> System log, to je taková ta věc v Event Vieweru.
Díky. Já jsem myslel, že se na tom suší prádlo.
Málem bych to zapomněl vysvětlit! To je totiž to, co mě nejvíc štve. Na Linuxu když něco nejede, zapnu podrobnější logování nebo použiju přímo strace. V lozích jsou konkrétní a detailní informace.
Na Win mám v logu často jen tutéž informaci, která se objevila na obrazovce, a to mě dokáže opravdu dožrat, zvlášť když končí "for details see System Log"...
Nebo ještě mé oblíbené "Obraťte se na administrátora". Nevím, jak se na sebe obrátit...
Windows má jediný jakžtakž efektivní nástroj pro objasňování chyb: google.
To je samozřejmě nesmysl. Na event logu prádlo neusušíte. Možná kdybyste měl dvě ikony Event logu v nadživotní velikosti, a mezi nimi natáhl šňůru...
Teď na okamžik vážně. Následující je takové minimum pro troubleshooting Windows. Smutným faktem je, že řada lidí nic z toho nezná, a v nejlepším případě spoléhají na Google.
Ve Windows se provádí troubleshooting jinak, než na unixech. Na prvním místě musíte systém trochu znát, což je podobné jako na unixech. Doporučuji nějaké školení administrace Windows, a poté si přečíst Resource Kit. Je to pár tisíc stran, ale jsou tam důležité koncepty. Ve většině případů vystačíte s prostou úvahou o možné příčině problémů. Pak je tu samozřejmě Event Log. Pokud není popis události dost podborný, viz níže support.microsoft.com/search
Blue screen typicky znamená problém s HW nebo driverem. Vždy je nutné odstranit jakékoliv přetaktování, zkontrolovat chlazení, a zkontrolovat paměti (vestavěný ve Vistě, GoldMem, nebo Memtest86). Problémem může být i poddimenzovaná UPS, jiskřící prodlužovák...
HW kupujte ten, na který jsou slušné reference, a je podporovaný na cílovém OS. Je důležité, aby byl listovaný v Hardware Compatibility Listu. Co není listováno jako kompatibilní či lépe Designed For, neberte. http://winqual.microsoft.com/hcl/
pokud to hlásí 404 not found, zkuste to za minutu :)
V případě blue screen se vyplatí vědět, že na MSDN najdete seznam bug check codes, včetně popisu parametrů. Ve spustě případů se také vyplatí po rebootu zaslat data na OCA (online crash analysis). Jednak to mnohdy řekne užitečné věci, a pak to MS řekne, že se stal problém. Oni to pak vyhodnocují, a kopou do vlastních vývojářů i do vývojářů driverů třetích stran.
Troubleshooting Stop Errors (Windows 2003, pro Windows XP je to totéž, popisuje i použití debuggeru pro získání informací z dumpu): http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=859637b4-85f1-4215-b7d0-25f32057921c&DisplayLang=en
Seznam bug check codes: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms789396.aspx
Ve Vistě je nástroj pro reportování chyb, který umí ověřit status chyby, případně si přes něj MS umí vyžádat detaily chyby (pokud dáte souhlas). Je to v Start Menu\Programs\Maintenance, Problem Reports and Solutions. Mimo jiné Vista obsahuje i měřák spolehlivosti systému, kde jsou přehledně vidět problémy. Viz Start Menu\Programs\Administrative Tools, Reliability and Performance Monitor.
V případě jakékoliv chyby je dobré použít adresu support.microsoft.com/search, a vyhledat hlášku. V případě blue screen chyby hledejte například "stop 0x00000079", bez uvozovek.
Windows mají auditování. Můžete nechat auditovat vybrané akce v dané větvi FS, provedené vybraným uživatelem. Například na profilu uživatele, autor uživatel, všechny selhavší pokusy o zápis do souboru. Výsledek najdete v Event Logu v sekci Auditing. Podobně můžete nechat auditovat Registry. Zajímá vás, kde program hledá informace o registraci? :) Když jsme u toho, strace je proti tomuhle dost nuda.
Problémy s výkonem se typicky řeší pomocí Performance Monitoru. Máte možnost sesbírat stovky systémových parametrů do datového souboru (například working pool vybraných porocesů, délku diskové fronty, velikost volné RAM atd), a ten později analyzovat buď graficky, nebo ho exportovat do Excelu.