Na maily používám Thunderbird.
Já taky Outlook nepoužívám, ale je to groupware, zdaleka ne jen pošta. Sdílené kalendáře, plánování prostředků (viděl jsem tak i alokování služebních aut), firemní kontakty...
Jistě, je otázka, co potřebují a používají.
Něco dostanete do Thunderbirdu doplňky - ale placenými, něco vůbec.
Pravý Outlook jsem nikdy neměl, takže nevím o co přicházím.
To už jsem tady zaznamenal: "LibreOffice používám XY let a nic mi neschází." Na to, co LibreOffice schází, je lépe se ptát lidí, kteří používali MSO a museli přejít. Totéž pro Outlook, na to, co schází Thunderbirdu se má smysl ptát uživatelů Outlooku, kteří zkusili přejít, ne uživatelů Thundebirdu, kteří Outlook nepoužívají ani nepoužívali.
Je možné, že jim nebude scházet nic - když třeba všechno zadávají do informačního systému a písemnosti do spisové služby a Outlook používají přes web.
21. 7. 2021, 13:02 editováno autorem komentáře
A proto je tu Collabora Office ;-). Na druhou stranu jsem sice propagátor LibreOffice (až na nepoužitelný Impress), ale pokud je jediným důvodem útěku k OpenSource cena, tak je to špatně. Jednak proto, že autor si zaslouží dostat za práci adekvátně zaplaceno, jednak proto, že OpenSource taky potřebuje financování. A pokud někdo přechází jen s vidinou software "zadarmo", tak není pro komunitu moc užitečný, je to příživník.
Ona může být motivací cena, ale to neznamená, že to "vezmou zadarmo". Naopak bych se tomu dost divil, protože předpokládám, že budou potřebovat (ctít) nějakou podporu. A přikrýt to příspěvkem na další rozvoj je poměrně elegantním řešením.
Nádavkem ušetří za administrativu spojenou s počítáním licencí, věčné kontroly, registrace, hlídání "stropu"... To u MS O365 je ta evidence z principu dost přesná, ale vůbec nezohledňuje, nakolik to kdo využívá - prostě máte k disposici celý balík, a "hrajte si".
O365 ani OneNote a cloud nepoužívám. Teams občas, když to žádá protistrana. Mohl byste prosím blíže upřesnit v čem spočívá ta perfektní symbióza? Třeba nějaké lepší sdílení dat mezi aplikacemi od jednoho výrobce a výhody přístupu k rozdělané práci z různých míst?
Jak je to s těmi Teamsy? Videohovory/videokonference lze provozovat s různými programy. Je to třeba ve sdílení přístupu k obrazovce či dokumentům mezi účastníky konference? Rád bych věděl, jestli přicházím o něco důležitého.
Asi nejvíce se mi líbil způsob práce s dokumenty a komunikace u jednoho známého, ale ten měl Apple.
Já mám zkušenost trochu jinou. Při práci na společném dokumentu ve Wordu občas dojde k záhadnému rozsynchronizování: změny, které dělám já, druhá strana nevidí. A naopak. Občas se na OneDrive vynoří dva dokumenty se stejným jménem. Člověk pak neví, který z nich je aktuální verze. Těch problémů je mnohem víc.
Mám tu zkušenost, že pokud něco funguje "opravdu skvěle a mnohem líp, než ostatní produkty", pak to obvykle není dané programem samotným, ale tím, že autor tvrzení má s touto technologií řádově delší zkušenost, než s kteroukoliv alternativou a nemá ve svém okolí nikoho, kdo by měl stejně dlouhou zkušenost s alternativou...
Pokud jde o to nahradit MS Office(365), pak tu snahu chápu - zvlášť to předplatný leze do peněz. A jestli bude hlavním výsledkem to, že kromě "docx/xlsx" budou akceptovat i "ods/odt", pak "sláva jim!", protože to je například u většiny českých institucí jen stěží překonatelná bariéra.
Že není součástí LO "náhrada za Outlook" až tak nevadí. Pokud mají nějaké "staré" řešení (řekněme po "Exchange server"), tak u "pošty" či "kalendáře" s tím nebude větší problém. (A pochybuji, že mají nějaké pokrokovější a náročnější funkce.)
Ono to "Office365" s centrálním cloudovým Outlookem jednak umí fungovat i přes webové rozhraní, druhak trpí obvyklými neduhy cloudových řešení: nemáte nad tím kontrolu, když to nefunguje, není šance to vlastními silami napravit, při přetížení to je neskutečně pomalé a každá centrálně provedená změna může mít negativní dopad na uživatele - zejména změna způsobená automatickým povýšením verze. Takže bych se vůbec nedivil, kdyby i v případě pošty (& spol.) hledali nějakou alternativu.
Až na "drobnosti"? Word umí styly stránek? Umí styly rámců (obrázků)? Umí iniciálu jako součást vlastnosti odstavce? Umí vlastní strukturu položek obsahu? Umí seznam tabulek/ilustrací? Mám přístup k aktuálnímu MS Office teprve od června a neměl jsem čas to důkladněji procházet, ale zatím jsem ve Wordu i v Excelu našel pořád stejné nedostatky, jako ve verzi 2007 a některé nové (např. nelogické počítání šířky a výšky buňky v Excelu obskurními jednotkami, které nelze rozumně převádět na cm či mm a ani nejsou v žádném vzájemném poměru, aby se třeba dala napočítat stejná šířka i výška buňky)...
