Hezké je, jak lidé, kteří neumějí napsat text s diakritikou a interpunkcí, gramaticky aspoň trochu správně, mudrují nad tím, že školy špatně učí práci na PC. Pánové, vždyť ani vás škola nenaučila základům, nad kterými je potřeba stavět. Teprve po osvojení si porozumění textu, můžete vlastní texty tvořit, a teprve následně je i psát. Před výukou jakéhokoliv textového procesoru by měli žáci umět, a být hodnoceni za to, jestli umí dodržet aspoň základní koncepci sdělení (ble, nechce se mi používat přežitý termín "funkční styl"), následně základní typografické návky a až na konec umět to zadat do Wordu, LO, nebo vlastně čehokoliv.
Toto se ale nevyřeší ani tím, že se násilně zavede výuka LibreOffice. Pokud nevíte co, a jak napsat, nebo jak má formátování vypadat, pak Vás nespasí žádný program. A naopak, pokud víte, čeho potřebujete dosáhnout, poradíte si v libovolném programu.
Jestli je potřeba něco změnit, tak je to syntéza informací vstřebávaných ve škole, a propojení předmětů v místech, kde se potkávají. Matematika, ekonomie s IT + tabulkovým procesorem, český jazyk a literatura s IT + textovým procesorem, výtvarná a hudební výchova s IT + grafickým programem a multimédii a podobně.
Až nastane toto, nebude už důležité, jestli se vyučuje na technologiích MS, Googlu, Applu, či OSS.
Že se vyučuje na majoritních platformách je poměrně přirozené. V autoškole také zřídka potkáte automatickou převodovku, a tipuji, že elektromobil nepotkáte vůbec. Obojí se změní, až k tomu dojde doba. S alternativami k MS to je podobné.
Závidím vám ten optimismus. Mně stačilo si zalistovat v namátkou vybraných závěrečných pracech současných absolventů-pedagogů, abych se utvrdil v tom, že _lépe už bylo_. Přinejlepším jde o problém slepice a vejce, pochybuji však, že jim daří držet _status quo_. Jsme přehlceni obsahem; sotva si něčeho stihneme všimnout, už je to vytlačováno novým. Proto není divu, že se nám z komunikace vytratila forma.
"Hezké je, jak lidé, kteří neumějí napsat text s diakritikou a interpunkcí, gramaticky aspoň trochu správně, ..."
Jestli pak to nebude taky tak trochu vyzitka naseho uzasneho skolstvi?
A mimochodem, potkal jsem mraky manageru, kteri nesou rypaky tak vysoko, ze jimi temer oraji strop, na vizitce tri tituly, dve vysoke skoly, maraky strasne uzitecnych kurzu a skoleni. Jenze kdyz otevrou hubu, tak clovek zjisti (pres sami anglo-cool-paskvil), ze je to neuveritelny vypatlanec, ktereho trumfne kde jaky prostacek ve firme. A tak si kladu otazku: Je pricinou jejich demence vysoke vzdelani, nebo vdelavaci system tak dementni?
Určitě šlo dolů školství. Jako pozitivní vidím, že školy méně tlačí na biflování. Jako negativní vidím, že sami vyučující neumí jinak, než "biflem" učit, ani zkoušet.
Na vysokých školách začalo převažovat zkoušení formou testů, s tím, že je to údajně "objektivní", protože se vytrácí libovůle zkoušejícího. Jenže napsat zadání správného testu, i měřítko hodnocení, je nesmírně těžké. Pokud sestavíte test jen na vyzkoušení "paměti na pojmy", u některých to otestuje paměti, u jiných to z velké části otestuje inteligenci a jejich deterministické myšlení; zjednodušeně řečeno: u některých testů nemusíte umět ani zblo, a stejně u nich uspějete, protože dokážete špatné odpovědi vyloučit úvahou nad samotným zadáním testu.
