza.novak@seznam.cz, je celkom slusna pravdepodobnost ze moze exitovat aj na @gmail.com, @yahoo.com, cokolvek...
nie je to zas az taka veda...
staci ak ste poslali jeden jediny mail z Vasej mailovej adresy niekomu kto mal infikovany pocitac nejakym malwarom... :o) ak uz niekto pise spyware ktory ma z infikovaneho pocitaca vytiahnut mailove adresy za ucelom rozosielania spamu, urcite nevynecha priecinok prijatej posty :o) a uz ma Vasu adresu a moze poslat mail na milion jej roznych variantov lisiacich sa domenou.
Len pre zaujimavost, cez jeden z mailovych systemov ktory spravujem preslo od zaciatku tohto roka cca 68 mil. mailov. cca 53,25 mil. (tj. nejakych 78.3%) z toho bolo vyhodnotenych ako spam...
Vyzkoušel jsem odesílat poštu přes SMTP Gmailu. Líbilo se mi, že tak budu mít automaticky zálohu všeho, co jsem odeslal.
Pak se mi odhadem tak 1 - 2 x za 14 dní stalo, že mi adresát neodpovídal. Příjemce jsem upomínal, že mi neodpověděl a on mi tvrdil že odpověděl. "Ale kam?" "Nevím, dal jsem Re:..."
Po chvíli pátrání a hledání po spamových složkách jsem zjistil, že mám odpověď na Gmailu a ne ve své schránce, jako u předchozích 50ti emailů, které jsem odesílal naprosto stejně a odpovědi došly správně.
Zjistil jsem, že Gmail sám od sebe občas odešle zprávu s adresou xxx@gmail.com, místo xxx@mojedomena.cz. A to i během komunikace s jedním člověkem. A adresát vám pak pošle odpověď, ale nemáte ji ve své schránce, ale na Gmail. Nepodařilo se mi přijít na to proč, nebo co to ovlivní. Každopádně je to hodně nepříjemný a výhodu automatické zálohy to degraduje.
Kdyz jsem kdysi rozchazel odchozi postu pres SMTP Gmailu, tak se ukazalo, ze adresu odesilatele prepisuje na adresu Gmailoveho uctu, ktery byl k odeslani pouzit. Jedina cesta, jak nekam vnutit jinou adresu, je nacpat ji do "Reply to" nebo jak se ta hlavicka jmenuje. Ta se pak pouzije, kdyz vam odpovidaji, ale pokud narazite na blba, tak z toho bude vydreny a nic nepochopi.
Ono mi to v 99% funguje správně. Jen občas a nepřišel jsem na to proč mi během komunikace nepřijde odpověď (přes moji POP3). Přitom během komunikace se nic nemění. Jako klienta používám TB + POP3 na své doméně + SMTP Gmailu.
Takže všechny zprávy dělají takové kolečko. Můj TB odešle -> SMTP Gmailu -> příjemce přijme/odpoví -> _moje POP3_ -> můj TB přijme.
O občas to chybně skončí takto: Můj TB odešle -> SMTP Gmailu -> příjemce přijme/odpoví -> Gmail přijme.
Teď už vím, že musím jít do Gmailu a odpověď bude tam a přeposlat si ji na xxx@mojedomena.cz. Protože tomu, co mi odpovídal, tak při Re: to dosadí _xxx@gmail.com_, místo _xxx@mojedomena.cz_. Tzn., že Gmail musí občas dosadit moji adresu odesílatele "Gmailovskou".
Kdyby mi to odeslalo pokaždé s adresou odesílatele Gmailu, tak pochopím, že musím někde něco přenastavovat, ale ono to udělá jen jednou za čas na stejné konfiguraci. To je ta záhada, která se i těžko hledá, protože to udělá náhodně.
Jste si jist, že v poštovním klientovi vždy zvolíte správný účet pro odeslání e-mailu? Protože normálně SMTP server žádnou adresu odesílatele "nedosazuje", e-mailovou zprávu i s odchozí adresou sestavuje poštovní klient. Takže bych problém hledal nejdřív tam. Například se podívejte, s jakou odchozí adresou máte ten e-mail zkopírovaný v odchozí poště v Thunderbirdu.