Když si hrajete s formátováním... Těch věcí, které jeden umí a druhý ne je spousta.
Ale když pošlete obyčejný, příliš nevylepšovaný dokument z LO někomu s MSO, pak: buď to otevře a v podstatě má, co potřebuje, případně prohlásí, že neví, co s tím, protože to není "docx". Žel, z různých institucí u nás spíš dostávám tu druhou odpověď.
prohlásí, že neví, co s tím, protože to není "docx"
Na to já obvykle odpovídám, ať si tedy zkusí sehnat normální textový editor, který umí přečíst standardizovaný formát. Ale pak vyměknu a uložím to jako .doc :-)
Občas používám Office 2016 a pořád tam něco hledám, protože jsem byl zvyklý na starší verzi. Novější verzi ani nechci, protože tam to určitě bude zase úplně jinak. Naštěstí ten napovídač "řekněte mi co chcete udělat" celkem funguje - tedy s výjimkou různých hrubých požadavků adresovaných tvůrcům Office :-).
Mě vždycky baví ten křik křik uživatelů Linuxu, když přijde nová verze Windows nebo MS Office: "pomóc, nová verze, pár ikonek je někde jinde, to je katastrofa!". Přitom na Ubuntu jim během let přesunuli window controls zprava doleva, z Gnome se přešlo na Unity a pak zase zpátky, v UI i administraci nezůstal kámen na kameni. Z daemonů se staly systemd services s úplně jiným ovládáním, logy jsou najednou binární, konfiguráky jsou často v XML nebo dokonce binární (dconf/GSettings). Bylo potřeba se naučit nové UI, novou administraci, nové příkazy a jejich syntaxi. Ovšem nic z toho není problém, protože je to Linux. Opravdový důvod ke stesku je to, že v Office 2019 je pár ikon na jiném místě, nebo že ve Windows 10 se v GUI liší umístění konfigurace síťového rozhraní. Je to zajímavý úkaz, pro který nemám dobré vysvětlení.
Mě vždycky baví ten křik křik uživatelů Linuxu,
To se mě asi netýká, protože se nepovažuji za uživatele Linuxu (snad s výjimkou Androidu v telefonu). Tudíž ani nemohu posoudit, co se měnilo ve které verzi Linuxu. Třeba se změnami ve Windows 7 jsem byl spokojen od začátku.
pár ikonek je někde jinde, to je katastrofa
Pro mne to není katastrofa, spíše komplikace, která většinou nepřináší nic pozitivního, jen ztrátu času hledáním té přemístěné ikonky místo toho, abych dělal to, co jsem původně chtěl dělat. Někdo si třeba rád hraje na schovávanou a baví ho hledat přemístěné ikonky, já se umím zabavit jinak.
ve Windows 10 se v GUI liší umístění konfigurace síťového rozhraní
Ano, to mě také nepotěšilo, protože jsem v té době pracoval i se staršími verzemi Windows. Nicméně těch drobných nepříjemností bylo ve Windows 10 více.
Je to zajímavý úkaz, pro který nemám dobré vysvětlení.
Klidně to nazvěte leností či konzervativismem.
Word nepoužívá styly stránek, protože to není program pro rámovou sazbu (na rozdíl třeba od Publisheru). Používá sekce, které se mohou spojovat. Styly obrázků (picture styles) umí. Drop caps nejsou součástí stylu odstavce, protože by to vedlo k problémům s layoutem. Vlastní strukturu obsahu umí. Seznam tabulek/ilustrací umí.
Pokud jde o šířku sloupců v Excelu, tak ta je defaultně 8.43 průměrného znaku z fontu použitého ve stylu Normal. Výška je by default tuším 15 typografických bodů (1/72 palce). Jednotky se dají nastavit v nastavení aplikace. V Page Layout view se pak dá velikost zadávat v centimetrech, palcích apod., ať je nastavení jednotek jakékoliv.
https://mk0spreadsheetp99p4q.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/09/Set-ruler-units-to-Inches.png
Obecně MS Office má spoustu funkcionality, kterou LibreOffice prostě nemá. Nejspíš to bude platit i obecně. A OOXML i ODF jsou prostě standardizované (a v případě OOXML dokumentované) interní formáty těch dvou kancelářských balíků.. Když LibreOffice neumí řekněme Pivot Table, tak jí do ODF nedostanete, protože ji v tom formátu nelze popsat. V případě ODF se navíc ani neřeší zachování layoutu, takže ten samý dokument v různých implementacích ODF může mít odlišný layout a počet stránek.
No v posledních pár letech jsem LibreOffice chtěl použít k napsání diplomky..Jakmile text s obrázky (vektorové grafy z R) přesáhne určitou velikost, přitom budete různě přesouvat text, začnou se dít poněkud nepříjemné věci, včetně ztráty textu.....čili znechucen jsem musel oprášit Latex a pomalou cestou si hrát na typografa.. Ovšem takový latex mě také zklamal, když jsem v něm chtěl současně počítat větší množství čísel a zobrazit je hezky formátovaně něco jako tabulkový procesor a latex dohromady. Je na to knihovna. Nicméně když jsem měl napsáno pár dlouhých vzorců, tak interpretru Latexu došla paměť, (RAM bylo dost) nějak jsem napřišel na to jak paměťový prostor rozšířit. Přiznávám, byl to poněkud extrém. :-D