to ano, ale pak s tím v PP má více práce :). Lepší skla mi šetří spoustu práce na portrétech, naopak na nočních fotkách (města, astro) to je pro mě nutnost, s levnými nic nenafotím (vnitřní odlesky, protisvětlo) a ani PP to nespraví. Naopak fotit do ulic či do společnosti chodím s těmi nejlevnějšími, hlavně kvůli velikosti/váze a šanci, že si sklo mohu jednoduše poškodit.
Jsou prostě disciplíny, kde vybavení tvoří právě ten umělecký záměr a klišé, že dobrý fotograf umí fotit s čímkoliv platí dobře třeba na street foto, ale neplatí to pro každou fotku.
Ale tak samozřejmě, že čím více je nějaký druh fotografie přímo závislý na speciálním technickém vybavení, tím složitější či dokonce úplně nemožné je obejít se bez něj. Ale předhánět se, zda je lepší Sigma Art nebo profi značkové řady, to podle mě nemá smysl, beztak za rok někdo další uvede nový produkt, který bude ještě dál. Dneska už mají fotografové takové technické možnosti, o kterých se před pár desetiletími ani nesnilo, a přesto jsou mnohá díla "dávných mistrů" nepřekonatelná.
Nevim, ktery objektiv znackySigma povazujete za spickovy, ale zasadni problem Sigma produktu je jejich ruzna kvalita. Sigma je sice o neco lepsi nez Tamron, ale u tohodle konstatovani bych asi zustal. Srovnavat Sigmu s nejakou profi radou od Canonu je z meho pohledu i zkusenosti usmevne.
Už to tu padlo - špička je Art. tam je opravdu srovnání s profi řadou Canon/Nikon víc než reálné... Třeba u 35/1,4 bych převahu Sigmy Art nad Canonem L první verze označil až jako drtivou, a proti nové verzi II je pořád Sigma Art malinko lepší.
U 85/1,4 vychází Art tak nastejno jako Canon L u starších fullframe kolem 21mpix, ale s novými 50mpix Sigma o kus utekla.
Jinak "normálnější lepší Sigmy" jako je řada EX jsou jak které, já mám například od Sigmy 300/2,8EX a stojím si za tím, že je o něco lepší než originál od Canonu (ale roli hraje, že ještě nemá stabilizaci, takže je konstrukce jednodušší). Naopak ale když jsem měl půjčenou EX Sigmu 24-70/2,8, tak ta na mne zas takový dojem neudělala. Tady to zas taková bomba není a asi i pořád platí kolísání kvality, řada Art je ale opravdu trochu jiný příběh...
stačí se podívat kolik ambasadorů od Canonu, Nikonu chodí fotit "tajně" se Sigmou :)
Osobně bych ještě zmínil 130/1.8, 70/2.8A a famózní 24/1.4, 105/1.4, ten poslední jmenovaný jsem si asi nejvíce oblíbil, ač ho mám krátce, nehnu se od něj. Jsou to ale těžké krávy, z ruky se s tím moc fotit nedá, se stativem mi to je ale jedno.
Opravdu Sigma není ten outsider co dříve, dnes je srovnatelná s řadou Art. Vyhovují mně i konstrukčně, mají příjemný materiál na držení, ostřící kroužek je tak akorát, chybí lepší odolnost proti vodě a prachu, ale to se také lepší.
Jak už zaznělo výše: zapomeň na Sigmu z doby před 10 lety. Aktuální řada Art jsou špičková skla, která mají často unikátní technické řešení, jehož třeba Canon není schopen - ostatně Canon chtěl relativně nedávno Sigmu koupit. K Sigmě a k této zprávě se sluší dodat, že na cestě je přístroj s L-mountem a full-frame Foveonem. Mezitím co Sigma rostla, Canon a Nikon chrápali, jenže jim to stačilo: evidentně existuje dost lidí, kteří si stále myslí, že Sigma je low-end a raději kupují dražší skla s nižší kvalitou výstupu od těchto firem. Jako třeba ty, zjevně....?
https://m.dpreview.com/reviews/sigma-35mm-f1-4-dg-hsm
Hodnoceni dpreview je 89%, zatimco canon ma 91%. U Sigmy jsou v diskusi reportovany back focus issues, locking issues. Porad bych to tedy videl na stesti dle kusu ktery koupis, zatimco u canonu koupim a funguje dle ocekavani. Rozhodne ale zkusim nejakou Sigmu, v nejhorsim ji vratim.
Tak jinak: kdyz potrebuji rekneme 35mm objektiv s co nejlepsi svetelnosti, podivam se do nabidky primarne canonu protoze mam s nim zkusenosti a kvalitou me zatim nikdy nezklamal. Zjistim ze canon nabizi 35mm objektiv se svetelnosti 1,4. Podivam se na dpreview na recenze, jestli jsou zname nejake vady, jestli jsou zname nejake problemy. Pokud se vyskytuji nejake vady nebo problemy, koukam se na konkurenci na dpreview a na zaklade srovnani si vyberu objektiv. Obvykle zase canon. Ve srovnani s naprostou vetsinou lidi se nemusim rozhodovat dle ceny, ale zajimaji me primarne parametry a vlastnosti daneho objektivu. Myslim si tedy, ze se primarne rozhoduji podle ucelu a kvalit daneho objektivu.
Tak pokud vybíráš objektivy podle univerzálních recenzí, můžeš z toho mít divné pocity. U Cannon se třeba podle mě nepovedl EF 50/1.4, ale také s ním fotím a nevadí mi to.
Focení přece není o honění procent v testech, o pár lepších pixelech na fotce. Spousty problémů objektivů dnes už bez problémů opravím jedním kliknutím na počítači (soudkovitost, vinětace atd.), což dříve v analogu vůbec nešlo. I ty základní objektivy jsou dnes naprosto skvělé a poskytují obraz, který opět dříve byl jen snem.
Na jednom mojom fotaku (Samsung NX2000) Linux bezi. Da sa ja pekne "hackovat".
https://github.com/ge0rg/samsung-nx-hacks
Ta uzavřenost je podle mě docela škoda.
Přijde mi nešťastně formulovaná věta: "Pro Panasonic to ale podle všeho znamená odklon od spolupráce s Olympusem (systém Micro Four Thirds)". m4/3 používá vice výrobců na foto, ale převážně na video, namátkou BlackMagic design, JVC, DJI, Yi...
Mám to chápat tak, že je to celé mířeno spíš na video? Sigma dělá jedny z nejlacinějších (i když ne uplně špatných) filmových skel, a SUMMILUX-C je taky zajímavý filmový objektiv.
Sám jsem velkým fandou m4/3 systému, protože uzavřený není. A taky mě to celé štve, protože jsem si sám koupil m4/3 skla za poměrně dost peněz a půjdou mi na méně nových foťáků/kamer, než kolik jsem čekal.
Chjo, nemám rád takovéto spekulace. Nechme se překvapit. Třeba z toho vyleze něco zajímavého
Dovolim si nesouhlasit, ze to je ojedinela spoluprace: Kdysi Pentax mel na objektivy klasickych zrcadlovek tzv. K-bajonet, ktery pouzivaly i jine firmy (vetsinou v Evrope ne az tak zname). Jak to bylo s jeho licencovanim uz nevim. Na rozdil od A-bajonetu Minolty, se ale menily elektricke zapojeni. To zmineny A-bajonet zustal kompatibilni mezi radami i po nastupu digitalnich zrcadlovek.