Já vim, že jsem starej zapšklej dědek, ale zlatý starý auto, který nemá kudy a jak co kam posílat. Tohle je jeden z mnoha důvodů, proč si už já do smrti nejspíš nový auto nikdy nekoupím. Což bude možná shodou okolností nejekologičtější, jakkoli je mi nějaká ekologie tam, kde záda ztrácejí slušné jméno.
Na výběr je vždycky - když mi podmínky nevyhovují, nepodepisuju je :). Nějak tak se to tady mezi moudrými ajťáky řká, ne? ;)
Vždycky si říkám, jak by asi probíhal můj nákup nového auta, kdyby nastala ta nepravděpodobná situace, že bych si ho šel koupit. „Tohle a tohle v tom autě deaktivujte. Nejde? No, škoda, moh bejt kšeft.“
No a zrovna sběr telemetrie už tam ze zákona na základe EU směrnice je, přičemž (z hlavy si to nepamatuju) zatím AFAIK není povinný její online stahování a předávání k vyhodnocení, ale co se pamatuju, v návrzích budoucích směrnic už tam povinný stahování dat o spotřebě paliv při pravidelným servisu a jejich předávání výrobci a EK bylo. Z čehož plyne, že je jen otázkou času automatický zdanění "nadnormativní" spotřeby, tzn kdo nebude jezdit se spotřebou nižší než podle WLTP, ten se časem nedoplatí.
Akorát tam, "překvapivě", nikdy nebylo ani slovo o zákazu prodeje těch dat. Jen implicitní omezení plynoucí z GDPR. A celkem si troufnu tvrdit, že souhlas se zpracováním a "předáním obchodním partnerům" bude v kupní smlouvě, takže bacha na obsah smlouvy a minimálně na "zvýhodněnou" pojistku sjednanou prostřednictvím dealera. U leasingu bych dokonce podmínku stahování a vyhodnocování telemetrie pojišťovnou docela i čekal automaticky.
6. 5. 2025, 07:29 editováno autorem komentáře
Zcela jednoduše. Souhlas je součástí kupní smlouvy = není podpis, nemáš auto.
Zajímavý implikace to ale má při koupi ojetiny, protože ty, jako n-tej majitel, tu smlouvu s tím souhlasem nepodepisuješ, a tudíž pro tebe nemá co platit a tedy souhlas zaniká, protože jej podepsal první majitel. Tzn. by to automobilka měla na základě avíza o koupi ojetiny bloknout.
6. 5. 2025, 08:04 editováno autorem komentáře
Spis takhle:
-- automobilka měla na základě avíza o koupi ojetiny bloknout.
++ automobilka měla na základě avíza o prodeji ojetiny bloknout.
Novy majitel nema povinnost cokoliv hlasit automobilce.
Kdyby se na to vztahovali pravidla jako na IT, tak zminka ze je neco z druhe ruky znamena ze od toho vyrobce automaticky dava ruce pryc, pry mate kupovat oficialnimi kanaly / od ofiko distributoru.
Tak muzeme cekat podobnou neprijemnost - ze pokud nejste prvomajitel, tak se na vas servis vykasle. Zatim to takhle neni, protoze si nechteji kazit jmeno.. ale podle me jen vyckavaji na nejaky spoustec, ktery by jim to povolil a nevypadalo to jako kartelova dohoda.
To je nesmysl, protože automobilka nemá JAK zjistit, že auto změnilo majitele. Má šanci se to dozvědět v případě svolávačky bezprostředně ohrožující bezpečnost, protože v tom případě má povinnost majitele obeslat, a pouze v tom případě je oprávněna v registru vozidel majitele zjistit. Takže už z principu to bez iniciativy ať už dosavadního (ten se na to vykašle) nebo nového majitele udělat nejde.
U aut relevantních k tomuto tématu to naopak automobilka ví prakticky jistě, protože se změnou majitele se změní i uživatel aplikace, kterou používá většina majitelů (na vzdálené rozmrazení skel nebo vychlazení interiéru před jízdou, na odeslání trasy do navigace atd.)
Často bude mít přístup i k občanské identitě nového majitele, pokud si koupí příplatkové služby nebo paušální servis, tam jsou už platební údaje, karta atd.
Od pandemie jsem trochu obnovoval vozový park a kupoval ojetou Škodu, Kia, Ford, Renault, BMW... a u všech to automobilka věděla hned. U Fordu jsem si appku pro sebe neinstaloval, ale po pár dnech mě auto vyzvalo k potvrzení souhlasu s telemetrií a sdílením dat (které jsem odmítnul), zřejmě jak si původní majitel auto ze svého účtu odstranil.
Tohle jsem nikdy nepochopil: na co nějakou appku?
Já mám sice auto s infotainmentem
, ale nikdy mne ani nenapadlo k tomu připojit něco jiného, než flashku s písničkami.
Jasně, jsem menšina, ale prostě obvykle telefon s sebou nenosím, a pokud ano (a pokud mám řídit), tak jej před nastoupením do auta vypnu a odložím dozadu do kufru.
RRS: na co apku? Reknes si ze za 20 minut vyjedes, tak pres apku zapnes na dalku vyhrivani, a az prijdes k autu tak nemusis skrabat skla. A hromada dalsich pouziti, takova Tesla ti umi i sama vyjet z garaze a postavit se pred dum. (Jasne ze se muzes obejit i bez toho, ja se bez toho taky obejdu.)
Pro zmenu strkat telefon do kufru je podivne z druhe strany - co kdyz stojis na krizovatce a nekdo ti nabori kufr? Prohrabes promackly kufr abys zjistil ze telefon je namaderu? (Jasne, havarka muze probehnout i jinym zpusobem.)
No - i kdybych opravdu měl telefon, do kterého lze tu appku dát, tak předpokládám, že buď musí být v tom autě či dostatečně blízko, aby dosáhlo BT, nebo by musel být i ten telefon, i ten auťák, připojený ke stejné wifině či k internetu. A minimálně můj telefon se k ničemu nepřipojuje, protože je jen na telefonování a není dost velký na to, abych na něm něco na dálku ovládal.
A než bych našel, nabil a nastartoval tablet, tak mám ta okna dávno oškrábanná.
Přeci nebudu vyhrabávat telefon z tašky, aby mi ho někdo nenabořil v kufru, ale aby mi ho rozbil airbag v kapse! ;-D
Airbag v kapse? Nevim jak ty, ale ja mam mobil v kasliku, a kdyz je havarka, tak mobil rad pouziju k volani zachranky/policie.
Ty mas telefon jen na telefonovani, ale spousta lidi pouziva telefon jako prenosny pocitac.
A ne, bluetooth ne, obvykle internet skrz mobilni data. Auto ma vlastni simku treba. Takze to auto nabehne klidne na druhe strane golfoveho hriste, uvnitr zelezobetonove garaze plne dalsich supersportu. Jako je fajn ze se tu chlubis jak mas stary telefon, ale zase kdyz se zeptas proc, a nekdo ti odpovi, tak uz se nemusis rochnit v tom jak mas stary mobil a ze ho nepouzivas. Nepsal bych to kdybych tuhle tvoji reakci videl poprve, ale uz to vidim ponekolikate :)
No, ono nejde o to, že mám starý telefon
- ten mám proto, že perfektně dělá to, co po něm chci. Dobře se mi drží v ruce a připojí se k síti i v místě, kde to smartphony vzdají (protože jede na nižších frekvencích, které lezou přes kopec), na jedno nabití vydrží týden, a nenutí mne marně bojovat s dotykovým displayem. A vejde se mi do kapsy.
Když najdu obdobný smartphone (řekněme, že splní všechny uvedené body), opět nebude vhodný k ničemu jinému, protože na nějaké ovládání čehokoliv to bude malé - a pokud bude velký, zase se bude blbě držet v ruce při telefonování a nevejde se mi do té kapsy.
A když připustím, že by mohl být tak velký, pak je asi jednodušší oškrábat ta skla přímo telefonem, než se snažit s nějakou aplikací. Lepší škrabka, nežli appka!
;oD
Jenomže to je právě to. Nebo prostě vyrazím o pět minut dřív a oškrabu sklo. To je to, co mi na těchhle technických vymoženostech vadí. Že pro řešení triviálního problému řešitelného triviálním způsobem vyrobíme neuvěřitelně komplikovanou a drahou technologii řešící přesně totéž.
Jak jsem psal výše: hodí se leccos ale když se nad většinou z toho člověk zamyslí, zjistí, že drtivou většinu z toho ve skutečnosti vůbec nepotřebuje a když to nemá, nestane se vůbec nic.
Takovýmto způsobem můžete hodnotit většinu inovací za poslední desítky let. Jsou kritické pro život? Ne. Jsou zbytečné? Nejsou. Proč mít v autě autorádio, vždyť můžu poslouchat aerodynamický šum, že?
