Win11 je, bohužel, pořád ještě nedodělek. Dám příklad. 20 strojů, různý hardware. Čistá instalace pouze s admin účtem, který má dvoufaktorové ověřování yubikey. Poté aktualizace na poslední verzi. Office2021, Firefox, Thunderbird, Adobe Reader. Po několika restartech OK, admin účet v pohodě funguje. Následně vytvořen běžný uživatel na úrovni oprávnění user, zablokován Store. Než se vůbec zobrazí plocha běžného uživatele, trvá to klidně 5 - 10 minut, až se plocha konečně objeví, nemá dolní lištu, nebo tam lišta je, ale nefunguje ani kliknutí na cokoli v ní. Problém není závislý na hardware, takto se to chová i na workstation dell se xeonem a 64G ram, nebo na virtuálu pod proxmoxem.
Za mě jsou win11 noční můrou, aktualizace rozbíjejí základní funkce systému, jsou nespolehlivé a nepředvídatelné. A to je prosím v situaci, kdy si Microsoft nadiktoval pouze schválené typy procesorů, vynutil si použití uefi a TMP čipu.
S W11 mám zkušenost na 2 roky starém služebním notebooku, který nebyl nic extra ani v době pořízení ale W10 dával levou zadní. Nyní to samé železo s migrací na W11 sleduji přesně to co popisuje @acute. Doporučení naších IT - kompletně přeinstalovat. To se mi ale nechce a nevěřím, že by to něčemu výrazně pomohlo. Podobný problém mají i jiní kolegové.
Reinstalace při řešení problému se zatuhlým startem (@acute) nepomůže - to je nějaké pro nás běžné nastavení, takže jakmile to člověk nainstaluje a nastaví k obrazu svému, vrátí se to.
Vyzkoušeno.
Jediný důvod, proč tu reinstalaci absolvovat, je ten, abyste těm IT popravdě odpověděl, že jste to už udělal.
Mám stejný problém na notebooku.
Ale pod hlavním admin účtem.
Někdy naběhne hned.
A jindy čumím 5 min na černou plochu.
Naštěstí ctrl+shift+esc nebo ctrl+alt+del spustí správce úloh.
Tam je v pravo nahoře Spustit novou úlohu.
Napíšu Firefox a jsem na internetu.
Nebo C: a máš průzkumníka.
Nebo MSTSC a jdu pracovat na vzdálenou plochu.
Takže lokální plochu vůbec nepotřebuju.
Společného máme to že tam jsou dva účty.
Já ten druhý používám pro přístup na sdílený disk ale jinak má omezená práva.
Zkusím ho smazat a dám vědět.
Dělá to náhodně, takže to chvilku bude trvat....
Tohle chování je mi povědomé.
Já mám jenom místní účty, a také občas odmítají naběhnout. Zatím to vypadá, že příčinó není vadná elektrónka z Katody Olomóc
, ale spíše (marná) snaha nastartovat OneDrive a provést nějaké synchronisace: když ten software vypnu, tak se to (tak moc?) neděje, když ho odinstaluju, tak taky ne.
Akorát, že se to samo zapíná a instaluje zpátky, takže nemám tušení, jestli to blbne i bez toho, nebo se mi to už zase probudilo...
Na většině strojů mám dualboot s Linuxem, ale tím to nebude - stejně se to chová i na čistě Windowsovém stroji.
Opravdu to na mne dělá dojem, že se snaží někam připojit, a k donačtení desktopu dojde až poté, co se buď dovolá
, nebo to vzdá.
Proto mi ten OneDrive připadl logický - v práci se to chová stejně, po přihlášení nejdřív synchronizuje data na OneDrive, a teprve pak se pokračuje ve spouštění dalších programů; pokud OneDrive ukončím ( taskkill /f /im OneDrive*), okamžitě se to donastartuje.
V korporátu kde jsem pracoval, cca 400 počítačů s W10, se černá plocha po loginu děla náhodně uživatelům taky. Původ chyby - neznámý, systémové řešení: neznámé. Jednorázové řešení: ctrl+alt+delete > task manager > run task > explorer.exe, enter. Plocha se objeví. Dělaly to síťové účty, protože lokální byly zakázané.