To není tak jednoduché. Gmail má jakési ochrany před spoofováním adresy odesílatele. Umí pak změnit hlavičku emailu tak, že jako odesilatele uvede účet, přes který jste se přihlásil. Jak často to dělá netuším, nám to dělal vždy a u všech emailů. Teprve po urgenci tam Google něco změnil a nám už zůstává původní odesilatel.
Je to jednoduché. Jak to funguje jsem popsal např. v tomto komentáři.
Nikoli. Jenom jsem popsal, jak to přesně funguje. Přičemž z popisu je zřejmé, že na nastavení e-mailového klienta záleží. Co jsem se dozvěděl nového je pouze to, že GMail lze používat ihned od začátku bez webového rozhraní, takže se může stát, že si GMail účet někdo na začátku nenakonfiguruje správně, a pak se diví.
Za nejpravděpodobnější příčinu problému jsem označil chybu uživatele. Zatím ji nikdo nevyvrátil, přitom se stačí podívat do hlaviček odeslaného e-mailu uloženého v klientovi.
Nevim, mozna to zmenili, protoze na to lidi nadavali. Kdyz jsem to pred par lety zkousel, adresa odesilatele se mi systematicky prepisovala na tu gmailovou. Ale podle toho, co tu pise Libor Jiránek o kus vyse, bych se nedivil, kdyby to predelali jen na nekterych serverech a pak zalezi na tom, jestli pri odesilani padnete pres load balancing na server, kde na to zapomneli nebo co. Jinak nevim, proc by se to melo chovat v ruznych pripadech jinak.
A z které strany jste ověřoval odesílatele? On bývá poněkud rozdíl v tom, co odešle odesílatel a co dostane adresát. Adresát dostává další hlavičky jako informace odkud že to bylo odesláno a přes jaké cesty. Během těchto zpracování a předávání není problém hlavičku pozměnit. Takže, i když u svého klienta i ve výpisu vidíte svoji adresu, tak adresát může dostat úplně jinou adresu.
V případě SMTP Gmailu bohužel existuje restrikce, kdy jako odesílatele uvádí adresu účtu, ze kterého bylo provedeno ověření. Takže na toto nelze použít jakoukoli adresu odesílatele.
Já si toho všiml, když jsme prováděli hromadné odesílání emailů a klient měl gmail účet. V aplikaci jsme samozřejmě měli nastavenou předepsanou adresu, která se měla nastavit jako From. Jenže při testování jsme narazili na to, že odesílatel nebyl námi nastavený z aplikace, ale ten z gmail účtu.
Podle mě to ani není chyba jako spíše bezpečnostní prvek. Jako omezení proti zneužívání gmail účtu ke spamování. Takto budou vědět, že ty spamy odesílal onen uživatel a ne někdo jiný.
Hlavičku From jsem kontroloval i v odeslané poště GMailu i u příjemce (seznam.cz). Na obou stranách byla uvedena správně. Je pravda, že adresu odesílatele, kterou jsem použil, mám nastavenou i v GMailu v "odesílat poštu jako". Ale tak to má pan Jiránek předpokládám nastavené také, když chce GMail používat s jinou adresou.
Je pravda, že adresu odesílatele, kterou jsem použil, mám nastavenou i v GMailu v "odesílat poštu jako".
Jo, to ale mluvite o necem jinem. Ted zkuste vymyslet nastaveni, ktere vam umozni pouzit SMTP server Gmailu pro odeslani z nekolika ruznych adres, ktere ani nemusi byt z domeny Gmailu. To se neda, jde to leda nazpat do hlavicky Reply to nebo jak se to jmenuje.
Přesně tohle jsem udělal včera ve 13:30, jen s jednou adresou. Dnes jsem k tomu přidal i druhou a stále to funguje. Prostě když chcete odesílat přes GMail e-mail s nějakou adresou odesílatele, musíte mít tuto adresu jako adresu odesílatele pro příslušný účet zaregistrovanou. Dokud při odesílání zvolím některou z registrovaných adres, nic se nepřepisuje. Teprve pokud zvolím nějakou jinou adresu, přepíše se na výchozí adresu odesílatele nastavenou na GMailu. Takže to funguje přesně tak, jak bych očekával.