Hlavní navigace

Jižní Afrika na Linuxu

28. 4. 2005

Sdílet

Úřady v Jižní Africe si začínají pomalu osvojovat Linux. Jako první na něj přešel finanční úřad. GNN.tv vydal článek, který celý přechod podrobně rozebírá.

Je vidět, že vlády celého světa postupně procitají a vidí kvality a výhody svobodného software. Jen ta naše pořád spí a spí. Už nás předjíždí i Afrika.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 4. 2005 17:23

    Sten (neregistrovaný)
    Zemí, které nás předjely, co se používání otevřených systémů ve státních institucích týče, je mnohem více... Zde je vidět rozdíl mezi bohatými a chudými zeměmi... Chudé země radši instalují Linux, kdežto bohatší radši zústanou u Windows...

    Btw. klíčem je seznámit s Linuxem mladou generaci, tedy dostat jej do škol. Protože když naše školy budou "produkovat" jedince používající Linux, proč by soukromé firmy měly vyhazovat peníze za Windows, když s nimi mladí adepti nebudou umět pracovat (nebo jenom částečně)? A proč by úřednice měla pracovat ve Windows, když se ve škole učila pracovat v Linuxu?

    Ale myslíte si, že díky Indoši se to u nás v dohledné době změní?
  • 29. 4. 2005 8:45

    Peto_MiG (neregistrovaný)
    Aj bohate krajiny na verejnej urovni siahaju po Linuxe, napr. Nemecko, Francuzsko, Izrael.
    Moznoze klucom k "bohatstvu" je umenie setrit na spravnom mieste..
  • 29. 4. 2005 9:24

    Jarda (neregistrovaný)
    No, CR az tak bohata neni, aby mohla vyhazovat penize za M$ licence. Jedna kapsa prazdna, druha vysypana a kdyz nekde vyplavou nejake finance, hned je nekdo ukradne nebo vrazi do zkorumpovaneho projektu realizovaneho firmou sveho synovce.
  • 29. 4. 2005 9:25

    radejne (neregistrovaný)
    mno nevim bohatsi zeme, nechci sirit famy, ale slysel jsem ze nase vlada jede na kradenych widlich, bohuzel nevim co je na tom pravdy, ale nedivil bych se.....
  • 29. 4. 2005 9:51

    Izak (neregistrovaný)
    Ne, instituce soft kupuji za tezke prachy, akorat nektere male obce maji soft nelegalne.
    Jeden magistrat velkeho mesta muze dat M$ i 700.000 Kc rocne.
  • 29. 4. 2005 11:48

    bez přezdívky
    Mně by zatím stačilo, kdyby stát vyloženě nebránil nasazování open source programů. Aby byl oficiálně uznán otevřený formát pro výměnu dokumentů (snad se to podaří u formátů OpenOffice) a aby všechna data poskytovaná státem byla přístupná odkudkoliv (např. dodržování webových standardů). Tím by se umožnilo naroubování levných open-source řešení na stávající struktury a postupné pronikání "ze spodu".
  • 29. 4. 2005 10:19

    Pavel (neregistrovaný)
    na klíčových místech, kde je možno rozhodovat o zavedení či nezavedení open source technologií do státní správy existují subjekty (osoby nebo smluvní partneři), které toto rozhodování přímo či nepřímo ovlivňují ve prospěch "zavedených" technologií, na jednu stranu je toto rozhodování (ovlivňování) dáno možnostmi subjektu (smluvní partner vyvíjí aplikace pouze pro jeden OS), na straně druhé je vyvíjen tlak na státní pokladnu, která ochotně platí a subjekty s rozhodovací pravomocí, ovlivněné těmito tlaky, se ochotně podepisují za dobře zdůvodněné nákupy licencí
    jedná se o dobře uzavřený kruh, kdy do státní správy vstupují lidé vychovaní na jediném OS a tito lidé postupují na místa s rozhodovací pravomocí, kde pak tento jediný OS prosazují
    dítě - setkává se od prvních chvil strávených s počítačem s jediným OS (kradený SW, pozůstatky OEM licencí jediného OS z dob kdy byl prodej OS vázán na prodej s každým novým PC, prodej nových PC s předinstalovaným SW a jejich nákup rodiči odchovanými na stejném SW)
    dospívající - pracuje na jediném OS v rámci výuky předmětu "výpočetní technika" a je utvrzován v přesvědčení, že nic lepšího neexistuje -> výroky učitele dcery maturantky - Mozillu nebrat, pod tím nic neběží, všechno musí jít zobrazit v "jediném prohlížeči", všechno se musí ovládat stejně, OpenOffice, co to je?...
    dospělý (zaměstnanec, pracovník) - pracuje s tím co je mu předloženo a plní úkoly stanovené v pracovní náplni, nemá možnost rozhodovat
    dospělý (vedoucí, ředitel, náměstek...) - má rozhodovací pravomoc, buď dané oblasti zavedení OS nerozumí - pak na to má podřízené, kteří mu předkládají návrhy s kalkulacemi, zde pak fungují subjekty zmíněné na začátku příspěvku nebo problému s open source a jinými OS rozumí a pak do jeho procesu rozhodování vstupují tytéž subjekty, ale musí se více snažit a používat pádnější argumenty

    přerušit tento kruh je obtížné, ne-li nemožné, jediný OS působí destruktivně na jedince právě tam a právě v době, kdy je to nejdůležitější - v době školní a dospívání a především ve škole!

    za válečného stavu by podobné ruinování státní pokladny nesmyslným nákupem licencí nepotřebného OS bylo řešeno podle válečného práva jako sabotáž nebo vlastizrada
    za současného stavu v naší státní správě však vyhovuje tento model všem zúčastněným stranám - smluvní firmy mají stálý a velmi pohodlný příjem za své dodávky, pokud proniknou se svými dodávkami do státní správy, málokterý úředník s rozhodovací pravomocí zruší uzavřenou smlouvu a znovu provede řízení na dodávky jiného SW, pro něj je tento stav také pohodlný
    a kontrolní mechanismy subjektů zabezpečujících stálou průchodnost jediného OS stále fungují

    pokud nadále zůstane rozhodování o zavedení open source do státní správy v působnosti trhu, pak se stav nezmění, jedinou možností je v tomto případě legislativní opatření, ovšem i zde fungují kontrolní subjekty za začátku příspěvku
    lidé kolem IT, kteří mohou ovlivnit rozhodovací procesy zavádění open source do státní správy, mnohdy nemají prostor aby svá rozhodnutí náležitě zdůvodnili nebo realizovali - nedostatek prostředků, závislost uživatelů nebo aplikací na jediném systému, nedostatek vhodných náhrad za používané aplikace, nemožnost pružně přizpůsobit náhradu podle požadavků uživatele...

    vyjímky, často uváděné odkazy i zde na root.cz, samozřejmě existují a je velmi vhodné je popularizovat, nejsem si však jist, že jsou to "první vlaštovky", síla, proti ketré se staví open source ve státní správě je příliš velká a komplexní

    pozn.: 1. kontrolními subjekty jsou míněni poradci (mohou být i placení výrobcem jediného OS), zaměstnanci (uživatelé jediného OS) s rozhodovacími pravomocemi, zaměstnanci s rozhodovacími pravomocemi ovlivňovaní jinými kontrolními subjekty, např. zavedenou firmou, která dodává konkrétní řešení
    2. nejedná se o spiknutí, je to důsledek dlouhodobého působení jediného OS s mimořádně kvalitním a účinným marketingem