Nebudou. Cast hracu se necha nadefekovat na hlavu modernim SaaS pristupem, kdy budou platit za cas straveny ve hre, nebo budou sledovat co deset minut reklamu a zbytek bude hrat opensource hry. Pravdepodobne vzroste uloha kickstarteru a podobnych sluzeb pro tvorbu graficky narocnejsich opensource her.
Muj odhad ale je, ze to bude trvat mnohem dele, protoze behem tech 10 let, co bude trvat infrastrukture, nez dokaze prenest to mnozstvi dat s akceptovatelnou latenci si hraci zvyknou na jeste vyssi rozliseni, detaily, vice monitoru, VR a podobne veci. Takze by se museli dohodnout herni firmy, ze zaplati vyrobcum grafickeho HW, aby zastavili vyvoj, coz by bylo velmi drahe.
Alternativne by se mohli dohodnout VSECHNY firmy, ktere delaji moderni hry, ze na hrani jejich her bude stacit graficka karta XYZ a ze zadna hra nesmi vyuzit zadne pokrocilejsi vlastnosti zadne budouci karty, dokud to vsichni neodsouhlasi. A prvni, kdo to porusi na tom hodne vydela, coz vyrazne snizuje pravdepodobnost, ze se to povede.
Obe tyhle varianty by se nelibily antimonopolnim uradum, takze by navic musely byt tajne.
Muj odhad je, ze za 10let bude cca 20-70% streamovanych her, ale ty nejnarocnejsi porad pobezi lokalne.
>>> Alternativne by se mohli dohodnout VSECHNY firmy, ktere delaji moderni hry, ze na hrani jejich her bude stacit graficka karta XYZ a ze zadna hra nesmi vyuzit zadne pokrocilejsi vlastnosti zadne budouci karty, dokud to vsichni neodsouhlasi
Taketo projekty uz existuju. Volaju sa napriklad Xbox, Playstation, ...
A právě věci jako PS 4 Pro nebo Xbox One X jsou příklady toho, kdy soutěžící nedodrží dohodnutá pravidla. V době, kdy se tvrdě prosazuje "Full HD musí stačít všem" oni přijdou s podporou 4K rozlišení? Jsou normální? No takhle ten komunismus, tedy chci říci streamování her, nevybudejeme, soudruzi! Takhle ne! Hezky se musíme dohodnout na parametrech, utratit miliony za současný HW a nebát se, že by nás za rok někdo trumfnul. Vysvětlit nějaké pipině, že rozmazaný obraz je "fíčura té hry", chvílema kostičkovaný obraz je "umělecký záměr" a fakt, že od chvíle, kdy zmáčknou tlačítko, do chvíle, než se pohnou, uteče vteřina nebo dvě, je prostě normální a jinak to nejde, to zvládneme. Prostě není problém okecat fakt, že na tom nejde pořádně hrát ani Tetris nebo hada. Ale pokud konkurence nabídne za rozumnou cenu něco, na co my nemáme HW nebo SW? To ne, to nedovolíme!
U online her se používá nějaké to odhadování když se stratí nějaký paket, to ale ze serveru jdou informace typu panzerfaust n a souřadnicích x,y,z směr, rychlost,... potom se dá snadno udhadnout kde bude 0.1s. Ani na to není potřeba AI. Co se ale dá vyčarovat z 10M pixelů obrazu, to bude tvrdý oříšek i pro AI.
Další z řady vroucných přání vydávaných za vizi.
Je dost dobře možné, že hlavní proud touto cestou půjde, protože kdo z oblbnutých mládežníků by odolal například historickým hrám v moderním pojetí, kde třeba středověké černošské mušketýrky v bitvě o Machu Picchu porážejí mongolské kavaléristky. Nicméně alespoň za sebe mohu říci, že takové hry kupovat a hrát nebudu a dále jsem přesvědčen, že minimálně PC scéna stále bude tvořit hry, které bude možné hrát bez připojení na internet. Nehledě na to, že GOG má také k tomu co říci.
Myslím, že nový HW nebude potřeba. Potřebuješ jen HW akceleraci videa v procesoru. Takže kdyby stream dnes pouštěli do sítě v H264, tak to zvládne i spoustu starších PC a žádný nový HW kupovat nemusíš.
Problém je především ta latence o které se tady mluví, takže ten nový HW bude potřeba hlavně v infrastruktuře.
Sorry, vím že to je myšleno jako vtip, ale nerd ve mně se ozval - pomocí kvantově spárovaných částic nelze přenášet informaci.
Teda asi ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/No-communication_theorem
Jen takový malý výlet do historie. Před dvaceti lety se velká část hudebních posluchačů hnala za co největší kvalitou zvuku, vymýšlely se nové formáty, obchody byly plné hi-fi zařízení. A pak (během relativně krátké doby) se kvalita stala naprosto podružnou a 1-2 hi-fi přístroje se dnes krčí někde v rohu elektro prodejen. Tak jen aby se totéž nestalo těm hrám.
To máte zkreslené vnímání. Ta část, co se hnala za co největší kvalitou zvuku, je stále stejná. Jen jsme se od "mám kamaráda, ten má magneťák a půjčí nám ho" přes "donesu jezevčíka" dostali až k dnešnímu stavu, kdy každý má hned několik zařízení schopných reprodukovat hudbu.
