Vlákno názorů k článku
Mandriva zavírá krám od Muf - Už starej Mandrake byl na draka :-). Žádná...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 6. 2015 8:27

    Muf (neregistrovaný)

    Už starej Mandrake byl na draka :-). Žádná škoda, ubyde další zbytečná položka v nepřehledném chumlu distribucí.

    Problém linuxových distribucí a opensource obecně je, že padesát lidí dělá totéž, každý zanedbatelně odlišným způsobem jinak a nikomu to nakonec nejede pořádně. Kdyby se raději věnovali společnému cílu a odlišnosti řešili balíčkama nebo konfigurací, udělali by líp.

    Beztak se velká část distribucí liší akorát standardně předinstalovanými balíčky, pak je akorát zmatek v tom, co má člověk vlastně instalovat a začátečníci neví. Jako když jsem nainstaloval Ubuntu a přidal balík Kubuntích splashscreenů, lxde a kompletní software ze sekce "education". To pak bylo vlastně U-Ku-L-Edu-buntu... A připojit to do AD se mi stejně do teď nepodařilo...

  • 6. 6. 2015 5:39

    Tany (neregistrovaný)

    V čem je roztříštěnost problémem? Ať si každý zvolí distribuci, která mu vyhovuje.

    Začátečník - definujte tento pojem. Pokud se jedná o BDU, tak ať si zůstane u widlí. S přívětivostí pro BDU klesá použitelnost pro nonBDU.

    Pro linux je základní požadavek na uživatele aby myslel, což vylučuje současný trend ve společnosti, kde není důležité jestli víš, kolik je 1+1, ale s touto mikinou jsi mistr světa.

  • 6. 6. 2015 20:43

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ad linux je základní požadavek na uživatele aby myslel, což vylučuje současný trend ve společnosti, kde není důležité jestli víš, kolik je 1+1, ale s touto mikinou jsi mistr světa - ještě že pro řízení auta člověk nemusí být automechanik, pro používání telefonu spojový technik, a aby si oblékl tu mikinu, nemusí být odborníkem na výrobu textilních vláken a výrobní postupy v textilním průmyslu :)

  • 7. 6. 2015 10:54

    nobody (neregistrovaný)

    pro rizeni auta je potreba ridicak a take se napr. predpoklada ze ridic nasedne na sedacku kde je volant a neda su nohy za krk...

    pri pouzivani telefonu se ocekava ze rozpozna prichozi hovor od prichozi sms a nebude pro cteni sms pouzivat aplikaci telefon, pro zvednuti hovoru nebude mackat cervene tlacitko...

    pri pouzivasni mikiny se predpoklada znalost toho ze se obleka cedulkou do zadu a rubem dovnitr, je potreba na to myslet pri navlekani na krk a koncetiny a i pouzit pro ne spravne otvory v mikine...

  • 8. 6. 2015 0:12

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Jistě. A všimněte si, že se všichni snaží minimalizovat množství znalostí potřebné pro používání produktu. Proto nemusíte být automechanikem na řízení, spojovým technikem na používání telefonu a odborníkem na textilní vlákna a technologie při používání mikiny.

    Ten samý princip ukazují při tvorbě produktů například Apple, Google a Microsoft. A to co psal kolega Tany mi připadá jako naprosto opačný směr uvažování: uživatel musí (víc) myslet, s přívětivostí pro brain dead usera se snižuje použitelnost pro nonBDU, cílem je nejspíš z řidiče udělat i automechanika.

  • 8. 6. 2015 13:30

    nobody (neregistrovaný)

    se všichni snaží minimalizovat množství znalostí potřebné pro používání produktu

    a to je ono, z uzivatelu se stavaji nemyslejici degenerujici tvorove, kteri slepe nasleduji to co jim je predkladano ve smyslu "vime nejlepe co nasi uzivatele chteji a tak to budeme delat proste misto nich"

  • 8. 6. 2015 16:36

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ad z uzivatelu se stavaji nemyslejici degenerujici tvorove, kteri slepe nasleduji to co jim je predkladano... - ano, díky tomu například řidič nemusí být automechanik, a proto může řídit daleko více lidí. U počítačů, smartphonů a naprosté většiny dalších věcí to funguje úplně stejně.

  • 8. 6. 2015 19:23

    nobody (neregistrovaný)

    uplne stejne by to bylo v pripade ze by uzivatele pocitacu a smartphonu pred jejich pouziti (minimalne na verejnosti) museli absolvovat nekolikatydeni skoleni zavrsene zaverecnou zkouskou z teorie i praxe pouzivani techto zarizeni...

    tedy je to naprosto rozdilne ;)

  • 14. 6. 2015 4:25

    ja (neregistrovaný)

    ano, to by vubec nebylo na skodu, treba armady botnetu by pak byly o neco mensi...

