Na jednu stranu je to smutný, na druhou stranu na nás ještě vydavatelé nezanevřeli. Mám Civilizaci 5, XCOM, Tomb Raider, Borderlands 2, Metro Last Light a další. A všechny hry mi jedou úplně krásně a bez problémů. Hlavně to musí Valve vydržet a neustoupit, byla by to škoda.
Mimochodem od mýho vstupu do Steamu (asi půl roku po vydání klienta pro Linux) se téměř zdvojnásobil počet aktivních (připojených) lidí v jednu chvíli. Pokud od spuštění Linux klienta žádní noví Linuxáci nenaskakují, pak je jasné, proč to kleslo...
Navíc - nevím, jestli ta statistika vychází z toho jejich náhodného občasného dotazu "Zúčastněte se průzkumu" nebo jestli si rozlišují OS i mimo tenhle oficiální průzkum (přece jen na Linuxu to na hlavní straně servíruje hry pro Linux, takže ví, že tam lezu z Linuxu...).
Valve je ale spis zaba na prameni. Ja chci hry pro Linux, ne nejaky vlezly smirovaci Steam client. Pokud to bude takhle provazane a zaroven se vyvojari streli do nohy a vydaji hru pouze na Steamu, tak to proste nekoupim. Chapu, ze jeden clovek je nevytrhne, na druhe strane, kdyz nejsou s to prodat hru ani cloveku, ktery ji chce, ma penize a je ochotny zaplatit, jejich business ma docela zasadni problem.
Tak vývojáře asi nikdo nenutí sypat hry na Steam ;-) Já je tam ale vcelku rád koupím. Valve je tu od (mojí téměř) nepaměti a věřím jim, že nezavřou krám (někdy brzo). Navíc se mi na Steamu líbí integrace do komunity (achievementy, přátelé, pozvánky).
To ale neznamená, že některý hry nemám dokonce několikrát :-) V různých akcích nakupuju často na GOG.com, kde jsou hry bez DRM. Takhle vlastním Baldur's Gate classic (na pěti CD), druhej classic (GOG, příjemnější instalace než z 5CD, obzvlášť na PC bez mechaniky) a enhanced (Steam). A nemrzí mě ani jedno z nich. Navíc mě dohromady nevyšly na víc než 400Kč.
Existují i vývojáři, kteří si jedou (kromě Steamu) vlastní píseček. Tuším, že to tak měli s Planetary Annihilation, Prison Architect a určitě další...
Chybou Valve neni to, ze tvurce nenabizi hru jinde (pokud ovsem Valve nejakym zpusobem netlaci na to, aby hra jinde nevysla, nebo pozdeji, napriklad nabidkou lepsich % z prodeje (tady je treba dodat, ze nutnost udrzovat ruzne buildy/verze pro kazdy e-shop/distributora zvlast sama o sobe nahrava tomu nejvetsimu, a to bude asi Steam)), ale to, ze hry, ktere prodavaji, jsou provazane se Steamem a tudiz zkriplene.
Katko nebo Kato je to tak i neni, sam Steam beru ok, ale mam par fousatych stalmanu v okoli, pro ktery je ten princip no-go. Mozna ses kotako, ktere to je jedno a oni jsou fosilie a vse se krasne vycisti v nasem brave-new-svete, nicmene je i tak dakozu pochopit.
PS - cislo procent platformy co pouzivam je me u prdele, gentoo mam hmm uz od pana Robbinse a menit nehodlam.
Víš co, já jsem v tomhle realistka. Spousta producentů her chce prodej nějak „jištěnou“ proti těm zlým pirátům (ač všichni, pravděpodobně včetně Valve víme, že DRM je prostě nesmysl a někdo to dřív či později, většinou dřív, stejně prolomí). Stejně jako Netflix by bez DRM nesehnal klienty, ani Valve by se bez DRM nikdy nestal tak velkým obchodem s hrama. GOG si to dovolit mohl, jejich podnikání nikdy nebylo založeno na novinkách.
Pokud jde o Steam, DRM mi vadí. Na stranu druhou, je to to nejsnesitelnější DRM co znám a nebýt peněz co Valve nasypal do podpory portace, kdo ví kolik by jich mohli fousatí stallmani v okolí nakoupit na GOG. Svou obrovskou tržní silou prostě Steam zvládl dokázat, že se portování hry vyplatí.
