Já si myslím že tak asi bude i ve skutečnosti. V mém eshopu též podíl nakupujících z linuxu setrvale klesá už pár čtvrtletí. Dnešní doba je prostě o marketingu a pozitivním PR. Takže ikdyby někdo udělal sebelepší distro s nejvíce user friendly prostředí tak bez pozitivní marketingový masáže to běžné BFU nenasbírá. Takže bych klidně věřil Valve že čísla jdou dolů. Uživatel linuxového desktopu je dnes pomalu vymírající druh, přestože prostředí jako takové je z pohledu běžného BFU user friendly jako nikdy dřív.
moc bych se na ty čísla nespoléhal, linux je obecně hodně různorodý a detekce OS bývá hodně nespolehlivá, často jako linux označí jen malou část a zbytek končí v kolonce "ostatní", což mimochodem platí i o GA.
Tím neřikám, že linux má mnohem vyšší zastoupení než řikáš, jen se prostě blbě měří.
Mno, neřekl bych bez problémů, ale většinou obstojně, alespoň to co hraji já, DIablo 3, StarCraft 2 a StarCraft Remastered. Chodilo mi i WoW, když jsem zkoušel nějaký časově omezený přístup, ale to není můj šálek kávy, já jsem starý pařan, který sedí nejraději sám někde v kobce, když multiplayer, tak maximálně nějaký deathmatch.
Valve s tim linuxem zkusilo prorazit jako konzole steambox. Komercne to byl ale neuspech a tak pomalu chystaji trh na to, ze se linux prestane podporovat nadobro protoze o nej neni zajem.
Ale zas linux hrani neni jen Steam ne? Stejne nad tim uzavrenym resenim slobodosirici kroutili hlavou a vyhybali se mu.
Já mám často pocit, že je to taková negativní kampaň. Steam nebo třeba Asus/Acer udělají něco s Linuxem, ale vyberou ten největší bastl nebo nejhorší možnost, jaké je dostupná. A pak to nabídnou s tím, že "tohle je Linux", zákazník to zkusí, zjistí, že je k ničemu (ale ne tím, že by to byl Linux, spíš tím, že je to pro BFU v lepším případě nepříjemné na obsluhu, v horším naprosto nepoužitelné) a vrátí se k widlím, což je pohodlnější stav pro všechny zde zmíněné strany.
Jo treba Acer a jeho Linpus... 99% windows uzivatelu co tenhle skvost videli si diky tomu mysli ze Linux je neco jako DOS...
Kdyz ve vetsine eshopu je to napsane jako OS: Linux
A dalsi humus jsou NTB prodavane s Ubuntu nebo s jincim full distrem... sice je to lepsi nez Linpus to zadna... ale vetsinou jsou tam narvane nedistribucni proprietarni drivery a dalsi ruzne obezlickty aby to distro fungovalo na danem HW no a pak staci jeden update jadra a ani ten mutant nenabehne! To se pak blbe vysvetluje lidem at si tam nainstaluji ciste Ubuntu a pak jeste hur proc jim nefunguje nejaka proprietarni konina ktera v tom mutantovi jela...
Vyrobci PC HW jsou proste hovada a obzvlast u NTB... A o stavu ACPI radsi ani zacinat nebudu.
Tak zrovna ve Valve vůle k podpoře Linuxu zjevně byla. Vyděsil je příchod Store ve Windows 8, protože by to mohlo znamenat konec toho skoro-monopolu na digitální distribuci her, kterou Steam tradičně má. Vyjma hanlivých článků o Widows 8 začali také pracovat na alternativě na Linuxu. Vyrobili vlastní distro, udělali vlastní gamepad a rozjeli program licencování konzolí. Dokonce kolem toho byla celkem publicita, a celá linuxová komunita trochu paradoxně držela palce proprietárnímu DRM od Valve :)
A pak to nějak nevyšlo. Steam Machines neuměly to co stroje s Windows (třeba SLI a podporu druhého disku), výkon ve hrách byl horší, dostupnost her mnohem horší. Výrobci Steam Machines z licenčního programu většinou vycouvali. Situaci dobře ilustruje i to, že ve Valve odmítli podporovat ve SteamOS suspend, s komentářem "given the state of hardware and software support throughout the graphics stack on Linux we didn't think we could make this reliable". Hodně problémů, nula konkurenčních výhod.
https://arstechnica.com/gaming/2015/08/steam-machines-wont-have-a-suspend-function/
Pokud jde o herní trh na Linuxu, tak ten je odjakživa celkem malý. Přitom vydavatele her nakonec zajímá kolik peněz z dané platformy dostane, a kolik peněz do její podpory musí vrazit. S dalším poklesem Linuxu na Steamu to asi s áčkovými tituly nebude vypadat moc dobře.
