Jsem línej a je mi to celý šuma fuk. Cookie dialogy nijak neřeším, když na mě někde vyběhne, tak ho holt odklepnu a neřeším žádné detailnější nastavení. Ale ono to na mě prakticky skoro nikdy a skoro nikde už nevybíhá, jenom tu a tam si to po nějaké době říká o nové potvrzení. Tenhle plugin znám, ale moje lenost je toho typu, že nemám chuť řešit jeho instalaci či cokoli podobného :-).
Je to tak. Upřímně, já bych si klidně nechával zobrazovat reklamu, kdyby to nebyly rušivé animované a blikající šílenosti. Proto adblockuju na všech webech, protože ten visuální bordel je příliš velký a já mám jedny oči, jeden mozek a obojí to vyčerpává poměrně rychlým tempem. A že ze mě nemají weby žádný příjem? No nemají, ale mohou to řešit: schovat obsah za paywall.
Vidím, že jsem to napsal nevhodně. Takže korekce: ten můj komentář se a priori netýká rootu. Tam k tomu přistupuji jinak (podobně jako jsem v minulosti přistupoval jinak k cdr, diit, abclinuxu), nicméně ano, často spíš blokuji, protože sedím na poměrně pomalém vzdušném připojení (nízké mbit/s, špatný ping) a to doskakování reklam mě činí root často blbě použitelným. Není to chyba rootu, není to chyba moje a lepší internet doma nemohu mít. Resp. mohu, ale nechce se mi platit o X tisíc za rok víc za připojení.
Jinak aby bylo jasné: na rootu vídám obecné reklamní bloky (na které jsem nikdy za celé roky ... což bude cca od 2004, kdy jsem root začal navštěvovat pravidelněji, neměl potřebu kliknout. Pak na rootu vídám takové ty personalizované bloky (typu adsense?), ty mi pak obvykle předhazují buď nějakou generickou kravinu, nebo něco, na co usoudili na základě toho, že zrovna manželka den předtím na PC objednávala - cojávím - ponožky. Opět ale proklik = nula. Čili na mě fakt root ani nezbohatne, ani nezchudne, bez ohledu na to, zdali zrovna adblokuji, nebo ne.
Obecně pak nemám nejmenší problém s tím, když se vydavatel rozhodne svůj web, nebo třeba jen určité unikátní články, schovávat za paywall. Je to jeho svaté právo, které já plně respektuji. Já prostě jen nejsem ten typ, co by byl ochoten platit za obsah na internetu. Když za něco platím, jsou to fyzické produkty (čili noviny, časopisy, ...). Podobně třeba nemám(e) a nikdy nebudeme mít Netflix nebo něco podobného. Stejně tak nikdy nebudu mít předplatné na Adobe, předplatné na Office 365 atd. Jakmile někdo z produktu udělá službu s předplatným, u mě končí a přecházím na alternativu. Jestli to má 99% lidí jinak? V pořádku.
No a v neposlední řadě: na rootu / vydavatelství jsem se setkal jen a pouze s lidmi slušnými, inteligentními a vstřícnými, pročež váš komentář o tom, že by se root rozhodl porušit jakékoli vzájemné vztahy nemohu považovat za nic jiného než za bohapustý blábol. Myslím, že to není poprvé, co váš komentář považuji za bohapustý blábol, takže vše při starém. Je fajn, když se v turbulentních dobách některé věci nemění.
Nenapadlo vás někdy, že weby, pro které zrovna nepíšete, mají také své autory – jiné, než jste vy? A že tihle autoři asi chtějí dostávat od vydavatele zaplaceno, stejně, jako od svého vydavatele chcete dostat zaplaceno vy?
Je od vás hezké, že od druhé strany očekáváte, že bude slušná, inteligentní, vstřícná a nebude porušovat jakékoli vzájemné vztahy. Škoda, že nemáte stejné nároky i na sebe.
Obecně je IMHO těch reklam na webech přespříliš. Já hlavní problém vidím v tom, že se zvyšujícím se objemem reklamy na webu zároveň klesá její cena, takže je jí potřeba více, aby více vybralo - přičemž ale stále platí "víc reklamy = víc peněz", jen nikoliv lineárně, ale, řekněme, zhruba logaritmicky.
A od určitého objemu reklamy ji čtenáři přestanou tolerovat a zapínají různé ad-blockery... - což opět snižuje množství vybraných peněz a vzniká tlak na přidání další reklamy.
Takže ano, autoři chtějí dostat zaplaceno, ale když to s objemem reklam přepísknou, čtenáři začnou blokovat.