Dříve toto uměl rozpoznat kvalitní vyučující. Bohužel, vyžadovalo to opravdu kvalitního lektora, a hlavně nad ním kvalitní vedení, které dokázalo kvality lektora rozpoznat. A jsme zpět u subjektivního posuzování: děkan neposuzoval objektivně, a to je "diskriminace!" :).
Za velmi zdařilou považuji např. metodiku SCIO testů, která opravdu umí otestovat syntézu vlastností uchazeče a nechá jednotlivé fakulty, ať si určí, o jaký typ studentů mají zájem. Jestli víc o ty, kteří mají znalosti, nebo víc o určitým směrem talentované, nebo o všestranně nadané uchazeče. Ten, kdo tím (už) neprošel, doporučuji, aby si je za těch pár korun šel udělat jen tak, pro zábavu i pro zkušenost (já to tak udělal).
Proti tomu jsem absolutně proti testování znalostí převážně hloupými testy - běžná zkouška byla daleko kvalitnější, byť lektor-pitomec mohl tu a tam někoho "vydusit". Ale i to vydušení holt patří k životu, setká se s ním i v pracovním životě.
Znám případ absolventa vysoké školy, pána s titulem, který je na tolik postižený, že ani po absolvování vysoké školy trefí domů jen stěží (musí z tramvaje 3x volat mamince do práce), 2x do týdne ztratí klíče a nemůže mít u sebe obnos vyšší než 200 Kč, jinak by ho utratil. Jakkoliv může být nadaný v nějakém oboru, podle mě není správné, že má vysokoškolský diplom. V tomto případě mu pomohla jeho maminka, která mu dílem dělala asistentku postiženého, dílem za jeho "zájmy" bojovala ve škole (aby nebyl "diskriminován"). Ne jen takovými excesy naprosto devalvuje hodnota titulů a nutně pak máte dojem, že vysokoškoláci, někteří, jsou osobnostně na úrovni maturantů.
Když odbočíme od vysokého školství k základnímu, tak moc hezky jde vidět "kvalita" učitelů při (ne)zvládání inkluze. Zjistil jsem, že hlavně učitelé nevědí, jak inkluzi pojmout; jsou to většinou ti samí učitelé, kteří jsou ztracení od té doby, co ve školách neplatí celostátní osnovy. Do třídy jim přijde hendikepovaný žák, a učitel se mu často začne věnovat se zvýšeným úsilím - tedy nikoliv inkluzivně, ale exkluzivně. Za následek to pak má negativní jevy: 1) zpomalí vzdělávání zbytku třídy, 2) vytvoří tím averzi celého kolektivu vůči hendikepovanému, 3) a někdy svůj negativní postoj nedokáže skrýt ani vyučující. Ale o tom vůbec inkluze být neměla; ředitelé sami také často nevědí, jak na to; a i když vědí, neumí (a vlastně podle zákonů ani nemohou) nijak efektivně své podřízené vést, či vyměnit za kvalitnější. Právem se pak české pojetí inkluze kritizuje a názor zobecňuje na to, že "inkluze je blbost".
Vzdělávací systém bych rozhodně nenazýval dementním, spíš hledá sám sebe. Metody vzdělávání, které u nás fungovaly po desetiletí, byly zbořeny, a nikdo nedomyslel, že se tím rozpadne řetězec celého školství. Než to na sebe zase naváže, bude to dlouho trvat. Dříve vysokoškolský titul byl hlavně znamením znalostí, a systém nechal projít jen ty, kteří ho vydrželi (v podstatě VŠ byla zátěžový test kombinovaný s manažerským kurzem). Dnes je to vizitka, z větší části, toho, že dotyčný "umí projít". Budeme si muset zvyknout, že bude potřeba zjišťovat ne jen samotné držení titulu, ale i posuzovat z jaké školy (a možná i jaké fakulty) ho daný získal. Podobně, jako to funguje ve světě.
