Předpokládám že stížnost na Steam DRM? Vpravdě, bylo by to lepší bez něj. Na stranu druhou je to asi nejsnesitelnější existující forma DRM… A navíc je aspoň nějaká naděje, že těm hrám bude i do budoucna věnována nějaká péče. Staré „Čistě“ linuxové hry od Loki dnes mívají docela problémy. (přičemž ty samé často běží ve windows verzi pod Wine bez problémů :) )
Steam DRM je nejsnesitelnější do té doby, než dojde k výpadku serverů u Valve, nebo (v horším případě) Valve zkrachuje a bude po ptákách. Steam má jinak, pravda, řadu výhod. Loki holt přišlo příliš brzy (i když jsem si tehdy koupil Heroes of Might & Magic III a jak jsem si s tím užil!), ale "čistě" linuxové hry, tj. bez DRM, dneska prodává GOG.com.
Stare ciste linuxove hry od Loki ti nefunguji, protoze jsou to binarni bloby, ktere firma neudrzuje, mimo jine take proto, ze jiz 15 let sama nefunguje. Binarni bloby ze Steamu na tom budou 15 let po smrti vyvojare uplne stejne, nebudou nejak zazracne fungovat kvuli DRM, Valve je nebude neudrzovat, a to i kdyby treba chteli, protoze s mrtvym blobem, k nemuz nemaji prava, neudelaji nic.
Nebudou ti nejspis fungovat ani ty same hry ve verzi binarni blob ze Steamu "pro Windows" ve Wine, protoze abys je rozhybal ve Wine, budes muset vedle problemu s Windows-to-Linux konverzi resit jeste extra davku problemu vyplyvajicich z toho, ze Steam a DRM, kterou v pripade Windows verzi her portovanych Loki nemusis.
A samozrejme, pokud zdechne sam Steam (dejme tomu, ze prohraje s Windows Store stret o klicovou skupinu hracu na Windows), hry, ktere by samy o sobe treba fungovaly, fungovat take nebudou, protoze zase DRM.
Fungovani stranou, jako bonus tu mas fakt, ze kdybys chtel odejit, musel bys odepsat vsechny hry, ktere sis tam koupil. Oni to vi take, a to bude urcovat charakter vztahu firma - zakaznik.
Hra je to pěkná. Herní Praha sice nemá s tou reálnou moc společného, ale tu atmosféru trochu zachytili.
Problém je v tom, že ta hra vyšla 23.8. Pro stávající uživatele Linuxu bude možná svátek, když budou mít k dispozici hru starou "jen" pár měsíců. Bohužel pro ty kdo občas hrají hry, tj. například cílovou skupinu Steam Machines (pamatujete?), je pár měsíců stará hra aktuální asi jako včerejší vydání novin.
Hry se nekazí. Pokud si hrajete jen sám pro sebe a podle sebe, tak není žádný problém si pár let počkat. Dodnes hraju Total Annihilation.
Akorát že někteří lidé mají přátele, co také hrají hry. A to si pak člověk občas připadá jak chudý příbuzný, když se někdo ptá "hele, co říkáš na tu druhou mapu?", "jak jsi se dostal přes XY?" a "už jsi se dostal do třetího jednání?" A vy jen mlžíte "já na to teď ještě tak nějak nemám čas". Prostě je tu fakt, že mají milion prodaných kopií, ale já to ještě hrát nemůžu. Tedy můžu, mám stále v dual bootu MS Windows 7. Ale tedy radost z toho nemám.
Prostě mi to přijde, že je to jako kdybych nemohl chodit do kina a byl odkázán jen na to, co nakonec vyjde na DVD. Zatímco lidé se baví o tom, co právě viděli a jaké to bylo, tak já si jen sepisuji seznam filmů, co možná jednou vyjdou na DVD. Diskusí se nemohu zůčastnit, protože jsem to ještě neviděl. A maximálně tak můžu racionalizovat stylem "ono stejně dneska všechno nové stojí za ***, takže je dobře, že jsem to ještě vidět nemohl".