A nebýt steamu? Ti velcí AAA hráči by šli prostě jinam Určitě ne ke Gogu. Třeba Origin? Jejich přístup ke klientům a DRM je takový, že mají právem marginální podíl vůči Steamu. Jenže bez něj by to možná vypadalo jinak. Každopádně, na podporu Linuxu to zrovna moc nevidím. Pak už tu máme asi jen Microsoftí Store. Ehm…
Myslím si že je dobře že existují obě dvě skupiny. Lidi co nakupují Linuxové novinky na Steamu a ukazují tím že vyvíjet pro nás se vyplatí i těm co jinde neprodávají, i ti vousatí Stallmani, kteří zas ukazují že nemalé části populace není DRM jedno. Ono se to jednou prolomí. Třeba u hudby už se tak stalo :)
Portoval Source engine, Source 2 a snad všechny své hry. Platí vývojáře linuxových OSS grafických driverů
https://www.gamingonlinux.com/articles/valve-have-hired-another-developer-to-work-on-linux-graphics-drivers.9306
Pak tvoří nějaké ty VR drivery, SDK a tak…
Také sponzorují DebConf, přispívají jako člen Linux Foundation. Mesa, Ubuntu a Debian developerům dávají jako odměnu všechny svoje stávající a budoucí hry zadarmo.
A v neposlední řadě Valve poskytuje podporu při portaci a propaguje hraní na Linuxu.
Nevím jestli sis všiml nebo nevšiml, ale s příchodem Steam pro Linux skutečně množství portovaných her rapidně stouplo a na té vlně se začali vézt i ostatní (včetně GOG)
Na Source 2 enginu jsou dle wikipedie postavene tri hry: Dota 2, CS: Go a The Lab, z cehoz jedna je pouze pro Windows a zbyle dve, pokud mohu soudit, nemaji nativni linuxovou non-Steam verzi. Podporuje-li Valve "linux" timto zpusobem, z hlediska vousatych stallmanistu je uplne jedno, jestli tak cini, nebo necini, protoze v obou pripadech je k dispozici presne 0 her, ktere by mohli koupit a hrat.
Na Source (1) enginu je postavenych mnohem vic her, nezkoumal jsem vsechny, jen namatkou nekolik vybral a troufam si tvrdit, ze vysledek bude velmi podobny; Steam nebo nic.
Keith Packard se v grafickem stacku hrabe snad 20 let. Je hezke, ze dostane nejake penize od Valve, ale tech ten vyvoj fakt nestoji.
A? Treba je to naopak, stouplo mnozstvi her pro Linux, tak je zacali prodavat. Mnohlo to byt Kickstarterem, enginy jako Unity, kde uz se vyvojari musi snazit, aby to na tom Linxu nebezelo, a nebo proste tim, ze pro Linux stouplo mnozstvi vseho. I v te Linux Foundation je snad kazdy, krome Richarda Stallmana.
Valve prodává své hry jen na své platformě, jaké překvapení. Source 2 hry může vydavatel podle licenčních podmínek prodávat kdekoliv, jen musí být současně na Steamu. Pokud to někdo dělat nebude, je to jeho rozhodnutí a holt nezíská nějaké zákazníky. Jsem ráda že takoví lidé jsou, ale v této fázi raději podpořím už jen samotnou portaci her nezávisle na prodejní platformě.
Nebyl to jen Keith Packard, je jich víc. Ale jestli pro tebe placení několika vývojářů grafických driverů není podpora, tak už nevím. https://www.youtube.com/watch?v=Y7tvauOJMHo
Veřéjná beta Steamu pro Linux: 2012
Experimentální buildy Unity 3D pro Linux: 2015.
Unreal Engine 4 pro Linux: 2014
Pokud bys sledoval herní scénu, viděl bys že rok 2012 znamenal dost velký zlom v množství vydaných her. Díky Valve bylo totiž vidět, kolik těch hráčů vlastně je. A přece jen, když se řekne 1,5 milionů potenciálních zákazníků, investory to docela přesvědčí. Najednou totiž zjistí, že ta portace se vyplatí a navíc k tomu mají masivně rozšířenou prodejní platformu. Firmy jako Aspyr se rozhodly začít portovat až na základě snahy Valve.
Jsem ráda že tu ti „Stallmani“ jsou. Ale zároveň jsem ráda že se děje aspoň něco. Hry kupuji na Steamu i na GOG bez DRM.
Ted si to zkus prevratit a zeptat se, ktery z kroku Valve v ramci podpory Linuxu, kdyby jej neucinil, by poskodil hrani na Linuxu, a to tak, ze by se dotkl i voustatych stallmanistu, kteri by do Steamu nepichli petimetrovou tyci.
