Všetky tieto problémy mal riešiť software, ktorý ich nakoniec ešte zhoršil. A ten software písali Indovia, ktorí s tým nemali skúsenosti. Boeing svojich skúsených programátorov v USA prepustil a dal to vyvíjať Indom.
A takto dopadne aj AIX. Najprv ušetria a nakoniec to bude stáť IBM ešte viac ako by boli náklady v USA.
Ale houby (slušně řečeno). Jednak letecké nehody nemají skoro nikdy jen jednu příčinu, ale je potřeba řetězec selhání:
- (Možnost) napojení systému jen na jedno čidlo
- Podcenění dopadu nového systému (piloti o něm nic neměli v materiálech na přeškolení)
- Nikdo nepodchytil zvyšující se fyzickou náročnost manuálního (fyzického) trimu
- Nedostatečný výcvik posádky pro zvládání situací, kde je potřeba fyzický trim (rollercoaster manévr)
Jak si můžeš všimnout, nikde tam není položka "SW psali Indové" a dokonce ani "SW měl chybu". Všechno to jsou manažerská selhání.
Jinak, systém MCAS, jehož "zbláznění" bylo klíčovým faktorem, nebyl vyvinut přímo pro MAX, ale byl už předtím na vojenském tankeru KC-46 Pegasus. Tam byl ale napojen vždy na dvě čidla a proto tam k podobnému problému nedošlo. Takže je dost možné, že ten SW byl vyvinut ještě před přesunem vývoje SW Boeingu do Indie.
To všetko viem. Ak software opakovane pretláča pilota a tlačí lietadlo k zemi, tak veľmi ťažko s tým dokáže niečo pilot urobiť. SW tlačil lietadlo k zemi, hoci iný systém hlásil blízkosť zeme. Pilot sa už ani pomodliť nestihol.
O vývoji SW v Boeingu pre 737 Max je niečo tu:
Oficiálne samozrejme Boeing neprizná, že šetrili a preto outsorcovali SW pre 737 Max. Nakoniec zaplatili omnoho viac.
To jsou ještě větší h*vadiny, než jste psal prve. Žádný SW pilota nepřetlačoval. SW upravoval trim, který se dělá jinou ovládací plochou, ovládanou jinak, než řídící pákou. Obecně upravovat trim neustále ručně je otravné, takže to běžně dělá automatika a to, že se "zblázní", je standardní mimořádná situace, na kterou piloti musí umět reagovat, v tomhle případě dokonce zpaměti, bez konzultace s papírovým checklistem.
No a piloti těch dvou letů na to adekváně reagovat nezvládli z příčin vypsaných v mém předchozím příspěvku. K poruše čidla došlo ve více případech, tam ale piloti zareagovali správně, tak nehodnou skončily jen tyhle dva případy.
Mimochodem, pomodlit se stihli zcela určitě. Hlavní problém byl v tom, že ačkoli postup pro danou situaci jasně říkal, že mají vadný automatický trim vypnout a nechat vypnutý, tak jej opětovně zapnuli, čímž svůj osud zpečetili.
Neříkám, že Boeing nemá máslo na hlavě, ale "nekvalitní indický SW" v téhle kauze roli opravdu nehrál.