Seznam nejlepších her dostupných na Linuxu je rozdělen do první a druhé části. Autoři vybírali na návrhy čtenářů hry, které jsou dostupné zdarma, nevyžadují k běhu Wine a nejsou ve stádiu počátečního vývoje.
zalezi od toho co povazujete za kvalitu. Ak si pod kvalitnou hrou predstavujete najnovsiu super DX10 grafiku, tak take tam nie su :) ale ked hladate nieco co vas pobavi, tak takych je tam spusta.
Me tam treba schazi Savage: The Battle for Newerth, coz je jedna z nej free her dostupnych pro linux (a zaroven ve svy kategorii i pro okna). Jen je ponekud slozitejsi a mene pristupna. Rozhodne lepsi nez nektery nenapadity paskvily uvedeny v onom seznamu...
Recenze: http://plnehry.idnes.cz/akcni/savage.html
download: http://newerth.com/
Mno, u nekterejch bych i mavnul na souhlas tady s m$ lidma. Ale nektere z nich sou skvele, kuprikladu u Tremulous, TA-Spring a nebo Neverball jsem stravil mnoho a mnoho casu a zabavi a hraji je dodnes. A kdyz si to porovnam s takovou vlajkovou lodi windowsu ako je crysis ... mno, to byla holka na 8hodin na "delta" obtiznosti. Myslim ze i na linuxu se clovek ma moznost dositosti zabavit, pokut to neni 12letej fracek co kouka jenom na grafiku.
... normalne dik za pripomenuti, jeste sem neskousel novsi verze modu do ta-spring, vecer nazenu kolegy :-D, uz sme dlouho nehrali.
Mě se třeba moc líbilo GTA 3, a těsím se na GTA 4 (až bude na PC). Half-Life a Half-Life 2 (včetně datadisků) byly fajn, zvláště atmosféra byla skvělá ( http://www.youtube.com/watch?v=FrnBWm8MUAI&feature=related a http://www.youtube.com/watch?v=HuW_-fMUbHE , u prvního zamrzí ta "angličtina"). Na projektoru a s prostorovým zvukem to bylo fakt skvělé. Counter Strike je zřejmě nesmrtelný :). Ve FarCry byly krásně rozsáhlé exteriéry, a spousta volnosti. Crysis je grafická orgie na téma FarCry; občas je to vtipné, bohužel poněkud příliš "konzolové" (čtěte tupé). Novou dimenzi to ovšem dostává v multiplayeru. No a kdo chce opravdu *skvělou* hru na procvičení mozku, určitě musí hrát Portal (není to obtížné; je to krásný a originální koncept). Her pro PC jsou hromady, a vybere si každý.
Na Linuxu lze prozovovat starší hry z Windows, pár nedodělků typu Cube a Sauerbraten, pár nesmyslů typu TuxRacer, a tím to končí. Navíc rozchodit 3D akceleraci, a následně ty hry, je zbytečně obtížné.
Hehe,Half Life (2) jsem dohral prave na GNU/Linuxu (za dob,kdy jsem pouzival Windows jsem na to nemel PC)... Portal jsem na GNU/Linuxu hral taky,Counter Strike,GTA:VC taky,atd... :-)
Takze ten tvuj komentar ze "Na Linuxu lze prozovovat jen starsi hry z Windows a tim to konci" je totalne mimo... Na ostatni snad radsi ani nebudu reagovat ;-)
Takže vy hrajete starší hry z Windows na Linuxu, a proto je můj komentář nesmyslný? Nestřelil jst se do nohy? Zkuste si ještě jednou přečíst, co jsem psal:
"Na Linuxu lze prozovovat starší hry z Windows, pár nedodělků typu Cube a Sauerbraten, pár nesmyslů typu TuxRacer, a tím to končí. Navíc rozchodit 3D akceleraci, a následně ty hry, je zbytečně obtížné."
PART I
"Navíc rozchodit 3D akceleraci, a následně ty hry, je zbytečně obtížné."
1) WTF?? Videl jste drivery od NVIDIE? spustit pod rootem v CLI a jede se .. checking kernel version.. done .. compiling kernel module ... done ... would you like to adjust your x conf files to use new module? {backup will be created} .. accept ... done. Pak bud restart X nebo BFU muze klidne i ten win-like reboot.
Jeste jednou mi nekto bude rikat jak je pro vyrobce nesmirne tezke az nemozne udelat easy instalovatelne drivery nebo tady tahle blbost ze je to pro uzivatele prilis zlozite. Asi tenhle postup nafilmuju a dam na youtube!
