To snad neni mozny.. dalsi zvukovy system.. co jsem se naucil nastavovat OSS, prisla ALSA, co jsem se konecne naucil nastavovat ALSU, prislo PulseAudio (to jsem se nastavovat nenaucil, protoze je beznadejne zabugovane, nepodporovane spoustou HW a hlavne nefunguje, naucil jsem se ho jenom vypnout) a to nemluvim o vsech moznych Jack, ESD, ARTS a ja nevim co vsechno se kde vyrojilo..
Pamauji si jak jsem se pred X-lety smal windowsim progamatorum ze jen co se naucili Win 16-bit API, prislo Win32, jen co se naucili Win32, prisel COM/D-COM, jen co se naucili COM, prisel .NET, jen co se naucili .NET, prislo Metro .. atd. (mozna jsem na neco zapomnel).
Chapu ze jde "jen" o zvukove API, ale je to jenom jeden z mnoha duvodu proc se radeji nikde nezminuji ze pouzivam linux.. asi by vetsina lidi nepochopila ze mi trva nekolik hodin rozchodit na novem cerstve nainstalovanem pocitaci neco tak trivialniho jako je zvuk, a ze je to kazdych par let jinak..
to je cira lez a propaganda :) - ano, OBCAS to plati, ale neni to pravidlo. Za posledni rok jsem instaloval 3 nove pocitace (2x desktop, 1x notebook) a ani jednomu nesel zvuk "sam od sebe". A zvukovka byla "podporovana" protoze uz vsude jde, ale:
* jednou byl problem pulseaudio ktery zpusoboval nahodne zasekavani audia, zruseni pulseaudia a pouziti ciste alsy problem vyresilo
* pak se sice zdalo ze vse je v poradku (pouze alsa), ale prestoze byl v mixeru zvuk na maximu, z reproduktoru neuniklo ani pip - problem byla spatna detekce varianty zvukoveho cipu "sama od sebe" - po rucnim doplneni fungoval
* teprve posledni mel problem ze v danem jadru zvuk nesel vubec a bylo potreba doinstalovat novejsi jadro
3 ze 3 - to u me znamena NEFUNGUJE, ROZBITE, SMEJD, BASTL, HNUS
Já jako obyčejný user nechápu to, že v předhoczích verzích mi zvuk funguje vpohodě, ale s aktuaklizací prostě přestane fungovat. A pokud se to pokusím opravit, musím přizvat člověka co je schopen nastrkat do jádra příslušné moduly ,nebo odněkud vykopat podporu pro můj "archaicky" hardware a nacpat jej k jadru nebo neco takoveho. Takze mi to prijde, jako kdyz se nedrzime zasady ze co funguje na to se nesaha.
Já mám pocit, že Linux je "skládačka" a když je pod ním hardware taky "skládačka", je na problémy zaděláno - ale když se pustím do "skládání puzzle", prostě počítám, že to chvíli potrvá.
Jinak: na "standardních" PC/NB jsem instaloval Linux (většinou Ubuntu, někdy Debian) obvykle bez problému - nadetekovalo se vše, občas bylo potřeba doťuknout grafiku a na starších noťasech wifinu přes Win ovladače; na "doma z vybraných dílů poskládaném děle" to zabralo dva dny, přičemž půlden jsem strávil probouzením sítě, aby mi pomohl Google...
Což o to, mě taky zvukovka funguje rovnou po instalaci - asi proto, že ve Slackware je pořád ALSA. Ale když má člověk více zvukovek*, tak si ALSA při každém startu systému vybere jednu z nich jako "hlavní" a z té druhé nehraje zvuk. Problém je, že vybírá náhodně, protože mi každou chvíli nehraje zvuk a musím hledat která z nich je ta "hlavní" a přepojit kabely.
* integrovaná a PCI, kterou jsem kdysi koupil kvůli špatným ovladačům pro windows k té integrované. Pak jsem tu integrovanou v BIOSu vypnul, ale asi se při výměně CMOS baterie znovu zapnula.
Tak tento problem ve Slacku mam taky, a zatim jsem nenasel reseni. V KDE si nastavim zvuk pro video, hudbu system atd. Jen flash player toto nastaveni ignoruje a nalepi se na zvukovku, ktera je detekovana prvni v poradi. Takze obcas hraje pres Xonar, jindy zase externi DAC a nebo HDMI. Nevi nekdo jak prinutit Slack, aby dodrzoval poradi zvukovych karet?
A KLANG vychazi z API OSS4. Jen ho presouva z userspace do kernelu. Zatim je to experiment.Uvidi se, jak se to cele bude chovat.
Poradi se meni, protoze pri bootu se meni poradi, v jakem se pci zarizeni hlasi systemu. Resenim je bud nastavit fixni id pro dany modul ovladace v modprobe.d, nebo dle meho nazoru lepsi reseni - nepouzivat ciselne id zvukovky, ale jeji nazev. Flashplayer - nastav si svuj default v asoundrc na tvou pozadovanou zvukovku. A pouzij tam jeji nazev. Detaily viz google, odpovedi se vali vsude.
PCI zarizeni se VZDY hlasi ve stejnem poradi. N 95% desek to poradi slotu smerem od procesoru. Bud mate blby ovladac, tomu ale moc neverim, anebo mate 2 karty od ruznych vyrobcu s ruznym ovladacem.
A to je nejcastejsi zdroj problemu, nedokazete zarucit poradi nahravani ovladacu do kernelu.