V době, kdy je k Internetu připojená kdejaká krabička za pár korun, mi opravdu nepřijde jako overengineering mít k němu připojené auto a těch use casů to má mraky. Někdo si to auto nechá na dálku předehřát, někdo naopak vychladit. Někdo se chce podívat, co se kolem auta děje, když do něj někdo drcne. Já třeba přes v aplikaci kontroluji, jak se auto nabíjí, abych se k autu vrátil, až bude nabité, jak potřebuju. Můžu sedět v autě a sledovat to, můžu se opakovaně k autu vracet a kontrolovat to? Můžu, ale proč bych to dělal?
Ano, takovýmto způsobem skutečně mohu hodnotit většinu inovací za poslední desítky let a také hodnotím. Velká část z nich vychází dost podobně. Ono se nedá říci, že by byly přímo zbytečné. Jen je jejich výrobní i provozní komplikovanost a dlouhodobá udržitelnost ve výrazném nepoměru k výslednému užitku oproti podstatně jednodušším až triviálním řešením. Jenože lidé mají rádi hračky a k tomu ještě trpí efektivně postmoderním pocitem, že když je to víc technické, je to automaticky víc cool.
Chtít můžete co chcete, ale naprosto to nijak nevylučuje to, co jsem napsal. Spíš to svědčí o jistém druhu jednak vaší závislosti a druhak o jednom ze základních problémů dnešní společnosti a doby: tedy neschopnosti rozlišovat co je chtěné a co je nutné. Já nabíjení auta nekontroluji. Proč bych to dělal? Nemluvě o tom, že nemám auto, které je třeba nabíjet takže to vůbec ani nemusím řešit. A ano, mohl bych si říkat, že to děsně potřebuji. Ale reálně nepotřebuji a jak jsem tu už dvakrát psal: stane se něco když to nemám? Ano, nestane se nic. Naprosto nic.
OK, já vám tu životní filozofii neberu. Když to dovedeme do extrému tak Amišové považují za zbytečné cokoliv, co vzniklo posledních 150 let včetně využití elektřiny, a taky fungují. Proti gustu žádný dišputát. Akorát mě to udivuje u člověka, který v dalším příspěvků píše, že mají v domácnosti čtyři auta. Holt každý máme potřeby a pohled na nutnost někde jinde.
"Amišové považují za zbytečné cokoliv"
To mas ale uplne zcestny predstavy. Ale uplne.
Oni klidne elektrinu pouzivaji, stejne jako pouzivaji prakticky cokoli, ale, a to je to podstatny, odmitaji na tom byt zavisli.
Sem zvedav co budes delat ty, az tu "zaprsi" a prestane fungovat elektrina (viz Spanelsko). A to byl jeden den.
Na rozdíl od vás jsem v těch amišských oblastech byl, takže i vím, že je jich samozřejmě víc skupin včetně takových, které věci jako elektřinu odmítají úplně.
Sem zvedav co budes delat ty, az tu "zaprsi" a prestane fungovat elektrina (viz Spanelsko).
Mám pro vás takovou novinu: ona když nejde elektřina, tak nefungují ani čerpací stanice. A dlouhodobě ani rafinerie, ropovody atd. Kolik barelů benzínu pro tyto případy doma uchováváte? Já mám doma FVE, která mi za den dokáže vyrobit energii až na 400 km jízdy. Dnes bylo celý den zataženo a i tak to vyrobilo elektřinu tak na 120 km, takže v případě blackoutu bych si autem zajezdil možná víc než vy, ale myslím, že bychom reálně řešili trochu jiné problémy.
6. 5. 2025, 18:58 editováno autorem komentáře
Nevím, proč by mi panely měly vyrábět přes noc, když mi dost energie vyrobí přes den. Doma mám baterii, z které to auto nabiji až na 100 km, takže to není problém, ani když jsem s autem přes den pryč a dojedu večer. Jinak přes zimu bych se musel uskromnit, ale i v ten nejhorší měsíc mi fotovoltaika vyrobí energii na zhruba 1000 km. Myslím, že provoz auta by pro mě v případě blackoutu byl opravdu jeden z těch menších problémů.
Nevím, jak to máte vy na Slovensku a co myslíte pod pojmem "bežne", ale v ČR má záložní generátory jen malá menšina čerpacích stanic a to za účelem obsluhy vozidel kritické infrastruktury (hasiči, sanitky, policie...). Jestli si myslíte, že při blackoutu si budete tankovat, jako by se nechumelilo, tak opravdu nebudete. I v tom Španělsku při blackoutu čerpací stanice nejely. Stejně jako u nás malá část měla generátory, ale vydávala jen pro kritickou infrastrukturu, protože čerpat mohly, ale kasírovat kvůli nefungujícím platebním a účetním systémům ne.
Lidi s jatrama maji ty papirky kterym se rika penize, vis. A nechodej se do (ne)zaplavenyho kramu divit, ze kdyz sirokodaleko nejdou mobily, tak ze je s kartou vyrazej.
A palivo se da cerpat rucne. Klidne ze sudu.
Mimochodem, ty ses zjevne ten jedinej clovek kterej pres den parkuje auto u baraku aby si ho z panelu nabil a do prace a na nakupy jezdis pres noc.
Lidi s jatrama maji ty papirky kterym se rika penize, vis. A nechodej se do (ne)zaplavenyho kramu divit, ze kdyz sirokodaleko nejdou mobily, tak ze je s kartou vyrazej.
Nechci vám kazit radost z vašeho plánu na blackout, ale tyhle řetězce vám nic neprodají, když jim nejedou účetní systémy. A můžete tam dojít s kapsami plnými hotovosti. Pokud vypadne elektřina, prostě neprodávají. Ono stačí, když jim vypadne připojení a pokladny se nepřipojí na servery.
A palivo se da cerpat rucne. Klidne ze sudu.
Dá se ledacos, ale zatímco vy tady vymýšlíte absurdní scénáře, jak si budete benzín čerpat z podzemních nádrží ručně, abyste dokázal, jak jste se svým spalovákem na blackout připravený líp, já prostě budu nabíjet jako doposud. Na rozdíl od vás to mám prakticky vyzkoušené, protože mám nabíjecí systém standardně nastavený tak, aby nabíjel, jen když je dostatek energie z fotovoltaiky. Ze sítě jsem nemusel nabíjet už několik týdnů, aniž bych se nějak omezoval.
Mimochodem, ty ses zjevne ten jedinej clovek kterej pres den parkuje auto u baraku aby si ho z panelu nabil a do prace a na nakupy jezdis pres noc.
Umíte porozumět psanému textu? V předchozím příspěvku píšu, že mám doma baterku. Když nejsem s autem přes den doma, tak se nabije domácí baterka, večer dojedu domů, strčím nabíjecí konektor do auta a energie se mi z té baterky překlopí do auta a ráno ho mám zase dostatečně nabité. Auto u baráku přes den parkovat nemusím a jezdit na nákupy přes noc taky ne.
Žijete-li na venkově a nemáte-li auto, tak se narozdíl od mnoha jiných věcí něco stane: třeba to, že se některé dny vůbec nemáte šanci dostat tam, kam reálně potřebujete. Koupit jídlo, vydělávat peníze, dopravit děti ze škol a kroužků... no, a dospělí jste většinou dva. A když těch děti pak máte pět, tak se taky dost hodí jedno benzínové vozidlo, kam jich všech pět naložíte a ještě sebe protože ten druhý pak třeba pracuje a vydělává peníze. A pokud někam chcete jet dál, než na pár dní, potřebujete ještě větší auto, kam naložíte sebe, děti, manželku a všechna zavazadla. A taková se z pochopitelných důvodů zase benzínová nevyrábějí vůbec.
Jako ano, bylo by skvělé mít auto jen jedno. Jenomže to bohužel v současných venkovských poměrech není moc reálné. Kromě toho jedno to auto jsem zdědil a druhé jsme ženě kupovali aby se naučila řídit než začne jezdit s velkým
Mně nemusíte vysvětlovat, jak je to na venkově naprd bez auta. Já se narodil na farmě v kopcích za Zlínem. Ale právě proto, že mám zkušenost s životem na venkově bez auta, to auto prostě taky pro mě není nutnost, ale civilizační výdobytek posledních desítek let, který ten život samozřejmě zjednodušuje.
Popravdě je to celkem hloupá debata. Když budeme řešit, co je a co není nutné, tak pro každého to bude něco jiného a nějaký společný jmenovatel najdeme až někde u těch Amišů.
Deti jezdi MHD, vlak jezdi jen diesel ( protoze prazaci chteli rychlovlak, ale zjistili ze uz za komancu chybi trolej ) a prinejhorsim se muzou ucit doma.
K nam zajizdi tesco, kosik nebo rohlik. A stejne tak na samotu v horach zajizdi aspon rohlik. Pesky vsak treba jit do mesta 5km a na nejblizsi bus 2,5km ( kazdy den jsem to chodil do skoly, decka muzou taky).
