No nevím jak v Americe, ale u nás bych "palec nahoru" nepovažoval za uzavření kupní smlouvy. Chápal bych to, jako souhlas se zněním smlouvy a následně by mělo dojít k podpisu. A podepsanou smlouvu poslat třeba datovou schránkou. Nebo emailem s elektronickým podpisem. V opačném případě bych smlouvu považoval za nepodepsanou, tedy neplatnou.
To trpis pomerne zasadnim pravnim bezvedomim ...
Smlouvu lze uzavrit (az na ojedinele vyjimky - treba pracovni smlouva) ustne. Stejne tak se zadne podpisy jaksi neprikladaji k nakupu rohliku v krame, ackoli tam taky uzaviras smlouvu. Dtto eshopy atd atd atd.
Dost pak pochybuju, ze by ten soud hodnotil jen ten palec, predpokladam, ze tam probihala nejaka predchozi domluva, a tohle byla jen nejaka finalni formalita, ktere se chytli pisalci. Smlouva tudiz byla uzavrena uz na zaklade te predchozi komunikace.
Souhlas se zněním smlouvy automaticky neznamená uzavřít smlouvu. Ještě si musím spočítat, jestli na to mám. Nebo jestli to množství zboží mám kam umístit. Já třeba naopak nesouhlasím se zněním smlouvy s MS na používání Windows, přesto jsem jej zakoupil a používám. Takže souhlas neznamená koupit a nesouhlas neznamená nekoupit.
1) Ano, jenže vycházíš z českého práva( např. https://www.beck.cz/zaklady-prava-pro-posluchace-nepravnickych-fakult-7-vydani str, 209 cituji "Smlouva je uzavřena, jakmile si strany ujednaly její obsah" nebo "smlouvá je uzavřena, kdy přijetí nabídky nabývá účinnosti") a nikoliv z Kanadského. A tam to zjevně taky není v legislativní standard proto to skončilo u soudu.
2) U nás v ČR skutečně platí "zaslání návrhu smlouvy" == "potvrzení smlouvy ze strany odesilatele". Ale jak víš že to platí i v Kanadě?
Takže sorry, ale tvé argumenty jsou pouhé domněnky, se kterými se "náhodou" ztotožnil i soudce (zveřejněný článek není tak podrobný aby z něj byl patrný kvalitní právní rozbor). Neboli přesněji "tvé domněnky jak to funguje v Kanadě" vychází z "rozhodnutí soudce" a "náhodou" to zapadá to našeho právního prostředí ze kterého máš znalosti.
2jafaktnevim: v tomto případě bych to vnímal jako ty. Rozhodně bych argumentoval tím, že skutečně "palec nahoru" bych vnímal s tím, že souhlasí se zněním smlouvy ale není to potvrzení smlouvy. Pár let zpět se mnou podobným způsobem vyjebal jeden týpek, chtěl po mě práci, poslal zadání, já mu cenu, pak dlouho klid, pak se ozval jak to vypadá, já že mě cenu nepotvrdil a tak jsem to neřešil, tak mě poslal mail, který se dal chápat jako objednávka a že cenu akceptuje, a pak když jsem to skoro dodělal (3-4 dny práce), získal 99% výstupů a pak vše popřel, že si nic neobjednal a nezaplatil. Takže, kdyby já byl na místě toho farmáře tak bych měl důkaz(veškerou mail korespondenci si archivuji) proč trvám na podpisu smlouvy, kvůli této negativní zkušenosti.
Na zprávičce je pro mě nejzajímavější, že redakční systém Root.cz už nezkolabuje při výskytu emoji v textu. Ať žije utf8mb4 . EDIT: 👍 v komentářích to evidentně stále nefunguje. Možná je za tím filtrování v aplikaci. EDIT2: Určitě je to filtrování v aplikaci, při editaci komentáře se emoji neztratí 😉
7. 7. 2023, 13:52 editováno autorem komentáře
Od zakazniku, kteri uz od nas nakupovali bezne akceptujeme normalni mail nebo ustni potvrzeni po telefonu. Je teda pravda, ze na kontrakt za 50k by to chtelo trochu vic nez jeden znak. Ale pokud tak byli zvykli komunikovat, da se to povazovat za potvrzeni smlouvy.
Uprimne receno, bezne mi staci 2 znaky ascii na potvrzeni smlouvy - OK. Palec nahoru jsou v utf8 dokonce 4 bajty 0xF0 0x9F 0x91 0x8D. Je to 2 krat vic nez strohe OK :-).
Hmmm. “looks good”, “ok”, “yup” - předchozí způsoby uzavření smlouvy - viz rozsudek. 🤷
Kdysi jsem potkal (poměrně dosti) úspěšného podnikatele, který běžně uzavíral milionové kontrakty popsané na jedné stránce A4 - v podstatě to suplovalo jednoduchou objednávku a účtenku, asi jako v hospodě. Když se divili, že nemá mnohastránkové smlouvy a právníky za zadkem, vždycky odpovídal: Na právníky je spousta času a škoda peněz. Buď chceme obchodovat - nebo se se soudit. K tomu prvnímu je nepotřebujeme, pro to druhé by tu teď byli stejně k ničemu.
Ono je to pomerne dost i o tom, co pro tebe ty prachy znamenaji. Nekdo prijde o tisicovku a de se veset, nekdo o 100M a mavne nad tim rukou.
Jinak objedanvky v radu jednotek M vidim na denni bazi, a typicky vypadaji tak, ze se dodavateli posle seznam, on posle cenu, a dotycny mu zpet posle neco na zpusob "OK, berem". Nekdy je to dokonce tak, ze objednavajiciho ani cena vlastne moc nezajima, protoze ji +- vi, a rovnou pise "poslete mi XYZ".
Slyšel jsem historku:
Mladý student přijde do prodejny aut.
Postaví se k tomu nejdražšímu a řekne "Chci ho, můžu se podívat dovnitř."
Prodejce mu auto odemkne. Student skočí do auta a hraje si že ho řídí.
Takto to zopakuje několik dní po sobě.
Po čase dojde prodejci trpělivost.
A jednoho dne tam jsou prodejci dva.
Student řekne "Chci ho..." Druhý prodejce odpoví "Potvrzuji uzavření kupní smlouvy ústní dohodou za cenu 2M která je uvedená na autě. Odstoupení od smlouvy je zpoplatněno 1% z ceny auta."
Nevím jestli je pravdivá. Ale 👍 se dá vysvětlit jako digitální podání ruky. I když vhodnější by bylo OK a nebo 🤝
9. 7. 2023, 07:32 editováno autorem komentáře
Mne to pripadá ako taká mierne vtipná anekdota, ktorá sa ale nikdy nestala, a ak hej, určite nie v ČR/SR. Pochybujem, že by predajca (myslené firma) mal gule toto reálne vymáhať (súdne), jednak kvôli negatívnej publicite, dvak kvôli neistote, ako dopadne súd.
V realite by mu po pár dňoch pri vchode položil na plece ruku SBS-kár a povedal "pane, tu nie ste vítaný". V inej anekdote by nasledovalo otvorenie kufríka a "tak to je škoda, dnes som priniesol peniaze", ale v realite už nič.