Nedivme se pak, že absolventi škol neumí v praxi samostatně pracovat. Celé roky byli zvyklí na "objektivní" hodnocení, na výsledky testů, na jasně stanovené metriky. V práci se od nich pak očekává samostatnost, kritické myšlení a činorodost. Ale k tomu nebyli roky na VŠ trénováni. Z toho pramení Váš pocit.
Absolvent, který do té doby měl jedině testy a), b), c), d), a na diplomovou práci dostal do ruky 40stránkový manuál o tom, jak má být práce psaná (ano, takové jsem viděl!), je pak totálně zmatený, když přijde do práce, a nikdo mu přesně neříká, co má dělat.
A od takových nemůžete čekat, že budou mít vůbec chuť se učit změny v IT oboru, nebo o své vlastní vůli hledat, jak dosáhnout stejného cíle v LibreOffice. Prostě se šprajcnou a tím to končí.
Komerční firmy, nemusí to být jen Microsoft, uživatele dobře znají. Znají jejich vlastnosti a slabiny, a velmi, velmi pečlivě své produkty nastavují tak, aby maximalizovaly jejich úspěch v praxi. Microsoft vlastně nezajímá, jestli pár lidí odsoudí ribbon, když ví, že ve výhledu 10 let mu víc pomůže, než uškodí. Buďte si jistí, že se tyto firmy velmi snaží a investují gigantické částky do výzkumu toho, co jejich produktům pomůže uspět. Další gigantické částky investují do zahlazení přešlapů, které nutně každý ve vývoji udělá (viz veletoče s nabídkou Start).
Opensource takové možnosti nemá, ani finančně, ani organizačně. Například u LibreOffice není nikdo, kdo by mohl mít zájem a možnosti investovat miliony dolarů do vylepšení ergonomie, nebo do vymyšlení, jak jej uzpůsobit, aby zdárně konkuroval MS Office. Práce nadšených jednotlivců k cíli nevede, sami nejsou sjednocení v názoru, jakým směrem má jít vývoj (pak u projektů vznikají forky a energie se ještě víc tříští), a není z principu možné vést produkt jedním směrem a reflektovat změny na trhu.
Pro vendory speciálních řešení je pak Linux zbytečně nebezpečná platforma. Chci vyvíjet produkt. U Microsoftu bude moje základní úvaha o tom, že pořídím MSDN, nastavím lidem práci ve VisualStudiu a najmu si MVP, kteří jsou znalí v těch směrech, které potřebuji. Tuto činnost - oragnizační - zvládne i manažer s menším IT vzděláním. Nemusí toho moc posuzovat, jen do ekonomiky projektu dosadí čísla nákladů toho, co jsem vyjmenoval. V případě zvažování vývoje pro linux bude muset najmout nějaké (jaké?) odborníky, kteří mu vypracují analýzu. Kdo je na linux odborník? Někdo s certifikací od RH či SuSE? Nebo nějaký nadšenec s 20letou praxí s OSS? Už to je první riziko, které na začátku projektu neumíte ohodnotit. Pak přijde uvažování o tom, v jakém prostředí, v jakém jazyce a s jakými knihovnami napíšete svůj produkt. U MS víte, že podpora běhu aplikace bude aspoň 10 let (ve skutečnosti to bývá více), u linuxu musíte zvážit, která knihovna bude kdy ještě k dispozici (bude se vyvíjet), a která "to nepřežije". Do ekonomiky musíte zanést kompilaci pro různé distribuce a různé verze, nebo se rozhodnout jen pro užší výběr z nich. Podle čeho je vyberete, když doba podpory LTS je i tak poměrně krátká a stejně moc neláká zákazníky na desktopu...?
Těch překážek je prostě spousta a je poměrně pochopitelné, racionální, že při zrození projektu dáte přednost majoritní platformě, která má jasně daná specifika, která dokážete zakalkulovat.
