JN, široce podporován zcela jistě je. Na vybraném HW. Minulý týden jsem zkoušel pár compositorů postavených na wlroots se svojí nvidií a stále to je tragédie. Autoři wlroots/sway podporovat NV nechtějí (z politických důvodů i když se snaží tvrdit opak), takže určitě tak široce podporován není (aspoň na HW od majoritního výrobce grafických karet)
Pokiaľ by Nvidia pod Windows odmietla podporovať DirectX, s tým, že majú vlastné API a považujú ho za lepšie, bola by nepodpora hier tomuto API tiež politický dôvod?
No presne tak isto je to tu. Nvidia nepodporovala KMS/DRM/dmabuf, tak aplikácie ktoré tieto API využívali nebehali na Nvidii. To je celé.
Nvidia medzitým pochopila, že na ňu špeciálne ohľady nikto brať nebude a pomaly začína s podporou týchto API.
Jo a Nvidia nie je majoritný výrobca ani GPU (to by bol Intel) ani grafických kariet (Nvidia sama o sebe ich zase až toľko nevyrobí, founders edition sa zase až toľko nepredá).
Můžeme poděkovat AMD, které se v nějakém bodě probralo a začalo přesunovat ovladače svých GPU do jádra. Díky tomu jejich GPU většinou fungují hned po instalaci systému a na Nvidii už nikdo nemusel brát ohledy. Kdyby bylo AMD stejně neflexibilní jako je Nvidia, tak tu všichni pořád ještě lámeme skoro 30 let starý protokol.
Kupodivu ano, protože ignorovat téměř 76% uživatelů by vypovídalo o jisté politice tlačení DirectX na úkor majority uživatelů (zdroj: https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Software-Survey-Welcome-to-Steam). V normálním světě to chodí tak že firma která by tohle udělala by na trhu moc dlouho nevydržela. Krom toho v normálním světě standardy převážně navrhuje majoritní hráč v té oblasti. Svět OS je v tomto specifický, protože mu nejde primárně o zisk, potažmo autorům wlroots nejde (evidentně) ani o uživatele nýbrž o to, aby měli "čistý" kód který funguje (byť jen) 30% uživatelů (podle Steamu) ale je krásný napohled. Nenajdete tam jedinou ifku kvůli bugu v driveru nebo podpory něčeho co není opensource ;-) (nadsázka, zdrojáky jsem do takové míry nestudoval -- ale i po tom co přišla nvidia s gbm je jejich pohled na close-source ovladače stále stejný - nepodporujeme, patche dělat nebudeme)
Osobně mě to mrzí, protože si pomatuju doby, kdy nvidia byla jediné co se na Linuxu dalo rozject a zároveň doby, kdy se vybíral specifický hardware pro Linux. Tyhle doby jsem si myslel že jsou už dávno pryč, bohužel jak to vypadá jsem se mýlil, protože jsou stále lidé co staví filozofii opensource nad praktickou použitelnost jejich produktu.
Ono si treba v prvom rade uvedomiť, že štatistiky Steamu nie sú relevantné pre všeobecný desktop. Hráči sú úplne veľmi špecifická podkategória, so špecifickým hardvérom. Ako som v predošlom komentári naznačil, najväčším výrobcom GPU je Intel. Globálne mala Nvidia nejakých 14-15%, v nedávnej dobe pri blbnutí s kryptomenami a nedostupnosti grafických kariet stúpla na 20%. A to pozor, bez ohľadu na operačný systém, pri linuxe by som očakával ešte trocha iné čísla.
Takže v tomto ohľade je to fakt minoritný hráč, kvôli ktorému nikto stojky na hlave robiť nebude. Takže wl-roots žiadnych 70% neignorovalo, iba 15%, ktorí navyše dobre vedeli, že kúpiť nvidiu je problém.
Nvidia totiž historicky všetkých v Linuxe ignorovala a išla si svojou cestou. Nie je najmenšieho divu, že ostatní ju na oplátku ignorujú tiež a vznikol z toho jej problém.
Ono si treba v prvom rade uvedomiť, že štatistiky Steamu nie sú relevantné pre všeobecný desktop ... najväčším výrobcom GPU je Intel. Globálne mala Nvidia nejakých 14-15%,
Osobně by mě zajímal zdroj takové informace a ideálně zdroj takový, který zahrnuje aktivně používané GPU, ne že ho mám v počítači avšak vypnuté. Když jsem měl ještě Intel, tak jsem měl taky Intel GPU v počítači, ale zároveň jsem měl NV kterou jsem aktivně používal.
Nvidia totiž historicky všetkých v Linuxe ignorovala a išla si svojou cestou. Nie je najmenšieho divu, že ostatní ju na oplátku ignorujú tiež a vznikol z toho jej problém
Historicky, jak jsem psal v příspěvku (a to si pomatuji) mě přišlo spíš že NV byla jediná která šla na Linuxu zprovoznit s akcelerací. AMD/ATI byl boj na 2 dny s nejistým výsledkem.
Takže wl-roots žiadnych 70% neignorovalo, iba 15%, ktorí navyše dobre vedeli, že kúpiť nvidiu je problém.
