Hlavní navigace

HTML5 Canvas: označování uživatelů pomocí obrázků

Petr Krčmář

Během posledních dvou let se rozšířilo označování webových prohlížečů pomocí takzvaného HTML5 Canvas. Ten umožňuje přímo u uživatele kreslit do stránky pomocí WebGL či vkládat text. Protože každý prohlížeč používá jiná písma, jiné vykreslovací metody, možnosti exportu či kompresní poměry, kreslí každé zařízení mírně odlišný obrázek. Z něj si pak server vytvoří hash, podle kterého je možné jednotlivé počítače opakovaně identifikovat.

Především v reklamě se tradičně používají ke sledování uživatelů cookies, které jsou ovšem postupně vytlačovány z obavy o soukromí. Objevují se proto nové metody fingerprintingu, které nepotřebují na straně uživatele nic ukládat, přesto jsou schopny rozpoznat prohlížeč, který už dříve viděly. Více jsme o tom psali v článku Cookies umírají, reklamní branže si ale najde náhradu.

Princeton University a KU Leuven University in Belgium společně zveřejnily odbornou studii Pixel Perfect: Fingerprinting Canvas in HTML5. V ní uvádí, že metoda Canvas fingerprintingu je velmi účinná a i pro odborníka je těžké se před ní schovat. Na webu je tato metoda skutečně používána, jako příklady serverů jsou uváděny například WhiteHouse.gov nebo YouPorn.com. Celkem tento způsob identifikace prohlížečů používá už 5 % ze 100 000 největších webů. Dá se předpokládat, že se bude dále šířit, protože všechny moderní prohlížeče tuto metodu vykreslování podporují.

Našli jste v článku chybu?