EU by se mela zajimat o odlouceni HW a SW - kdyz si kupujeme nejake zarizeni, tak ho vlastnime a meli bychom mit (zaprve) 100% prav si na nem provozovat co chceme.
Klidne at je na uctence pak vzdy zvlast HW a SW. U SW se da akceptovat ze bude vyzadovat specificky HW a nikdo by nemel branit tomu aby (zadruhe) existovala moznost postavit/vyrobit/prodavat kompatibilni HW.
Bohužel to nefunguje. 19. století nás naučilo, že monopoly jsou škodlivé, i když vznikly neviditelnou rukou trhu.
Zákazník si nemůže koupit nic jiného, když konkurenci zlikvidujete nebo jí znemožníte přístup na trh.
Stejně tak nemůže přejít jinam, když mu to znemožníte. Zrovna Sony totiž u PS 3 zrušila možnost provozovat linux až v následné aktualizaci a porušila tím vlastní marketingové sliby.
Určitá forma regulace je (bohužel) nutná.
A teď se vrátíme na zem.. Z pohledu hráče.. jdu si zahrát a všude samé hacky...
Původní plán byl být dost otevřený, ale lidé to hodně zneužily a zneužívaly.
Opravdu to házelo velké mínus na nákup konzole.
Jsem fanda exploitu na PS3, dokonce v tom mám dost hodin jak hraní s OS atd... Ale pak tu byli lidi, kdy byly zásadně v onlinu a hráli si na bohy.. Tudíž odklon hráčů...
Ten krok chápu a stvrzuju to. Být na všem a za každou cenu otevřený fakt nejde.
Tečka...
Ak im chodili hraci s hackami na online hry tak ich mali pobanovat v hrach a bol by pokoj. Robilo sa to od pociatkov online hraniach a nevidim dovod, preco by to neslo aj na PS3 alebo inej konzole.
To ze uzavreji otvoreny system nie je nic ine ako bait-and-switch -- po nasom: najprv nam pekne zaspievali, ked nas lapali, a nasledne ked mali nase peniaze tak cely system skriplili bez naroku na vratenie penazi.
28. 3. 2025, 12:47 editováno autorem komentáře
Ban systém fungoval. Ovšem to by pak nikdo nehrál. Další věcí je, že hry na platformu Playstation nemají anticheat, kdy nikdo z vývojářů nechce psát. XBOX anticheat též nemá.
Proto PS4 a XBOX nové generace dali do podmínek anticheat do her, jinak nemůžou vstoupit na tu uzavřenou platformu.
Řešíte otevřenost, ale ne následky... Byl o razatní krok, který se v historii herních platforem dít už nebude.
O jakem cell blockingu melete?
A programovani CELL procesoru neni takovej orisek... architektonicky to je v podstate pouze DSP jako kazde jine (at uz to srovnavame s nabidkou ADI nebo TI), pripadne pro mladsi generaci - je to SM z gpu, pribastlenej k CPU, takze odpada uzke hrdlo a vysoke latence rountripu v podobe PCIe - je to spis jako mit ty GPU SM v druhem socketu.
Problemem jsou aplikace - na takove architekture nemuzete provozovat obycejny kod - stejne jako ze na graficke si nepustite windowsy - no nebylo by to skvely si je tam pustit, kdyz mate k dispozici deset tisic jader? :D
Takze z vyhajpovaneho luxusu se dostavame na to, co to bylo - vektorove jednotky, vyzadujici explicitni obsluhu. Coz nam moc nepomuze - kdyz je nemame cim krmit. I pro sebelepsi desktop/server pouziti, si prakticke vyuziti dokazu predstavit jen jako codec DSP - ze to bude dekodovat a enkodovat treba jpegy. Proste takovy lepsi MMX.. ktery je vam taky v bezne zatezi k nicemu.
Kdyz se podivate kde jinde se tyto cpu pouzivali, tak tam to uz dava vetsi smysl - to uz jsou typicke DSP zateze.
Problem s je v tom, ze veskerej vyvoj se dela na PC. A ono se dost blbe dela neco pro uplne jinou architekturu nez na ktery to prgas.