1) Valve by neportoval svoje hry po Linux. Byl by to problem? Ne, protoze jejich hry jsou Steam-only, ty nekupujeme. Duleziti jsou jini vyvojari.
2) Valve by neportoval Source a Source 2 enginy. Problem? Take ne, ze stejnych a stejne tak nas zajimaji jine enginy, napr. Unity.
3) Valve by prestal platit vyvojare OSS driveru, napriklad Keitha Packarda. Problem? Ne, zrovna Packard prezil 20 let i bez Valve. A opet, vetsi vyznam maji jini hraci, napriklad Intel, a to i pres to, ze ma hrani na haku, nebo AMD.
4) Valve by prestal delat nejake VR drivery, sponzorovat DebConf, rozdavat hry atd. Toho bychiom si ani nevsimli, snad vyjma toho, ze produktivita vyvojaru Ubuntu/Debianu by zahadne vzrostla, protoze by min parili a vic vyvijeli.
Jedinym skutecnym v urcitem smyslu prinosem Valve, coby dominantniho distributora, je, ze proste nebrani prodeji linuxovych verzi skrze svuj e-shop, protoze kdyby ano, tak by se vynos z techto portu propadl zhruba umerne trznimu podilu Steamu, a to by se dotklo vsech. Cili podpora Linuxu = portnete si to a pak to skrze nas prodejte.
Druhou stranou mince je, ze kdyz to nekdo proda skrze Steam, tak provazane s DRM a spyware.
Nevim, co je experimentalni build Unity 3D vydany v roce 2015. Hry postavene na Unity enginu vychazi pro Linux snad od roku 2010, v roce 2015 vysly napr. Pillars of Eternity, vyvijene ovsem uz od roku ~2012.
Z rozdilu mezi datem zahajeni vyvoje a vydanim je mimochodem videt, ze aby se mohl v roce 2012 roztrhnout pytel s hrami pro Linux, musel by jejich vyvoj zacit drive. Impulz k tomu nemohl dat Steam pro Linux, ale neco jineho, at uz to byl rozmach indie vyvojaru, crowdfundingu, dostupnost nastroju a enginu nebo celkova zralost Linuxu. Steam pro Linux je toho vysledkem, ne pricinou.
https://www.theguardian.com/technology/2009/jan/06/apple-drops-itunes-copy-protection
Na Google Play Music se také nakupuje bez DRM, to samé magnatunes. Dřív by to bylo nemyslitelné.
dik, tohle jsem nevedel. Vypada, ze podporuji i ALAC, coz se pocita.
U google vidim vsude, ze konvertuji do mp3, pokud to je pravda, tak to sorac, ale nepouzitelny.
Poznamka pod carou, jak deadbeef (existuje jinej bitperfect hudebni prehravas na linuxu?), tak Fiio X3II ma nahodne problemy s nekteryma ALAC souborama, coz nepovazuju za ideal. S FLAC zadny problemy nejsou. Takze, ano, muzika je na tom o neco lip, ale zdaleka nejsme v cili.
Jakýkoliv losless formát je v pohodě. Prostě si to na ten FLAC z ALAC převedeš. Oproti době kdy se bez DRM hudba koupit prostě nedala... Teď je konečně na výběr. Buď s DRM ale levně, nebo nakoupit dráž. Osobně to kombinuji. Platím si streaming, ale ty věci co si chci uchovat kupuju.
A teď se koukni kolik nových her přibývá na GOG. Ten proces je sice pomalejší, ale je vidět že se nutného DRM zbavujeme i tam.
A i ten Steam samotný je mnohem lepší než stav, kdy si studia vyvíjela vlastní šílené DRM formáty včetně magořin které v sobě měly rootkit (tuším Sony)
To jiste, tys vzivote na steamu nic nemela ze? Dobre 30% toho co tam je vyzaduje instalaci nejakyho srackometu treti strany ... a to prevazne vcetne nejakyho svinstva primo do systemu ... (tuhle po me tusim watch dogs chteli zapisovat do windows/system32). Napr co je od UBI pak jeste vyzaduje uplay (a to neni ani zdaleka jedinej podobnej srackomet).
Misto jednotny centralni aktualizace (pres ten steam), se kazdej bazmek aktualizuje samorobo ... a 1/2 z nich na to naprosto nutne musi mit nejakou servisu, prevanze instalovanou bez ptani, takze BFU ani netusi, ze ty jeho widle starujou 20 minut proto, ze mu startuje 20 podobnych zhuverilosti od games, ktery uz davno nehraje.