No zrovna hráči co nutně potřebují SLI nejsou zrovna velký trh. Stačí se podívat na parametry většiny hráčů z průzkumu, jsou to spíš middle-end až low-end.
Jinak, podle těch statistik se začalo počítat obrovské množství hráčů z Číny s (předpokládám opravdu skutečně legálníma) sedmičkama, takže spíš než nějaký velký pokles lidí hrajících na Linuxu skokově narostl počet lidí s Windows. Komu se vyplatilo portovat hry doteď, vyplatí se mu to i nadále úplně stejně.
Zalekli. Protože lidé z MS několikrát prezentovali nejen to, že chtějí maximum věcí hnát přes Store, ale i to, že chtějí omezit ostatní způsoby, jak instalovat programy. Naštěstí pro nás je stav Windows Store docela tristní a MS vycouvali z původní představy, že by se veškerý SW musel instalovat přez něj.
Gog.com byl pro Steam vždy konkurence. Byl bez DRM a dařilo se jim poměrně dost her vydat na obou platformách najednou. Dnes je to ještě lepší a i když gog.com nemá moc exkluzivit, tak dobře polovina her ze Steamu se objeví i na gog.com. Ale i když je to konkurence, tak to není hrozba. Tou nebyl ani Windows Store jako takový, jako spíše Microsoft a jeho idea, že by všechen software pro windows musel téct přez ně.
"PC gaming companies feared Windows would eventually become a completely locked-down platform, where software could be distributed only from a central, walled-off Windows Store—like Windows RT was."
“The catalyst for the Steam Machine initiative was really around what Microsoft’s decisions were with Windows 8, and if you remember that operating system, it really stepped away from gamers in a big way. We were concerned as an industry that we were going to lose PC gamers on the Windows platform to any other platform that was out there, whether it was console, Mac OS X, Android.”
Na prvním místě přehlížíte fenomén opinion makerů. High end je ve spoustě případů reklama, díky které opinion makeři říkají, že ta věc je dobrá. Když Samsung vydá nejlepší telefon všech dob, tak to bude drahé a tedy pro malé procento zákazníků, ale opinion makeři budou Samsung oslavovat. Když si pak Franta půjde koupit nový telefon, tak nejspíš nedá 30 000 Kč za ten nejlepší model, ale díky vlivu opinion makerů bude vědět, že Samsun je cool a in. Naopak když to Samsun v recenzích schytá, protože jeho špičkový neumí ani půlku toho co konkurence, tak je to negativní reklama.
Na druhém místě se zamyslete kdo měl být cílovým trhem pro Steam Machines. High end to jasně není, protože nejde například SLI. Low end asi také ne, protože tam ten horší výkon ve hrách zamrzí o to víc. Takže asi ten šedý střed. A takovému zákazníkovi ve Valve nabídnou? Sice jejich produkt má horší výkon, daleko méně her, akutní nedostatek áčkových titulů, gamepad je příšerný, nefunguje asi suspend (takže je nutné vždycky přetrpět dlouhý boot) ale na druhé straně... co? Právě že nic.
Windows Store ohledně her zrovna dvakrát nezáří. Pro Valve to na jedné straně znamená úlevu, ale na druhé straně nemůže moc diktovat podmínky vydavatelům her. Vezměte si že Valve vám veřejně neřekne ani kolik procent z tržby si strhne, ani jaké jsou podmínky pro zařazení hry do katalogu, nezveřejňuje podmínku smluv s vývojáři (a BTW ani vlastní finanční výsledky) atd. Oproti tomu je prodej her přes Windows Store celkem transparentní. Ve Valve na to museli reagovat, což je vidět třeba na urychleném schválení 3400 her v Greenlight, a uvedení modelu Steam Direct (vstupní poplatek $100, publikovat se dá skoro cokoliv). Takže nakonec vyhrál zákazník, protože Steamu vznikla konkurence.
GOG je sekundární platforma, na které se objevují ponejvíce výprodejové tituly. Nic proti, je to další konkurence.