  • 13. 6. 2015 4:01

    bronx (neregistrovaný)

    Všichni tady blábolíte kraviny, musíte se vyjádřit ke kdejakýmu hovnu a sdílet to s dalšíma virtuálníma hovadama. Lemry líný, ale makat určitě ne, žebroto. Nojo, čecháčkové, kecy, problémy a kulový vyřešíte.

    Jste banda přizdisráčů a půlka světa se vám směje, neumíte ani stávkovat, Švejci vychcaný.

  • 14. 6. 2015 3:15

    mkub

    a ked pocitac sa zacne spravat nestandardne, potom uzivatel nema sancu zistit, co tomu pocitacu je, lebo vobec nebude pocitacu chapat...

    a okrem toho, OS, ktory automatizuje rozne veci, nemusi byt vzdy optimalizovany na vykon a moze prilis zatazovat HW

  • 15. 6. 2015 1:32

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Když se člověku rozbije mikrovlnka, auto, smartphone nebo prakticky cokoliv jiného, tak až na pár technicky zdatných výjimek samozřejmě neví, co by s tím měl dělat. A ty technicky zdatné to pochopitelně nezastaví. Podobně automechanika od jeho práce nezastaví to že u auta nemusí tahat za provázky aby se pohyboval stěrač, a to že uprostřed cesty na nákup nemusí dotahovat šrouby a čistit svíčky.

  • 11. 6. 2015 21:47

    Trident (neregistrovaný)

    Mne to celkem vyhovuje ten Laeluv primer s tim kchar. Dneska nemusim resit ze kazdy auto ma jinou spojku, jinak postaveny prevodovy stupne, nemusim stupidne kvedlat ramenem na kazdy pitomy krizovatce a tvarit se jako drson. Nemusim resit setting klimatizace, kde ze je ten patnik kdyz mam kazdy auto jinak dlouhy a siroky atd. Nemusim taky resit sytost smesi a pomer palivo/vzduch...
    Clovek si musi uvedomit kdy dava smysl delat cinnost manualne (napr. jeep pro prejezd pouste a komplet naradi na jeho opravu) a kdy automaticky(cesty zkrz civilizaci kde vas ma kdo odtahnout).

    V zivote jde o to na co se driv vykaslat a venovat se jen vecem na kterych zalezi jako rodina,vztahy,o­pakovane prijemne neuspesne mnozeni,vychova deti, kariera ktera da neco lidstvu... Je vsak typickou ceskou povahou ze aby clovek "nezdegeneroval" tak stravi tretinu zivota stavbou domu misto toho aby si objednal par firem.
    Vse speje ke zjednodusovani. Kdybychom uvazovali tak jako ty, tak s pocitaci komunikujes prepinaci pres celni panel jen abys nezdegeneroval...

  • 13. 6. 2015 15:55

    nobody (neregistrovaný)

    jasne, a misto toho aby si vypestovali vlastni nechemicky osetrenou zeleninu je potreba podporovat nadnarodni pestitele a retezce s geneticky modifikovanejma chemii prolezlejma srack&ma...

    nedejboze aby si nekdo chtel vymenit reservu na aute, preci je potreba aby prijela asistencni sluzba, cim vic penez,energie se za neco vyhodi tim preci lepe...

    tedy aby uz tu autonomni auta, inteligentni pocitace predvidajici cinosti na zaklade myslenek, dovoz potravin na zaklade obsahu lednicky a toho na co lide v jeji okoli pomysli... a clovek nemusel myslet na nic nez nez zdroje informaci pro ti co tahaji za nitky bezmyslenkoviteho stada loutek...

  • 6. 6. 2015 14:08

    nobody (neregistrovaný)

    zjednodusene, hodne dister je proto, protoze byt muze a proto ze kdyz nekdo neni spokojen s 1 z 30, muze udelat distro 31 ktere mu bude vyhovovat kdyz ho bude delat podle sebe...

    nebo jinak... priklad 1 distro dela 10lidi, mame 100dister, to je 1000lidi
    zrusime vsechny distra a nechame jen 1, mame tedy 1000lidi, ale co se stane ?
    1 distro dela 10-20lidi a tech 980-990 nedela nic, protoze by jim nesedlo co/jak by na tom 1 delali...

    a do tretice konkurence vsude je vzdy zdrava, proc by nemela byt zdrava mezi distrama, kde jeste navic narozdil od komercniho sektoru neni problem se sdilenim zkusenosti, zdrojoveho kodu, prijimani/prebirani napadu, vzajemna (i kdyz jen treba obcasna) spoluprace, kombinovani projektu, etc...?