Momentalne mame jedno vlastni (RAV4) a manzelka obdrzi nejspis EV sluzebaka. To vse se da ukrmit z FVE
RAV4 mj. Ujede v plnem EV rezimu nejakych 75-80km (coz staci na rozvezeni rozmazlenych fakanu a cestu do prace). Benzin se hodi kvuli navstevam ficostanu, zaostalych casti CR ( Viden - Sever, Viden - Venkov) a mnozstvi snehu na horach.
No v soucasne dobe mam spis problem s vyvozem zumpy (protoze nam nejaky skodny element na magistrate zakazal u chaty cisticku ze s tim ani pravnik nehnul) a mistni kanalizace tam odmitaji autem zajet - obcane starej se - tvuj problem a nezapomen nam to dokladovat.
No a prave v techto pripadech je vyhodna RAV4. Zere to podstatne min nez highlander a ty dve hnane napravy pomuzou projet. Vaux neprojel ani s retezy.
Nedavno mne tu vsak nejaky clovek presvedcoval ze on by to jezdil s all season a ze je to o schopnostech ridice :-D
Porad je ale mozne vzit krosnu a jit pesky nebo na lyzich a zapojit deti kdyz uz nic jineho nejde. Jako decko jsme nemeli auto a take jsme to tam prezili.
Mam sedave zamestnani a jen mi to prospeje. Nebudu vypadat jako pocitacem odchovane prase co si po praze vozi zadek 500m do vecerky.
Jenomze u novych aut uz byste skrabat sklo nemel. Vlastne ani u tech starych. Casem ho poskrabete vic nez guma od steracu.
Chapu ze prazak nevi co je pulcentimetr ledu na skle. Chapu ze prazak netusi co muze snih ktery mu roztal na skle a zase zmrznul. A prazak nema tucha co to znamena kdyz se vam zrcatka zarazi a neotevrete ani dvere protoze jsou namrzle. Takova vec. Jako mrznouci mlha. Nebo pokud bydlite u vetsi vodni plochy.
Co ví a neví pražák netuším ale tady u nás na jižní Vysočině je na autech námraza po ránu i v polovině září a několik milimetrů kompaktní ledové vrstvy několikrát za zímu. Ono se to jaksi dělá tak, že přijdete k autu, nastartujete, pustíte ofuk předního skla naplno a ten i když je studený stačí k tomu, aby do dvou minut ten led povolil natolik, že to sklo moc ani škrábat nemusíte. Na to opravdu nepotřebuji komplikované dálkové ovládání, smartphone, aplikaci a auto připojené k internetu.
Nemluvě tedy o tom, že naše nejmladší auto má letos třináct let, zbylá tři pětadvacet, opraví je soused přes ulici v garáží sadou klíčů a kladivem a jejich skla už to fakt moc netrápí. (A už vůbec nemluvím o tom, že jsem to tedy za těch deset let co auta používám fakt nepozoroval.)
To je přesně to, co o té překomplikovanosti píšu.
Nastartovat auto naprazdno nemuzu protoze mam do 15ti minut za zadkem obecni policii a soused by zacal nadavat. U stareho auta bylo webasto.
U RAVky je tepelne cerpadlo ktere funguje do -10C coz staci na vetsinu use cases na vyhrati interieru. Pokud uz je zima vetsi, tak porad funguje dobre rozehrati predniho a zadniho skla, sedacek, volantu a to bez nastartovani motoru a bez webasta.
Uspora energie a benzinu.
Jinak pro evropske verze je vzdaleny autostart dalkacem zakazan. A tak kdyz se nedostanete pres led ke dverim (zejmena u starych aut) tak vam zbyva fenovat nebo zkusit vlezt pred kufr (opet prazak nechape).
A co byste tam dělal patnáct minut? Mrznul? Přijdu, odemknu, nastartuju, počkám dvě minuty, odstraním led ze skla a jedu. Do pěti minut jsem pryč. A jinak doporučuju úplně obyčejný rozmrazovač za čtyřicet korun (nebo tak nějak). Proč byste fénoval dveře? Jako jo, může se stát, že přimrzne těsnění, ale to stačí jednou za rok natřít glycerinem a kromě toho se nám to děje jen u posuvných dveří mikrobusu a i to se dá řešit. Funguje třeba WD.
WD vam rozpusti tesneni a muze poskodit nektere plastove casti. 15 minut trva minimalne odtati primrzleho snehu. Jak jsem zminil vyse tak v Kysuce uz bylo nutne pouzit kombo smetacek, lopata, a rozmrazovani celeho auta na dve zmacknuti FOBu.
Sklo neskrabu. Nejsem jantar abych drbal sklo jak za krale klacka. Novy auto a hned podrbane sklo ktere ma i vyhrivani (coz je mj. uz pomalu standard u nizsich rad vozu).
Však já to taky dobře vím. (Nejsu Pražák...)
Ale obecně mi šlo spíš o to, že (zjednodušeně) na telefonování mám telefon a na řízení auta volant a pedály
.
Chápu, že spoustě lidí vyhovuje mít jedno kompromisní multifunkční zařízení
úplně na všechno, ale pak se snadno stanou otroky funkcí a možností. A začnou řešit problémy, které by bez onoho zařízení neměli: nevydrží to nabité, má to malý display, nevejde se to do kapsy, je to moc těžké, jak silnou pořídit nabíječku a powerbanku, jestli ta GPS je dost citlivá, zda má navigace informace o zácpě, zda má zdravotní aplikace informace o zácpě, jestli to potvrzení z bankovní aplikace byla platba za parkování nebo jsem právě někoho pustil na svůj účet...
Zrovna nedávno jsem vyplňoval dotazník, který zkoumal moje preference - jaký bych si chtěl pořídit elektromobil. Přesně tři otázky se týkaly vlastností auta (dojezd, doba nabíjení, cena), dalších asi 50 zkoumalo moje preference ohledně aplikace v mobilu: zda musí umět ovládat klimatizaci, odmrazování, vytápění, otevírání okének (a kterých), které on-line streamovací služby požaduji, zda má navigace zohlednit trasu na základě předpovědi počasí a jak často mi má doporučovat možné zajímavé cíle podél cesty, jak velký display má být ve voze... Kupodivu tam nikde nebyla možnost: tohle vůbec nepožaduji
.
Taky tam nikde nebyly otázky na to, jak má vůz sedět na silnici, kolik se tam má vejít pasažérů a zavazadel, jak moc nastavitelné mají být autosedačky, jak velký má být volant, jak dobrý potřebuji výhled na silnici, či jak vysoko má být podvozek či jak tuhé preferuji odpružení.
Dokonce ani dotaz na oblíbenou barvu.
" Reknes si ze za 20 minut vyjedes, tak pres apku zapnes na dalku vyhrivani"
Jasne a spalim litr nafty nebo pulku baterky ze? Ja kdyz prijdu ke svymu (naftovymu) autu, tak nastartuju, zapnu ohrev skel, a za maximalne minutu to setru steracem. Nepotrebuju na to aby fungovaly nejmin dva internety, nepotrebuju na to aby fungovaly mobilni site, nepotrebuju na to zadny telefon, nepotrebuju aby fungoval nejaky cmoud a nepotrebuju na to premejslet o tom, jestli k tomu autu dojdu za 10, 15 nebo 20 minut nebo mezi tim si vzpomenu ze jeste neco potrebuju, a dojdu k nemu za hodinu.
Jinak receno, to co tu pises, je typicky reseni neexistujiciho problemu.
BTW: Znam nejmin 20 lidi ktery presne tyhle cipoviny v autech maji. Nepouziva to z nich ani jeden. 19 proto, ze vubec netusi jak by to udelali. 1 proto, ze je to knicemu.
A znam osobne i nekolik lidi, kterym uz neslo to auto tou uzasnou aplikaci odemknout, takze byli v riti.
Pokud se bavime o ravce. Staci podrzet tlacitko AC a ta zapne klimu nebo ohrev tak jak bylo naposledy nastaveno. A to bez jakkekoliv appky, offline a jen pokynem z FOBu. Pokud ma slabou trakcni baterii tak zakvaka. Nebo to staci zapojit do zasuvky a vyhreje se ze site. Dokaze predehrat motor i trakcni aku (tohle maji verze pro chaldne regiony jako jsme i my a dalsi treba kanada).
6. 5. 2025, 17:18 editováno autorem komentáře
bez prezdivky ...: "Ja kdyz prijdu ke svymu (naftovymu) autu, tak nastartuju, zapnu ohrev skel, a za maximalne minutu to setru steracem. " - zvlastni, a proc kazdou zimu koukam na vsechny sousedy jak kazde druhe rano skrabou skla pred odjezdem do prace? Mam pocit ze kdyby to bylo tak jednoduche jak pises, tak vidam jiny obrazek.
