Aha, takže devítivoltovka, ve které je zhruba stejné množství energie jako ve dvou AA bateriích, může vyhodit do vzduchu celé letadlo. No, když to zvládne tohle, tak to zvládne nejspíš i článek CR 2032.
Jsem zvědav, kdy zakážou přepravovat lidi s kardiostimulátory.
Ono to není bezpečnostní divadlo. Letadla jsou velmi drahá, a lidé jsou velmi citliví na zprávy o leteckých neštěstí (naopak oběti pozemní dopravy s klidem ignorují).
V Somálsku došlo v roce 2016 k sebevražednému atentátu na letadlo s použitím laptopu. Naštěstí se to stalo v relativně malé výšce, kdy kabina letadla nebyla natlakovaná. Díky tomu došlo "jen" ke smrti atentátníka a vytvoření relativně malé díry v trupu letadla, se kterou se povedlo přistát. Kdyby kabina byla natlakovaná, výsledek by byl výrazně horší.
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20160202-0
http://www.bbc.com/news/world-africa-35521646
Problém je v tom, že když tohle terouši udělají jednou, tak to můžou udělat znovu. Představte si že to zkusí jednoho rána u dvaceti letů najednou, deset z těch letadel spadne, a zemře přes tisíc lidí. Nebyl byste pak mezi prvními, kdo by se ptal, proč se nepředešlo známému způsobu útoku?Tolik k tomu že se podle vás jedná o divadlo.
Toho času jsou laptopy zakázané na těch letech do USA, u kterých je údajně podezření, že by nemuselo dojít k dopovídající kontrole příručních zavazadel. V tom Somálsku totiž laptop atentátníkovi předali zaměstnanci letiště.
Navrhovaným opatřením je zakázat laptopy v kabině na všech letech, a mít je vždy v nákladovém prostoru letadla. Je otázka jak se dají laptopy nacpané výbušninami detekovat, ale faktem je, že třeba mezi zaměstnanci letiště v Bruselu mají s islamisty dost problém.
Kritici k tomu tvrdí, že důvodem zákazu na letech do USA bylo spíš omezit konkurenci státem dotovaných arabských aerolinií na těchto lukrativních linkách. Bohatí cestující z arabských zemí chtějí během letu používat laptopy, a pokud to nepůjde u arabské aerolinky, tak poletí americkou. Těžko říct, kolik je na tom pravdy. Scénář zákazu laptopů na vnitrostátních letech v US tomu moc neodpovídá.
Další kritika mi přijde relevantnější. Pokud laptop napěchovaný výbušninami přesunete z kabiny letadla do zavazadlového prostoru, tak je velkou otázkou, jestli tím něco vylepšíte. Exploze nastane tak jako tak, a v zavazadlovém prostoru s ní nic neuděláte. Navíc baterie laptopů čas od času spontánně hoří, a v zavazadlovém prostoru s tím nic neuděláte. Pokud bude každé zavazadlo obsahovat laptop, a jeden z nich chytne díky samovznícení baterie, může být výsledný požár vysoce problematický. Tohle mi přijde jako nejdůležitější aspekt, a je potřeba, aby ho důkladně probrali odborníci na leteckou bezpečnost, a přijali kvalifikované rozhodnutí. Nekvalifikované nesmysly od TSA officer Camille Morris (kdo ví jestli to není paní co někde na letišti posunuje příruční zavazadla do skenerů) jsou u toho naprosto irelevantní.
Hezky napsané. Jen dodám, že s největší pravděpodobností dojde k úplnému zákazu transportu laptopů či elektroniky letadly.
Jak se to bude řešit? Pravděpodobně data v cloudu a půjčovny elektroniky na každém letišti. Bohužel.
Elitu arabů jsem zažil v druhé polovině devadesátých let na libereckých kolejích na Harcově. Normální, v porovnání s těmihle chudí arabové byli v pohodě, příjemní kluci. Ale jejich zazobaná elita, to byli "dárečci". Tuhle zkušenost bych přál každému, kdo tuhle kulturu omlouvá. Dost to otevře oči....
