Vlákno názorů k článku
Linuxoví hráči byli vyhnáni z World of Warcraft od Xerces - Tak už vidíme, kam to vede, když se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 11. 2006 13:40

    Xerces (neregistrovaný)
    Tak už vidíme, kam to vede, když se nedělají nativní porty aplikací i pod jiné platformy? Myslíte, že jejich inteligence je alespoň na takové výši aby pochopily, že přichází o zákazníky? Kolik let se na to spousta lidí snaží poukázat a většina spol. na to dlabala, tak teď to mají.
  • 16. 11. 2006 14:18

    Zdenek (neregistrovaný)
    Nenechte se vysmat. Kolik z tech skoro 8 milionu myslite, ze je tech linuxovych hracu? ;)
  • 16. 11. 2006 14:43

    Xerces (neregistrovaný)
    Myslím že málo, nicméně jsou! Každopádně je to ztráta, nikoliv zisk, to nelze popřít a určitě za to někdo prémie nedostane.
  • 16. 11. 2006 15:03

    Zdenek (neregistrovaný)
    Proc by za to nemel dostat premie? Ti uzivatele jednoznacne porusili smlouvu. Blizzard se neboji odstrihnout desitky tisic cheateru na Windows, proc by mu melo zalezet na jinych. A i to byli uzivatele kteri si tu hru legalne koupili a mesicne generovali zisk. Pravda, ale je ze ostatnim kazili hru a to ti linuxovi hraci nedelali.
  • 16. 11. 2006 16:18

    lol (neregistrovaný)
    http://www.worldofwarcraft.com/legal/eula.html

    ja tam nevidim ziaden odsek ktory by hovoril o tom, ze jedinym operacnym systemom na ktorom je mozne world of warcraft hrat je windows. Tak mi vysvetli, aku zmluvu linuxovy uzivatelia porusili?

    vyslovene je tam napisane:

    4. Responsibilities of End User.

    A. Subject to the license granted hereunder, you may not, in whole or in part, copy, photocopy, reproduce, translate, reverse engineer, derive source code from, modify, disassemble, decompile, or create derivative works based on the Game, or remove any proprietary notices or labels on the Game. Failure to comply with the restrictions and limitations contained in this Section 4 shall result in the immediate, automatic termination of the license granted hereunder and may subject you to civil and/or criminal liability. Notwithstanding the foregoing, you may make one (1) copy of the Game Client and the Manuals for archival purposes only.

    Ako linux user hru nekopirujem, nefotokopirujem, nereprodukujem, neprekladam, nerevers engineerujem, nederivujem zdorjaky, nemodifikujem, nedisassemblujem, nedekompilujem, nevytvaram derivaty hry a ani nic neodstranujem viac ako windows user.
  • 16. 11. 2006 18:11

    Zdenek (neregistrovaný)
    Pane demagogu, co takhle si precist i ten zbytek odstavce 4 zvlaste pak pismeno B/iii a B/iv. A k tomu samozrejme odstavec cislo 5.
  • 16. 11. 2006 21:39

    anonymní
    Lenze oni nepouzivali cheat-y a len koli tomu, ze spyware nefungoval pod Wine oznacili ich za cheatujucich, co pravda nebola, ja viem tvrdia, ze wine je unathorized third party program, ale ak si wine skompilovali wine sami tak to nebol third party program
  • 17. 11. 2006 3:23

    lol (neregistrovaný)
    ja to mam precitane uz x krat a ovela skor nez sme sa tu o tom vobec zacali bavit... ale aby kazdy vedel o com, tak:

    B: You agree that you shall not, under any circumstances,
    (iii) host, provide or develop matchmaking services for the Game or intercept, emulate or redirect the communication protocols used by Blizzard in any way, including without limitation through protocol emulation, tunneling, packet sniffing, modifying or adding components to the Game, use of a utility program or any other techniques now known or hereafter developed, for any purpose, including without limitation unauthorized network play over the Internet, network play utilizing commercial or non-commercial gaming networks, or as part of content aggregation networks;

    toto je komplet odsek o neoficialnych wow serveroch beziacich na wowemu, mangose, wowwow, wowd alebo ludmile. Pojednava o samotnom protokole a nekomercnych (ilegalnych sietach)... o nicom inom.