No ale ja o tom moc nevim, ja pokud mozno autem do prace nejezdim, protoze mohu pouzivat MHD. Mnohem mene tak ucpavam mesto, generuju mene hluku a smradu ve meste, no a taky mene spotrebovavam fosilni paliva, to je takovy bonus navic.
Ono strašně záleží na tom, JAK je to udělaný.
Když máš možnost si v autě při -25ti na dálku zapnout bufík, je to neskutečná lábuž přijít do vytopenýho auta, protože prvních 10 minut bez ohledu na vytápění volantu nemáš křeče v rukou. Nebo si můžeš při parkování na slunci auto před příchodem vychladit.
Nebo jedeš nějakou delší štreku, kterou si naplánuješ v pohodě na velkým monitoru a do palubní navigace si ji prostě pošleš, takže přijdeš k autu a už tam máš naskládaný zastávky, navržený nabíjení / tankování s ohledem na skutečnej stav baterky / paliva, apod.
Už jsem viděl i to, že sis to mohl napojit na kalendář, a auto si hlídalo servisní intervaly a bylo schopný navrhnout a objednat termín servisu tak, aby ti s tvým programem pokud možno nekolidoval.
Když si někdy spočítáš, kolik času tě ve skutečnosti tyhle věci stojí, tak je to vyloženě příjemný.
A ne, kecy o invazi do soukromí neberu od nikoho, kdo má chytrej mobil a používá internet byť jen k tomu, aby si tu vylejval srdíčko.
A na tohle jsi přišel JAK?
Změna loginu aplikace a dokonce ani změna platebních údajů neznamená změnu majitele auta. Znamená doslova JENOM to, že byla použita jiná platební karta, a že uživatel appky používá jinej účet k přihlášení do ní, ale vazbu na vlastnictví a registraci auta majitelem auta, natož na osobu provozovatele, to nemá doslova a do písmene naprosto žádnou a nejde z toho vůbec nic vyvozovat.
Pokud nemate veterana tak i stare auto vam minimalne jednou za technickou bude par dat posilat pri mereni emisi. Stejne jako bude nabonzovano ujete kilometry a treba par udaju z ridicich jednotek.
Pokud pojedete do autorizaku tak bude do jejich databaze nabonzovano z auta vsechno mozne vcetne blbosti jako napriklad kolikrat byl zmacknuty ten ktery pedal a pokud jste si nevymazal seznam zavad v jednotlivych jednotkach. Zapomente na to ze dneska jsou firemni diagnostiky offline a jen pro krasne oci automechanika.
U te RAVky u novych variant lze telematiku vypnout odpojenim DCM bez jakkehokoliv naradi. Bohuzel ale odpoji i sluzby ktere vylozene chcete nebo jsou nutne pro splneni technicke/legalni nalezitosti - jako ecall.
U evropske varianty jsem mel moznost smluvne odmitnout telematicke sluzby hned 2x u toyoty a pojistovny uz x let zpatky.
Disclaimer: Cokoliv co udelate na zaklade meho prispevku je na vase vlastni riziko. Odpojeni DCM muze vest ke ztrate financi, legalnich nalezitosti k provozuschopnosti vozidla, muze byt v rozporu s vami uzavrenymi smlouvami, muze vest k nezakonnemu jednani a pripravujete se o dalsi moznost privolat pomoc v nouzi, ziskat data o provozu, aktualni navigaci ci dalkovemu ovladani vozu vcetne jeho stavu, coz muze v krajnim pripade poskozeni zdravi ci usmrceni osob ci zivych tvoru.
5. 5. 2025, 17:36 editováno autorem komentáře
Veterána budu (moci) mít asi za dva roky, jednomu z mých aut bude 30 let. Další se do tohoto stavu dostane o dva roky později a poslední až v roce 2036. Když do té doby přežije :). Ani jedno z nich nemá ecall a pokud je dneska podmínka mít v novém autě ecall, tak to je asi ten hlavní důvod, proč si to nové auto nekoupím. A je mi úplně jedno, že tam je pro moje dobro a už úplně je mi ukradené, že by tam mohlo být pro dobro ostatních, protože dobro ostatních je, jak jsem se za svůj život nesčetněkrát přesvědčil, pro mě docela drahá sranda (o mém dobru proti mé vůli to kolikrát platí úplně stejně).
Ano, udržování starého auta stojí randál a ze své zkušenosti, pokud tomu člověk nehoví a nedělá si to sám (což je přesně můj případ - auta mi dělají jiní a já je za to platím), tak se to ekonomicky nevyplatí, je to černá díra na prachy. Ale tak někdo utrácí za drogy, někdo za děvky, někdo pro svůj pocit bezpečí posílá prachy podvodníkům ... já je utápím v udržování starých aut při životě. Každý máme jiné preference, někdo rád holky, jiný vdolky. Jo, až nebudou ty lidi, co ty auta ještě umí (a že jich je čím dál míň) a až nebudou ty náhradní díly, tak to bude problém (pomíjím fakt, že naše skvělá EU nám chce některé náhradní díly rovnou zakázat, hovořím o snahách určovat, kdy je auto ještě opravitelné a kdy už ne). Byl jsem zrovna v servisu pro jedno z nich a ten šéf mi říká, že s mladýma je to velmi často úplně v háji, říkají mu prý takové věci jako „já se zeptal umělý inteligence a ta mi řekla, že takhle a takhle“, tak je hned u dveří posílá zpátky do oběhu.
Se starymy dedky automechaniky je ale neskutecny problem. Pamatuju jak u tatova favorita cumeli jak puk na elektronikou rizeny karburator. A pritom velmi primitivni technologie i diagnostika - na urovni cteni blikani. V te dobe uz tento koncept byl stary dekadu nebot se prechazelo na strikacky a ECU.
O mnoho let pozdeji velky problem oprava auta s robotizovanou prevodovkou. Nakonec stacila navsteva mistniho servisu kde sverazny pan vybaveny slusnou anglictinou ukazal na "ivana" v rohu. Ivan propajel ridici jednotku, naprogramoval, voloda na stole vyzkousel a pan dal dohromady hydrauhliku spojky. Za tri dny hotovo i s cekanim na dil (hadicka a uhliky na servo).
Ale tech blbych kecu co jsem si vyslechl ve dvou autorizacich a u jednoho kutila. Pritom je to jednoduchy proti DSG.
Po kafi mi chlapik sdelil ze za mlada byl na zkusene v USA a v Nemecku. A ze to stacilo k tomu aby se mu v cesku zilo dobre.
V rodine asi budu drzet CVT/e-CVT a tak auta si v klidu odzijou tech prumernych 15-20let. Manual mi do auta nesmi od 90 let minuleho stoleti.
5. 5. 2025, 19:34 editováno autorem komentáře
Byl to uplne posledni serie z fabriky pred feliciema ktera nekde zbyla v MB. Asi ji v zahranici uz nechteli :-)
Byla cela jina. Interier cerny, neseriova barva na,zakazku, elektricky stahovani oken atp. Vic uz si moc nepamatuju.
Dnes by se asi o to poprali a nevim kde to skoncilo. Ten favorit se do 3 dnu prodal.
Nějaký atyp to byl zcela bezesporu, ale dost pravděpodobně ne poslední série, leda někam na export. Favority několik posledních let výroby (po faceliftu?) měly už jednobodové vstřikování (Bosch MonoMotronic), stejný motor se pak používal i ve Feliciích, kde byl pak ještě upraven na vícebodové vsřikování (Siemens SIMOS). Alespoň pro český trh to tak platilo.
U toyoťácký eCVT bacha na olej. Oni dneska všichni prodejci v autorizácích módně vykládají, že je tam "doživotní" náplň, jenže to ve skutečnosti znamená, že špajzka velmi rychle dožije. Třeba 8kvalt borg v bávu bez výměny oleje má obvyklou životnost 150kkm, a pak si buď koupíš novou špajzku v ceně zbytku auta, nebo dáš auto do áček za pár škeblí a koupíš si nový. Přitom stačí sundat spodní víko s integrovaným filtrem (to bohužel musíš koupit nový, protože to při pokusu filtr vyměnit rozlámeš, ale nestojí až tak moc) a nalejt tam novej. Uživatelský kluby uvádějí doporučení první výměnu udělat do 90kkm a pak každejch 60, ale když jsem vidět co z tý mojí vyteklo po 80kkm, tak to asi budu dělat každejch cca 30 = při každý druhý výměně oleje v motoru (přitom fabrika uvádí interval 30 tisíc, což je naprostá blbost, protože i ježdění ve městě je podle manuálu "extrémní zátěž" vedoucí na doporučení zkrátit interval na polovinu). Novej olej do tohohle robota se ze všeho nejvíc podobá oleji na šicí stroje. Je to řiďounký skoro jak voda, průhledný, a barvu to má asi jako boční okýnka. Po 80kkm z toho teklo něco jako zhrudkovatělá worčestrovka.
