Nevím, kolik z diskutujících má praktické zkušenosti s výběrem SW pro SME.
Externí účetnictví u firmy je využitelné, dokud nepotřebujete rychlý přístup k aktuálním číslům (výsledky jednotlivých projektů, cash flow, aktuální výsledovka/rozvaha). Po určité době jsme zjistili (firma cca 20 zaměstnanců, několik různých projektů, kanceláře ve dvou městech), že je potřeba mít SW ve firmě a výbornou externí účetní/daňovou poradkyni, která radí a kontroluje interní pracovnice účetního oddělení.
Firemní informační systém není o účetnictví, ale o sledování projektů a cash flow. Vlastní účetnictví je pro vedení firmy téměř k ničemu, protože nijak nezohledňuje budoucnost a velice často je zkreslené vším možným. Potřeba je sledovat naplánované příjmy a výdaje ("návrhy faktur"), které jsou smluvně podložené, ale ještě vůbec nefigurují v účetnictví (tj. hlavně v DPH).
Dobrý firemní informační SW používá pro jednotlivé druhy dokladů účetní operace (MD/DAL na příslušné účty/podúčty), popsané jednoduchými názvy. Tyto operace definuje kvalitní externí účetní ve spolupráci s vedením firmy - dle požadavků vedení na sledování výsledků. Vlastní operace pak díky jejich popisu umí používat i relativně nekvalifikovaná pracovnice, která pořizuje data do systému. Samozřejmě má na telefonu externí účetní, která jí dle smlouvy radí a vede.
V ideálním případě s firemním informačním systémem pracuje celá firma, od obchodníků (pořizování zakázek, rozpočtů - návaznost na plánované cash flow), přes helpdesk (např. stavy zaplacení faktur), účetní oddělení až po vedení firmy (hlavně výstupy zohledňující reálná data, ne nesmyslná čísla z účetnictví).
Proto je potřeba, aby klient byl multiplatformní (obchodníci nebudou mít linux, zato např. vedení si s linuxem může vystačit). Omezení systému na jednu platformu je nesmysl, protože nyní převažuje windows, ale do budoucna počítáme s větším nasazením linuxu na pracovních stanicích.
Pokud má firma více poboček, hodí se obousměrná synchronizace mezi několika servery. Přístup přes VPN je sice možný, ale stále docela pomalý.
Zcela zásadní je support dodavatele a možnost dělat zákaznické úpravy vedle společné hlavní verze.
V našem případě používáme OOffice, účetní oddělení má win, vedení mix linux a win, obchodníci win (zatím firemní systém nepoužívají, jedou přes legacy CRM). Server běží na linuxu.
Ano, samozřejmě je pro některé typy firem výhodné mít vlastní server - především pro firmy, které se živí výrobou a mají složité procesy související například s CAD návrhy a následným programováním výrobních strojů. U běžné obchodní firmy se situace v mnohém velmi mění. Převládá princip, kdy je využito nějaké formy outsourcingu:
Předpoklad:
Vystavování faktur, příjem objednávek, skladové operace a pod zvládne běžný zaměstnanec obchodního oddělení. Účetní pouze kontroluje výstupy a řídí vzory pro zaúčtování konkrétních položek na základě typů. Uživatel vybírá pouze z těchto typů. O samotném účetnictví neví nic.
1) Model
Začínající firma s plány na rozvoj o cca 5 lidech nepotřebuje zaměstnávat účetní ani správce IT. Software si nechá hostovat u dodavatele IS. Pro řízení obchodního procesu, cashflow atd. používá tenkého klienta (prohlížeč webu), který je optimalizován pro tento typ úloh. Účetní přistupuje do databáze plným klientem (většinou z windows nebo za pomoci wine). Všechna data jsou online přístupná. Pro komunikaci mezi firmou a účetní jsou použity komunikační funkce IS.
2) Model
Zavedená firma má zájem o zpracování a zejména kontrole účetnictví od renomovaného účetního domu. Účetní firma ve spolupráci se svým dodavatelem IS poskytne účtované firmě přístup do dat pomocí tenkého klienta. Klient má online přístup do svých dat pro vyhodnocení výsledků, cashflow a pod. Zároveň může zakládat doklady typu faktury sám, a nemusí za to platit externí firmě.
Ještě připomenu, že model databáze na Linuxu (Oracle), multiplatformní tencí klienti (web prohlížeče) + tlustý klient pro účetní nabízí například Notia Business Server.
LOL. Zkuste někdy outsourcing z pozice zákazníka. Uvidíte, že většina outsourcingu celého IT buď nefunguje, nebo je dražší, než mít IT "doma". Tenký klient je v pohodě, pokud to ovšem není browser. Interface webových aplikací je totiž velmi neefektivní.
Zajímavé je, že za tenkého klienta považujete právě browser. Co brání použití VPN a Win32 či .NET klienta, případně použití Remote Desktop session? Na rozdíl od HTML interface to nevede k nepoužitelnému interface.
Vystavení faktur, příjem objednávek, skladové operace - na to opravdu účetní nepotřebujete.
To jako webové účto bude (skoro) zdarma proto, že je webové, a desktopové drahé proto, že je desktopové? Jistý takový efekt (ovšem dost slabý) tam samozřejmě bude, ale jen díky tomu, že jsou ty webové aplikace daleko hůře použitelné. Nedají se ovládat z klávesnice, nedá se z nich tisknout atd.