    B: You agree that you shall not, under any circumstances,
    (iv) facilitate, create or maintain any unauthorized connection to the Game or the Service, including without limitation any connection to any unauthorized server that emulates, or attempts to emulate, the Service. All connections to the Game and/or the Service, whether created by the Game Client or by other tools and utilities, may only be made through methods and means expressly approved by Blizzard. Under no circumstances may you connect, or create tools that allow you or others to connect, to the Game's proprietary interface other than those expressly provided by Blizzard for public use.

    zas komplet odstavec o tom, ze sa s wow clientom mozes pripajat vyhradne na oficialne game servery, pouzivat oficialny service a blizzardom schvalene autorizacne postupy (tie riesi wow client - trochu zmrsenu SRP6 [http://srp.stanford.edu/design.html]).



    5. Consent to Monitor. WHEN RUNNING, THE GAME MAY MONITOR YOUR COMPUTER'S RANDOM ACCESS MEMORY (RAM) FOR UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAMS RUNNING CONCURRENTLY WITH THE GAME. AN “UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM” AS USED HEREIN SHALL BE DEFINED AS ANY THIRD PARTY SOFTWARE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY “ADDON,” “MOD,” “HACK,” “TRAINER,” OR “CHEAT,” THAT IN BLIZZARD'S SOLE DETERMINATION: (i) ENABLES OR FACILITATES CHEATING OF ANY TYPE; (ii) ALLOWS USERS TO MODIFY OR HACK THE GAME INTERFACE, ENVIRONMENT, AND/OR EXPERIENCE IN ANY WAY NOT EXPRESSLY AUTHORIZED BY BLIZZARD; OR (iii) INTERCEPTS, “MINES,” OR OTHERWISE COLLECTS INFORMATION FROM OR THROUGH THE GAME. IN THE EVENT THAT THE GAME DETECTS AN UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM, THE GAME MAY (a) COMMUNICATE INFORMATION BACK TO BLIZZARD, INCLUDING WITHOUT LIMITATION YOUR ACCOUNT NAME, DETAILS ABOUT THE UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM DETECTED, AND THE TIME AND DATE THE UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM WAS DETECTED; AND/OR (b) EXERCISE ANY OR ALL OF ITS RIGHTS UNDER THIS AGREEMENT, WITH OR WITHOUT PRIOR NOTICE TO THE USER.

    budeme si to musiet asi prelozit, lebo evidentne po anglicky nevieme. Cize:

    HRA MOZE MONITOROVAT ram TVOJHO PC A HLADAT NEUTORIZOVANE PROGRAMY BEZIACE SUBEZNE S HROU. “NEAUTORIZOVANY 3RD PARTY PROGRAM” V TOMTO PONATI JE DEFINOVANY AKO AKYKOLVEK “ADDON,” “MOD,” “HACK,” “TRAINER,” ALEBO “CHEAT,” KTORY: (i) UMOZNUJE CHEATOVANIE AKYMKOLVEK SPOSOBOM; (ii) UMOZNUJE UZIVATELOVI ZMENIT ALEBO HACKNUT HERNY INTERFACE, PROSTREDIE, A/ALEBO SKUSENOSTI (moja poznamka: skusenosti hernej postavy) AKYMKOLVEK BLIZZARDOM NEPOVOLENYM SPOSOBOM; ALEBO (iii) NARUSAT, “TAZIT Z,” ALEBO INYM SPOSOBOM ZHROMAZDOVAT INFORMACIE Z ALEBO CEZ HRU. v TAKOM PRIPADE, KEDY HRA ZISTI NEAUTORIZOVANY 3RD PARTY PROGRAM, KLIENT MOZE (a) ZASLAT INFORMACIU BLIZZARDU, VRATANE TVOJHO PRIHLASOVACIEHO MENA, DETAILOCH O ZIZSTENOM NEAUTORIZOVANOM 3RD PARTY PROGRAME, A CASE A DATUME KEDY BOL NEAUTORIZOVANYM 3RD PARTY PROGRAM ZISTENY; A/ALEBO (b) UPLATNIT NIEKTORE ALEBO VSETKY PRAVA V TEJTO ZMLUVE, S ALEBO BEZ UZIVATELOVHO PREDCHADZAJUCEHO VAROVANIA.

