[Mlocik97]
No nechci vam brat iluze, ale zatim zadny game launcher sam o sobe problematiku her na Linuxu neresi. Mozna prinasi nastroje jak si hry snadneji (pohodlneji) rozchodit, a spustit + spousteci okno jako oku libivou omalovanku. Ale to je tak vse.
A na Wine zatim porad take zdaleka vsechny nerozjedete a to i pres to, jak velky kus cesty za tu dobu urazilo. I kdyz se situace s hrama pro Linux od dob vzniku privnich HIB rapidne zlepsila a dost her je ted diky Steamu a GOG.com vyvijeno multiplatforme. Pro mnoho lidi porad Linux znamena bud slevit ze svych naroku ( v horsim pripade ozelet nektere tituly) a nebo mit jeste nekde Widle.
A propo, uz umi Lutris spoustet binarni soubory z symbolic linku? Kdyz jsem to zkousel posledne, tak se mu to nedarilo.
Dost dobre nechapu co ma spolecnyho Wine s cheatovanim on-line her. To jednak a druhak, kdyby je uz odpocatku tvorily multiplatforme, tak by nemusely wine vubec resit. Napr. Drakensang Online je napsany prakticky pod QT (ktery je nativne vyvijen multiplatforme), kde se z neho prakticky pouziva hlavne QTWebView (doufam, ze si pamatuji nazev toho widgetu spravne) a okno. A vse ostatni si resi u sebe a online. Takze nechapu v cem je takovy problem udelat klienta na ostatni platformy.
Zase, kdyz vezmu v potaz jak resi Bigpoint napriklad podporu ... ale ... nebudu resit takovou firmu, nestoji za to.
Kazdopadne mi to prijde jako dost ujeta sikana uzivatelu.
Disclaimer: Nevím, hádám.
Hra nejspíš kontroluje obsah RAM, včetně načtených knihoven. Jakmile se objeví něco nečekaného, je to bráno jako známka modifikace hry, a tedy nejspíš cheatování. Jak nejspíš ale přesně to dělá jakási knihovna pro implementaci DirectX ve Vulcanu.
> druhak, kdyby je uz odpocatku tvorily multiplatforme, tak by nemusely wine vubec resit
Kdyby. Zřejmě tu jsou (nebo aspoň v době vzniku byly) nějaké praktické důvody. Otázka je, kolik se očekával výnos z podpory dalších OS, a jak by to ovlivnilo náklady na vývoj a datum vydání. QTWebView rozhodně neřeší všechno.
Díky tomu Lutrisu rozchodíš mnoho her, to je fakt, ale třeba používané DXVK v online hrách je banován. I když napíšeš na podporu, že používáš DXVK, žádný cheat tak i tak ti ban zůstane zato, že je to software třetí strany. (narážím s tím na Origin/EA)
Máš další problematiku u grafických karet, jako hru bys normálně rozjel, ale wine nechá kontrolu ovladačů zaplou. Takže po tobě pak hra vyžaduje ovladač z Win.
Ano Lutris rozjede toho hodně. Ano WINE projekt za jeden rok pokročil neuvěřitelným tempem včettně projektu DXVK. Steam a už i GOG investují do launcheru na linux/portace her. Protože zjistili, že mají větší šanci získat peníze jak od uživatele Win, který první co sáhne je warez/torrent.
Ale pořád je to na půl cesty a tipuji, že další 1-3 roky to bude boj a pokud to nevzdají tak úspěšný.
Tedy nejde o vyvracení toho že na Linuxu nejde něco nějak hrát.
Herní scéna je opravdu nevystačí jen s indie tituly a xx let strami hrami. Ale také chce A tituly aktuální ,chce mmorph které nejsou třeba ni na konzole.
Zatím jak plnohodnotná náhrada ani XBOX nebo PS Linux nepřináší o WINTEL nemluvě.....
Ta atraktivita jednotlivých platforem (dostupnost AAA titulů, exkluzivky, počet hráčů...) se má IMHO asi takto:
1. PlayStation
2. XBox
3. Windows
4.-5. macOS a Linux
Na herní konzole (a především úspěšnější PS) se dnes mezi masovými hráči Windows nechytají. Vychyluje se to segment od segmentu. Třeba u sportovních her typu FIFA a PES je ten poměr prodejů zhruba 10:1 pro konzole. Zase u profi gamingu je to vychýlené směrem k PC/Windows, protože konzole mají omezující hardware.
Samozřejmě Linux je až v závěsu za Windows. Myslím si, že dnes i díky Protonu to je srovnatelné s macOS. Mac si taky nikdo nekupuje jako herní platformu, ale když už ho člověk používá, dá se na něm dneska i slušně zahrát. Stejně to je s Linuxem, asi nikdo si ho dnes nepořizuje kvůli hraní, ale když už ho člověk používá kvůli jiným věcem, dá se na něm i slušně hrát. Tu obrovská díra, která mezi Linuxem a Windows byla před 10 lety, je dnes z velké části zacelená.
Já mám třeba dobrou zkušenost s Metin2 ( už ho nehraju, bez P2W se nedá), kdy Wine uměl hru lépe než Win10 (či W7).
Na Win10 když si dal obchod a hodil si to na lištu a hodinu to tak měl, tak si musel restartovat hru, protože to zamrzlo, pod WINE na linuxu to běželo dál. A průběžně hra na W10 se zahlcovala a padali dolů FPS, kupodivu pod WINE toto se nedělo.
Ja Ubuntu, Wine (Lutris) pri hraní StarCraft II alebo League of Legends na FX502VD úplne v pohode, to isté vo Win s oficiálnymi drivermi od Asusu, rovnako drivery od nVidie, alebo akýkoľvek iný driver (vyskúšal som ich zo desať), a boooooom, 5 sekúnd po štarte hry vždy BSOD "VIDEO_SHEDULER_INTERNAL_ERROR",...
Pokud vím, tak o 10 letech nepadlo od Microsoftu ani slovo. Vím jen o 1.5, resp. 2.5 ročním cyklu podpory. Viz. https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/
15. 1. 2020, 16:18 editováno autorem komentáře