2) Myslite snad ty pod wine nebo nativni? Na nativni se vzdy najde balicek nebo ./configure make vzdy jde. a ty pod wine se instalujou jak pod win. A pokud vam prijde obtizne to nastavovani tak prosim muzete si zakoupit cedegu nebo ten druhej soft od codeweavers pokud ste BFU. Nevim kolik tyhle placeny softy vedi vic nez klasicky wine, ale pro BFU jsou idealni volbou. My ostatni technicky zdatnejsi zusteneme na wine a tech "zlozitejsich" postupech, ktere povedzme si otevrene, nas linuxaky stejne spise pritahuji.
PART II
"Na Linuxu lze prozovovat starší hry z Windows, pár nedodělků typu Cube a Sauerbraten, pár nesmyslů typu TuxRacer, a tím to končí."
Wow. krasne, pripominate mi kamarada co mnel v roce 98 neskutecne protivnej nazor na scenu free hernich modifikaci par nadsencu. A par mesicu na to ho neslo odlepit o Counter-Striku. A ve vasem pripade mam pocit ze trpite stejnym predsudkem. Jednom ted ty lidi nedelaj jenom obsah ale i engine. A je zaujimave sledovat jak ste v te vasi predosli vete primarne spomenul hry ktere byli tvorene jako druh kratochvile, nebo ukazky moznosti engine. Co je agrument jako kdybych ja nadaval na winXP a hodnotil jeho hry na zaklade Solitaire. Dalsi vec kterou ted asi na mne hodite je, ze hry poradne sa daji delat jenom pro windows a komercni hry nemohou pro linux platformu existovat, kde bych vas ako dalsicho z mnoha lidi odkazal na tvorbu IDsoft, Introversion software { DEFCON a Uplink je prece klasika } nebo pripadne co ted hraju serii Penumbra: Black Plague pod linuxem. Takze moznosti tu jsou.
{ PS: Pro ti co tu zacnou ohanet dokonalosti DX10: DX10 je taky jednom API nad HW vasi graficke karty, takze ty UBER-COOL efekty co obcas BFU lidi hlasi ze pod linuxem nikdy nebudou. Tak oni budou. Vzdyt HW na to je, drivery na to existuji. Tak ted jenom o tom jestli cekat na OpenGL3.0 nebo si proste udelam do OpenGL2.0 vlastni wrapper na ty cool-efekty }
PART III
Velkou cast zivota sem byl nadsenej hrac, a jeste se za nej povazuji. Ale kdyz nekto 20let hraje hry tak dnes si uvedomuje ze trh stagnuje. Komercni veci dnes az na cest vynimkam nas nechavaji hrat stale stajne veci. Za posledni rok sem hral vice originalnich plosinovek, originalnich miniher a experimentalnich her pod linuxem,webu nebo cross-platform, nez sem videl originality v komercni sfere windows. Takze ja sem momentalne pod linuxem. Hravam co prijde pod ruku. Hraju open-source RTS jako OpenTTD nebo ta-spring { ktera je jedna z nejkvalitnejsich } a jako FPS hraju CS:source pres wine {i se Steam podporou}. A mam se fajn. Jeste si zadovazim Wii a bude mi absolutne fajn. Dual-boot je last resort platforma kdyz neco proste nejede a svet je hold svine kdyz se tvurcum nechce delat hry cross-platform { ale kto by se jim divil kdyz ne kazdy se jmenuje John Carmack }.
CONCLUSION
Don't make flame, make games.
Momentalne je to asi vec vkusu, ale mne zacal linux v posledni dobe vcelku uspokojovat i po herni strance. Co jdem tedy sam jeste pred par mesici necekal. Na to GTAIV pokud pod wine proste nepojede dobre, tak hold bude reboot jako pri crysis. Ale posledni dobou se spise vracim k starsim hram { a medzi lidma co znam nejsem zdaleka jedinej co ich uz mainstream proste nebere }, nebo ty na linuxu maji neco do sebe. { Armagetron pres wifi na fakulte pocas prednasky :-D }
PS2: ze ja sem se zase do toho chytnul :-D, snad nikomu neujede tramvaj kvuli tomu textu ;)
I.1 Když jsem naposledy instaloval nVidia driver já, musel jsem si stáhnout zdrojáky kernelu, správnou verzi gcc, vlastní driver, a pustit instalátor. Ano, prošlo to, ale ještě bylo třeba vybrat driver v SaX2, protože instalátor driver jaksi nevybral. Přitom jsem řešil problémy s tím, že v SaX2 byl vidět obraz, ale ne kurzor myši. To proto, že si nVidia driver usmyslel, že primární monitor je ten co je ve skutečnosti sekundární (vypnutý projektor), a díky nějakému bugu byl sice obraz na obou monitorech stejný (super), ale kurzor myši byl jen na tom falešně-primárním monitoru. Potom už 3D akcelerace fungovala, ale 3D akcelerace nikoliv - TuxRacer jel jednotky snímků za vteřinu. Pak ještě 15 minut troubleshootingu s Google (zkontrolovat něco někde, bez výsledku), a pak jsem to vzdal.