Aby lulan zase neplkal ty svoje blaboly ...
Je to smutny lulane, pro tebe a tvyho chlebodarce specielne, ale skutecni hraci - tedy ti, kteri si hry kupuji za sve vydelane penize, si, z 90%, kupujou hry rok a vic po vydani. V ty dobe totiz uz vedi, jestli ta hra funguje po technicky strance, jestli na ni vydavatel nesere a jestli jim bude fungovat i potom, co se nekdo rozhodne nekde vypnout nejakej ten server (ze, trebas game for windows). Navic ji ziskaji za 1/2 ceny a prevazne v nejaky vice mene kompletni edici. Nikdo totiz neni zvedavej na to, aby odehral za litr 2 hodiny, a pak cekal na dalsi 2 hodiny za dalsi litr 1/2 roku. Cehoz se navic nemusi vubec dockat, pokud se nenajde dost magoru, ktery si ty 2 hodiny za ten litr koupej.
Tak dneska hlavně opravdoví hráči hrají ty dlouhodobé - Wow, Magics, Diablo, LoL, C&C, CS - některé z toho závodně a hlavně pak dokupují patche a upgradové verze. Všichni které znám mají Win, speciálně z tohoto důvodu ani nemají důvod zkoušet nějaký přechod a co jsem se s nimi o tom párkrát bavil, tak se jim ani nedivím. Občas si koupí nějaký jednorázový titul nebo nějaké orig. CD s oldskůlovkou z dob, kdy se to ještě různě crackovalo. Tak to mají všichni + jsou lidi kteří se hraním živí, takže potřebují platformu kde to jede hned a je to pro ni jako první dělané. Na druhou stranu je úsměvné, že jediná výhoda Win v tomto je ta podpora ze strany výrobců her. Nic víc. :-D
Těch výhod je víc. Pro vývojáře je důležité to, že Windows mají pár verzí, kdežto Linux stovky dister, každé v nevím kolika verzích, a ani 3D akcelerace nefunguje jak by měla. Ve windows jsou například relativně kvalitní drivery, mají zpětnou kompatibilitu, a samozřejmě jsou velmi rozšířené. Plus mají lepší vývojové a testovací nástroje, dokumentaci atd.
To zní jako kvalifikovaný názor herního vývojáře. Nebo ne? :D
25. [Open]GL is r3ally X d1fferent API's (one per driver, sometimes per platform!) masquerad1ng as a s1ngle API. You can't/shouldn't sh1p a GL pr0duct until after you've thoroughly tested for correctness and performance on all drivers (in both threaded and non-threaded modes). You will be surpr1sed at the driver differences.
https://goo.gl/wcasJG
To ship a major GL title you'll need to test your code on each driver and work around all the problems. May the "GL Gods" help you if you experience random GPU corruption, heap corruption, lockups, or TDR's. Be very nice to the driver teams and their m@nagers/execs, because without them your chances aren't nearly as good.
https://goo.gl/VmAqw1
Al1en: Is0lation on Linux
System Requirements:
Graphics: Nvidia 6xx series (driver version: 355.11)
NOTE: AMD and Intel graphics cards are not currently supported by Alien: Isolation
http://store.steampowered.com/app/214490/
XCOM 2 on Linux
System Requirements:
Graphics: NVIDIA 650 (1GB)
Additional Notes: AMD and Intel GPUs are not supported at time of release. Nvidia requires 352.55 or newer drivers.
http://store.steampowered.com/app/268500/
Koukněte na tohle:
NULL - Jaké jsou tam drivery je úplně jedno
Edwin Smith z Feral Games - You might not know it but we spend a large amount of effort on trying to support all cards even if we end up not being able to support them. ... What drivers are supported depends on the issues/missing features we come across in the drivers and if they can be worked around. In some cases we'll need to wait on updated drivers to fix issues before support is possible in others we find ways round them. If we don't officially offer support on launch then it means we hit issues on those devices that meant support wasn't possible on launch.
https://steamcommunity.com/app/268500/discussions/0/412446292761354923/#c412447331649039077
Nějak se mi nezdá, že by na driverech nezáleželo. NULL zřejmě neví o čem mluví.