    teraz ked uz vieme o com piseme - bud taky laskavy a napis, ktory bod, usek, alebo aspon slovo pojednava o tom, ze musis pouzivat operacny system Windows? Linux nie je nic, co by menilo packety, sniffovalo, utocilo, menilo herny interface, herne prostredie alebo nebodaj rychlost pribudania skusenosti postav v hre. Neumoznuje priamo cheatovanie, neemuluje ziadne gameservery, ... Linux NEPORUSUJE. A ked uz som si s tym dal tolko namahy, poprosim reakciu.
  • 17. 11. 2006 19:35

    Zdenek (neregistrovaný)
    Zksute si prelozit ten 5 odstavec jeste jednou, spcialne vetu:

    "... RUNNING CONCURRENTLY WITH THE GAME. AN “UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM” AS USED HEREIN SHALL BE DEFINED AS ANY THIRD PARTY SOFTWARE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY ..."

    Vas prekled je velmi nepresny, doporucuji venovat pozornost sluvkum "ANY" a "INCLUDING WITHOUT LIMITATION".
  • 17. 11. 2006 20:59

    lol (neregistrovaný)
    "ANY" - akykolvek
    "INCLUDING WITHOUT LIMITATION" - vratane a bez obmedzenia. Toto slovne spojenie je standardnou sucastou kazdej anglicky pisanej zmluvy. Viac si mozete precitat na strankach ceskej advokatskej komory [http://www.cak.cz/files/855/BA0607.pdf] v bode, ktory sa venuje zmluvnym obmedzeniam. Pripadne si mozete pozriet anglicko-cesky preklad EUPL [http://www.oss.cz/download/eupl-micr-analyza.pdf]

    Preklad je relativne presny. Nie som ani vystudovanim pravnik a ani lingvista.
    No a k spornemu "... RUNNING CONCURRENTLY WITH THE GAME. AN “UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM” AS USED HEREIN SHALL BE DEFINED AS ANY THIRD PARTY SOFTWARE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY ..."

    I ked je to teraz veta vytrhnuta z kontextu, tak subezne s hrou nieco bezat musi, jedine ze by si blizzard dodaval bootovatelne CD/DVD s vlastnym operacnym systemom. Na to aby bola porusena EULA, musi byt vsak splnene poziadavky:
    1. UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM - samozrejme, linux je z pohladu blizzard 3rd party software,
    2. RUNNING CONCURRENTLY WITH THE GAME - samozrejme, hra bezi vdaka tomu, ze medzi nou a hardware je operacny system,
    3. INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY “ADDON,” “MOD,” “HACK,” “TRAINER,” OR “CHEAT,” - tu narazame na problem, lebo linux nie je ziaden addon, mod, hack, trainer a ani cheat. Ani sa tak neprejavuje ako je nasledne pisane v bodoch (i, ii a iii)

    Ak si vsimnete, tak medzi "UNAUTHORIZED THIRD PARTY PROGRAM" a "RUNNING CONCURRENTLY WITH THE GAME" a "INCLUDING WITHOUT LIMITATION ANY “ADDON,” “MOD,” “HACK,” “TRAINER,” OR “CHEAT,”" nie je ziaden "OR". Z toho plynie, ze linuxovy uzivatel EULA v tomto bode porusovat nemoze.