Sekundarne tu jsou pak samozrejme opakovane zkusenosti na tema ze ty se to naucis, a vyrobce to zrusi. Treba zrovna stema widlema vs non x86. Zadnou aplikaci pro win a treba arm nikdo delat nebude, protoze vsichni vedi, ze za rok zadny arm win nebudou ...
A vyvoj na jine architekture vadi cemu prosim? I pro druhy nejvetsi system schopen provozu plnotucneho OS (arm/arm64) se vyviji primarne na PC skrze cross-compilaci, jak u embedded, tak u arm-win, tak u HPC. A u RiscV to same.
Pouze Apple silicon ma nativni Xcode, pro vyvoj v ramci sveho ekosystemu (a tam se zas cross-compiluje pro x64).
Reknete nam, jak je vyvoj pomalejsi?
V pripade optimalizace na x64, muzete pouzit intel loop analyzer, ktery vam napise ktere porty a jake uops jsou pouzity na dane mikroarchitekture.
V pripade cizi platformy - mate od vyrobce znova simulacni modely, kdyz potrebujete odladit neco, na cem zalezi. A pak existuji i fyzicke demo platformy / vyvojove kity, na kterych si to muzete ozkouset v sirsim kontextu.
Nic tezkeho to neni - bud dany job umite zvladnout, nebo jste neschopa, ktery nema ve vyvoji co hledat.. a ze tech darmozroutu je ve studiich docela dost (a u korporatu jeste vice).
Takze ne - nemuze za to (slozitost a atypicnost) platformy. Je to stroj. Pokud to se strojem neumite, tak to nedelejte.
To se pouziva i kdyz vyvijite na te same platforme. Predstava, ze si vyvojar pusti na sve dev masine cilovej kod je docela zcestna.
I pri zakladnim vyvoji treba ovladacu jsme vzdy pouzivali separatni stroj, treba bootavny ze site, aby nam nejaky kernel panic neodrovnal debugovaci stroj.
Tohle nema nic spolecneho s tim, zda je architektura stejna nebo jina. Krome architektury totiz hraje roli i operacni system, a ten stejny na konzolich neni ani nahodou. Vzdy tam bude potreba nejakeho fyzickeho rigu i kdyz je to x64.
Tys nekdy napsal aspon hello world? Nevypada to ... japa budes asi cokoli testovat ... jo aha, prekompilujes to, a pak budes resit, ze to nejde spustit, ale ani debugovat ...
A arm je toho zarnym prikladem ... jakej ze je pomer aplikaci vuci x86? 1 ku milionu? Asi tak nejak ze? Proc asi ... A procpak soudruzu pouzivaji treba javu ... zeby presne proto? Jo, hra se v jave taky da napsat ... minecraft. A presne podle toho to vypada i funguje. Srv pro 100 lidi za mega stacit nebude.
Nechápu ty narážky na ARM. Není už většina aplikací pro něj zkompilovaná? Vždyť výchozí režim ve VS už je "ať to funguje jako na x86, včetně možnosti loadovat x86 DLL". "Nativní" ARM je pak až pro fajnšmejkry. Kamarád vývojář má po letech už všechny aplikace nativní.
28. 3. 2025, 17:14 editováno autorem komentáře
Smutný konec zajímavé architektury. Snad bude mít ARM, případně RISC-V, více štěstí.
BTW: Netuší někdo, jak to bylo s Playstation 4? Sony nechtělo Cell, bo složité programování, nebo nemohlo mít Cell, protože to IBM utnulo? Sázka Sony na AMD se vyplatila, jde o to jestli to (x86) byl chytrý tah, nebo "nutnost".
Podle me sli po ekonomicke vyhodnosti, relativne vykonneho reseni, ktere se dobre programuje. Sazka na CELL me prisla jako sazka na Itanium - kdyz to neni masovka, tak to levny nebude.. a u biznis modelu s dotovanym hw to plati dvojnasob.
Viz puvodni xbox s Pentiem 3 a NV grafikou - levny, temer komoditni hw. Podobna selekce jako ze PS4/XBOX jsou x86 APU, tak nastala u nintenda, kdy jejich konzole je proste obycejny NV tegra SoC (obstarozni X1 recykluji uz nekolik generaci). Tedy az na vsudepritomne digitalni podpisy, RoT, hw enkrypce, aby na tom nahodou neslo pustit uz nikdy nic ciziho.