Těžko si představit, že by zabití cca 150 lidí (tj. loňský počet obětí teroristických útoků v Evropě) mělo z čistě vojenského hlediska jiný význam, než vyděsit lidi. A lidé se děsí výrazně víc nehod v letecké dopravě, než třeba v automobilové. Koukněte se kolik lidí zemře na silnicích, a jak se to více-méně ignoruje. I když z rozvojem "low cost jihadu" nelze vyloučit, že budou ve větším cílem i jiné dopravní prostředky.
Nemám informace z interní diskuse odborníků na leteckou bezpečnost, ale úplný zákaz přepravování elektroniky s bateriemi mi přijde dost nepravděpodobný, protože lidé dělající business jsou zatraceně zajímavou klientelou, a ti laptopy potřebují.
Koukněte se na procedury na letech El Al: všechna včetně příručních jdou přes CT. V případě jakékoliv pochybnosti (a že je jich spousta - třeba různé gely často končí s podezřením na výbušninu) se použije nějaká varianta hmotnostní spektrometrie. Pokud existuje i jen stín pochyb, veškerá elektronika se pasažérovi zabalí zvlášť a přepravuje se ve speciálním kontejneru. Samozřejmě je to náročnější na pozemní bezpečnostní opatření, kterých je vyjma těch jmenovaných ještě dlouhá řada. Ale jde to.
Izraelci si všude dělají kontroly sami, však jim dlouho nic nebouchlo. Naposledy asi tento https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_330
Tech letadel ktery spadly proto, ze v nich horelo (trebas prave ty baterky) je o dost (rek bych nekolikanasobne) vic, nez tech, ktery nekdo vyhodil do vzduchu. A podivej se na aferu kolem novych stroju s aku pohonem na taxi ... nekolik mesicu to prave kvuli horicim baterkam nesmelo do vzduchu, a pak to "opravili" tak, ze kolem baterky udelali plechovou krabici, a diru z letadla ven, kdyby to horelo aby to nekourilo dovnitr ...
Zkrat Li-Ion baterie nevede k explozi. Může to skončit buď trochou kouře, požárem, a v extrémním případě roztržením článku v důsledku vnitřního přetlaku, ale díru v trupu letadla to nevyrobí.
Několik videí, které demonstrují zkrat Li-Ion baterií:
https://www.youtube.com/watch?v=CYBnEGYWgz4 -- krásná Czenglish :)
https://www.youtube.com/watch?v=AUMiSk1D4Xg
https://www.youtube.com/watch?v=oBlac5gWLfI
Moderní rentgeny na zavazadla snad už dokážou určit typ materiálu, ze kterého se objekt skládá. Na obrazovce obsluhy jsou pak různou barvou označeny kovy, organické látky a podobně. Navíc existují vysoce citlivé sensory výbušnin. Pasažérům se běžně dělají stěry z rukou, oděvů i zavazadel.
Incident v somálsku není problémem nedostatečné kontroly zavazadel. Jestliže pracovníci letiště propašují laptop s bombou přes bezpečností prohlídku, stejně tak dokážou propašovat laptop bez bomby nebo bombu bez laptopu. Zákaz tedy absolutně nic neřeší, neboť bomby jsou snad již zakázané a stejně do letadel občas nějaké dostanou.
Je to bezpečnostní divadlo. Žádné zpřísnění TSA po 9/11 nezabránilo ani jednomu útoku. Ani jednomu. Buď to zachytily kontroly, které byly již předtím, nebo to terorista stejně pronesl (boty, plechovka coly ap.), nebo (nejčastěji) tomu zabránily tajné služby, když to odhalily ještě ve fázi přípravy.
Mimochodem triperoxid acetonu, oblíbenou výbušninu teroristů v Evropě, to stejně nedetekuje. Uklidnit vás může snad jen to, že triperoxid acetonu je tak nestabilní, že pravděpodobně samovolně vybuchne už při startu.
Kterému útoku zabránilo zpřísněné TSA? TSA zřejmě nikdy nechytilo žádného teroristu, a hlavní efekt je odstrašující, který samozřejmě fungoval i s TSA před 9/11.
Já netvrdím, že by TSA nefungovalo, ale že ta zpřísnění po 9/11 jsou otravné divadlo, protože jako odstrašující fungovalo TSA i předtím. Velké útoky po 9/11 zastavila jiná opatření, jako neprůstřelné dveře kokpitu, jiný postup posádky a lepší práce tajných služeb, přes TSA prošli útočníci úplně stejně jako předtím.
