Jak jsem psal výše, Google vytvořil trh webových aplikací – a stále je na webových aplikacích životně závislý. Google tedy může dělat jenom takové aplikace, jaké mu umožňují webové prohlížeče. Takže Google potřebuje:
1. Aby lidé byli ochotni používat webové prohlížeče a aplikace v nich jako náhradu za nativní aplikace.
2. Aby rozšířené prohlížeče podporovali takové funkce, které Google potřebuje ve svých produktech. Ze starších třeba geolokace pro mapy, práce se schránkou a drag-and-drop pro kancelářské aplikace, nově třeba USB pro Chromebooky.
Z těchto dvou důvodů potřebuje mít dostatečný vliv na prohlížeče.
Proč by to mělo někoho odrazovat?
Mimochodem je to také důvod, pro Google Chrome neprodá, pokud nebude muset nebo pokud na trhu s prohlížeči nedojde k nějaké zásadní změně.
Perplexity AI chtějí prohlížeč asi proto, aby mohli konkurovat Microsoft Edge s integrací AI do prohlížeče. Opět nic, co by mělo někoho odrazovat.
Pokud bych se nad tím nezamýšlel a pálil od boku ničím nepodložené spekulace, že určitě prohlížeč slouží ke sběru osobních údajů, pak by to bylo jiné. To by mohlo někoho odradit. Ale zamyšlení (provedené pořádně) obvykle vede k tomu, že člověk přestane věřit konspiračním teoriím a začne vnímat realitu.
Jasně a Perplexity AI stojí $34.5 mld. za to, aby mohli sami dál financovat vývoj chrome, integrovat do něj svoje AI a to zdarma nabízet pro své dobré jméno. Přičemž provoz LLM je samo o sobě dost drahý špás.
A to za situace, kdy víme, že na natrénování současných modelů bylo vedle veřejně a legálně dostupných dat vykradeno vše, co alespoň trochu šlo a pro další rozvoj se reálná a aktuální uživatelská data fakt hodí, protože vše ostatní už vykradeno bylo.
Jasně a Perplexity AI stojí $34.5 mld. za to, aby mohli sami dál financovat vývoj chrome, integrovat do něj svoje AI a to zdarma nabízet pro své dobré jméno. Přičemž provoz LLM je samo o sobě dost drahý špás.
Nemyslím si, že by tu AI nabízeli mimo nějaké jednoduché vyzkoušení zdarma, ostatně nedělají to ani teď. Daleko pravděpodobnější mi připadá, že AI integrují do prohlížeče, a aby vám to dobře fungovalo, budete samozřejmě potřebovat jejich placené plány.
A to za situace, kdy víme, že na natrénování současných modelů bylo vedle veřejně a legálně dostupných dat vykradeno vše, co alespoň trochu šlo a pro další rozvoj se reálná a aktuální uživatelská data fakt hodí, protože vše ostatní už vykradeno bylo.
Trénovat ty modely u uživatele nemůžete. Takže byste ta uživatelská data z prohlížeče musel nejprve přenést na server. Jak by to Perplexity AI udělali tak, aby si toho nikdo nevšiml?
Myslet znamená ho... vědět, nemyslet o tom ho... před sebou nevědět. Tak nechte té dojmologie a držte se faktů.
1. Perplexity rozhodně nenabízí ani dnes nějaké vyzkoušení a to ani MS s Copilotem v Edge
2. $34.5 mld. je dost. Je to tržní hodnota cca např. ČEZu
3. Perplexity AI by mohli zdarma forknout třeba Chromium, takže chtějí něco, co jim jen tak prohlížeč nedá a chtějí to hodně.
4. Osobní data jsou stále cenná, viz aféry Mety, rozdíl mezi cílenou a necílenou reklamou atd.
5. Vůbec nemáte tušení, co ten prohlížeč posílá (vše je šifrované, posílat nějaká data to pochopitelně bude, když se to používá) a to nejsou objemově velká data.
To, že to teď nedělají, neznamená, že s tím do budoucna nezačnou. Každopádně je to úplně jedno – buď budete mít prohlížeč bez AI funkcí, které si ale zaplacením budete moci aktivovat. Nebo budete mít prohlížeč s AI funkcemi zdarma (jako je třeba ChatGPT zdarma nebo Copilot zdarma) jak ochutnávku a budete si moci zaplatit za lepší funkce AI.
No a ty body o osobních datech jste velmi trefně odhodnotil svou první větou. Meta ty osobní data má na serverech, protože mu je lidé posílají. Zjistit, co s daty Meta dělá ve svých datacentrech, není vůbec jednoduché.
Naproti tomu zjistit, že Google z prohlížeče odesílá nějaká osobní data z navštívených webů, to je triviální. Zkouší na to přijít spousta lidí, a zatím se to nikomu nepovedlo. EU by si v takovém případě na Googlu smlsla. Jediné racionální vysvětlení je, že Chrome nic takového nedělá. Tak nechte té dojmologie a držte se faktů.
Myslím si, nemyslím si, by, možná, v budoucnu... To je pořád to samé.
To, co jsou schopni dát do prohlížeče má konkurence zdarma a je toho zdarma čím dál tím víc. Za co se začíná dost platit je API a k tomu jim prohlížeč tak nějak nepomůže.