Zvuk nastavuji samozrejme pomoci nazvu zarizeni. KDE si je pamatu a priradi dobre. Jen ten podelany flash se proste povesi na prvni detekovanou.Jinak vse slape hezky a nejsou zadne problemy. Jak Xonar do PCI-e, tak externi DAC StyleAudio Ruby2. Dokonce i ten mnou nepouzivany HDMI na nVida grafice. Budu dal prochazet fora a vyhledavat.Diky vsem za napady :-)
Otazka je jestli se to vubec podari dostat do kernelu. Jeste pred par lety platilo v Linux pravidlo, ze: "Pokud HW neco neumi, tak ho ovladat NESMI emulovat". To se tyka i HW smesovani signalu. To byl taky jeden z duvodu pro pod Linexem poradne nikdy nefungovaly ruzne softwarove emulovane modemy.
V Linuxu neni zadna alternativa k Windowsim VxD. Pokud je alespon teoreticka sance, ze to bide fungovat v userspace, tak to nepatri do kernelu.
Treba volume manager EVMS, delal z userspace skoro vsechno, protoze se jeho autorum nepodarilo protlacit svuj kod do kernelu.
Nedostane sa to nikam. Nikto nebude prerabat desiatky existujucich ALSA driverov a stovky aplikacii. Ak chce nieco zmenit, tak moze diskutovat s vyvojarmi ALSA.
BTW: SW modemy funguju - v kerneli je maly driver a vsetko ostatne (softverove spracovanie signalu) robi demon v userspace. Problem je, ze je to vsetko uzavrety kod.
Souhlasím, že to nikam nepovede. Všechny zde uvedené problémy s alsou (kromě změny pořadí zvukovek, ale to se řeší konfigurací) jsou způsobené mrakem různých a hlavně zabugovaných konfigurací IntelHDA pro daný stroj/výrobní sérii i jednoho modelu, které se postupně po nahlášení do konference alsa-devel dostávají do nových jader. Přesun userspace kódu do kernelu nic z toho nevyřeší, ani nemůže. Ve windows to funguje, protože sám výrobce daného zařízení buď rovnou instaluje ovladač přímo šitý pro jeho paskvilí konfiguraci IntelHDA, nebo to dá microsoftu pro začlenění do dalších verzí (service packů?).
Blaa, bla, bla. V linuxu hlavne plati pravidlo, ze to, co je ucelne se tam dostane. Zadna dogmata. KLANG rozhodne ucelny je, nekteri holt potrebujeme realtime audio; jack prinasi problemy. Pokud je i ciste implementovany, neni vazne zadny problem (a nikdy nebyl).
Rychlost je dobry duvod, napr. FUSE funguje v userspace krasne - ale pomalu. Tak jsou filesystemy v kernelu, co je na tom spatnyho, ze.
Na kod v kernelu jsou vysoke kvalitativni pozadavky. Vyvojari EVMS, get used to it!
PulseAudio alespon na zacatko dobre definovalo problemy soucasnych systemu, tento autor pise:
"""
PulseAudio... meh, but I'm hearing it's getting better recently. Does it still require RealtimeKit to work properly?
"""
Takze mi to spise pripada na nejakeho kovboje, co tomu vsemu rozumi a prdne to rovnou do kernelu (ono je jiste lehci delat real-time v kernelu nez v user space - jen at tam neni zadny bug). Nicmene mam pocit ze rkit uz na svem laptopu ani nemam.
S Pulse si mohu menit hlasitost u jednotlivych aplikaci, presmerovavat vystup, exportovat zvuk pres sit si DLNA na 5.1 reprobedny pripojene k PS3. Ma to velmi kvalitni resampler, inteligetni buffery (optimalizace spotreby) a podporuje real-time (lip-sync). Ja vic od sveho audio-systemu nepotrebuji, funguje to na POSIXech (portace mozna).
http://en.wikipedia.org/wiki/PulseAudio#Design
Jenom dobre, ze jsou pryc doby, kdy si OSS zabral celou zvukouvku a tak vam Skype znemoznil si prehrat zvuky ve hre.
Je milé slyšet o úsilí plout proti proudu vyhazování systémových věcí do userspace. Myšlenka KLANGu je jasná a logická a obsahuje mnoho přínosu oproti současným řešením. Otázkou ale je, kdy a jak v reálu... Projektu fandím, protože je šance, že se věci chopí další a dotáhnou to do žádoucí funkčnosti. PulseAudio mi vzhledem ke své vybíravosti karet poněkud pije krev a jeho koexistence vedle Alsy pouze pro KDE je problematická.
nebo co to za zabugovaný odpad cpe Ubuntu uživatelům, bylo důvodem, že podmínkou při refrešování systému na ntb bylo: "cokoli, jen ne Ubuntu". Protože resetovat 4 - 5x počítač během sledování jednoho videa, protože chaoticky padá zvuk, mi připadá poněkud nepohodlné. Přitom stížnosti na padání soundsystému u Ubuntu jsem zaznamenával ještě v době, kdy pohodově fungovala Mandriva.
Wow, měl jsem za to, že PA už funguje. Kromě stovek různých konfigurací intel_hda jsem totiž na problém nenarazil již pár let.
Problémy, kdy PA vůbec nehraje, nebo deformuje zvuk jsou problémy v ALSE, která hlásí chybně parametry karty. Když se hraje přes ALSU, tak uživatel prostě netočí volume tak do prava, protože to jinak blbne. Pulse nastavuje volume tak, aby byla maximální kvalita při dané hlasitosti.
Jinak by mě zajímalo, kdo přesně potřebuje hard-realtime audio.