Velké útoky po 9/11 zastavila jiná opatření, jako neprůstřelné dveře kokpitu
Jojo, ty pro změnu určitě ocenili příbuzní obětí toho německého magora za kniplem.
Me burakove maslo a mermaid sebrali v GB uz letos, s argumentem, ze to je tekutina.
Marmite není tekutina, ale toxický odpad.
Když odhlédnu od vaší průhledné a značně tupé provokace: Airbus A-320 stojí okolo 2.3 miliardy Kč. Wide-body A-330 stojí nad 5 miliard Kč. Aby se takový stroj zaplatil, musí po několik dekád přepravit každý den spoustu cestujících. Když spadne, je to obrovská finanční ztráta na letadle, plus následuje veliké odškodnění pasažérům, plus je to naprosto příšerné PR. Nemyslíte že majitelé takových letadel mají velmi dobrý zájem na tom, aby jim nepadaly z nebe?
To jestli vy nebo já jsme ochotni akceptovat riziko, že někdo do letadla pronese bombu a zbytky našich těl budou pršet z nebe na nějakou vesnici, je z tohoto hlediska naprosto irelevantní.
http://www.dumfriesshirecompanion.com/DCPics/Lockerbie4_BombingDamage.jpg
Lulane, vis co se stane s utokama rucnikaru az (protoze to je az, a ne jestli) budeme mit 400k fizlocajtu? VUBEC NIC. Zato kdyz zaparkujes o centrimetr vedle cary tak jich hned nabehne nejmin 10.
Tohle a 99% vsech tzv "bezpecnostnich" opatreni funguje uplne stejne. Vis co si dam do kufru az priste poletim? Peknou uhlednou plechovou krabici. Soudruzi pak ten kufr (v souladu s posledni modou) otevrou aby se podivali do ty plechovy krabice, do ktey jim dam pekne uhledne vytoceny zcela vlastni hovno.
A pak budu vymahat odskodneni za to, ze mi kufr znicili, hadry zasmradili, a hovno rozmazli.
Plechovou krabici rentgen prosvítí, ale je fakt, že obsluha uvnitř uvidí hovno.
Hovno navíc může být bráno jako zakázaný biologický materiál, který není v zavazadle povolený. Případně může být bráno jako křehké, takže rozmáznutí ti taky nikdo řešit nebude. Navíc je většinou zakázáno přepravovat předměty, které mohou poškodit či znečistit majetek ostatních (infrastrukturu/letadlo/kufry).
Odhlédneme-li od placebo charakteru takových opatření, co přesně je na vyjádření pracovníka TSA nesrozumitelného? Asi to není cvičený rétor, ale je jasné, že 9V blok považuje za dostatečný náboj, aby ve spojení s výbušninou dokázal způsobit zřícení letadla... Fakticky s ním lze polemizovat, přijde na to, jakou výbušninu má na mysli, opravdovou s opravdovou rozbuškou odpálíme i 1,5 voltovými bateriemi - a čím méně sofistikovaný výbušnina, tím větší počin může být potřeba, aby ji inicioval. Ale že by jeho vyjádření bylo nesrozumitelné...?
Protoze ta tuzkovka ten start start prezije jednou ... to je ovsem uvaha mimo schopnosti tvy myslivny ... Jenze to ze to prezije jednou, je mi tak nejak u odpalovani bomby uplne urite ...
Pricemz pokud zvladnes tu svoji pulku mozkovy bunky, najdes na yt desitky videi kde je to predvadeny.
Mimochodem, mam tu vedle ve skrini nabijecku, ktera zvlada do AA aku ladovat 30A ... a kdyz to tam zvlada ladovat, tak to ten AA nejen musi umet prijmout (on je u toho teda pekelne zhavej) ale umi tech 30A i dodat. Chvilku, pak umre, ale umi. Dva ti dodaj 60A. A to je +- startovaci proud v aute.
V Unii zvažují povinné registrace cestujících ve vlacích.
Lael, tak šup na klystýr rovnou na nádráží!