Rozumím tomu tak, že pokud evoluci chápeme jako přirozený proces podléhající náhodě a jistým jednoduchým pravidlům (kdo přežije apod.), tak by striktně evoluční hra byla v podstatě o ničem, protože hráč by akorát seděl a díval se, jak se věci odvíjejí samy od sebe. Takže aby tyhle hry byly zajímavé, je hráč v roli boha, který evoluci záměrně řídí podle nějaké strategie a směrem k daným cílům. Takže to skutečně modeluje víru v tzv. inteligentní design spíš než teorii evoluce.
Je to extrémně jednoduchá forma evoluce. Nejde v tom případě o evoluci jednotlivých buněk, ale různých typů uskupení. Zajímavé je, že i s tak triviálními pravidly dochází ke komplexnímu a často neočekávanému vývoji, některé clustery hned uhynou, některé se stabilizují nebo oscilují, dokud je nenaruší nějaký vnější vliv, některé prosperují a expandují... A pak je tam samozřejmě slavný slider :)
Ale jiste ze ma. Game of Life simuluje vliv prostredi, konfrontaci a reprodukci, coz jsou jedny ze zakladnich podminek evoluce. Je to zamozrejme extremne simplisticka simulace, ale taky to pocitali pocitace v 70-tych letech. Se silou dnesnich pocitacu by slo pridat spousta dalsich veci a porad simulovat nasobne rychlejc nez real time...
Nema.
Celuarni automaty jsou moc pekna matematicka hricka, ale (biologickou) evoluci nijak nesimuluji ani nemodeluji. Chybi tam dedicnost a promenlivost potomstva.
Mohl bys to maximalne uhrat na to, ze simuluje "evoluci" v ponekud obecnejsim smyslu, ale on "vyvoj" nebo "zmeny" simuluje prakticky kazdy nekonstatni system.