Vlákno názorů k článku
Přestupné sekundy mohou být nahrazeny přestupnou minutou, zato méně často od jinejmuf - Navrhuji, abychom sestrojili dostatek robotů s výfuky, kteří...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 11. 2023 22:40

    jinejmuf

    Navrhuji, abychom sestrojili dostatek robotů s výfuky, kteří by si pak na osamoceném ostrově při velkolepé pařbě zároveň "vyfoukli" tak, aby se země vychýlila ze stávající oběžné dráhy přesně o tolik, kolik je potřeba na kompenzaci zmíněné prakticky nepostřehnutelné sekundy. Myslím, že se to dá zvládnout rychleji a snadněji, než ukončení zcela bezpředmětné debaty na téma letní/zimní čas, podobně jako debaty na téma nepostřehnutelné přestupné sekundy za jediný rok.

    Když si lidi dokáží zvyknout na to, že už několik let jsou "letní měsíce" nikoliv červenec a srpen, ale červen a červenec, a že sníh není na Ježíška v prosinci, ale v lednu až únoru, tak ta 1 sekunda za 50 let je fakt zábavná věc, podobně jako debata o tom, jestli škola má začínat v 8 nebo 9 a podle toho upravovat letní/zimní čas, když jde prostě jen o obyčejný symbol (číslici), jejíž význam je daný pouze zvykem. Navíc tu několik tisíciletí platilo jednoduché pravidlo, že poledne je tehdy, když je slunce přímo nad hlavou, u čehož se dá tolerance dvou sekund za století snadno zanedbat.

  • 7. 11. 2023 12:17

    JSH

    > když jde prostě jen o obyčejný symbol (číslici), jejíž význam je daný pouze zvykem.

    Celý váš text je jen hromada symnolů jejichž význam je daný pouze zvykem. Důležité je, že ten zvyk sdílíte s hromadou lidí. Takže ten význam není vlastně daný zvykem, ale hromadou lidí se kterýma se chcete dorozumnět.

    Stejně tak je význam tech čísel na ciferníku daný denníma zvyklostma zbytku společnosti se kterou se skrz ta čísla musíte více či méně sesynchronizovat. Takže ta 8 nebo 9 v debatě o škole je zástupný symbol pro obrovskou hromadu událostí, se kterýma tu školu chceme sladit.

  • 7. 11. 2023 14:53

    jinejmuf

    hromadu událostí, se kterýma tu školu chceme sladit
    Naopak. Tu hromadu událostí bychom správně měli rozladit a ne sladit. Nesmyslná snaha dávat začátek školní výuky na stejný čas ve všech školách a k tomu sladit i začátky pracovní doby zaměstnanců (a to zcela nesmyslně i v oblastech, kde je pevná pracovní doba neopodstatněná -- např. dává smysl, aby pokladní měla pracovní dobu sladěnou s otevírací dobou, ale je zcela zbytečné, aby stejnou pracovní dobu měla účetní) způsobuje v přelidněné a centralizované městské společnost jen samé problémy.

    Začíná to zbytečnými dopravními zácpami, které jsou neřešitelné, protože víc jak 3/4 populace má potřebu se přepravovat z bydliště na pracoviště během uměle vytvořené 30 minutové ranní špičky, přitom by stačilo rozsynchronizovat začátky výuky na školách o +- 30 minut. Pokračuje to přes nerovnoměrný nápor na prodejce v průběhu ranní špičky a pak mrtvo, až po problémy s energetickou, vodovodní a odpadní soustavou, která také zažívá zbytečné nápory. Přitom by stačilo rozesynchronizovat tyto jevy posouváním začátků v toleranci řádově hodiny.

  • 8. 11. 2023 10:49

    P_V

    Návrh na rozsynchronizaci má jeden háček. Během dne musíte stíhat víc věcí, a když tyto budou rozsynchronizované vůči sobě, nebudete to stíhat.

  • 8. 11. 2023 13:47

    jinejmuf

    Ne nutně a opak může být pravdou. Např. kvůli synchronizaci přednášek na všech fakultách a tedy i budovách MU jsme se spolužáky nestíhali obědy. Pokud končila přednáška v 50 na Botanické na FI a další přednáška z matiky začínala v celou na Úvoze v pronajaté bývalé pitevně, tak se za 10 minut nedalo ani přejet, natož ještě najíst. Ještě zábavnější to měly další ročníky, kterým se při rekonstrukci Kotlářské přesunula část výuky do kasáren v Řečkovicích.

    Podobně znemožňuje synchronizace stíhat oběd celé řadě lidí, protože pokud mají všichni na oběd okno 12.00-13.00, tak jsou v tuto dobu restaurace tak zasekané, že si člověk prostě nesedne a musí polovinu času čekat nebo to vzdát. Když se čas obědů víc rozprostře třeba mezi 11.00-14.00, tak je to všeobecně výhodnější. Víc lidí se nají bez čekání a restaurace má menší stres a obslouží víc zákazníků.

    U dětí je podobně na ZUŠ velký problém, že většina z nich končí nejdřív (a přesně) v 13.50, takže učitelé na ZUŠ nemohou nikoho vzít dřív. To tedy možná trochu "zlepší" současný pokus pana diletanta Beka, který se pokouší novou vyhláškou zlikvidovat české školství omezením odučitelných hodin na socialistické normy a se zvyšováním počtu žáků ve třídách...