Ale jo, ma to i svy plusy, vetsina tehle veci ve widlodesitkach nefunguje ... a ja se vzdycky strasne smeju kdyz se me nekdo pta, co s tim ma delat, ze si zaplatil ...
Mám na Steamu 344 her, z toho něco kolem 200 pro Linux. Vlastní update si řeší pouze Star Trek Online a nikoliv službou, ale při startu klienta. Vzhledem k tomu že je to původně non-steam onlinovka která si časté updaty ze serverů sama řešit musela to je celkem pochopitelné. Vlastní DRM a balast kolem pak už mají snad jen hry od Originu, které jsou kapitola sama o sobě a záměrně je nepodporuji. Tvoje čísla 30% a 50% jsou každopádně úplně mimo realitu.
Velkou krádež aut 5 hraju na Hrací stanici 3, Potřebuji rychlost: Nejhledanější jsem hrával ještě na počítači s Okny (a na Hrací stanici 2) a byla to jedna z nej lepších her ze série Potřebuji rychlost (společně s Podzemí 2 a Podzemí, novější díly se tomu už nevyrovnaly, ještě ale vzpomínám na poněkud starší Vysoké plátky masa). Nájemný zabiják není můj šálek kávy, takže toho nepostrádám ;-)
Samozřejměbych byl rád, kdybych si na Linuxu zahrál i novější A (AA, AAA, ...) tituly, ale já nejsem náročnej uživatel a jsem rád i za to, co už máme teď. Ještě před pár lety jsem si zahrál jen OpenTTD a pár her ve WIne (když zrovna v tý konkrétní verzi fungovaly).
Jsem jeden z těch co se pridali.
A je celkem symapticky, ze mi funguje Civ5, TombRider, XCOM2, Divinity, TW:Shogun2, Talos Principle a par dalsich drobnejsi veci. Sice to je zlomek z me steam sbirky, ale zasje to jaksi navic.
Trochu nevyhoda je samozrejmě fakt, že se vesměs jedna o 3 roky stare hry.
Valve dělá logický krok a má na to i peníze. MS bude pod současným vedením jenom více uzavřený a bude se snažit protlačit svůj repozitář (Store), s čímž souvisí i jejich XBox. Je trochu škoda, že Valve nepodporuje možnost hraní přes wine, kdy by Steam vše potřebné nastavil pro danou hru. Ale tomu možná brání licence s vývojářem. Je to škoda, zrovna AoE 2 tak musím hrát přes widle :(
Jinak GoG se taky pěkně snaží - těm fandím více :)
Microsoft je uzavřený :-)? Microsoft je nyní jeden z největších přispěvatelů open Source... Linux bude na Serveru 2017 jeden ze subsystémů vedle win32. Nové běhová platforma .net core běží na ios, Windows a Linux. Visual studio kompiluje také do všech dostupných prostředí. O jaké uzavřenosti se bavíte?
Argumenty o dominantním postavením Microsoft v Open Source jsou v následujícím článku http://www.businessinsider.com/microsoft-github-open-source-2016-9
Vaše "mínusy" se opírají o jaká fakta?
Svatá prostato!
MS momentálně vrhl část své armády na to, aby se část jeho proprietárního sw otevřela, a hned se z něj stal vlastními slovy největší přispěvatel OSS. Tak mi ještě povězte o nějaké zásadní technologii, kterou nepoužívá jen MS. Kdyby totiž MS od začátku nabízel své překladače a knihovny otevřeně, aby je teď nemusel pracně portovat nebo podporoval na svých virtualizačních platformách i jiné technologie než MS, celá tahle vlna by se rozplynula.
Jediné OSS technologie MS, které stojí aspoň za zmínku je Typescript a VSCode, a to u toho VSCode je to velice diskutabilní, poněvadž je to de facto aplikace.
Podotýkám že POSIX a OS/2 byly od začátku Windows NT subsystémy, stejně jako Win32. OS/2 subsystém byl naposledy ve Windows 2000, protože OS/2 skončila. A klasické Unixy jsou dneska ohrožený druh, takže POSIX subsystem také už nějakou dobu neměl moc smysl. Všechen zajímavý unixový SW je dávno portován na Linux na Intelu, takže když nějakou podporu pro unixové aplikace, tak proč ne rovnou s binární kompatibilitou. O tom je Windows Subsystem for Linux.