  • 8. 6. 2015 0:37

    Muf (neregistrovaný)

    No ano, to je ten problém. Distribuce vzniknout může, tak vznikne, aniž by to mělo jakýkoliv přínos kromě znepřehlednění "trhu".

    To počítání s lidmi je blbost. Pochopitelně se musí počítat s určitou ztrátovostí, celá řada lidí se do práce asi nepustí nebo nebude chtít dělat na jiném projektu. Ale je statisticky nesmysl, že by nikdo nepracoval na koordinovaném společném díle místo svého projektu. Navíc své vlastní invence mohou zavést (jak jsem psal) formou volitelného nastavení.

    Mně jde ale o mizernou koordinaci sil, která v podstatě docela funguje u firem (RedHat, Canonical, SuSE), ale ne jinde. Pokud část lidí bude řešit nějakou formu rozdělování úkolů a tvorby společné koncepce, tak jednotliví programátoři nebudou programovat třikrát totéž a třikrát polofunkční.

    Jsou oblasti, kde už to funguje, např. Gimp, Blender, Inkscape, byť by se těm projektům asi další vývojáři hodili. Oblast distribucí je přesný opak. Většina distribucí jen jen instalátor Debianu/RedHa­tu/Slackware/Gen­too s upraveným výchozím výběrem balíčků.

    Nejokatější příklad jsou "linuxové" videoeditory. Na výběr je toho hromada (Lives, Pitivi, Kdenlive, Cinelerra, ...) a nic z toho není použitelné. Kdyby místo 4 různých velmi podobných projektů byl jeden nebo dva, tak se neprogramuje 4x téměř identické GUI, které ale postrádá rozumnou funkčnost...

    Co se týče konkurence, to je sice oblíbené kapitalisticko-konzumní zaklínadlo, ale ono to nefunguje. Nic není vždy správné nebo vždy špatné. Pokaždé jsou pro a proti a pokaždé záleží na kontextu. Kontext distribucí je takový, že neexistuje konkurence, existuje chaos. Já dělám s linuxem cca 15 let. Vystřídal jsem celou řadu distribucí a stejně se v nich pořádně nevyznám, protože je to bordel. U ubuntu-klonů člověk aspoň pozná, že to není distribuce, ale výběr balíčků, podle "-buntu" přílepků, jinak zkuste nají 5 rozdílů v tom zbytku. Třeba Knoppix versus Danix. Nebo Linux Mint/ElementaryOS, Slax/SLES/SLED...

    Jako takový hraniční případ vnímám Debian a Ubuntu. Osobně Ubuntu vnímám jako "unstable-desktop" variantu Debianu. Jednotlivé mutace Ubuntu se imho vůbec neměly pojmenovávat. Vytváří to jen zmatek a není k tomu důvod. Kubuntu/Lubun­tu/Edubuntu není samostatná distribuce. Je to obyčejné Ubuntu s nainstalovaným balíkem KDE/LXDE/edu-metabalíkem. Přináší to jen zbytečný chaos a marní se zbytečně síly grafiků, kteří dělají zbytečná loga i lidí, kteří udržují instalátory nebo weby.

    Tohle není konkurence, ale rozmělnění sil. A to je obvykle spíš na škodu. Zájemce o linux prostě neví. Už výběr z 5 základních variant je pro nováčka problém. A co má dělat, když jich je 100 a třetina z nich se přejmenovává každý rok a druhá třetina během dvou let zaniká, protože to byla hříčka jednoho chaotika...

  • 8. 6. 2015 13:27

    nobody (neregistrovaný)

    pro tvurce "noveho" distra to prinos ma, pokud jeho prinos/zmeny zaujmou uzivatele ma to prinos i pro ne...

    pocitani tak uplne blbost neni, sve vlastni invence by totiz mohli zavest pokud by to nebylo proti srsti hlavnim/puvodnim tvurcum a tezko se zavadi vlastni invence pokud jsou v rozporu s puvodnim...

