myslím, že je problém v tom tvém "zmrazí náboj na všech pixelech", to totiž vůbec tak jednoduše nelze. Snímací pixel hodnoty pořád přičítí dokud tam dopadá odpovídající světlo, nelze to zastavit a ani zmrazit, je to analogový proces, nasnímané hodnoty odečítám postupně digitálním konvertorem (ADC) a mění se mi v průběhu než je stihnu všechny přečíst (= rolling shutter); čtení z čipu je sice velice rychlé, ale pořád pomalejší než dopadající světlo, většinou se to čte po řádkách a i 20ns na řádek je vysoký čas.
Řešením je třeba během snímání čip zastínit, aby tam už žádné světlo nedopadlo, pak se ani nezmění nijak znatelně nasnímané hodnoty. To se třeba u foťáku řeší mechanickou závěrkou. Ta ale funguje dobře pouze na fotky a ne na video a zabere podstatně více místa.
Tenhle čip to dělá jinak, každý pixel má vlastní uložiště pro nasnímané hodnoty (analog to digital converter) a všechny pixely se čtou najednou a paralelně. To ale znamená spousty "drátků" navíc, které se musí někam vejít, někdo je musí napájet, no vidíme sami co to udělal s rozlišením u takhle malé kamery.
Tenhle čip to dělá jinak, každý pixel má vlastní uložiště pro nasnímané hodnoty (analog to digital converter) a všechny pixely se čtou najednou a paralelně. To ale znamená spousty "drátků" navíc, které se musí někam vejít, někdo je musí napájet, no vidíme sami co to udělal s rozlišením u takhle malé kamery.
Tohle je ta nesmirna blbost - pisete ze kazdy pixel ma uloziste (prevodnik) a vsechno se cte naraz. VELKY H... pane. Cte se to klasicky radek po radku.
A rozliseni odpovida cene. Na stole tu mam nekolik 120MPx GS snimacu.. takze ne ze to nejde, jen to nebude stat 50 dolacu.
Snimac (CMOS APS - active pixel sensor, coz jsou temer vsechny dnesni cmos snimace) funguje takto (zacnem s 3T - 3 tranzistorovou architekturou):
- zacatek expozice se jmenuje pixel reset, kdy se kondenzator v bunce (sensel, ne pixel) nabije na plny naboj (parametr snimace: FWC - full well charge)
- (pak logicky) nastava doba integrace, kdy se onen kondenzator vybiji proudem, ktery generuje fotodioda - ten je umerny osvetleni a celkovy pokles naboje je integralem prubehu osvetleni za danou dobu (expozicniho casu)
- konec expozice nastava v momente konverze konkretniho radku z analogu na digital (vetsina snimacu ma 1 prevodnik na sloupec, oznacovano: column parallel ADC). Tudiz kazdy radek je exponovan s malym casovym rozdilem - a z toho vyplyva efekt zkoseni obrazu v pripade svenkovani (na RS, rolling shutter snimaci), a jello-effect, pri pohybu nahoru/dolu kamerou (obraz se macka a roztahuje).
Proces integrace se deje nonstop v RS snimaci - neni to vubec riditelny/maskovatelny. V GS snimaci pomoci dalsiho tranzistoru lze zaridit, aby se vybijeni nedelo, ale to uz je 4T struktura. Vysledek je takovej, ze se reset provede na cele plose (to umi i nektere RS snimace, pro kombinovani s mechanickou zaverkou), a pak se odpoji ta fotodioda.. a zacnou se vycitavat radky. Prvni radek bude kvalitni, posledni radek bude vice zasumelej - protoze v kremiku dochazi k ruznym parazitnim jevum a tvori se sum kvuli nekonzistenci techto jevu.
Male ale dobre vylepseni je pak 5T-6T struktura, kdy lze exponovat jeden obraz a zaroven vycitavat predeslej.
Ale cim vice tranzistoru do bunky pridate, tim mensi bude misto na kondenzator a fotodiodu - a v pripade 3T struktury pro RS plati ze fotodioda je zaroven tim kondenzatorem - proto jsou tyhle snimace beznejsi a levnejsi a kvalitnejsi (mene sumive). Az tedy na ty jevy v dynamicke scene :)
10. 3. 2023, 13:59 editováno autorem komentáře