Hlavní navigace

Služba mojeID nově nabízí ověření na úroveň záruky „Vysoká“

Sdílet

Redakce 7. 12. 2021
mojeID klíč token Autor: Petr Krčmář, Root.cz

Uživatelé služby mojeID, kterou provozuje sdružení CZ.NIC, mají nyní možnost zvolit si u svého účtu ověření na úroveň záruky „Vysoká“. Podrobně se tomu věnuje Jiří Peterka na Lupě v článku mojeID už funguje i s úrovní záruky „vysoká“. K čemu je dobrá a jak ji aktivovat?

Uživatelé tím získají přístup ke všem elektronickým službám veřejné správy, včetně těch, které vyžadují nejvyšší zabezpečení. Mezi ty patří například založení a administrace majetkového účtu nebo on-line nákup státních dluhopisů. Uživatelů služby mojeID, kteří mají svůj účet propojený s Národním bodem pro identifikaci a autentizaci (NIA), je nyní téměř 40 tisíc.

Aktivace úrovně „Vysoká“ vyžaduje používání uživatelského hesla a fyzického bezpečnostnho klíče s certifikací FIDO minimálně na úrovni L2 a s nastaveným PINem. Jediným takovým klíčem je aktuálně GoTrust IdemKey, jenž je dostupný také v České republice, a to přes internetový obchod CZC.cz. Další podmínkou je ověření totožnosti prostřednictvím Czech POINTu nebo jiného prostředku na této úrovni záruky (například eObčanka nebo karta Starcos od I.CA).

Implementaci úrovně záruky ‚Vysoká‘ jsme se intenzivně věnovali několik posledních měsíců a jsem velice rád, že nyní mohu oznámit, že se nám ji povedlo úspěšně dokončit. Věříme, že použití bezpečnostních klíčů FIDO je pohodlnější než čipové karty, které jsou aktuálně na této úrovni vyžadovány, a přitom poskytuje srovnatelnou bezpečnost. Služba mojeID tak pokračuje ke svému cíli stát se nejuniverzálnější českou digitální identitou, uvedl Jaromír Talíř, technický partner sdružení CZ.NIC.

Současní uživatelé mojeID, kteří mají svůj účet zabezpečený pomocí odpovídajícího fyzického klíče, si mohou úroveň záruky „Vysoká“ zapnout v nastavení svého účtu. Zde zvolí získání přístupu pro úroveň záruky „Vysoká“, nastaví si dle pokynů PIN a ověří si totožnost prostřednictvím Czech POINTu nebo třeba Eobčanky. Pokud již tito uživatelé v minulosti podstoupili ověření totožnosti na Czech POINTu, obdrží e-mailem informaci, jak postupovat bez nutnosti znovu Czech POINT navštívit.

Uživatelé, kteří by o změnu záruky na úroveň „Vysoká“ měli zájem a doposud k zabezpečení účtu mojeID nepoužívali odpovídající FIDO bezpečnostní klíč, musí nejdříve tento klíč k účtu připojit a poté se nechat ověřit na Czech POINTu nebo pomocí jiných výše jmenovaných prostředků.

Našli jste v článku chybu?