2acute a 2K> a Bartolo :
Skutečně při tvorbě nového účtu to trvá. Skutečně někdy i více než 5 minut. Ale poté co je již stvořen a nastaven operačním systémem a poté uživatelsky nastaven, je přihlašování a přepínání mezi účty otázkou 5-15 sec(na SSD). Samozřejmě mluvím o lokálních účtech.
Jen tak jsem si stopl čas u Win11 Pro, NVME, Intel 14500HX a po stisknutí tlačítka Power po plně funkční plochu cca 32sec s automatickým přihlášením.
Pamatuji že v roce 2017 na Win10 to samé jsem dokázal za 21 sec. Ale pořád je to rychlejší než co jsem měl WinXP v roce 2003 tak to trvalo cca 40sec(IDE disk).
Takže buď mám "pořád" štěstí nebo jsou problémy někde zcela jinde.
Jen si dovolím zopakovat - rozbijí to aktualizace. Pokud dělám čistou instalaci, kde neprovedu aktualizaci na poslední verzi, funguje vše perfektně. Ano, na stejném hardware startují win11 rychleji, to mohu potvrdit. Ale jakmile se aktualizují na poslední verzi, je konec spolehlivosti. Mimochodem, vždy jsou to pouze lokální účty bez jakékoli závislosti na jakýchkoli účtech či cloudech!
A ještě třešinka na vysvětlenou - mám taky win 11 jako virtuál v Proxmoxu. Virtuál jede skvěle až do aktualizace. Pak opět zmizí dolní lišta. Takže obnovím ze zálohy zpět na funkční stav před aktualizací a ejhle, vše zase jede perfektně. Takže co asi mohu udělat uživatelsky špatně, když spustím aktualizaci a systém si dělá všechno sám, přičemž nás zásobuje neotřelými hláškami (pracujeme na tom, nevypínejte počítač, už to skoro bude, pořád na tom děláme a další...)?
Znovu opakuji, to rozbíjení po aktualizacích není závislé na hardware. Stačí se podívat na mnohá IT fóra ve světě, je to notoricky známý problém, se kterým Microsoft nic nedělá (není ovšem známo, zda jej to prostě nezajímá, nebo není schopen s tím něco udělat). A na závěr - všude je mnoho rad, jak problém s lištou opravit... žádná nepomůže. Zkoušel jsem všechny, opět na různém hardware... Nejsem tedy sám, kdo s tímto má potíže.
pak si leda pomoci něčím z třetí strany? Tedy jeto flikování problému něčím, co může být samo potenciálním problémem funkčním nebo bezpečnostním...
https://www.startallback.com/ za těch 5 dolarů to stojí, aktualizace to má (ale asi ručně odkliknout :-/ samo se mi to por ruakam neaktualizuje) a ještě jsem neskončil s černou obrazovkou po winupdate jako při ExplorerPatcher
A nebo https://cairoshell.com - s tímhle dlouhodbou zkušenost nemám, ale také to nahradí "taskabar". Na stroji, kde nešlo opravit startmenu, taskbar ani pomocí in-placeupgrade a potřeboval jsem udržet aktuální profil, to funguje dobře, jen je ta změna uživatelsky celkem razantní.
No já nereagoval na mizející lištu ale spíš na dlouhé přihlašování k účtům jak tu někteří prezentovali. S tebou definovaným problémem s chybějící lištou jsem se ještě nesetkal (ale google ji zná ). Může to být způsobeno spousty chybami : drivery, registry, nějakou chybnou či poškozenou knihovnou která zodpovídá GUI, virovým balastem, utilitkami, apod..
Proces přihlašování se zasekne dřív než se začne načítat lišta.
Takže to je stejný problém ale může mít spoustu příčin.
V mém případě síťový disk.
A potvrzuji že Win+R Explorer.exe funguje.
Win+R C: sice udělá to samé. Otevře průzkumník.
Ale ve Win11 to jsou asi dvě různé věci.
14. 2. 2025, 20:18 editováno autorem komentáře
Řešil jsem něco podobného na W10 a příčinu jsem zjistil díky Windows Performance Toolkit. V mém případě to bylo způsobené jednou složkou v AppData, která obsahovala obrovský počet souborů (nešla ani otevřít v Průzkumníkovi). Přesunul jsem ji přímo do C:, program přenastavil na novou cestu a byl klid.