Kdyby čtenáři, posluchači a diváci (neboli jak je dnes módní "konzumenti obsahu") respektovali, že za dílem je skryta práce autora, omezil by tlak používání Digital Restrictions Managementu převážně na vydavatele-dementy (které by šlo snadno ignorovat a jít jinam). Bohatě by pak stačilo "Social DRM" (snadno odstranitelné, ale proč se s tím patlat, když neomezuje).
Kosmas.cz přidává do knih "Prodáno d.m.yyyy na www.Kosmas.cz zákazníkovi a.b@b.net".
Alza.cz přidává trochu obsáhlejší stránku.
... z ceho tak nekdo muze usuzovat?
Nedavno jsem si na Amazonu chtel neco poridit do sveho Kindlu. Zjistil jsem ale, ze tistena kniha stoji asi o 3 dolary mene nez verze pro Kindle... Vysvetlite mi, proc je cena eknihy vyssi, kdyz se nemusi tisknout, nemuse se nikam vozit, neni zapotrebi kamenneho obchodu apod.?
Toto je zavadejici, nebot nam to vnucuje chybnou predstavu, ze cena papirove knihy a e-knihy se lisi pouze o cenu tisku, tedy 10%.
Samozrejme i tech 10% je termin velmi zavadejici - zcela ignoruje rozdily mezi typem knihy (ucebnice, kniha v public domain, bestseller, odborna publikace), rozsahem nakladu i zvolenou kvalitou vysledne knihy (paperback, pevna vazba..). Ale toto neni prilis podstatne.
Naopak podstatna je zamena konecne ceny, za kterou si clovek knihu koupi a nakladu vydavatele na vyprodukovani jedne fyzicke knihy. To nejsou stejna cisla. Tyto dve ceny se mohou lisit o desitky az stovky procent, nebot vyznamnou cast ceny u knihy, stejne jako u jineho fyzickeho zbozi prodavaneho v beznych obchodech tvori marze obchodnika. Dale muzeme pricist cenu za skladovani a dopravu a jiz to vypada podstatne jinak.
Nemela by byt ignorovana ani cena pripadnych dotisku, ktera v pripade e-knihy neexistuje, nebo take fakt, ze vydavatel nemusi nijak resit rozsah nakladu a snazit se odhadnout zda kniha bude, nebo nebude mit uspech.
To je jen část pravdy. Nutno započítat
- zalámaní a úpravu textu, rozvržení na stránce (tj. práci korektora) protože na tištěnou knihu jsou přísnější požadavky, např. řádek by neměl končit spojkou či předložkou
- návrh obálky, grafiku (u e-knih to lze odfláknout)
- distribuci knih z tiskárny, opakovaný rozvoz do obchodů
- marže distribučním firmám, typicky 40-50 % ceny knihy
- skladné
- náklady na skartaci neprodaných výtisků
- případně náklady na dotisk knihy
Vím to, protože jsem měl vlastní nakladatelství
Naposledy jsem "eKnihu" ukradl v roce 1993. Šlo o příručku k assembleru MC 68000, kterou kdosi opsal do plain textu. Od té doby eKnihy pouze kupuji. V poslední době mám celou řadu titulů z O'Reilly. Co přesně že mám tedy dělat jinak, aby DRM nebylo potřeba?
Pro knihy mě to vlastně ani nezajímá, kupuji je bez DRM. Ale pro hudbu by mě to opravdu zajímalo a to od doby, kdy jsem "přišel" o několik CD s DRM po krachu iLegalne.cz. Nyní preferuji "tvrdou placku" a jen občas něco pořídím na iTunes. Rád bych přispěl k tomu, aby vydavatelé už nemuseli používat DRM a já si tak s klidem mohl opět kupovat "MP3". Co že to mám respektovat a dělat jinak?
Také radši koupím e-knihu, pokud bude perfektně udělaná (obsah, anotace, stránkování, ...). Licence na uživatele mi vadí, ale dokud existuje dost papírových knih tak to neřeším. Až začne papír mizet, přestanu e-knihy úplně nakupovat a budu trvat jen na papíru. Jako e-knihu stejně nechci žádnou hodnotnou (vícegenerační).
Dnes, když se kolem dívám, mnohdy kvalitnější knihy dělají lidi na koleně než "vydavatelství". Nemluvě o tom, že spousta dnešních knih vůbec za peníze nestojí - brak, brak, brak,... (začnu číst, jde to, po deseti stránkách otrava tak skáču dál děje, nedočtu stránku a e-knihu mažu).
Je to jednoduché. Kupujme jen kvalitní knihy, dobře zpracované, a jen bez DRM (když jsem viděl návod na Adobe DRM - na to se můžu vykváknout).
Navíc pouze ve formátech které umožňují plně knihu přeformátovat (což může být umožněno i PDF bez omezení, který ale nedoporučuji) podle potřeb čtenáře, žádné obskurní přednastavené formáty které nevyhovují téměř nikomu) - univerzálně tomu zatím odpovídá snad jen "ePub", u "PDB" jsem narazil na situaci, že je čtečka vůbec nenačte, "mobi" spousta čteček nezvládá.
P.S.
Jinak. Ty malé změny (textové značky) je docela stará záležitost. Dnes se takhle docela běžně (jak kdo) kontroluje kopírování obsahu z webových stránek. O jiném druhu nasazení se hovoří snad již deset let.
P.P.S.
Je běžné, že čtečka se nepřipojí pomocí ad-hoc WiFi připojení? To se to pak nakupují e-knihy (o kopírování obsahu od/z počítače nemluvě). Každý Pepa má doma přístupový WiFi bod, neustále připojený do Internetu. Divím se, že výrobci čteček to rovnou nevymysleli jako to chtějí herní konzole - kdo čte, musí být neustále on-line.
Ty zjevně nic. Bohužel takových menšina.
Já e-knihy taky v principu jenom kupuju. I když nemálo "klasických" děl je v elektronické podobě dostupných i zdarma, stačí zapátrat (alespoň pro obecný rozhled doporučuji). Jenom u starších titulů, které jsou dostupné prakticky jenom přes antikvariáty a z podobných zdrojů, se chovám jako v knihovně: stáhnu, přečtu, smažu - novou totiž koupit nelze => autorovi ani distributorovi nevzniká žádná škoda ani ušlý zisk (leda vlastní blbostí, že už nedistribuují).
Tim ze si to kupujes davas zcela jasne najevo, ze ti to nevadi. Viz ilegalne. Proto je treba si to sosnou, s radove lepsim supportem a gratis, cimz padem to casem povede ke krachu tech, kteri nejscou ochotni/schopni nabidnout odpovidajici sluzbu. To je jedina spravna cesta.
BTW: O kradezi nemuze byt rec, ty sis poridil zcela legalni a !PREDPLACENOU! kopii pro osobni potrebu.
Az budou vydavatele, nakladatele ... a dalsi paraziti respektovat penize potencielnich zakazniku, tak si mozna zase zacnu neco kupovat. Ale pokud se za SVE penize mam potykat s DRM, tak jim nedam ani korunu navic.
To nemluvim o tom, ze rad poslu nejaky $$$ autorovi ... ale nikoli nejakymu prostrednikovi.