Obdobně diferák; taky "doživotní" náplň, servisák z toho benzínem vymejval něco jako nutellu, přitom čerstvej olej vypadá asi jako 10-W60ka.
No a eCVTčka máme ve firemních RAVkách. Taky ti při prodeji auta nakukají, že je náplň "doživotní", pak se dojdeš zeptat na dílnu, a tam se dozvíš že v uživatelským manuálu k autu se píše doporučení měnit při 80kkm, ale oni by doporučili spíš 60, pokud to jezdí po městě nebo dálnici; 80 že prej jen pokud prakticky všechno co se najezdí, jsou dlouhý trasy do 100ky mimo město ustálenou rychlostí.
6. 5. 2025, 07:45 editováno autorem komentáře
Se servisem automatickych prevodovek jsem obeznamen. V rodine mame uz 4te auto s automatem(robot,DSG,hydramatic a ted eCVT). V praci jsem mel chvili stareho "yardu" s CVT. A u vsech diky servisu prezily prevodovky ostatni casti. Jenomze musite si o to explicitne rici. Jinak vas nechaji prevodovku usmahnout
Asi nejvic problemu bylo s DSG kde jsem pro radny servis jezdil do nemecka.
U auta za mega fakt nemam problem poridit i celou novou prevodovku kdyby nahodou. I u autorizaku muzu zaplatit nadstandartni servis (e)CVT. Ale neni
V pripade problemu "Ivan" umi CVT a ma papiry na servis od toyoty. Na dilne mel rozebranych CVT nekolik a je to jeho denni chleba.
Jenom bacha. e-CVT je docela jiny nez CVT. Hlavne podstatne jednodussi
Tohle je rozebrana e-CVT: https://www.youtube.com/watch?v=xg95OlH61lw
Ale to tvrzení od výrobců o doživotní náplni (u mého auta s normální mechanickou převodovkou z roku 2010 je to mimochodem to samé) je naprosto pravdivé. Výrobce už jen tak nějak zamlčuje, že onen "život" auta pak bude velmi podstatně kratší, než by mohl být s náležitou údržbou, a tedy i např. výměnou oleje v převodovce (o motoru ani nemluvě - žádné longlife oleje a prodloužené intervaly výměny), v rozumných intervalech.
Sranda je, že výrobce to v manuálu píše, a je z obliga. Ten kdo to zamlčuje jsou prodejci, protože ti tu informaci sdělí ústně = nedokumentovaně, a tedy jsou schopni ji věrohodně zatlouct, protože důkazní břemeno je na straně kupujícího. A že si nepřečte manuál (na což prodejci hřeší), je JEHO problém.
To je takove to typicky ceske servisove lejno do ktereho uz nehodlam stouchat. Proste si najdu kolik je idealni najezd pro vymenu, zadam vymenu a zaplatim.
Absolutne ignoruju plky dealeru. Dozivotni ... jasne. Do konce zivotnosti prevodovky ktera se po predepsanem intervalu vymeny kterou vam nereknou rozsype -> dojde konce zivotnosti.
Jedina automaticka prevodovka ktera ma dlouhe servisni intervaly vymeny oleje je ta robotizovana kdy mechanicka cast je stejna jako klasicka manualni prevodovka vc spojky. Tam vam driv zacne zlobit ovladaci mechatronika.
Jinak i u manualni prevodovky je treba menit olej.Ale po dlouhych intervalech. Tak trojnasobek proti manualu. To mezitim budete menit tak 2x spojku.
To je zkratka. Starší auta mají prostě slabší pasivní bezpečnost a projevuje se na nich koroze a horší metalurgie, takže pokud tě trefí auto výrazně modernější, roznejtuje tě na pauzák.
Abys měl představu, najdi si videa crashtestu Volva 850 vs Smart ForTwo nebo Renault Modus / Nissan Note. Ta nová auta váží cca třetinu toho co to Volvo, a přestože z nich bys vylez a byl bys s bídou rozcuchanej, to Volvo je vykuchaný a roztřískaný na trsátka.
Tak urcite, nebo mi snad reknes ktereholiv auta tri roky minus. Aby mi nesledoval oci, polohu hlavy a dalsi nesmysly? Takze kdyz sni pohnes jinak nez ceka tak na tebe zpusti uplne debilnui zvuk.. pecka se leknout ve 130...
V lepsim pripade to jde ze vlezes nekde do menu a po kazdem startu to vypnes.. ale to uz dnes taky neni uplne samozrejmost...
Tak si nejdriv definujme co to znamena "mit pod kontrolou". To znamena ze veskere aspekty cinnosti vaseho auta jste schopen ovlivnovat primo bez systemu ktery za vas rozhodne vstup upravit nebo zrusit. Napr. primym elektrickym spojenim spinac ->aktuator, mechanickymi tahly/lanky od plynoveho pedalu atp.
U starych aut jste mohl definovat pomer paliva a vzduchu. To u novych uz nemate pod kontrolou. Mate pomerne komplexni system ktery to za vas rozhoduje.
U starych aut jste mohl definovat jak moc plynu ma auto pridat - to uz nemate pod kontrolou. Vy vydavate pouze pokyn plynovym pedalem ve smyslu - pral by sem si pridat/ubrat pomerove zhruba tolik vuci tomu co je mozne vzhledem k okolnostem a namerenym hodnotam. Jsou tam dva potaky vuci sobe. Drive by wire maji uz hodne stare "vraky" na silnicich.
Podle stavu motoru, teploty, lambda sond atd. vam ECU rozhodne o tom kolik ma jit do motoru paliva/vzduchu a kolik otacek vam ma treba dovolit, casovani, odpojovani zapalovani ve valcich atd.Zmodernizovane vraky s manualem i samy vi jaky mate zarazen stupen a jestli mate spojku a podle toho upravi chovani motoru.
ABS modul za vas muze rozhodnout ze se nebude brzdit. Nebo ne v danem okamziku, v plne sile.
BCM kontroluje steracem,svetla,okynka,klimu atd. Tohle opet nemate primo pod kontrolou. Vy vydate pokyn a BCM ho zpracuje. A muze ho i odmitnout pokud to odpovida naprogramovani.
Napr. BCM s ECU muze zablokovat start. Pripadne jine jednotky - napr. zjisti se zatazena rucni brzda a nenastartujete.
Takze ne auto uz pod kontrolou nemate delsi dobu. Chcete-li, mit poridte si starsiho veterana vic nez 30-40 let zpatky.
Vidím to hodně podobně a taky se snažím udržovat auto v co nejlepší kondici, protože nové (jakékoliv s ecallem a novější) si opravdu nekoupím, ani kdyby bylo skoro zadarmo. A pokud budu někdy v budoucnu potřebovat jiné auto než to, co mám, rozhodně bude nejvýš cca kolem roku 2016, kdy tahle zhovadilost začala být povinná. A je mi celkem jedno, jestli budou opravy "neekonomické".
To, co píšeš o těch mladých, je asi bohužel pravda. Můj mechanik, když jsem se s ním na tohle téma bavil, vykládal, že za poslední roky mu prošlo použitelných lidí pod rukama jenom tolik, že by to spočítal na prstech jedné ruky. Historky, které mi tam o tom současném "materiálu" z učilišť zmiňoval, byly až neuvěřitelné - a to i pro mě jako pro člověka, který je v oblasti údržby nebo oprav aut relativně laik (dělal jsem si je nějaké drobné opravy, výměny oleje, brzdových destiček a kotoučů apod., ale ani na to už teď není čas).
Protože učňáky, pokud je neprovozuje automobilka, nemají prachy na to, aby nakoupily vybavení odpovídající aktuálnímu stavu. Co jsem se bavil s lidma, tak u nás za něco stojí akorát učňáky napojený na škodovku, protože ta jim vybavení dodává na svoje náklady, protože si tím školí SVOJE mechoše, kteří pak budou dělat v JEJÍ servisní síti.
Z toho, co mi mechanik říkal, nic takového neplynul. Šlo prostě o laxnost, nezájem a neznalost naprosto elementárních věcí. Třeba na to, že dle slov mechanika, nějaký z těch učňů "povoloval" matici s levotočivým závitem doleva, a to i přes několikeré upozornění, ať to udělá opačně, nemá dostupnost vybavení učilišť žádný vliv.
"nemají prachy na to, aby nakoupily vybavení "
Jenze to vybaveni nijak nezmeni ten material, kterej tam leze vis? Mam jeden takovej ucnak v rodine ... z 15ti ucnu (automechanici) je jakoz takoz pouzitelnej jeden. Ale ten se nevyuci, protoze nezvlada napsat diktat. Ti ostatni se vyuci, i kdyz tam vubec nechodej.
Vyhazovaci otazka u zaverecnych zkousek je "tak nam teda ukaz, kde to ma motor". Takze jestli zvladnes ukazat +-, ses vyucenej automechanik.