Co se týče dat posílaných do googlu. Tak si odchyťte provoz a najděte v něm, co tam je a není, jo? Bych fakt chtěl vidět to vaše "triviální". Nějaké pokusy o mitm jsou snadno detekovatelné. A tady se nebavíme o tom, že by to posílalo filmotéku. Tady jde o telemetrii sem tam nějaké zajímavé údaje ze stránek (např. bankovní aplikace) atp. To fakt nepoznáte. No a weboví agenti, to už bude úplně terno.
V každém případě, pokud jsou ochotni dát takovou raketu za něco, co můžou mít zdarma, tak je tam business plán větší, než nějaké předplatné.
Myšlení je užitečná věc, nemusíte se mu posmívat. Někdy si to vyzkoušejte, nemusíte se toho bát. Rozhodně je to lepší než váš přístup „z ničeho nic se mi udělal názor“.
Prohlížeč se zabudovanou AI dělá třeba Microsoft nebo Arc. Ale to, co dělají dnes, je jen maličká část toho, co může v prohlížeči být, zejména když si uvědomíte, kolik aplikací dnes používáte skrze prohlížeč. Ale zdarma používání takového prohlížeče prošpikovaného AI určitě nebude, pokud teda Perplexity nevyrobily na pohon AI modelů perpetuum mobile.
Odchycení provozu Chrome je vskutku triviální. Dneska na to jsou dokonce klikací aplikace, o jedné byl dokonce článek i tady na Rootu. Že je možné detekovat MITM je sice pravda, ale zase můžete porovnávat komunikaci zachycenou při MITM a během normálního provozu – porovnávat třeba časování, velikost přenášených dat. Kdyby chtěl Chrome maskovat i tohle, musel by v případě MITM posílat nějaká neškodná data jako náhradu za ta zajímavá. A i to by se dalo odhalit.
Sem tam nějaké zajímavé údaje ze stránek? Jak by prohlížeč poznal, že je na stránce, kde jsou zajímavé údaje, a které to jsou?
Když Chrome podle vás takovéhle údaje posílá, tak určitě dokážete napsat, na jaké adresy to posílá, že?
Perplexity nemůžou mít Chrome zdarma. A z toho prohlášení ještě neplyne, že jsou ochotni za to takovou částku dát.
V každém případě, pokud jsou ochotni dát takovou raketu za něco, co můžou mít zdarma, tak je tam business plán větší, než nějaké předplatné.
Z vaší první věty je jasné, že tahle věta není výstup vašeho myšlení, pro vás je myšlení přece fuj. Prozradíte nám, čeho je tedy tahle věta produkt?
Ony jsou ty modely dost velké (na objem dat), navíc pro to potřebujete výkonné GPU. To je důvod, proč je to aktuálně všechno řešené převážně formou centrálních služeb – protože na běžném domácím hardwaru si ty velké modely prostě nepustíte. Jsou sice k dispozici i malé modely, které si spustíte lokálně, ale ty mají jen omezené použití.
Už jsem psal, ať se o to myšlení radši nepokoušíte a díváte se pod nohy.
P AI může mít zadarmo Chromium, už jsem psal. Proč mu to nestačí a je ochotno zaplatit takovou pálku?
Už jste si ten provoz odchytl? Dekódoval? Už jste si spočítal, kolik dat by tam přidal? Máte vůbec tušení jak? Asi ne.
Když tak aspoň odpovězte na jakoukoli otázku faktem a ne dojmy. Ale jo, fakt je, že je zřejmé, proč nechápete, proč by tohle mělo někoho odradit.
Kdyby řešili, jaký prohlížeč nainstalují svým zaměstnancům, tak jim Chromium stačí. Když řeší, jak dostat svůj produkt k co největšímu množství uživatelů, je jim Chromium k ničemu.
To zachycení a dekódování provozu je na vás. To vy tvrdíte, že něco takového existuje. A že tím Google porušuje zákony.
Já jsem už fakta uvedl. Jediný fakt, který jste uvedl vy, je částka, kterou Perplexity AI nabídli – což ovšem není žádný nový fakt, ten je napsaný už v článku. Tak se přestaňte tvářit jak mistr světa, když ve skutečnosti jenom papouškujete konspirační teorie.
Vy jste zase myslel, co? Jenže to jste byl vy, kdo říkal, že to je triviální, tak prosím.
Celou dobu je to od vás samé já si myslím, já si nemyslím, v budoucnu by mohli atp. Tak teď, prosím, uveďte fakt, ne ty vaše dojmy, jak se jim může vyplatit dát $34.5 mld. za to, aby mohli mít chrome? Už jsem psal, že to je částka za kterou by mohli mít ČEZ.
Sledovat komunikaci je triviální. Zjistíte tak, že Chrome žádné osobní údaje získané ze stránek nikam neposílá. S tím, že ta nabídka 34,5 miliard dolarů má odrazovat uživatele, jste přišel vy, ne já. Takže je na vás, abyste uvedl fakt, proč by to mělo odrazovat uživatele. Nevím, jak jste přišel na to, že vaše tvrzení mám dokazovat já.
Google vydělává peníze například prodejem reklamy ve svých webových aplikacích – vyhledávač a Youtube. Youtube je klasický příklad toho, co se dříve řešilo nativní aplikací a pro co, aby to dobře fungovalo, musíte mít dobrou podporu v prohlížeči. Pro zobrazování textové reklamy na cizích webových stránkách fakt nepotřebujete žádnou speciální podporu v prohlížeči. To, že má Google velkou část příjmů z reklamy na cizích webech, neznamená, že pro ten zbytek nepotřebuje, aby uživatelé měli dobrý prohlížeč.