    Este podotknem, ze ja WoW nehravam ani na windowse a ani na linuxe... ak by ma vsak blizzard pripravil o hernu postavu, riesil by som to zalobou.
  • 17. 11. 2006 21:01

    Haplo (neregistrovaný)
    Citacia z WOW webu:

    Unapproved Third Party Software

    A third party program is any file or program that is not a part of the World of Warcraft software, but is used to gain an advantage in the game, such as increasing your movement speed or teleporting from one place to another beyond what is allowed by game design. It also includes any programs that obtain information from the game that is not normally available to the regular player or that transmit or modify any of the game files. Normally, this classification does not include UI modifications, except those UIs that require an external application to function.

    Any external applications that are used in conjunction with World of Warcraft can cause quite a few unwanted side effects. Some of the major possible results of the use of third party programs can be instability of the game to the point that a player "crashes" from the game quite often. External programs can also be used to transmit viruses, spyware, and other unwanted programs into a player's computer. Third party programs can also be used to obtain information from the player's computer, such as account, password, and personal information.
    If a player is found to have used such a program, he/she may:

    * Be temporarily suspended from the game
    * Have further action taken, up to and including account closure, based on the intent of the program "

    Podla mna to jasne ukazuje na hocijaky cheat, ale nie emulacne prostredie/api implementacie. Cedega/Wine neumoznuje ziskat vyhodu oproti inym hracom. Ano mozno sa da pouzit na aplikovanie nezistitelnych cheatov, ale to vyzaduje kus viac umenia ako pod windowsom a je obtiaznejsie. Myslim ze Blizzard bude bud musiet doplnit niekde zoznam "zakazanych 3rd party software" alebo odskodnit linuxovych hracov. Zjavne neporusuju licenciu a su za to diskriminovani.
  • 20. 11. 2006 10:32

    Peto_MiG (neregistrovaný)
    Chcel by som este podotknut, ze Blizard, ani keby chcel, by nemohol od svojich pouzivatelov vymahat, aby pouzivali s ich hrou nejaky konkretny operacny system. Mohli by maximalne oznacit niektory system za "podporovany" a odmietnut technicku podporu tym ostatnym (cize odmietnut riesit problemy cez hotline apod.)

    Avsak pouzivatela nemoze ziadna licencna zmluva nutit, ani keby chcela, aby si ku hre kupil aj niektory konkretny operacny system. Bolo by to v priamom rozpore s platnou legislativou v Europskej Unii. Takato cast licencnej zmluvy, ktora by to pozadovala, by bola s vysokou pravdepodobnostou neplatna. Podla odvaznejsich pravnickych nazorov dokonca plati uzus, ze ak je neplatna niektora cast zmluvy, tak je neplatna zmluva cela.

    Takze Linuxovi hraci su v kazdom pripade poskodeni a mali by ziadat o napravu, pripadne nahradu skody.
  • 7. 4. 2008 7:42

    blboun12 (neregistrovaný)
    Ja sam mam linux a wow dokonce original a prijde mi to jako dikriminace.
  • 16. 11. 2006 18:09

    M jako Molitan (neregistrovaný)
    Jde o to, jestli se kvuli tem uzivatelum na Linuxu (= zisk) vyplati programovat a testovat ten software (= vydaj). Proste jde o to, jestli zisk > vydaje.
  • 17. 11. 2006 13:27

    Xerces (neregistrovaný)
    Ano ale pokud by to portovali na Linuch tak by přece byl zisk větší než výdaje, bohužel o tom zřejmě nepřesvědčíme obchodní od Blizardů, protože ty asi jedou podle nějakých x let starých ekonomických pamfletů.
  • 17. 11. 2006 21:57