Poptej se, jak probiha vybec do ucnaku skodovky v MB. Prinesou zajemcum ukazat sroubovak a ptaji se jich co to je a k cemu to je. Over si to. 80% z nich to nevi.
Tak to je slušnej kouř :-) Syn spolužáka se tam shodou okolností vyučil, ale to bylo před cca 10 lety, takže se to možná změnilo už i tam. A je pravda, že pokud tam přichází odpad, co se nic užitečnýho naučit nechce, tak klasikovými slovy "z hmoty pastovité konzistence a hnědé barvy (např nutelly) ohebný nástroj na akustické a eventuálně fyzické pohánění tažného dobytka neupleteš".
To není o vybavení, ale zájmu o danou věc. Kamarád tam dělal.
Ti učni to je katastrofa. Jeho slova. Nikdy, nikdy si tam auto nedávej.
No jednou jsem si byl v oficiální pobočce automobilky vybrat službičku a potom mi skoro začlo hořet zadní kolo, kdybych si nevšiml čoudu! Učeň...
6. 5. 2025, 13:36 editováno autorem komentáře
To je, s prominutím, velmi krátkozraké. Je to jen krůček od toho, aby tě pak začala pojišťovna pokutovat za chování, které ze svého pohledu vyhodnotí jako rizikové. Takovou pojistku bych nechtěl ani s 90% slevou. A to nemluvím o tom, že získá spoustu dat o tom, kde se pohybuješ, a podobně.
6. 5. 2025, 09:45 editováno autorem komentáře
S rezem máte pravdu, viděl jsem řadu v zásadě pojízdných aut, které z STK vyrazili, protože (v lehké nadsázce řečeno) byly tak zrezlý, že ani nevrhaly stín. A udržování aut v „netransaprentním“ stavu není jednoduchý, no. Nejsou lidi, co by to chtěli dělat, je to práce. Mám navíc v rodině specialistu na veterány (dělá starý Pragy a podobný věci, komplet plechařinu a všechno) a ten nad těmi mými zatím ohrnuje nos, že to je ho**o veterán a že je lepší to svrhnout ze skály a podle toho k nim taky při opravě přistupuje (odflákne to, aby to bylo co nejlacinější, protože v tom nevidí tu cenu) - nevysvětlím mu, že i to, co má doma, bylo kdysi v očích mnoha lidí podobný kus šrotu. Já ty auta navíc nemám pro to, aby časem stoupaly na ceně, to se vzhledem k jejich dávno nepůvodnímu stavu ani neočekává (a když se to stane, bude to pro moje dědice malý nevýznamný bonus, ale jsem přesvědčen, že to skončí normálně ve šrotu). Mám je proto, že mám rád, když staré věci fungují. A když na to dávám svoje těžce vydělaný a mufnáctkrát štědře zdaněný peníze, aby to pokud možno legálně procházelo technickýma a emisema, tak bych byl docela rád, kdyby mě s tímhle drahým koníčkem nechali všichni v klidu dožít.
No a pak je tu taky možnost si místo nového auta tu "garáž s minisoustruhem" (no těch věcí bude mnohem víc, určitě to nepůjde bez MAG svářečky, nějaká ta ohejbačka plechů, kompesor, stříkací pistole, flexa, letlampa, .... , v podstatě malá klempířská dílna) pořídit sám a pak brát údržbu jako koníček.
A ideálně nějakého pana Lorence - bývalého karosáře, co za pivo zaučí základy.
Pak už se i s ubývajícím plechem dá něco dělat.
Obavam se ze pri snizujicich se tolerancich motoru bude treba velka dilna pro zacatek za desitky milionu (nakup starsich stroju) na obrabeni a opravy motorovych soucasti. Neco cemu se rika "machine shop".
Nemuzete dnes opravovat motory stejne jak p.Grussmann v Nesmrtelnych dedcich. A i tam vidite ze je u te Tatry 148 potreba nejaka preciznost a pripravky.
Ono to má důvodů víc.
1) motor v dílech stojí násobně víc než celej, plus je na něm spousta práce; i samotnej blok nebo spodní polomotor stojí skoro to samý, jako kompletní motor
2) repasovací sady se na nový motory už většinou nedají ani od fabriky koupit, protože jednoduše neexistujou. Třeba do toyoťáckých motorů kroužky pro hrnce po výbrusu neexistujou, protože stěny hrnců mají tak málo masa, že výbrus udělat ani nejde, protože tam materiálu nezbyde dost na to, aby to vydrželo aniž by se to rozletělo na kusy.
3) i kdyby kroužky pro generálku existovaly, musíš stejně vyměnit lágry na klice, protože budou načatý a přidřený, klika bude přinejmenším odřená, takže ji budeš muset přeleštit, budeš potřebovat nestandardní lágry, budeš muset vyměnit ojniční lágry na pístních čepech, možná budeš potřebovat i nový písty, protože už se dávno nedělají s plným válcovým vedením a v nízkých otáčkách mají tendenci se v hrncích mlít a přidírat. Plus díly jsou kvůli vícenákladům na logistiku podstatně dražší, a v lidský práci náklady narostou tak, že to zkrátka nedává ekonomický smysl.
4) nejspíš stejně bude někde v bloku přicpaný některý kanál mazání, takže do generálky upadneš za 150 klacků a po 20 tisících to zadřeš znova. Nebo bude přicpaný kanál chlazení a někde to rupne, ideálně přepážka mezi hrnci. A pak ten motor vyměníš stejně, akorát v tom budeš za o 200 víc, než kdybys to udělal rovnou.
Kalkulujete s tim ze na vrakaci motor sezenete a ze bude v dobrem stavu.
To je ponekud naivni predpoklad. A na vrakaci tezko budete rozebirat cely motor.
Ve vysledku skoncite se tremi motory kde kazdy bude mut nevo rozdrbano a ctvrt mega v haji. Takze jeste budete rad za machine shop nebo maloseriovou druhovyrobu.
Ve vysledku pak vyjde udrzba takoveho auta draze nez koupe slusne novejsi ojetiny.
Nedávno jsem byl s mou letitou popelnicí na výměně rozvodů. Mechanik mi říkal, že už i tohoto motoru se rozvody ladí pomalu na tisícu stupně, jinak jsou problémy s emisemi. Takže bez diagnostiky a kvalitních ND a spousty praxe a šikovnosti má člověk smůlu. Tohle asi v garáži jen tak opravit nepůjde. A až za pár let nebudou k dispozici nové napínáky, kladky, řemeny, tak game over.
Co znamená "letitá"? Problémy mají některá vozidla s EURO 4, která byla na hraně pomalu už od výroby. Letité je ovšem třeba u mně osobně možná EURO 3, Kde byly velké tolerance a problém to nebývá. Navíc musíte jezdit s něčím, čeho jezdí po světě hodně a tak pro to ještě někdo ty díly i po třiceti letech vyrábí.
Poslednich 25 let nemuzete vubec zacit vymenu rozvodu nez diagnostiky a nekdy pripravku. Se spravnymi pripravky od forda jsem zvladl vymenu rozvodu s pomoci zkusenejsiho bez problemu s tolerancemi - ale byl to benzin a strasne jsem se navztekal :-)
Pak stacilo udelat jen reset jednotky (strasne slozity - odpojit napajeni) aby se casem naucila nove hodnoty.
6. 5. 2025, 16:50 editováno autorem komentáře
Znám naopak spoustu lidí, co by to dělat chtěli a dokázali, ale prakticky nikdo to není ochoten a hlavně schopen zaplatit. Protože nejdražší na tom je lidský sádlo, a do údržby a oprav veteránů ho nateče neskutečný množství = stojí to ukrutnej ranec. A ten málokdo má k dispozici.
Máti bratranec míval na klatovsku dealerství a u něj servis právě se specializací na veterány. Dlouho mu tam stála zachráněná a kompletně na veteránský značky zrenovovaná Lancia Fulvia Zagato. Koupil to za pár drobnejch (doslova jednotky tisíc CZK) v severní Itálii v nálezovým stavu, přes 3 roky to dával dohromady (nejhorší bylo poshánět díly splňující podmínky pro udržení statusu veterána), a aby na tom aspoň nebyl v mínusu, do prodeje to šlo za 780 tisíc.
6. 5. 2025, 07:55 editováno autorem komentáře
Tak ono dnes není ještě takový problém to auto odpojit. Třeba u Audi lze zakázat odesílání dat z auta, případně vypnout připojení úplně a myslím, že jde nějak i zcela deaktivovat ten modul se zabudovanou esim, pokud chce mít člověk úplnou jistotu. Pokud tedy chcete nová auta používat postaru, můžete. Problém je, že lidi nechtějí. Ono se občas hodí se do mobilu mrknout, jestli jsem to auto opravdu zamkl nebo ne apod.
