V případě, že koupím telefon, budu se k němu chovat slušně a on chytí vir, tak ho vrazím na reklamaci. Do dvou let nese výrobce odpovědnost za výrobní vady a díra do telefonu je výrobní vada. Je mi jedno jestli ji výrobce nedokázal vyřešit předem nebo jestli ji nezalepil aktualizací.
Nebo na to mají právníci jiný názor?
chytí vir, tak ho vrazím na reklamaci
Což asi přijmou a udělají reset do továrního nastavení, ve kterém vir není.
Nebo na to mají právníci jiný názor?
Mají. Abyste mohl být odpovědný za vadu, musí jít o neshodu s deklarovanými vlastnostmi výrobku. Rizika z užívání softwaru jsou všeobecně známá a rostou se stářím výrobku. Stejně jako to, že si na autě sjedete brzdy.
Až budou prodávat nezavirovatelný telefon, pak samozřejmě budete v právu Vy.
Tedy je všeobecně známo, že "telefon neaktualizujeme" a proto platí "nemusíme telefon aktualizovat".
Od telefonu očekávám, že bude funkční. Deklarovaná vlasnost výrobku je, že bude fungovat jako telefon a ne jako reklama/loupež kreditních karet/zdroj osobních informací. To lze vyřešit pravidelnými aktualizacemi, což je také všeobecně známé. Výměna brzd je podobná udržování aktuálního antiviru a to je maximum co uživatel může udělat.
Reset do továrního nastavení dovede provést uživatel, ale to nesmaže viry uchycené v systémové části, které se tam právě dostaly skrz nezalepenou díru. Mohou reklamaci vyřešit kompletním přeflashováním. Potom ale hrozí: vir, reklamace, vir, reklamace, vir, vrácení peněz. Což je postup, který bych zvolil, pokud bych v telefonu neměl aktualizace, ale pravidelně viry.
Tak isto reklamujes aj PC/notebook ked chytis virus kvoli nejakej nezaplatanej diere alebo chybe v SW?
Toto pravidlene aktualizacie nevyriesia len zmiernia. Preco ti pri beznom SW vyrobca toho vela negarantuje? Lebo z principu nemoze. Teoreticky to do urcitej miery by mohol potom by ten SW bol velmi drahy.
Rozdíl je v tom, že SW na PC a notebook jsem si vybral a instaloval sám. SW na mobilním telefonu je uzamčený, abych si to náhodou nemohl spravit sám. Když výrobce ví, že záruky na SW nejsou a přesto mě nenechá to jakkoliv řešit, tak to musí vyřešit sám. Jinak je to jako prodej věci s úmyslně zkrácenou životností a to už párkrát u soudu bylo.
Udělají reflash telefonu a tím je zase jako z fabriky (neplést s továrním nastavením, které jen vymaže uživatelská data, reflash nahraje do telefonu znovu celý systém). To, že vám nějaká stažená aplikace (nebo webová stránka) opět napadne systém nikoho nezajímá, protože odsouhlasíte "vzdání se odpovědnosti za škody" (tj. EULA, kterou svým monopolem celosvětově prosadil Microsoft, Oracle atd).
Nebojte, EU se už postará a to bude zase od výrobců kňučení. Klíčové jsou dva roky záruky od konkrétního prodání konkrétní osobě. Takže žádná podpora dva roky od uvedení do prodeje, ale pěkně až dva roky od prodání posledního kusu. Apropó snad žádná EULA není dostatečně soudně prověřená a věřím, že EU si na nich taky brzo smlsne.