Ekonomika je nemilosrdna: vsechno programovani pujde casem do prd... Indie. Vidim to u nas ve firme: neco malo jeste koduje par lidi v oficu v Chorvatsku, ale v Indii uz mame nakontraktovano nakejch 200 programatoru.
A bohuzel, dle toho to taky vypada: pridavaji funkce a delaji nove bugy rychleji, nez my reportujeme ty stare. Na vsechno maji jen "yes sr, of kos sr", ale vysledky tragicky. No hlavne ze se usetrilo na platech vyvojaru v EU...
No myslím, že si s tímhle poradí ekonomika především tak, že do pr*indie půjde hlavně firma, která nereflektuje úpadek kvality svého produktu po neuváženém outsourcingu.
Pokud má firma špatné vedení, které nevidí, že má vyrazit především manažera, který sleduje jen a pouze okamžitý zisk, ale snaží se firmu z dlouhodobého hlediska evidentně poškodit, pak je v pořádku, že kvalifikovaný personál přejde ke konkurenci a nabídne třeba se svými zkušenostmi nový produkt, který bude původní firmě konkurovat a časem ji zlikviduje.
Samozřejmě to tedy předpokládá nutnost rozumného zákazníka, který utrácí peníze nejen podle ceny, ale i kvality a spolehlivosti, což je bohužel taky čím dál větší vzácnost...
Asi záleží na jaké Indy se narazí a hlavně kolik jim ta firma dá peněz, resp. jaké požadavky na ně má. Moje zkušenost s Indy co dělají pro MS Azure je, že jakákoliv komunikace je naprosto ale naprosto ztráta času (ty bych nejraději něčím přetáhnul), ten jejich support je úplně k ho... Ale zase mě ohromně překvapilo školení od MongoDB, kde nám jeden Ind velmi pomohl. Od té doby jsem s házení všech do jednoho pytle opatrný. To ale nic nemění na tom, že tohle rozhodně nebude ten pozitivní příklad, že by překvapili.
Moje zkušenosti s IT lidmi (převážně vývojáři) z Indie jsou smíšené. V řadě případů je třeba vidět, že dostanou zadání, seknout se na prvním nebo druhém kroku, a prostě čekají, až se někdo zeptá, proč to ještě není hotové. To od profíka hodně překvapí. Plus samozřejmě nepochopení zadání, slabé znalosti technologie atd. Nicméně jsem viděl i případy, kdy Indové odvedli naprosto skvělou práci, drželi se zadání a byli proaktivní.
Takže souhlas, že nemá smysl je házet do jednoho pytle. Nakonec podobně to funguje i pokud si řekněme německá nebo britská firma najímá lidi v ČR. Řada Čechů mluví anglicky jak Borat, na práci kašlou, a v lepším případě udělají nejméně co je potřeba k tomu, aby nedostali pojeb. Jiní Češi jsou ale fakt třída, s perfektní angličtinou, zápalem pro věc a skvělou znalostí věci. Ti Češi, kteří pracují v IT oddělení řekněme britské firmy, jsou zpravidla z té druhé kategorie. Takže ani nás neházet do jednoho pytle :)
Přitom ten platový rozdíl není zase tak propastný. U nás ve firmě lidi v Indii vydělávají tak 2/3 toho, co my tady. Akorát v té Indii je to asi desetinásobek průměrné mzdy. Mezi kolegy z Pune je celkem běžné mít osobního řidiče, protože mu neplatí ani desetinu svého platu. Osobního řidiče nemá v Americe ani CEO celé naší firmy. :)
Nepůjde. Pokud se ted v Indii nenaučí vyvíjet ale problém je, že většina schopných Indů záhy zmizí na Západ. Ony to totiž ty firmy zkoušejí, ale i mickey-mouse manažerům obvykle po čase dojde (i když některým až v okamžiku, kdy skončí na koberečku u jejich nadřízeného), že to ve výsledku stojí víc peněz, než to ušetřilo.
Tohle není nic nového. A navíc jde jenom o korporáty.