Osobně používám adblocky apod. prostě všude. Chci vidět obsah a ne kraviny okolo. Platím si několik webů a video služeb, po té, co jsem si je vyzkoušel a vím, že je tam kvalitní obsah, který mám čas číst nebo se na něj chci dívat.
Nemyslím si, že reklamy jsou na webu nutné. Je spousta autorů, kteří píší pro své kolegy, přátele, nebo prostě jenom tak. Je to většinou ten nejkvalitnější obsah. Ostatně i nejlepší YT kanály, které sleduji, nejsou zpoplatněné reklamami. Ti lidi to prostě dělají sami od sebe a nic za to nechtějí. A tam, kde jsou vyšší náklady, je zase členství a donate.
Takže to může fungovat bez reklam. Platím si členství na kanále, který sleduji 10+ let. Stejně jako si platím novináře, které znám možná 20 let. Takto to má fungovat. Ne tam narvat reklamy blokující obsah. Pochopitelně nemám nic proti lidem, kteří to sledují zdarma. S tím jsem v pohodě.
Osobně nepoužívám ad-block vůbec nikde. Fakticky to za mne vyřešili bezpečáci
: pokud není stránka/doména na whitelistu
(smí se tomu tak ještě říkat?), tak se z ní žádné scripty prostě nespustí. Což má příjemný vedlejší efekt v praktické neviditelnosti reklam a nepříjemný vedlejší efekt, že leckde nelze odkliknout sušenkové okno
. A taky je to výborná past, když se člověk má probojovat přes CAPTCHA, ale ta se ani neukáže, protože je volaná scriptem na doméně, která to povolené nemá.
Takže web se dělí na stránky, které zobrazují
a stránky, které nefungují
. ;oD Tak to holt v korporátech někdy chodí...
Samozřejmě že to může fungovat i bez reklam nebo třeba s paywallem. Ale to je rozhodnutí toho, kdo web provozuje. Moje rozhodnutí je zase to, jestli na ten web půjdu nebo nepůjdu. Ale používat ad-block je jako nastrkat si v samoobsluze věci do kapes, odejít bez placení a obhajovat to tím, že mají prodávat jen přes pult.
Nikoliv. Pokud už se mám držet takových přirovnání, tak je to jako návštěva fast-foodu, kde vám bez ptaní začnou cpát do pusy "ochutnávku" a pak chtějí, abyste to zaplatil - vaše chyba, že tam lezete.
Absurdní? Přitažené za vlasy?
Samozřejmě. Ale kdyby té reklamy nebylo tolik, neobtěžovali by se návštěvníci s blokováním.
Pamatuji dobu, kdy jistý (papírový) společenský časopis řešil, že reklama má zabírat maximálně 20 % rozsahu. Dnes je běžné, že reklamní provoz je 80 % datového toku při zobrazení stránky.
@Filip Jirsák: Absurdní srovnání nemají smysl. Co si na své síti nastavím a jaká data nechám do své sítě doputovat a co můj prohlížeč zobrazí je čistě moje věc. Stahuju data z veřejně dostupných serverů. Jestli nemají být veřejně dostupné, tak ať to admin na druhé straně zabezpečí.
Takže to srovnání by mělo vypadat spíše takto: v obchodě si koupím pouze to, co chci. Nebudu si dávat do košíku věci, které nechci a které mi někdo nutí. Ano, občas se to děje i ve fyzickém světě a vždy to odmítám.
Tomáš Crhonek: Jenom jste potvrdil, že to srovnání je správné. V té samoobsluze přece vybíráte zboží z veřejně přístupných regálů. Jestli nemají být veřejně dostupné, tak ať si to prodejce zabezpečí.
Jak by se vám líbilo, kdyby obchodníci zveřejňovali údaje, které jim poskytnete? Jméno, adresu, co jste si u nich koupil, údaje z platební karty. Mohli by argumentovat stejně, jako vy – když jste jim ty údaje poskytl, mohou si s nimi dělat, co chtějí. Jestli jste nechtěl, aby je zveřejnili, měl jste si je lépe zabezpečit.
Osobní a obchodní údaje jsou chráněné zákonem. Přístup na porty 80 a 443 ne. Je ten port otevřený do internetu? Je. Reaguje na protokol HTTP? Ano. Takže tam můžu posílat requesty. A pokud mi to vrátí response, tak s tím evidentně ten server, resp. jeho admin, nemá problém. Může mi klidně vrátit HTTP 402 Payment Required.