V Mnichově se snažili tyto nevýhody snížit tím, že vytvořili vlastní, popsanou platformu pro běh. Byl to velmi hezký a profesionálně pojatý pokus. Praxe ale ukázala, že si vzali moc velký oříšek, že nejsou schopni do své distribuce, platformy, promítat dostatečně dobře vývoj GNU/Linuxu a zároveň udržet stabilitu pro vývoj vlastních aplikací. Ani vendory to nepřesvědčilo, aby začali dodávat pro ně, maximálně jen jako zakázkové řešení (tedy násobně dražší).
Ještě nikdo nevymyslel recept, jak toto všechno překonat a k tomu ještě zachovat svobodu u svobodného softwaru.
Mnichov nám možná dá do dalších let nevyčislitelnou zkušenost, jak co z jejich nápadů a předpokladů bylo správné a v čem se zmýlili.
"Opensource takové možnosti nemá, ani finančně, ani organizačně. Například u LibreOffice není nikdo, kdo by mohl mít zájem a možnosti investovat miliony dolarů do vylepšení ergonomie, nebo do vymyšlení, jak jej uzpůsobit, aby zdárně konkuroval MS Office."
IBM nalilo miliony dolarů do vývoje do Lotus Symphony, které vycházelo z tehdejších Open Office. V roce 2009 na to přemigrovali v rámci korporace 400 000 zaměstnanců. Sám jsem to taky jistou dobu doma používal, vypadlo to rozhodně lépe než OO/LO a bez větších problémů to zvládalo i aktuální MS Office soubory. Kolegové z IBM tak nadšení nebyli. Ale budiž.
A výsledek? V roce 2012 to v IBM s Lotusem zabalili a zase mají ms office. To nebude jen v pěnězích a organizaci...
Ad: "To nebude jen v pěnězích a organizaci..."
Ano, je to hlavně o dokumentech a o cloudu. Italo Vignoli na to má celkem rozumné názory (na rozdíl od většiny místních diskutérů), viz https://www.cio.com/article/3165292/open-source-tools/libreoffice-vs-microsoft-office-its-a-format-war.html .
Rozhodnutí Mnichova tuto skutečnost reflektuje.
Rozhodnutí Mnichova má co dělat jenom z politikou ližprdelek MS. Za 50 mil. euro by měli vlastní RedHat - jaký teda měli problém a s čím, že radši dají 50 mil. EUR MS za přechod a kdoví kolik dál? Zatím takovou odpověď nemám, jenom samá mlha - což taky o ledasčem vypovídá.
Ostatně položme si otázku: Jak rozhodnutí Mnichova naplňuje výnos EK o otevřeném formátu pro výměnu dokumentů v EU?
@ Miroslav Šilhavý
Ale zastupitel, či starosta, je tam proto aby dělal rozhodnutí a je normální a žádoucí, aby po něm lidi řvali. Je tam pro ně, ne pro MS. Když chce klid, tak ať dělá správné a transparentní rozhodnutí.
Nechat na sebe řvát lidi, tedy cítit moc lidu, je přímo součást jeho práce.
Aha, "založené na ... " Všichni víme jak jsou na tom verze MS Office s kompatibilitou vůbec mezi sebou a všichni víme že MS je ten kdo tlačí open formáty na úkor svých. A víš proč to všichni? Protože ti lidi co sem chodí do diskuzí jsou právě ti, kteří chodí po těch nebožácích které znají nebo tam pracují a snaží se tu mršinu opravovat, pokud to jde nějak normálně. Jak Office tak Windows
S kým si *** ty prolhanče myslíš že se bavíš?
Nevím, jak to působí na koho, ale mně se zdá, že se baví s vidlákem, který neumí odpovědět na argument, a místo toho zesměšňuje druhého jediným slovíčkem, které na sdělení nic neměnilo. Jestli podobně "kvalitně" umíte číst a interpretovat specifikace či dokumentaci, chápu, že máte problém prakticky se vším.
Na komunikaci se státem Vám nikdo MS formáty nevnucuje, a v ostatních oblastech života je jen na Vás, co budete používat, nebo dokonce i nepoužívat. Tak se tu, prosím, nevztekejte, je to dost trapné.