Vraťte se do školy (i když na ZŠ asi ekonomii neučí). Produkty mají něco čemu se říká životní cyklus.
http://www.quickmba.com/marketing/product/lifecycle/
Ten samozřejmě funguje i u her, a vypadá dost podobně. Typicky se malé jednotky procent celkového počtu licencí prodají v předprodeji, a okolo 20% se prodá v prvním týdnu. S časem jde dolů jak počet prodaných kusů, tak cena. Výjimkou může být vánoční sezóna, která u nejlepších her roku dovede prodat opět cca 20% licencí.
http://mygaming.co.za/news/business/65139-video-games-life-cycle-in-south-africa.html
Vaše představy o tom kdo jsou "skuteční hráči", a jak se na trhu chovají, jsou úplně mimo.
Jasně, blbeček Lalel "href" Ophir zase úřaduje.
Ty máš link o lifecycle produktu a já znám spoustu hráčů, kteří paří hry denně i 10 a více hodin 350 dní v roce, nyní už v desítkách let a někteří si tím vydělávají a účastní se ligy v některých hrách. Pravidelně se scházíme, paříme ( já tedy jen "rekreačně" ), bavíme se a tak vím co se děje a co je "nového" a jak to "chodí".
Tak víš co? Vytiskni si ten link, zmačkej to a strč si to do prdele i s těmi tvými cykly.
+ jestli si myslíš, že to, kolik se toho prodá v předprodeji a kolik v 1. týdnu určuje kolik to hraje profihráčů a jak nakládají se svým časem , tak se nech vyšetřit ty ekonome. Umíš akorát přečíst graf a na něm 2 osy. Jak se to propisuje do reality a o čem to pak vypovídá víš asi tolik, jako bes v boudě o telefoních uzlech.
Tak na prvním místě jsem neposílal do školy vás, ale jedince "j". Nemusím s vámi souhlasit, ale znalostí máte zjevně o řád víc než on.
Ad já znám spoustu hráčů, kteří paří hry denně i 10 a více hodin 350 dní v roce... - aha. A kolik procent prodejů her dohromady udělají ti lidé, které znáte? Protože je jich pár, tak to bude blízké nule. Je to obdoba situace kdy znáte pět rychlochodců, a proto "jasně víte", že kdokoliv chodí, kupuje si boty značky X, v cenové relaci Y a nejčastěji v obchodech Z. Ve skutečnosti jsou rychlochodci ve statistice prodejů bot naprostou menšinou, a těch pár, které znáte, je úplně o ničem. Jinými slovy vaše data nejsou reprezentativní, protože selection bias. Mimochodem tohle by mělo docházet i absolventům oborů kadeřnictví a vlasová kosmetika. Od vás bych čekal víc, zvlášť jestli děláte kvalifikovanou práci v IT.
https://en.wikipedia.org/wiki/Selection_bias
Ad kolik to hraje profihráčů a jak nakládají se svým časem - to nebylo předmětem mého příspěvku, stejně jako se analýza prodejů bot nezabývá jen rychlochodci, kteří tvoří naprostou menšinu prodejů.
Ad Umíš akorát přečíst graf a na něm 2 osy - kéž byste se to naučil také. Je skoro fascinující, kolik váhy přikládáte vlastní zkušenosti, která je nutně omezená těmi pár lidmi a pár věcmi, které okolo sebe vidíte, ve srovnání s tím kolik lidí a věci na světě je.
