Hlavní navigace

Pražský dopravní podnik musí zveřejnit data o poloze tramvají a autobusů

Ondřej Caletka

Městský soud v Praze nařídil pražskému dopravnímu podniku zpřístupnění dat o aktuální poloze autobusů a tramvají. S žádostí o zpřístupnění takových údajů se na dopravní podnik obrátil v roce 2015 Jan Cibulka, datový novinář Českého rozhlasu, podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Dopravní podnik poskytnutí dat on-line odmítl mimo jiné strachem z teroristických útoků a tvrzením, že jde o data chráněná autorským zákonem či zákonem o ochraně osobních údajů.

Takové argumenty však soud neuznal, také odkazem na jiné dopravní podniky (například DPMB či DSZO), které polohy vozidel zveřejňují. Dopravnímu podniku nařídil ve lhůtě tří měsíců od nabytí právní moci rozsudku, aby žalobci poskytl vzdálený přístup k aktuálním strojově čitelným informacím o poloze tramvají (systém DORIS) a autobusů (systém AUDIS), a to včetně dokumentace (metadat) těchto datových rozhraní. Tříměsíční lhůta je určena k úpravě daných softwarových systémů, aby poskytovaly požadovaná data očištěná o osobní údaje řidičů, rozpis směn a další soukromé informace.

Dispečerské systémy DORIS a AUDIS vyvinula za podezřelých okolností soukromá firma, dnes známá pod jménem Xanthus, a. s. Veškeré zdrojové kódy i datové struktury jsou výlučným majetkem této firmy, dopravní podnik za provozování a údržbu systému platí desítky milionů ročně, přičemž vypovězení smlouvy by pravděpodobně způsobilo kolaps veřejné dopravy v Praze a případná změna dodavatele by vyžadovala kompletní přepis softwaru.

Tato zprávička byla zaslána čtenářem serveru Root.cz pomocí formuláře Přidat zprávičku. Děkujeme!

Našli jste v článku chybu?