Já si myslím, že Valve si u Windows 8 a Windows Storu uvědomili, že spoléhat se bezvýhradně na jednu platformu, není úplně optimální. Proto dělají Steam i pro Linux. Momentálně to velký komerční potenciál nemá, ale je to určitá páka proti Microsoftu: "Pokud nám polezete do zelí, tak my budeme tlačit hry na jiných platformách. Máme tady řešení, které už vyvíjíme několik let a stačí nám do toho jen nalít víc zdrojů a víc se do toho obout".
Co vím, tak Microsoftu mělo uvedení Steamu pro Linux docela odezvu a myslím si, že je to hlavní důvod, proč se do vlastní distribuce her pro PC moc nehrnou.
To není pravda. Z pohledu rozšíření na tom nebyl linuxový desktop nikdy lépe. Podle NetShare se dostal přes 3 % a byl (relativně) nejrychleji rostoucím systémem za poslední rok (oslavovaný macOS má 6 % a stagnuje). A to NetShare je hodně americký. Třeba podle Toplistu má u nás Linux 5 %.
Vidím to i u nás. Fedora Workstation za poslední dva roky téměř zdvojnásobila počet uživatelů. Když se bavíme s výrobci počítačů, slyšíme od nich, že pozorují větší zájem o Linux a chtějí ho víc podporovat.
Paradoxní je, že je to všechno dávno potom, co opadl ten marketingový buzz kolem linuxového desktopu, kdy se vyhlašovaly "roky linuxového desktopu", hony na Windows a komunita tím žila. Stala se z toho taková nudná oblast a lidi Linux na desktopu prostě používají. Nicméně v míře větší než kdykoliv před tím.
myslis tenhle netmarketshare https://www.google.cz/amp/www.omgubuntu.co.uk/2017/10/linux-marketshare-6-91-percent-september-2017/amp kde se linux zcvrkl mezitydenne na polovinu?
Však u GOGu mi nejde primárně o Linux, ale o absenci protikopírovacích kurvítek. Mít druhý OS na hry není až takový problém - ona ta licence Woken není zas tak drahá. Požadavek na trvalé připojení k internetu pro single player, nebo nutnost mít zastrčenou nějakou placku v mechanice a nmainstalovaný příslušný rootkit v systému, to prostě neskousnu.
Osobne pouzivam Steam hlvne na Linuxe, Steam pod Win minimalne (tam mam len 3 hry). Cize aj ked pouzivam Steam pod Linuxom casovo cca 10x castejsie ako pod Win, v Linuxe mi ani raz nevybehla ponuka na Steam Survey, avsak pod Windows uz 2x. Statisticky to nesedi...a statisticky som mozno evidovany ako Windows user a nie Linux user, co podla mna nie je pravda. Ako kazda statistika ani tato neodzrkadluje skutocnost.
jenze z kurzu statistiky by ses dozvedel, ze jeden pripad nedela celou statistiku (nazor jednotlivce neni vypovidajici), a ze neni spatna statistika, jen jsou spatne interpretace. a pokud nevis jak data sbirali hodnotili, tak z pozice jednotlivce nemuzes vedet jestli jejich interpretace je spravna nebo ne.
Clanej je jen snaha vyvolat flame.
Linux jede a to raketove, kazdy kdo videl statistiky to nemuze poprit. Uz ma kolem 3! procent desktopu a podle nekterych statistik sladkych 5 procent.
A pak ten steam. No kazdy rotumne uvazujici clovek chape, ze statistika je zkreslena a muzou za to cinani. Sice i cinani pouzivaji linux, ale to je jedno.
tak cau
Neverim ZADNE statistice, kterou si sam nezfalsuji. To protoze existuji tri druhy LZI : Klasicka lez, milosrdna lez a statistika.
Asi tak.
Mimochodem, Steam mam nainstalovany, mam na nem i nejake hry (pres 50 titulu). Kdyz nepocitam "Free to play", tak ani jednu jsem nekoupil primo na Steamu. Bud krabicove verze, nebo koupene pres Humble bundle a gog.com.
A uprime, nebyt toho, ze nektere hry primo vyzaduji aktivaci pres Steam, tak bych jej nemel vubec, protoze se mi jejich model distribuovani her vubec nelibi. Fakt radeji budu primo podporovat jine distribucni kanaly.
Mimochodem k te jejich statistice, maji tam jako verzi Linuxu uvedeny Ubuntu. Ale kuprikladu ja mam cisty Debian Stable (uz leta). To je tam taky zapocitany, nebo hraci z jinych dister jsou ignorovani? No... proste statistika :-D