I.2 Pokud máte k dispozici balíček pro správnou verzi svého distra, budete zřejmě bez problému. V opačném případě se lehko dostanate do problémů se závislostmi, a v některých případech je nelze vyřešit. Můžete samozřejmě závislosti "přerazit" - s rizikem, že systém poškodíte (kolik už jste viděl instalací Linuxu, které na tohle dojely?). Potom je tu samozřejmě možnost kompilace. O ./configure make bych rozhodně neprohlašoval, že "vždy jde". Naopak často vyhodí Unresolved symbols, chyby datových typů atp.
Shrnuto: to, co vám připadá jako snadné a samozřejmé, může jiným lidem připadat jako velký problém. Rozchození 3D akcelerace i instalace her jsou pod Linuxem o dost složitější aktivity, než pod Windows. A složitost těchto aktivit ve Windows je pořád tak vysoká, že si řada lidí raději koupí konzoli.
II.1 Samozřejmě možnosti tvorby her pro Linux tu jsou. Problémem je neohrabané API (OpenGL, plus napiš-si-sám), obrovské množství distribucí (kdo to má podporovat), a malé rozšíření Linuxu (a tedy nízký počet potenciálních kupců). Navíc se domnívámm, že uživatelé Linuxu typicky nejsou z těch, kdo by byl ochoten za SW platit.
DirectX a vůbec vývoj ve Windows je velká výhoda. Jde o objektové API, které řeší nejen vlastní 3D akceleraci, ale i ovládání pomocí různých zařízení včetně force feedbacku, 3D zvuk, hudební podkres, podporu multimédií apod. Srovnejte se situací na Linuxu, kde máte opravdu jen to OpenGL s C interface, a zbytek si musíte řešit sám (samozřejmě nadstavby nad OpenGL i DirectX existují, ale bavíme se o platformě).
Hry id Software jsou typicky k dispozici i pro Linux, většinou s nepříliš velkým zpožděním. To je zřejmě proto, že id Software používá OpenGL (tedy se mu hry píší hůře pro Windows). Navíc IDsoft zjevně ohledně designu her zmrzl v době Dooma I. Pořád ty samé temné scény, neuvěřitelně primitivně nasázené obludy čekající až vejdete do místnosti, občas naskriptované zmizení zdi za kterou jsou obludy (nejlépe vám za zády)... Srovnejte to s technologií a designem hry v pojetí CryTeku: http://www.crytek.com/technology/cryengine-2/videos/
Penumbra: Black Plague je sice graficky slabší hra, ale je to ukázka, že existují i komerční hry, které jsou vydány pro Linux bez velkého zpoždění.
III S dovolením hrt počítačových her naopak prudce expanduje. Co z mého subjektivního pohledu upadá je hratelnost her. Protože jsou určeny pro širší publikum, jsou hloupější, a je v nich více klišé. Navíc buďme upřímní, hry které nás bavily ve věku 12 let, už dnes nikoho neosloví. Vzpomínky jsou pěkné, ale dnes jsme zmlsaní, starší a náročnější. I když pokud nadále hrajete OpenTTD, tak vás vývoj zřejmě minul :). S CS:Source jsem strávil hromadu času, ale když byl moc práce, musel jsem toho nechat.
Navíc rozchodit 3D akceleraci, a následně ty hry, je zbytečně obtížné.
Co to zas zvanis debile? Po instalaci Ubuntu 8.04 se me system sam zeptal, jestli chci nainstalovat proprietarni ovladace pro mou grafiku (nVidia 7800 GS), zvolil jsem ano a 3D akcelerace byla zprovoznena. Nainstalovat par kliknutimi hry z repozitare je jednodusi nez ve windows. Navic me neobtezuji pitome ochrany, mit nutnost CD v mechanice a dalsi problemy windows. Take mam v linuxu zajistenu automatickou systemovou aktualizaci. Dokonce i win hry radsi hraju v linuxu pod wine nez ve windows, protoze funguje bez probemu napriklad prepnuti se do systemu a zpatky do hry, coz je pro windows problem, kvuli kteremu obcas zatuhnou nebo spadnou. Linux je daleko lepsi herni platforma, jen ta podpora od komercnich vyrobcu je zatim mensi.
1) netykáme si, 2) nejsme v hospodě IV. cenové skupiny.
K 3D akceleraci a instalaci her jsem se vyjadřoval o kus výše. Samozřejmě ochrany her nepotěší. Bohužel hry bez ochrany se kopírují takovým tempem, že je raději nikdo nedělá. Pro Linux seženete hry bez ochrany, ale bohužel jsou to typicky velmi slabé hry. Lepší hry pocházejí z Windows (protože tvůrce obsahu i kódu musel někdo zaplatit, což je na Linuxu veliký problém). Za běhu ve Wine buď mají stejné ochrany, nebo prostě nejdou.