Jinak MS je tradičně velmi otevřený. Už v dřevních letech nabízel dokumentaci zdarma, včetně vysvětlování principů a hromady tutoriálů, MSDN s veškerým SW vyjma Flight Simulatoru v ceně, špičkové vývojové nástroje, a školení pro vývojáře dostupné za pár korun i v maličkých městech rozvojového světa, což byla kategorie do které spadaly i Praha a Brno.
Pouzivam steam od beta v Linuxe(predtym som nepouzival) a ten ich prieskum som za ten cas vydel asi 10x s toho 7-8 za prvy pol rok, tento rok ani raz.
Ano 3/4 hier idu velmi dobre.
Sam som si nedavno poskladal herne PC s Archom (proti HD520 v booku) s gtx1060 a vsetko co som skusil to dalo v 2K krasne na full (Bioshock Infinite, Company of Heroes 2, Metro 2033, Witcher 2 ED)
Na Steame sú aj veci, čo sa dajú kúpiť aj priamo
X-Plane 11 System Requirements
Supported Operating Systems:
OS X: OS X 10.10 or newer (e.g. Yosemite, El Capitan, or Sierra)
Windows: Windows 7, 8, or 10, 64-bit
Linux: Varies
While X-Plane 11 will run on Linux, we don’t provide support for specific distributions; if you want to run on Linux, you will need to try X-Plane on your distribution to see if it is compatible. With that in mind, we have developers using Ubuntu 14.04 and 16.04 LTS successfully.
http://www.x-plane.com/kb/x-plane-11-system-requirements/
Digital Download
$59.99
http://www.x-plane.com/desktop/buy-it/
Resp. full
Digital Download
$750.00
Designed for professional-use and FAA-certified simulators, the Pro-Use Digital Download Product Key will:
Run frame-rate and joystick checks on startup, as is needed for FAA certification.
http://www.x-plane.com/pro/buy-it/
Ano to vzniklo z tej Pro verzie všetko, keď sa výrobca simulátorov rozdelil na HW a SW časť adla redukovanú verziu ako hru..
Problém v rozšíření bych viděl v tom, že spousta uživatelů Linuxu má starší HW, protože pro Linux stačí. Pak ale daní uživatelé nerozběhnou nejnovější portované hry... Sám na Linuxu hraju přes Steam Euro Truck Simulator 2, Mini Metro a DiRT Showdown (ten jsem teda ještě nehrál). Lákal by mě třeba ten letecký simulátor X-Plane 11, ale můj PC by ho asi nezvládl nebo sotva na minimum (AMD Phenom II X4 B45, GTX 750Ti). A nemám důvod PC upgradovat, protože jinak jeho výkon s SSD pořád stačí.
Když je desktopového Linuxu okolo 1%, tak není nijak překvapivé, že na Steamu mají uživatelé Linuxu podobné procento. Chápu že někteří doufali, že Steam Machines přivedou Linux do obýváků spousty lidí, to mělo vést k explozi hraní na Linuxu, prosazení Linuxu na desktopu... Ta očekávání ale prostě nebyla reálná.
Uvědomte si, že investice Valve do Linuxu nastala z jediného důvodu. Ta firma měla prakticky distribuční monopol na hry na PC, a najednou MS přišel s Windows 8 a Windows Storem. Ve Valve si uvědomovali, že se jejich skoro-monopol může lehko zhroutit, a hledali jinou cestu. Protože ta společnost vydělává spoustu peněz, tak si mohla dovolit experiment. A nevyšlo to. Naštěstí pro Valve to se hrami ve Windows Store není až tak horké, i když do budoucna bych byl opatrný, herní studia postupně začínají vydávat hry ve Windows Store.
Pokud jde o uvádění her pro Linux, tak to je do budoucna velká neznámá. Dost pochybuji, že se to pro těch 0.81% uživatelů Steamu vyplatí. Vydavatelé her asi čekali větší zájem, a nevylučoval bych, že pro Linux budou do budoucna publikovat méně. Koukněte se jak tragická je nabídka her pro Mac. A to přesto že Mac má přes 3% uživatelů Steamu, kteří jsou navíc notoricky známí tím že ochotně platí přemrštěné sumy za kdejakou blbost :)
Další věc: myslím že to zdejší čtenáři moc řeší. Určitě by nás všechny potěšilo, kdyby naší oblíbenou hračku měli rádi všichni. Jenže když má člověk menšinové potřeby, nebo menšinový pohled na svět, tak jeho hračky zbytek lidstva moc neberou. Ale fakt na tom tolik záleží? Když chcete hrát, tak hrajte to co na Linuxu je. Pokud vám to nestačí, tak přebootujte do Windows, nebo si kupte za pár korun konzoli. Kde je problém?