Podraz od automobilky je, že této potřeby zneužije a ta data prodává. Třeba Audi chce za ten vzdálený přístup k autu celkem netriviální peníze, tak možná nebude mít takovou chuť to monetarizovat jako automobilka, která to dává zadarmo. Na druhou stranu hádám, že ta data pořád uchovává a když jim to někdo ukradne jako nedávno VW, tak je zákazníkovo soukromí v háji stejně tak.
On je spíš problém, že se o tom opravdu neví, dokonce ani mezi mnoha automechaniky (nedávno jsem se pár lidí přesně na tohle vyptával, nikdo neodpověděl, že to možné je, ale přesto to štvalo prakticky každého z nich)
OT: Neměl byste nějaký odkaz na blog někoho, kdo o tom píše nebo podobné úpravy dělá?
Záleží na tom, co po nich chcete. Pokud jen změnu nastavení, která je oficiálně podporovaná, tak tu by měli znát a povědět vám ji. Co se týče neoficiálního zásahu jako třeba to úplné vypnutí modulu s esim, tak v autorizovaném servisu vám to neřeknou, protože nemůžou, a v neautorizovaném taky ne, protože běžní mechanici se v tom softwaru většinou příliš nevyznají. To musíte za člověkem, který se právě tou softwarovou stránkou živí (aktualizace navigací, dohrávání nových funkcí apod), ti ví a zpravidla to zvládnou, pokud to auto umožňuje.
" autorizovaném servisu vám to neřeknou, protože nemůžou"
Ehm ... tak treba pazout. poptal sem auto s autopilotem (tempomat) ... to si nekupujte ... proc? ... mno ono to v tom je, a tu packu vam tam pridame za 15 stovek (priplatek dle ceniku 30k)
... ford. Integrovana gps vcetne navigace. Priplatek opet cca 30k. Staci switchnout jednu 0 na 1 v konfiguraci auta. Nebo autostop/start volovina. Opet switchnutim jedne hodnoty lze prepnout do inverzniho rezimu = defaultne je to vypnute a tlackatkem to lze zapnout.
Na libovolny nastavovani staci nejakej bt/usb can prevodnik a notes. Na spoustu veci neni treba ani nic nastavovat. Treba ... priplatek za couvaci kameru cca 10k. Kamera se da koupit za tisicovku (je to pal analogova kamerka) a pripoji se na existujici konektor. Otazka maximalne 15ti minut. Fungovat zacne instantne.
Pokud nekomu netrha zily ze mu bude auto pindat ze neco nefunguje, tak se cokoli da odpojit proste tak, ze se z toho vytrhne kabel.
"Ale radu veci treba mit v poradku aspon pred stk"
Tak vzhledem k tomu, ze se na silnicich pohybuju docela dost (30+k/rok) a tomu co potkavam ... tak ne, netreba. Prakticky denne potkavam auta ktery nikdy nemuzou projit emisema. Napr. Kdyz ti to zjevne kouri, neni treba to ani merit. A presto technickou maj ze?
Svitici kontrolka motoru nema na STK vubec zadnej vliv. Protoze tam mas vyjmenovany konkretni veci ktere ti maji zkontrolovat, a to ze ti nekde nefunguje nejaky cidlo neznamena, ze auto neni zpusobily. Chtel bych videt, jak se kontrolujou airbagy ... vazne, jako ze tim autem do neceho napalej aby zjistili jestli vystrelej? Nebo ti sundaj volant/tapucirung aby se podivali estli tam sou?
U airbagu se kontroluje jestli nesviti kontrolka je to bod 7.1.5.2
U stk vyletite z hned na zacatku u emisi kvuli emission readiness a poruchovym kodum. Technika dal nemusi pustit EOBD/OBD .
Stejne tak vas vyhodi pokud vam zlobi napojeni na OBD napr. mate spatny kontakt na dratech. nebo blbne terminace na CANu.
Casy se zmenily. Nevim kdy jste naposledy absolvoval STK ale dnes je to velmi prisne.
Chcete-li si o tom vice precist tak doporucuji predpisy MD.
Co se tyce smradochu na silnicich je rada triku jak na stk projit a pak jezdit dal z hnojem. Premontovani vyfuku, filtru pevnych castic a po dlouhe dobe vycisteni stareho dieselu a jezdeni na naftu ped stk misto oleje z bistra.
Dale je treba si uvedomit ze jezdici z hnojem si takhle muzou jezdit do te doby nez je dalsi technicka nebo je zastavi policajti a na STK poslou.
Jsem si zcela jist, že "kontrolka motoru" v zákonných podmínkách ani podzákonných předpisech pro provoz motorového vozidla zmíněna není. Konkrétní závady? Samozřejmě. Ale fakt ne kde vám svítí jaká kontrolka.
A všechny tyhle elektronické nesmysly, které typicky přestávají na starých autech fungovat jako první jsou přesně to, proč se vyplatí provozovat ta stará.
Jde o to, co je v seznamu věcí vylučujících technickou způsobilost k provozu na veřejných komunikacích. A jiná než nominální funkce systému řízení čistoty spalin technickou způsobilost vylučuje, tečka puntík. Je jedno, že to auto funguje a jezdí; když hlásí, že řízení spalin nefunguje přesně tak jak má, to auto pod obrovskou finanční sankcí a zadržením řidičáku nesmí ven z vrat.
Je tam spatny stav emission readiness u obd ktery zpusobi rozsviceni kontrolky motoru. Senzor teploty, lambdy, misfire, problem s timingem aj. to vsechno muze vyhodit kontrolku a ovlivnit emission readiness.
Prectete si verejne dostupne pokyny na MD pro stk.
Obcas staci jen vymazat pamet zavad a risknout to ze se pri technicke neprojevi
Budto vas technik vyzene uz jen kvuli svetylku a nebo budete trvat formalne na vypsani zavady a oficialnim vykopnuti.
Pri problemu se systemem kontroly emisi u aut vybavenych OBD musi zacit svitit kontrolka "kure". Jinak auto neprojde eurocmoudivou homologaci. Je to nekdy kolem let 2001-2004.
S kontrolkou jsem prosel u stareho Euro 4 vozu v roce 2022. V roce 2024 uz nikoliv. Zavada 8.2.1.2.5. B a C - nevyhovujici. A pri teto zavade nedoslo vubec k pripojeni na OBD. Proste vyrazen rovnou. Stejne skoncil mechanik na jine STK.
A je to jako s jakkymkoliv inspektorem. Ma pravdu i kdyz ji nema. Muzete se dohadovat, muzete s sebou vzit automechanika ale neni vam to nic platne.
Zkuste se podelit s aktualnimi zkusenostmi z STK u zavady na motoru v tomto roce. Jsem velmi zvedav.
Ale mate co dodat. Mate dodat treba o jaky vuz se jedna a z jakych let. Protoze u vozu pred zavedenim standartniho emission readiness pres OBD kontrolka motoru nemusi skutecne znamenat vyhazov od STK. Tam neni povazovana za smerodatnou a jen za doplnkovou informaci.
Ruzne exoticke dovozy, ameriky a jine to nemusi mit ani po prelomu milenia.
Pak muzete mit jeste vyjimku z ministerstva.
A jedine co zbyva uz je potom neznalost u dane STK.
"Tohle je jeden z mnoha důvodů, proč si už já do smrti nejspíš nový auto nikdy nekoupím. Což bude možná shodou okolností nejekologičtější, jakkoli je mi nějaká ekologie tam, kde záda ztrácejí slušné jméno."
Nikoli možná. Už se to někdo obtěžoval spočítat, a i se zohledněním emisí je udržování sebestaršího auta ekologicky šetrnější, než výměna za jakkoli ekojupí sebemodernější. Protože technologická náročnost moderních aut je tak neskutečně obrovská, že nevyhnutelný ekologický dopady to moderní auto nemá šanci vyvážit dřív, než za cca tisíc let provozu.
6. 5. 2025, 08:01 editováno autorem komentáře
Jsem si docela jistý, že můj mechanik žádná data nikam posílat nebude. A dost pravděpodobně ani ty diagnostiky, co používá, nebudou online. Je to totiž tím, že už léta nejezdím do autorizovaného servisu a sice mám o trošku menší komfort, ale jinak servis celkem spolehlivý a za úplně jiné peníze. Navíc se vždycky do detailu dozvím o tom, co a jak bylo opraveno a ještě si u toho většinou hezky popovídáme.
No, já bych řekl, že v tom autorizovaném servisu není ani ten komfort. Já do něj přestal jezdit v momentě, kdy jsem čekal měsíc na termín výměny nárazníku po nehodě. Od té doby jezdím k pánovi, který není autorizovaný, ale na značku se specializuje a má přístup k oficiálním náhradním dílům, s termínem u něj čekám maximálně nízké jednotky dní a vím, že oprava projde rukama jeho jako zkušeného automechanika, u velkého autoservisu nikdy nevíte, komu to dají.