    jiste, a pak tu mame prohlizece, OtterBrowser, Chromium, Firefox, Pale Moon, SeaMonkey, Iceweasel, IceCat, QupZilla, konqueror...
    mame tu prostredi, Xfce, KDE, Trinity, Gnome, Mate, Cinnamon, Unity, Enlightenment, LXDE(LXQt), Deepin, Pantheon...
    co to vsechno zakazat a naridit aby se vsichni vyvojari povine a s chuti venovali jen jednomu (tedy pro zmenu komunisticko-totalitni zaklinadlo) ? to je naprosto totozna kravina ;)

    zajemce o Linux muze sahnout po tom distru ktere mu ty, nebo nekdo jinej doporuci, pripadne na to ktere narazi, nebo misto mysleni o sjednoceni nesjednotitelneho se muzes angazovat v propagaci nejake distribuce, nebo portalu kterej novacky seznami s nekolika zakladnima distribucema... napr. http://proc.linux.cz

    tedy za me znovu, nejde o zadne tristeni sil, jde o zdrave prostredi, vyvojari alternativ je vytvari proto ze chteji neco vytvaret/chteji neco pozmenit/proste chteji...

  • 8. 6. 2015 21:30

    Muf (neregistrovaný)

    Ano, ty prohlížeče jsou stejnej problém. Vydáme funkčně identický prohlížeč, se stejným jádrem a menu, jen ho pojmenujeme jinak, aby nepoužíval "chráněný" název... A uživateli vybírej z hromady téhož.

    Je to stejné dilema jako v našich volbách: člověk má na výběr volit komunisty z ODS, komunisty z ČSSD, komunisty z TOP09 nebo estébáka z ANO. A teď si vyberte. Všichni ti komunisti se liší jen názvem a tím, co vám předem naslibují. Funkcionalita je ale stejná.

    Evidentně jste nepochopil o co mi jde. Nemám v úmyslu zakazovat a totalitně nařizovat, aby někdo nevytvářel své verze. Dokonce ani nejsem proti rozumné diverzitě, ale to co funguje u distribucí je dávno za hranicí rozumné míry, podobně jako jinde. Já bych jen chtěl, aby pokud vznikne "nová" distribuce, aby byla opravdu nová a něčím podstatným se lišila od těch ostatních. Zkrátka aby to nebyl zase ten stejný starý komunista jen s novým názvem strany.

    Nemá smysl nabízet dvě "různé" distribuce, které sdílí naprosto všechno a liší se jen tím, že v první je ve výchozí instalaci nastaveno Unity a v druhé KDE. Přitom během instalace "obou" se to dá změnit na to druhé obyčejným zakliknutím "vybrat instalované balíčky".

    Po třetí a naposledy tedy píši: různé distribuce ano, stejné jen jinak pojmenované totéž ne. Pokud je tam odlišný balíčkovací systém, pokud je tam jiný Init, pokud je tam jiný kernel, pokud je tam jiná koncepce výběru balíků do repozitářů a jiné repozitáře, pokud je tam jiný princip instalace, pokud je to funkčně zřetelně odlišné od jiných variant, pak nechť je to nová a nově pojmenovaná distribuce.

    Pokud se to liší jen tím, že jsem zkopíroval tuny cizích zdrojáků, za odpoledne jsem tomu naklikal nové logo a stupidní spřažkový název a vybral jiný windowmanager nebo udělal jiný design, pak to nemá mít právo být nazýváno distribucí, protože to není odlišitelné. Pokud se nějakému muzikantovi nelíbí design Ubuntu, nechť si doinstaluje balíček "ubuntu-studio-themes" ale to nemění nic na faktu, že má stále Ubuntu a ne žádné "Ubuntu Studio". Vytvoření muzikantského "skinu" není nijak v rozporu s koncepcí Ubuntu a stačí si jen vybrat další z už tak nabízených grafických témat ve výběru.

    Tohle je praktické ukázka kontraproduktivního zahlcování lidí nesmysly, podporování současného marketingového dezinformačního balastu. Společnost už nevytváří nic nového, jen nové názvy a loga pro totéž.

    Váš komentář názorně demonstruje onen základní problém: lidi si nevybírají distribuci podle toho, co opravdu potřebují a podle toho, jestli její funkcionalita je pro ně vhodná. Vybírají si ji podle toho, kdo v jejich okolí nejvíc křičí. A to je špatně.

    Chci si vybrat uváženým rozhodnutím podle vlastností a ne podle toho, že Franta si navykl na Bubuntu a řekl mi o něm, poněvadž jeho kamarád Lojza o Bubuntu slyšel od Edíka, který... A všem 4 nám to nefunguje podle představ, protože každý máme jiné požadavky, ale dohledat komu by která distribuce vyhovovala je těžké, orientovat se v tom nedá a po vyzkoušení prvních 10 (které zrovna jakožto buntu-variace jsou všechny funkčně naprosto identické) z 200 vás přestane bavit to zkoušet.