MS Office má velmi dobrou zpětnou kompatibilitu. V Office 2016 otevřete dokumenty z Office 95 (testováno) i z Wordu 1.0 z roku 1989.
Ad ha, "založené na ... " - MS Office používá formát založený na XML. Ano, "založený na", protože samotné XML není vhodné pro vložené objekty, například pro obrázky. Proto MS Office (stejně jako OO/LO) ukládá vlastní dokument do XML, vložené objekty do dalších souborů, a celé je to v archivu typu ZIP. Tohle předpokládám (doufám) víte. Zkuste si někdy přejmenovat dokumenty .docx a .odt na zip a rozbalit je.
Ad MS je ten kdo tlačí open formáty na úkor svých - Formáty MS Office jsou standardizované u ISO, a jejich dokumentace je volně dostupná, tzn. je to "open formát". Ano, je to zdokumentovaný interní formát MS Office, ovšem OpenDocument používaný v OO/LO je zase zdokumentovaný interní formát OpenOffice.
Ad S kým si *** ty prolhanče myslíš že se bavíš? - S člověkem, který zjevně neví o čem mluví. Jakou konkrétní lež jsem tu napsal?
Neztrácejte s tím blbem čas. Myslím, že jeho hluboké znalosti formátů, kompatibilit i řešení problémů už jeho kvalifikaci prokázaly. Bohužel, takoví jako on, linuxu a gnu škodí daleko víc, než microsoft a celé kohorty zkorumpovaných, zlých výrobců nefungujícího hardwaru a nerozumných vendorů píšících jen pro windows.
Kdyby se namísto blbejch keců uměl zapojit a z konstruktivní kritiky hledat aspoň dílčí východiska. Třeba jednou pochopí, že kňučet a házet vinu na druhé, jako jsme to dělali v mateřské škole, nikam nevede, a že se z toho musí vyrůst.
Kentan z Montargi je reference na francouzsko-italský film Tais-toi. Hlavní hrdina Kentan (Gérard Depardieu) je mimořádně tupý zlodějíček. Je samozřejmě otázka, jestli zdejší Kentan z Montargi jen provokuje, nebo jestli to myslí vážně. Osobně to vidím spíš na tu první možnost. Takže souhlas, nemá s ním smysl ztrácet čas.
2D.A. Tiger: Skolstvi neni pricinou, skolstvi je jen nastaveno tak, ze ti pricetni vedi ze by jim z toho mrsklo a tak dou delat neco, co je zajima, misto aby se s podobnejma dementama dohadovali o tom, co je to epizeuxis. Co chces taky od skolstvi, kde ucej lidi, ktery vzivote nikdy nic nedelali a takovych je tam 90+%.
Nj, negramotnej soudruh Silhavej nemuze mit potuchy ze i dneska se spouste lidem jakykoli nabodenicka zobrazej jako rozsypanej caj. Mam ti napsat neco cinsky nebo arabsky? Sem zvedav jak si poctes, pak te prohlasim za blba, protoze kazdej clovek by prece mel umet nerosirenejsi jazyk a pismo na planete.
Tak to máte asi v něčem chybu. Toto se mi stávalo tak na přelomu tisíciletí, od určité doby se setkávám s převahou aplikací, které češtinu (obecně UTF-8, UTF-16) zvládají.
Myslím, že v roce 2017 obhajovat psaní bez diakritiky je už nemístné a komentář by měl směřovat spíš směrem k tomu, kdo to nepodporuje.
Jo to jiste, a proto utlouk odesila bydefautl windows 1250, proto widle pouzivaj 3 ruzny charsety (klidne na to samy, jen podle toho, z jaky strany se tam leze) a proto se prave utlouk podela, kdyz mu prijde v subjektu 1250tka a v tele iso, coz mimo jiny posilaj ty kkti z UPC
From: Klientske centrum UPC <klientske.centrum@upc.cz>
Subject: =?WINDOWS-1250?
Content-Type: text/html; charset="iso-8859-2"