A v něčem zase ne. Jak se lidé postupně učí nové verze MS Office, tak se nůžky rozevírají více a více. Kupříkladu podpora tabulek v Excelu (MS Office je umí od verze 2007) šetří hodně času a práce. Navíc tím klesá šance udělat chybu. Akorát že řada uživatelů MS Office ani neví, že už to tabulky umí, nebo k čemu že by to mohlo být dobré. Stále žijí v tom, že "tabulka" se vytvoří vyplněním políček, změnou barvy jednoho řádku (to bude záhlaví) a nakreslením rámečku. Vzorečky pak píší nad sloupečky B, E a F, raději tam píší řádky od 1 do 10000 a doufají, že data nikdy nebudou delší a že nikdo nebude mazat řádky, protože se pak vzorec přepisuje. A web je plný návodů, jak pod "tabulku" přidat ručně součty nebo jak napsat makro, co to pro mne bude dělat.
No, zkrátka se LibreOffice z roku 2014 stále porovnává s MS Office 2003. A tam přiznávám, že ho dohání rychle a místy i předhání.
Tabulka je objekt. Excel odjakživa uměl mřížku. Rozdíl je v tom, že tabulka má pojmenované sloupce, má formát (takže umí kupříkladu různě barvit liché a sudé řádky), dá se pro ní zapínat zápatí se součty atd. Důležité je, že když do ní začnete psát, tak tabulka ví, že do ní píšete. Umí se scvrknout i natáhnout. Tabulku lze pojmenovat. Vzorce se dají psát stylem:
=SUMIF(Orders[EmployeeID],F2,Orders[Revenue])
Ve starších verzích nic takového nebylo, takže člověk si jen vypisoval, obarvoval a rámečkoval buňky. Vzorečky byly buď sepsané pomocí adres (B12:B28) nebo se musely ručně pojmenovávat oblasti. A hlavně když pak člověk potřeboval přidat řádky, tak je musel ručně přebarvovat a znovu orámečkovávat, případně si na to psát makra nebo pomáhat pomocnými slupečky typu =mod(A2,2) a filtry.
A má to plno dalších vychatávek jako že když scrollujete dolů, že už není vidět nadpis sloupečků, tak se ten zobrazí místo názvu sloupce listu (takže najednou místo A, B a C vidíte EmployeeID, OrderNumber, Revenue). Při přidávání řádku pak Excel pomáhá tím, že kopíruje vzorce z předchozího řádku, takže nemusíte každý jeden kopírovat ručně nebo popotahovat za rohy buněk. Za největší výhodu ale považuji ty vzorce a fakt, že se už nemusím zajímat o to, kolik má tabulka řádků. Už žádné AZ2:AZ813.
Hele, prave stimhle svinstvem kolega neustale valci, protoze mu to excel neustale vnucuje. Presne kvuli tomu totiz prestavaj veci fungovat. A vis ty proc? Protoze ta excelovska kurva si tam pak snazi nacitat veci, ktery jaksi cilove individuum nema k dizpozici, misto toho, aby si vzal cislo z policka, ktery k dizpozici ma.
Navic je orpavdu uzasna zabava zkoumat kilometrovy link ... a zjistovat, kam ze to vlastne vede, aby ve finale clovek zjistil, ze na podobnou hruzu, takze muze zacit znova.
Také tu máme kolegu, který s tímhle válčí. Ale on válčí i s tím, že cpe do krabice na 10 kusů jedenáctý. Nadává, stěžuje si. Teprve když ho někdo po půl hodině upozorní, že už jich tam deset má a cpe tam jedenáctý, tak se zarazí, přepočítá a řekne "aha". Případně dodá, že by se to mělo nějak zjednodušit. Nebereme ho vážně, víme že problém neni v krabici / Excelu / čemkoliv, na co si právě stěžuje. Ještě že nemá řidičák.
Tabulka ve Excelu je prakticky seznam, kde máte ve sloupcích hodnoty a v řádcích záznamy. Pro práci s daty je to daleko praktičtější, než používat rozsahy buněk. Koukněte na help.
http://office.microsoft.com/en-001/excel-help/overview-of-excel-tables-HA010048546.aspx
Pozrel som si Vami priložený link a nenašiel som tam nič, čo by nebolo v Office 2003 alebo LibreOffice.
Filtrovanie, triedenie, striedave pozadie buniek, podmienené formátovanie, menné označenie rozsahov......
Asi ide o prácu s týmito funkčnosťami. Asi je jednoduchšia. Žiaľ moja skúsenosť je, že keď sa snaží program domyslieť si za mňa niečo, dopadne to katastrofálne a mám kopu roboty opraviť to potom.
Váš odkaz odkazuje na desktopovú verziu excelu. Sú tieto všetky funkčnosti obsiahnuté aj v "browserovej" verzii? Používam a zvykol som si na chromebooku na gdocs. Množstvo funkcií je menšie, umožňujú len striedmejšie formátovanie, ale na firemné veci to stačí....
Ano, tabulky jsou jen pohodlnější způsob práce s daty. Jde v podstatě o named range s headerem, a když napíšete vzorec, je vždy platný pro celý sloupec (takže se vám nestane, že u nově přidaného řádku vzorec chybí). K tomu jsou tam nějaké agregační funkce nad sloupci.
Ad Sú tieto všetky funkčnosti obsiahnuté aj v "browserovej" verzii? - netuším, webovou verzi MS Office jsem nikdy nepoužíval. Ale technicky nevidím důvod, proč by to tam být nemělo.
Ad Chromebook a Google - to by fakt nebylo pro mě. Webovým aplikacím se snažím spíš vyhýbat. Jsou závislé na připojení k netu, nikdy toho neumí tolik co desktopové aplikace, a vždycky se hůř používají. Plus mě vůbec nebere představa, že bych své dokumenty (vůbec nemluvě o dokumentech firemních) dal zrovna společnosti Google, která se prakticky živí sběrem osobních údajů. Přitom cenově jsem na tom Chromebooky podobně jako levné notebooky. Samozřejmě chápu, že i Chromebook může někomu vyhovovat - akorát bych to nečekal u lidí pracujících v IT. BTW kdybych chtěl něco "nerozbitného", asi bych šel do Windows RT s MS Office v ceně.