Jinými slovy, hi-fi věž má doma dnes prakticky stejný počet lidí jako před dvaceti lety. K téhle skupince jen dorostla další, mnohem větší skupina, kterým stačí mobil a špunty do uší. A na mejdan více lidí se stejně jako před lety tahá hi-fi věž nebo rovnou celá aparatura. Firmy jako Onkyo a Bose opakovaně potvrzují, že počet jejich zákazníků neroste ale ani neklesá.
Pokud chcete přirovnání ke hrám, tak je to jako PC+konzole vs mobilní hry. Nintendo Switch se prodává jak housky na krámě a už překročil 10 milionů prodaných kusů. Playstation 4 má prodaných přes 50 milionů kusů a do roka možná pokoří prodeje Playstation 3. No a teď to porovnejte s mobilními hrami, kde řada jich má přes 100 milionů stažení a některé skoro půl miliardy. A znamená to snad, že konzole mizí? Ne, jen jsou tu stovky milionů lidí, kteří nikdy dřív, ani dnes a ani v budoucnu nebudou mít zájem o hraní u televize.
V prodejnách možní vidíte rozdíl v obsahu regálů, jenže to je zejména důsledek změny sortimentu. Před 20 lety spadala jen velmi malá část elektroniky mezi konzumní zboží. Sice se už tehdy říkalo "spotřební elektronika", ale prakticky nic z toho člověk nekupoval na rok. Dnes většinu regálů ale okupuje "skutečně spotřební elektronika". Dnes se věci vyhazují ještě v záruce a kupují se nové. Je zcela logické, že obchodník dá takovému zboží přednost před něčím, co si koupí jeden člověk týdně a pak to deset let používá (a když si umí vyměnit staré kondenzátory tak klidně násobně déle). Tomuhle fenoménu neustoupila jen hi-fi zvuková technika, ale i bílé elektro. A chcete snad tvrdit, že když dnes už ledničky nezabírají půlku plochy, tak to znamená, že dnes už lidé lednice nepoužívají? A pokud soudíte podle velkých obchodníků typu Electroworld nebo Datart, tak to je ještě více zkreslené, protože ti jdou těžce po obratu. Hi-fi tam možná nějaké mají, ale jen aby se neřeklo. Jak to leží skladem přes tři měsíce tak nákupčí dostává kopřivku. Zajděte si do značkového obchodu Sony, tam to vypadá lépe, byť i tam se bude hi-fi technika choulit v koutě za desítkami televizí.
Budoucnost to určitě je, ale nejsem si jistý, jestli je připravená infrastruktura. Začátky bych si dovedl představit u her typu Civilization, kde mírně zvýšená latence by asi nebyla pro hráče problém.
Na druhou stranu 10+ let je poměrně konzervativní předpověď a ty "výhody" streamingu pro výrobce her budou asi hodně velké lákadlo - žádné cracky, žádné cheaty/mody, předplatné za měsíc/čas strávený hraním, popř. hardcore věci jako vývoj her pouze pro specifický HW který běží v jejich cloudu atd... Jedna z nepříjemných věcí je další ztráta soukromí - firmy budou mít možnost sledovat a zaznamenat jak lidi hrajou a dělat data mining - a těžko říct, co o lidech jejich herní strategie prozradí...
Takže as je to nevyhnutelné, ale celkem mě ta představa děsí...
Tak mě ještě napadá, že to pravděpodobně nebude ani tak výhodné jak se zdá. Pochybuji, že hry budou levnější (znáte megastudia a jejich praktiky, ne?), tak jaká asi bude cena licence hry* + cena pronajatého HW + cena vysokorychlostního internetu? A co když máte 15 her, to za jejich pronájem vyhodíte 1 herní sestavu za dva roky? Samozřejmě že ne, zrušíte subscription, a když si hru budete chtít znovu z nostalgie zahrát, v lepším případě budete muset zaplatit znovu za licenci jako předtím. V horším případě už si hru nikdy nezahrajete, protože ji nikdo už neprovozuje a lokální kopie nebudou.
* Vlastně už dnes si hru nekupujete. Jen si kupujete svolení (bez jakékoli záruky funkčnosti), že ji můžete obdivovat a mačkat tlačítka, která vám herní studio dovolí mačkat. Herní studio má samozřejmě právo na všechno, a vy máte povinnost držet hubu a krok.
Samozrejme je pravda, že veľké štúdiá radi tlačia svoje služby. To nebudem rozporovať. Keď si zoberiem Blizzard, tak StarCraft2 má časť engine na servroch, takže už sa to deje.
Valve steam nám hry skutočne nepredáva, ale prenajíma, no našťastie nie je jediným distribútorom hier na svete.
Takže predrečník má v mnohom pravdu, ale na naše šťastie situácia ešte nie je úplne beznádejná. Na čo som chcel poukázať.
To mě nepřekvapuje, protože uPlay je zakrnělý nemohoucí bratříček Steamu, který nemohou porazit svými hrami, takže sní o nějaké kličce, jak udělat hráče závislými na jejich zmutované platformě. Na druhé straně, když se našlo dost pitomců, kteří udělali z Cukrberka miliardáře, když se našlo dost pitomců, kteří prosadili na telefonech platformu vázanou na vysávání dat Googlem, tak se možná najde dost pitomců sedících u cecíků nějakého streamujícího lidožravého pavouka, o tom nepochybuju.