Pokud potrebujete poradne konfigurovat ECU motoru, razeni, specializovane jednotky bez firemnich diagnostik se kolikrat neobejdete. Napr. pokud potrebujete re-flashnout firmware nebo provest podrobnejsi samotesty.
Totiz firemni diagnostiky maji odpovidajici hodnoty pro x variant ktere byly vyrobeny. A obcas si i vynuti online rezim pres update nebo pri zapoceti diagnostiky. 4x muzete jit do neautorizaku ale jednou budete mit problem se kterym si neporadi a budete potrebovat autorizak.
On by tak nejak nebyl velky problem, kdyby z tech dat nekdo odstranil SN a WIN motoru - auta atd. - problem je, ze pojistovna z dat dokazala identifikovat majitele auta - to je velky problem.
Co kdyz si zajedes zaradit na opkruh ? - uvidi tam rychlost 190km/hod a reknou, ze prekracujes rychlost a zvednou ti pojistku ... a nikdy nepriznaji proc ... a v CR si to pojistovny mezi sebou jeste ilegalne zdili ...
To velmi snadno soudně napadneš.
1) poukážeš na to, že jsi jim s tímto způsobem zpracování nedal souhlas
2) prohlásíš, že na veřejných komunikacích předpisy dodržuješ (a s pomocí google timeline snadno prokážeš), čímž důkazní břemeno přejde na ně
3) oni budou muset doložit kdy a kde jsi jel nepředpisově tak, aby to zakládalo důvod navýšení sazby pojistky, načež budou muset doložit data s geolokací, ze které bude jasné, že šlo o okruh, kde nejenže předpisy neplatí, ale kde pojištění neplatí a pojišťovna takové použití vede jako výluku z plnění
4) nejenže ti budou muset uhradit náklady řízení, ale ještě dostanou flastr za zneužití dat a porušení GDPR
TL:DR do toho žádná pojišťovna, zaměstnávající právníky při smyslech, nepůjde.
Pred mesicem jsem si koupil RAVku a specialne jsem se na toto ptal. Instrukce od dealera byla ze kdyz si neaktivuji mobile aplikaci tak moje data nebudou sdilena protoze jsem behem instalace neodsouhlasil sdileni dat.
Tohle je mozna specificke v Australii v CR to muze byt jine.
Vysledek je ze mam SOS, online mapy s dopravou i bez telefonu.
Bez mobilni app. nemuzu otevrit, zamknout nebo zapnout klima na dalku :(
V USA dokonce PHEV Priusy, RAVky, Highlandery, a Lexusy umí to, že když jsou na kabelu a vypadne elektrika, tak začnou napájet barák a podle potřeby si nastartujou. Podle stavebních předpisů sice to auto musí parkovat v otevřeným max zastřešeným stání, a asi to nejde ve všech státech, ale v části to jde.
Remote start je v evrope zakazan. Tovarni verze RAV4 v US rozhodne tohle neumi automaticky. Ne do nejakych 300W ze zasuvky. Je treba prestavba na vetsi odbery ze zasuvky v zavazadlovem prostoru. Pak to funguje a v ready rezimu ktery je spusten z auta si pak auto dokaze samo nastartovat a dobit. Krom jineho ma PHEV RAV4 i "antigreta rezim" - tzv. charge tlacitko:-)
Jinak i evropske varianty maji V2L. Akorat nastartovat (resp. uvest auto do rezimu ready) musite z auta a na vetsi odber je treba tez prestavba.
7. 5. 2025, 09:53 editováno autorem komentáře
Sranda, jak jde každému o soukromí, a raději by vozil svou rodinu 20+ let starým střepem, který se při sebemenší kolizi změní v prach, zatímco každý z pasažérů má u sebe smartphone, který odesílá řádově více dat X různým společnostem.
Jakou strukturární integritu má karoserie, ze které jsou vyřezány prohnilé části, a navařeny nové plechy, poznáte při první nehodě. Do té doby to bude pod kitem a lakem nepochybně vypadat hezky.
Uz je dost problem protahnout tyhle vraky technickou. Vyhodili mne 2x (STK horomerice a repy) Pred prodejem Vauxhalla jsem utratil jednou tolik jako stalo auto aby to proslo. Vc vymeny brzdoveho potrubi (schvaleneho). Pritom z venku vypadalo lip jak o 10 let mladsi ochcavie. Mit garaz tak je z toho pekny veteran. Bohuzel mam k autum vztah uzivatelsky nikoliv melancholicky.
Prodal jsem ho za o tretinu vic nez naklady na servis. Holt schovaval jsem vsechny faktury vc servisu prevodovky. Dnes vozi invalidu.
Ano, nektera stara auta, zejmena vyssi tridy, starnou pomaleji, ale koroze, zejmena na skrytych mistech je sezere taky. Delat cokoli na starem aute je oser, protoze polovinu sroubu clovek uz nevytoci. Taky jsem zvazoval menit orezle brzdove potrubi, ale to aby clovek delal brzdovy system komplet, coz uz muze v nakladech prevysit hodnotu auta. A cim vic se v tom clovek vrta, tim vic si vsima, v jakem je vsechno dalsi v hroznem stavu. Casto je to cerna dira na penize. A pak cloveka treba vyhodi emisi, protoze jim to nekomunikuje pres OBDII...
Taky zalezi kolik toho clovek najede a jake vzdalenosti a jakou rychlosti. Nechci jezdit starym strepem protoze najedu >20k km/rok a jezdim docela svizne, takze se potrebuju na stav auta spolehnout. Chapu, ze nekdo jezdi leda do jednoty pro lahvace a rohliky, takze mu na to staci felda.
U nas na venkove nejvetsi vraky maji akorat zivnostnici a sluzebaky. Nakladni auta a dodavky, kombiky remeslniku ktere dostavaji sodu protoze je to auto pro praci. Osobaky v rodinach jsou pomerne slusne udrzovany i hodne stara auta (nebo tu mame prisne STK ;-)).
Asi nejhorsi auta z venkova jsem videl severni cechy a pak clovek muze sledovat to co stoji pred ubytovnami.
Vyhoda vauxe byla ze na nej byly dostupne nahradni dily vsude. I v kelly family z druhovyroby. To bohuzel u Toyoty neni. U VAG koncernu dobry, ale servis treba prevodovek je v cesku velmi spatny. Kdybych bydlel jeste v kraji kde vcera znamena dnes, tak do radneho servisu bych musel do Plzne nebo Prahastanu. A to uz bych mel bliz do bavorska.
Když si koupíte vrak, budete mít vrak. To je ale váš problém. Nikoliv problém to vraku ani auta obecně. Tohle nesmyslné zobecňování fakt miluju. Vždy se najde někdo, kdo ten nesmysl co jste napsal napíše zas a znovu.
Nemluvě o tom, že velká část lidí nemá obsesivní potřebu kupovat nová auta nikoliv proto, že by měli obavy o soukromí ale proto, že to jednoduše je vyhazování peněz.
Je to vyhazovani penez. O tom zadna. Jenomze ono se to rozhodnuti o nenakupu noveho auta lame v momente kdy shanite slusnou ojetinu a pocitate naklady na vyber slusneho auta.
1. Musite zaplatit cloveka ktery autum rozumi, idealne i znacce
2. Musite mu zaplatit cestu
3. Musite zaplatit i svou cestu
4. Musite si na to vzit volno nebo dopracovat - ztrata prijmu
5. Opakujte v cyklu u aut ktera mate ve vyberu.
Takhle jsem prisel snadno o nejakych 100kkc a zadne auto nebylo vybrano. Naklady uslych prilezitosti. A ten cas bych radeji stravil na dovolene nebo s rodinou.
Muzete mit stesti na referentska auta po zaruce nebo vystavovaci (coz byl muj pripad - byly obouchany disky protoze praha ze). Pokud jste ale kontroloval naposledy trh z auty je to mizerie. Lidi berou vsechno co trochu jezdi. Berou se i auta bez technicky.
Kdyz jsem videl za kolik byl odreny vaux nejlevnejsi varianta nechtel jsem toho sveho dat z ruky (bohuzel stavba garaze vc pozemku by stala jak troje RAV4 v nejvyssi vybave).
Auta za sileny penize bez automaticke prevodovky nebo s vylagrovanou (bez dolozene vymeny oleje a servisu) a nebo ty nejlevnejsi varianty modelu.
7. 5. 2025, 10:44 editováno autorem komentáře
To u nas nejde protoze mame pronajaty vozovy park / smlouvu s pujcovnou. Takze firma vlastne nevlastni zadna auta a po nejake dobe jde auto do obchodu tretich stran.
Podobne nemuzu odkoupit ani slusny laptop a jine odepsane pracovni veci v praci.
To je dost smutny kdyz jsme jeden z dodavatelu pro automotive:-/ Money must flow...