Přepnutí ze hry nebo do hry je problémem hry. Bohužel hry píší často prasata, která si nepřečetla dokumentaci DirectX. Přeblikávání při přepínání do menu hry, visící menu přes obraz hry, pády hry při přepnutí na desktop nebo zpátky z desktopu, zamrznutí ovládání po přepnutí zpět do hry apod., to je špatná vizitka autorů. Osobně se mi ještěnestalo, že by kvůli takové věci zamrzly Windows, ale holt nepoužívám Win9x. Dnes už je ale většina her psaná o kus lépe, takže snesou srovnání s konzolemi.
V čem je Linux daleko lepší herní platforma? V tom, že nabízí jako vývojové prostředí gcc a OpenGL, oproti Visual Studiu a DirectX na Windows? V tom, že existují stovky dister Linuxu, takže podpora hry je noční můra? Nemluvě o malém rozšíření Linuxu. Zatím vidím jen nevýhody.
Probůh, jak můžete porovnávat gcc a Visual Studio? gcc je kompiler, visual studio je IDE. Je to trošku rozdíl. Stejně tak je nesmysl porovnávat OpenGL a DirectX. Kdyžtak opengl a direct3d, ne?
K instalaci graf. ovladačů: Tak, jak popisujete to nejspíše bylo před 2-3 lety, nebo možná v gentoo.
Ano, popisovaná instalace grafických ovladačů proběhla před cca 2-3 lety. Je dnes situace nějak výrazně odlišná? Například tak, že distro provede detekci HW, a driver nainstaluje samo (včetně jeho případného stažení)?
Visual Studio je IDE, a lze v něm psát a ladit DirectX aplikace. Nevím o IDE pro Linux, které by dosahovalo jeho kvalit. DirectX je samozřejmě mnohem širší, než OpenGL. Samotné Direct3D se používá snadněji, než OpenGL. A ekvivalent další funkcionality DirectX na platformě Linux? (teď nemluvímě o nadstavbách typu SDL nebo CryEngine)
ad 1. odstavec) Uz ti tu bolo povedane asi dvakrat, ze ANO!
Skor mam pocit, ze si vo vyvoji zastal ty, ked tu vycitas Linuxu veci, ktore boli vyriesene uz poriadne davno. Navyse rozbehanie 3D akceleracie je velmi jednoduche aj bez toho aby to urobilo distro same od seba. Staci na to jeden prikaz a potom restart X-serveru.
Proc by to mela byt vada? Lide si proste chteji zahrat, co znaji, a take si to chteji trochu vylepsit. Proto se pisou porty a kopie starych dobrych her. Inovace prece neni jenom v tom, ze se dela vse od znovu, ale take, ze se stavi uz na existujicich zakladech. No a protoze ty zaklady nejsou (puvodni zdrojaky k uspesnym komercnim hram nejsou dostupne), tak se musi nejdriv postavit..
Jinak, ja bych skoro rekl, ze dnes mnohem vic originalnich hernich konceptu pochazi prave z open source, protoze jde casto o riskantni projekty, u kterych nikdo nevi, jak dopadnou (a tezko by se prodavaly, protoze lide, co si kupuji hru, by asi take tezko za penize sli do nejakeho riskantniho konceptu).
Asi vas neuspokoji nic, ale zkusim to: Enigma, Liquidwar, Globulation 2, Slingshot.
Dival jsem se po tom, ale je to docela tezke - i hry, o kterych byste rekl, ze jsou dnes originalni koncept, maji obvykle predchudce v nejake primitivni hre z 80. let. Schvalne si zkuste najit "inovativni" komercni hry, a uvidite sam, ze je na tom open source uplne stejne nebo lepe, co se inovace tyce (v pomeru k dostupnym titulum, samozrejme).
A originalni herni koncepty v komercnich hrach nejake jsou? Mam pocit, ze tam vyvoj (co se tyce originality) skoncil nekdy v roce 1995. Od te doby se komercni hry vyvijeji podle schematu: lepsi grafika -> vyrazne drazsi vyvoj -> mene novych her a mensi ochota riskovat nove napady.
Mozna az na mensi nezavisle vyvojove tymy, jako treba Introversion software.
Koupil jsem si PC s Vistou právě jen kvůli hrám. Jinak bych si raději pořídil Linux. Jenže na Linuxu prostě hry jako Operace Flashpoint nebo Call of Duty 4 nefungují - škoda :-(
Až to v Linuxu rozchodí, vykašlu se na MS.