    K2 (neregistrovaný)
    Získali by zisk větší než by byly náklady na port? Z čeho tak soudíte? Linux běží na 1% desktopů, a používají ho lidé, kteří za SW neradi platí. Dá se tedy oprávněně předpokládat, že více než 1% příjmů z licencí by z Linuxu nepřišlo (spíš daleko méně). Výdaje na port a následnou podporu by musely být nižší než 1% výdajů na vývoj a podporu Windows verze; jinak se to nevyplatí. A obávám se, že by se to opravdu zdaleka nevrátilo.
  • 18. 11. 2006 2:23

    lol (neregistrovaný)
    i ked neviem ako velmi je rentabilny port na Mac :) Ale suhlasim s tym, ze port na linux by sa im neoplatil. Len dalsie prostredie, kde je navyse ovela tazsie aj pre aplikaciu pod privilegovanym uzivatelom zistit, ake ine procesy tam este bezia a co robia...
  • 18. 11. 2006 12:35

    mys elf (neregistrovaný)
    Naprosto špatná logika. Vývoj linuxového portu by se vyplatil, pokud by příjmy, které by Blizzard od nových hráčů obdržel, převýšily náklady na linuxový port. Kolik procent nebo promile lidí používá na desktopu Linux, s tím nemá co do činění.
  • 26. 1. 2007 19:56

    fritzek (neregistrovaný)
    Používají ho lidé, kteří za SW neradi platí. Logika je to sice mozna spravna, ale napada me jine reseni: Pouzivaji ho lide, kteri chteji nechteji mit na pocitaci ilegalni software(cehoz se na pocitaci s M$ Windows dosahuje tezko).
  • 13. 10. 2009 20:38

    PetisLTM (neregistrovaný)

    co se týká Vaší věty: že linux používají lidé, kteří neradi platí za SW, tak jste mě bohužel dost urazil…jelikož mám všechen microsoftí soft aj jiný zakoupený legální cestou a za plnou cenu.Pravdou je též, že bohužel jsem z ms softu trošku unaven…,takže jsem přešel na linux a též se obávám, že asi nejsem sám…a co se týká windows tak si laskavě naštudujte historii pana Gatese jak přišel na onen super soft – OS, jednoduše kopíroval z unixu. a unix je svým způsobem v podstatě linux.

  • 18. 11. 2006 13:20

    Luboš Doležel
    Hlavní problém bych viděl v tom, že se vůbec MUSÍ portovat. Kdyby zaměstnávali lidi, kteří to napíšou multiplatformně rovnou (OpenGL, OpenAL, SDL, ...), tak tenhle problém neexistuje.
  • 18. 11. 2006 16:35

    mys elf (neregistrovaný)
    No jo, ale pokud ta implementace nebude na Windows stejně rychlá jako DirectX verze (což předpokládám, že nebude - zajímalo by mě vyjádření třeba Carmacka), tak to prostě multiplatformně nikdo psát nebude. Určitě by šlo rozdělit kód na relativně tenké, platformě závislé, jádro (přičemž jedna z platforem by mohl být ten multiplatformní mix OpenGL OpenAL apod.) a vyšší, multiplatformní úrovně.

    Pak existuje možná schůdnější, ikdyž problematická, cesta - udělat Linux kompatibilní verzi ve spolupráci s vývojáři Wine nebo Cedegy. Jenže existují i další problémy - ochrany jako jsou StarForce nebo ten Warden prostě musí fungovat i na těch dalších platformách nebo se jich firma u linuxové verze musí vzdát. Což je odvážné politické rozhodnutí a rozhodně ani jedna z těch dvou možností není bez problémů.
  • 19. 11. 2006 13:41

    Ondrej 'SanTiago' Zajicek (neregistrovaný)
    S multiplatformnimi aplikacemi mam spatne zkusenosti - obvykle nedodrzuji zvyklosti systemu, ve kterem je pouzivam. Casto maji nejakou vlastni mezivrstvu, ktera se nastavuje jinak, nez jak je v systemu obvykle, a casto neumoznuje predat prislusna nastaveni nizsi, systemove vrstve.
  • 21. 11. 2006 20:56

    anonym (neregistrovaný)
    cast z toho uz potreboval mac port ( napr opengl, ktery je pristupny i ve win verzy ), takze by opravdu takovy problem nebyl