Víte, to je zásadní problém. PC je nástroj který slouží k mnoha využítím které se mohou v průběhu času měnit. Já jsem si PC kupoval jako herní (protože jsem pracoval na notebooku), jenže pak přišel COVID -- notebook jsem vyměnil za PC které jsem upgradoval (CPU, RAM, desku) ale jaksi měnit grafiku (1080TI) za ekvivalent od AMD mě přijdou jako vyhozené peníze. PC neobmněnujete každý rok, já to třeba dělám jednou za min. 5 let s tím že koupím komponenty které min. 5 let vydrží a nebudou mě nikterak limitovat. Takže já jsem to třeba při koupi nevěděl (ten počítač původně nebyl určen na práci, potažmo provoz Waylandu) -- a popravdě ani ve snu jsem nepočítal s tím, že někdo bude ve 21 století bojkovat nějakého výrobce HW.
Mim. v době kdy NVidia vydala 1080TI nemělo AMD jedinou kartu která by se jí vyrovnala (pokud vím). A dodneška s tím má trochu AMD problémy, co se týče highend karet.
Osobně by mě zajímal zdroj takové informace
Napr. https://www.3dcenter.org/news/die-grafikchip-und-grafikkarten-marktanteile-im-vierten-quartal-2021
ideálně zdroj takový, který zahrnuje aktivně používané GPU
To už bude väčší problém, už pri definícií. Tiež som mal kedysi laptop s prepínateľnou grafikou, diskrétnu som používal vtedy keď bol potrebný výkon a úspornú keď som bol na batérií. Ono povedať v takejto situácií ktorá je ta aktívne používaná by bolo dosť ťažké. (Ďalší laptop už mal len Intel, ktorý bol sám o sebe výkonnejší ako predošlá diskrétna grafika)
Historicky, jak jsem psal v příspěvku (a to si pomatuji) mě přišlo spíš že NV byla jediná která šla na Linuxu zprovoznit s akcelerací. AMD/ATI byl boj na 2 dny s nejistým výsledkem.
Ja si pamätám, keď v dňoch Riva128 ešte boli ovládače Nvidie dostupné vo forme zdrojového kódu. Potom jedného dňa ich začali prehnávať cez preprocessor, takže technicky to bolo C, ale dobré akurát na kompiláciu. No a potom prestali publikovať zdrojové kódy úplne, a bolo treba sa venovať kompilovaniu shimu pre binárku, čo išla do jadra. Odvtedy úplne ignorovali svet okolo seba a robili si všetko len ako sa im aktuálne hodilo, bez ohľadu na to, čo bolo treba pre dlhodobú údržbu platformy.
Nepodpora KMS/DRI/dmabuf je už len čerešnička na torte.
Víte, to je zásadní problém. PC je nástroj který slouží k mnoha využítím které se mohou v průběhu času měnit. Já jsem si PC kupoval jako herní (protože jsem pracoval na notebooku), jenže pak přišel COVID -- notebook jsem vyměnil za PC které jsem upgradoval (CPU, RAM, desku) ale jaksi měnit grafiku (1080TI) za ekvivalent od AMD mě přijdou jako vyhozené peníze. PC neobmněnujete každý rok, já to třeba dělám jednou za min. 5 let s tím že koupím komponenty které min. 5 let vydrží a nebudou mě nikterak limitovat. Takže já jsem to třeba při koupi nevěděl (ten počítač původně nebyl určen na práci, potažmo provoz Waylandu) --
Ja v tomto s vami súhlasím. Tiež som pred piatimi rokmi po dlhej dobe znova kupoval desktop a presne vtedy som si vybral Vegu 64 a nie 1080Ti. Iste, Vega nebola tak výkonná, ale fungovala out of the box v Linuxe, bez toho, aby som musel niečo konfigurovať alebo aby bol nejaký problém s podporou softvéru. Načo mi je najvyšší teoretický výkon, keď ho môj softvér nedokáže využiť?
A keďže v tej dobe boli istú chvíľu Vegy nedostupné -- ťažilo sa už vtedy -- tak som mal zápožičku 1080- nie Ti - a mohol som si vychutnať všetky problémy, vrátane toho, keď update ovládača odstrelí X server, v ktorom beží terminál s update. To bol dosť presvedčivý argument, že yum treba spúšťať v screene a že Vega je dobrá voľba.
AMD tiež nie je úplne dokonalé - ROCm je stálne problém - ale nemám problémy so základou funkčnosťou. Predsa len display server používam viac ako compute.
a popravdě ani ve snu jsem nepočítal s tím, že někdo bude ve 21 století bojkovat nějakého výrobce HW.
Nikto nikoho nebojkotuje. Neexistuje žiadny kód, ktorý by blacklistoval Nvidu. Len kvôli nim si nikto nerobí extra nadprácu, dôvody som uviedol vyššie, keď už išli svojou cestou, nech si ju užijú. Pokiaľ sa vám to nepáči, môžete sa sťažovať tam, kam išli vaše peniaze, volíte predsa svojou peňaženkou.
A inak, všimli ste si, že GPU od Nvidie sa už celé roky neobjavili v počítačoch od Apple? Aj tam mala Nvidia tendencie robiť si veci svojim spôsobom. A tam im to tiež správca platformy netoleroval.
Mim. v době kdy NVidia vydala 1080TI nemělo AMD jedinou kartu která by se jí vyrovnala (pokud vím). A dodneška s tím má trochu AMD problémy, co se týče highend karet.
Dotkol som sa toho vyššie - načo mi je ten výkon, keď to nefunguje s mojim softvérom? A nielen to, problémy s bumblebee (prepínanie medzi integrovaným intelom a diskrétnou nvidiou) bolo niečo, čo by som nikdy netoleroval. No ale iným ľuďom to nevadilo, čo je úplne v poriadku, ich voľba, so všetkými dôsledkami.