IMHO to povoluji jenom proto, aby to mohli pri nejblizsi prilezitosti zase zakazat. Svest technickou zavadu letadla/konstrukcni chybu na mobilni telefon. Maji to opravdu promysleny.
Ve zprávičce se psalo o povolení mobilů na palubě a ne o zprovoznění minibts. Jestli jde o tohle tak to je opravdu novinka:/ O tom už jsem četl před mnoha(2) lety.
Ty ceny jsou stejný jako za normální volání na satelitní telefon. Předpokládám že cena za kilobajt na připravovanym GPRS bude půl dolaru za kilobajt :(
Co jsem četl, tak problém s mobily v letadlech není o rušení elektroniky letadel, ale o zblbnutí GSM vysílačů na zemi způsobených rychlým přesouváním spousty mobilů mezi nimi při přeletu letadla. Dají-li GSM buňku přímo do letadla, mobily jedou na malý výkon a buňky na zemi o nich neví.
To zni na prvni pohled sice logicky, ale neni to tak.
Anteny u BTSek maji takovy vyzarovaci diagram, aby nevyzarovaly signal nahoru, ale jen podel zemskeho povrchu. Je to proto, aby se neplytvalo energii na vysilani signalu tam, kde nikdo neprijima.
V beznych letovych hladinach (10 az 11km nad zemi) proto signal z pozemnich BTSek s nejvetsi pravdepodobnosti nechytite.
Já měl za to, že je ten signál částečně směrový - resp. že se nešíří nahoru a pokud, tak jen pod určitým úhlem... Že BTSky se dávají na vyvýšená místa a pokrývají území kolem sebe a "pod sebou"...
Přímá viditelnost je dobrá tak u WiFi...
Taky jsem to kdysi zkoušel ve větroni, do asi 200 m signál byl a pak najednou začal rychle slábnout a tak od 300 metrů ani ťuk...
Proto jsem se divil, jak se někomu dařilo volat z paluby letadla - třeba 11. září - to tak dlouho letěli v tak malé výšce?
Pokud o tom někdo ví něco víc, rád se nechám poučit, moje odbornost není zrovna šíření rádiových vln, ale zajímalo by mě to. :-)
Obe zpravy jsou verohodne tak stejne (CNN tedy verim rozhodne mene) a obe jsou o teoreticke budoucnosti - o tom co ta dana spolecnost planuje - takze ktera bude nakonec prvni, to se teprve uvidi.