Asi mne za to někteří ukamenují, ale stavět podobnou vykopávku je podle mne ztráta času. Kromě toho, že to autora baví, tím nijak nikomu a ničemu nepomohl. Kdyby tento čas, a že ho určitě nebylo málo, věnoval například nějakému projektu jako je Open Hardware a nebo OpenCores, tak by jeho práce měla nějaký užitek.
Stavět dnes z integrovaných obvodů procesor, který ani nemá pipeline a podle schématu ani cache, je spíše než návrhem procesoru, pouhým pájením...
Ja si naopak myslim, ze to je strasne super, ze existuji lide, kteri si sednou a "na kolene postavi pocitac z hromady dratu a dalsich veci", ktery ani neumim pojmenovat.
A muzete mne rici, k cemu je (az na opravdu neuveritelne vyjimky) dobry tzv. Open Hardware ? Nebo treba konkretne ten projekt svobodne graficke karty ? Dlouha leta se to temer nehyba z mista a vpodstate to nikam nevede. Hardware proste neni software a HW-OpenSource se proste masove delat neda - zustane totiz pouze u prototypu (a to kdovijestli). S Magic-1 je to velmi dobre srovnatelne, co se "uzitecnosti" tyce.
Magic-1 je uzitecny hlavne v tom, ze si treba student muze vzit do ruky jeho dokumentaci a na ni pochopit, jak takovy pocitac vlastne funguje. Malo platne, pres vsechny Gigahertzy, gigabajty, cache, predikce skoku atd... ty pocitace funguji porad na stejnem principu. Ono se to ale blbe dnes vysvetluje lidem, pro ktere je zakladnim jazykem treba Java a kteri uz ani pomalu nevedi, jak to cele vlastne funguje a jen zongluji s tridami a objekty.
Ano, to asi máte pravdu. Open Hardware jsme zmínil bez toho abych příliš věděl, o co jde.
Jako výukový procesor by to nemuselo být špatné, ale to už si někdo může vzít nějaký hotový procesor (např. super jednoduchý PIC řady 12 založený na 8051), kde se jednoduše (řekl bych že s určitými základy i pouze z datasheetu) dá pochopit o co v procesoru jde. A třeba si dále vyzkoušet s jednoduchými NAND hradly vytvořit RS klopný obvod.
Pro další detaily je ale podle mne zbytečné používat skutečný hardware, VHDL je dostatečně nízkoúrovňové a s pomocí nějakého simulátoru tohoto jazyka si může student perfektně vyzkoušet jak fungují sběrnice, dekódování instrukcí a pod. Hraní si s reálnými obvody se může jevit jako zábavnější, ale zase je to na úkor času onoho studenta.
Mají oddělenou paměť pro data i kód, pro ně samostatné sběrnice kde každá má jinou bitovou šířku, pro kód mají 4 banky pamětí. Také mají víceméně stejné adresní módy a jde o architekturu s jediným pracovním registrem, akorát instrukční sada je u PIC 12 zjednodušená.
Ještě nějaké podobnosti by se určitě našly.
Naco pipeline? V tych dobach bola najvacsia frajerina predvyber instrukcii. A cache? Tipujem ze pouzite pamate ma aspon niekolko krat rychlejsie ako CPU:)
Tak ako si niekto doma stavia vlaciky, on si postavil procesor. Ja na tom nevidim nic zle:)