"TO" co dle mého není u Samsungu žádná novinka, jsou brutální zásahy do zachyceného obrazu. Už když vydali jinak vynikající APSC bezrcadlovku NX1, tehdy jako první nad 24Mpix a se 4k H.265, se jí vytýkalo přílišné vyhlazování před uložením RAWu. Samsung prostě historicky dělá maximální možné zásahy do originálu a tohle je jen další evoluční krok. Já prostě věci od Samsungu nekupuju, i "průměrnej čínskej klump" je v tomhle slušnější.
Problém vidím v tom, že ta hranice není zdaleka tak ostrá, jak to popisujete. U vyhlazení ještě budiž, pokud se nedělá selektivně jen na částech snímku, ale třeba u sofistikovanějších algoritmů doostření nebo redukce šumu už to tak jednoznačné není docela dlouho. Holt asi nezbyde než se smířit s tím, že každý má tu svou hranici, co ještě považuje za košer a co už ne, trochu jinde a navíc se to u jednotlivců i u společnosti s časem posouvá spíš k větší toleranci.
Není to tak dávno, co jsem běžně četl rozhořčené komentáře, že bayerovská interpolace je vlastně podvod a že by se správně rozlišení mělo dělit dvěma (počet pixelů čtyřmi), případně rovnou že celá digitální fotografie je vlastně vymýšlení si obrazu jen volně inspirované realitou. Z dnešního pohledu je to úsměvné... za dalších deset nebo dvacet let nám třeba přijdou malicherné diskuse o dokresleném Měsíci...
Zrovna bayer jakozto barevne-prokladane snimani nevadi, kdyz temer vsechny zobrazovaci metody pouzivaji stejny princip (subpixely). Plne barvy umi jenom 3DLP/3LCD, protoze obycejne 1DLP to sidi - rozkladem v casove domene (takto se sidila barevna kamera na mesici - vysledek muzete videt jako barevne jiskry pri odletu modulu - ktere barevne opravdu nejsou).
Jasne, zadna hranice neni uplne ostra. Ale klasifikace objektu pomoci AI a dokreslovani na zaklade nejake databaze jak co ma vypadat je celkem dobre klasifikovatelna vec a zretelny krok v uprave obrazu. Od vyhlazovani je to hodne velky kus.
Je mozne ze drivejsi fotaky mely klasifikace objektu a podle toho vybraly zpusoby vyhlazovani nebo typy filtru vhodne pro danou cast obrazu, pripadne domysleni detailu zalozene na statistice.
Ale tenhle fotak musi mit nekde ulozene jak cely ten mesic ma vypadat. Takze klasifikace + cela databaze objektu ktere by uzivatel mohl chtit fotit.
Jezkovo "Nic zvláštního' je uplne mimo, vubec nepochopil v cem je problem.
Vůbec ten měsíc nemusí mít uložený. Může tam být třeba nějaká neuronová síť natrénovaná na rozmazaných astrofotkách. A nějaké odšumění a vyhlazení se dá dělat taky neuronovkou. Takže tam v obou případech budete mít naprosto neprůhledný blackbox u kterého i výrobce foťáku může jen hádat, co se uvnitř opravdu děje.
Ale klasifikace objektu pomoci AI a dokreslovani na zaklade nejake databaze jak co ma vypadat je celkem dobre klasifikovatelna vec a zretelny krok v uprave obrazu. Od vyhlazovani je to hodne velky kus.
Proto jsem zmiňoval taky doostřování nebo redukci šumu. Vyhlazování je přeci jen spíš degradace informace, takže tam to pokušení není tak velké, snad jen různá úroveň podle detekovaného typu objektu. Ale u toho doostřování a redukce šumu už bych nedal ruku do ohně, že detaily, které vyrábějí chytřejší doostřovací algoritmy, nebo vzorky, kterými se nahrazuje šum (aby byly méně ošklivé, ale nebilo to do očí jako jednoduché rozmazání) nejsou generované na základě detekce typu objektu. Zejména u specializovaných pluginů např. pro astrofotografii jsem spíš přesvědčený, že to tak už nějakou dobu funguje.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak ani u toho Měsíce to není úplně tak, že by prostě vzali knihovní fotku Měsíce a geometricky a barevně ji transformovali, aby tam sedla, ale spíš ty rozmazané fleky nahrazjí typickými texturami pro moře, pohoří, dna a okraje kráterů apod. Aspoň tím se Samsung snaží hájit. Možná by stálo za pokus předhodit tomu rozmazanou fotku Měsíce, která ale bude trochu upravená tak, že některé rozeznatelné objekty budou trochu posunuté, a podívat se, co z toho vyleze.
Jezkovo "Nic zvláštního' je uplne mimo, vubec nepochopil v cem je problem.
IMHO to pochopil, ale paradoxně je zdroj nedorozumění spíš v tom, že pro něj bylo za hranou přijatelnosti už to, co výrobci (a konkrétně Samsung) dělali dosud, takže tahle konkrétní věc pro něj není kvalitativní zlom (teď jsme začali podvádět), ale jen další kvantitativní posun (jsme trochu drzejší a dovolíme si víc).