BTW znám pár lidí, kteří mluví denně i 10 a více hodin 350 dní v roce, nyní už v desítkách let, a někteří si tím vydělávají. Pravidelně se scházíme, paříme (já tedy jen "rekreačně"), bavíme se a tak vím co se děje a co je "nového" a jak to "chodí". A všichni mluví česky! Všichni! Rozumíte? VŠICHNI!!! TAKŽE SI TY SVOJE BLBÉ TEORIE O ANGLIČTINĚ A ČÍNŠTINĚ VYTISKNĚTE, SROLUJTE A STRČTE SI JE DO PRDELE!!!!!! :D
Samozřejmě to že GTA V vyšlo na PC se zpožděním nikoho nepotěšilo. Na druhé straně alespoň bylo výrazně lepší než na konzolích: komplexnější prostředí, větší dohled, lepší simulace počasí atd.
V případě DEMD bude hra (možná) k dispozici na Linux pár měsíců po Windows. V té době ji budou mít konzoloví i PC hráči dávno odehranou, a jak jsem psal, bude čerstvá jako včerejší noviny. Tomu budou zřejmě odpovídat i její prodeje. I když pokud to stihnou do vánoc, možná ještě něco prodají.
GTA V na PC nabízelo víc než na konzoli, a PC je jiný trh než ten konzolový (prolínají se, ale ne moc). Naopak DEMD pro Linux bude umět v nejlepším případě co do verze pro Windows, a Linux i Windows běží na PC, s tím že naprostá většina uživatelů Linuxu má i Windows nebo Wine.
Naopak DEMD pro Linux bude umět v nejlepším případě co do verze pro Windows
Umí navíc běžet pod Linuxem, a to je pro mě dost zásadní rozdíl ;) Mimochodem třeba DEHR vyšlo pro MacOS o rok později než pro Windows a prodeje to ovlivnilo minimálně, pokud vůbec.
naprostá většina uživatelů Linuxu má i Windows nebo Wine
To první je zavádějící, protože většina uživatelů Linuxu nemá Windows, a ve Wine DEMD kvůli Denuvo DRM nefunguje.
Ad třeba DEHR vyšlo pro MacOS o rok později než pro Windows a prodeje to ovlivnilo minimálně, pokud vůbec - a kolik kopií se pro MacOS prodalo? Není to náhodou tak, že prodeje pro Mac měly na celkové prodeje minimální vliv?
Ad protože většina uživatelů Linuxu nemá Windows - to je otázka, protože neexistují spolehlivá data. V diskusi se samozřejmě vždycky někdo ozve, že právě on dual boot nemá. Ale co se koukám, tak jde pořád o dost rozšířenou praktiku.
https://www.gamingonlinux.com/articles/why-are-we-still-dual-booting.5086
Ad ve Wine DEMD kvůli Denuvo DRM nefunguje - a není drobný problém také v tom, že Wine má podporu pouze pro 13% DX11 API?
https://www.winehq.org/winapi_stats
To už v dnešní době dlc a season pasů a napojením na růzé služby není tak ůplně pravda. Rozhodně to není jak v 90kách kdy se muselo prodat co nejvíc během prvního měsíce.
Jinak konzole a pc se prolínají tak v 80% titulů. Co je na pc a není moc na konzolích jsou rts, progamingové střílečky, moby a simulátory.
Ad v dnešní době dlc a season pasů a napojením na růzé služby není tak ůplně pravda - bohužel nemám data abych to potvrdil nebo vyvrátil. Pokud nějaká máte, rád se na ně podívám.
Ad konzole a pc se prolínají tak v 80% titulů - to sice ano, ale množina lidí kteří mají konzoli a množina lidí kteří mají herní PC má relativně malý průnik. Z toho plyne že když pro PC dodáte hru se zpožděním proti konzoli, tak vám to sníží její prodeje, ale asi ne nějak drasticky.
Co testují, bylo vidět ve Steam Database už na konci srpna. Ale oficiální potvrzení je oficiální potvrzení.