Hlavní navigace

Ubuntu pracuje s vývojáři Gnome na vylepšení podpory HiDPI

7. 6. 2017

Sdílet

Canonical se rozhodl opustit Unity a vrátit se ke Gnome a začíná nové prostředí postupně vylepšovat. Tento týden hostí ve své kanceláři v Tchaj-pej malý hackfest, při kterém společně vývojáři Ubuntu a Gnome vylepší podporu HiDPI.

Původní Unity si s vysokým DPI rozumí dobře a uživatelé mají k dispozici některá nastavení, která jim mohou zobrazování upravit. Gnome Shell také podporuje HiDPI monitory, ale jeho možnosti jsou slabší a méně flexibilní. V současné době umožňujeme zvětšovat okno jen po násobcích (typicky 2). To se ukazuje jako velké omezení, protože existuje řada systémů, které jsou mezi DPI rozsahy vhodnými pro dvojnásobné zvětšení nebo žádné, vysvětluje stránka k vývojářské akci.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 6. 2017 9:24

    Boo (neregistrovaný)

    Je to k neuvereni, Gnome zacina poslouchat hlas lidu misto svych vizionarskych uletu ted jdou dodelat neco uzitecneho :) Doufam ze im ta vlna vydrzi, zoom 1.5 bych bral hned.

  • 8. 6. 2017 9:04

    Robert Smol (neregistrovaný)

    S vasim tvrzenim nemohu souhlasit. Zkuste si precist ten link link tady nize, uvidite tam, ze se na tom jiz opravdu dlouhou dobu pracuje a teprve nyni ty veci zacinaji zapadat do sebe. Ubuntu hosti hackaton, za to jim zatleskejme, ale ta mravenci prace je odvedena vyvojarema Waylandu, GNOME a ostatnich podpurnych knihoven.

    Pokud nejste dobre informovan, zkuste blogy od Eischmana, Fedoramagazine ci stale jeste funkcni planet.gnome.org.

  • 7. 6. 2017 10:21

    Pali (neregistrovaný)

    > V současné době umožňujeme zvětšovat okno jen po násobcích (typicky 2).

    To znie ako keby robili škálovanie okien rastrovaním, zdvojením každého pixelu. Ak začnú robiť zväčšovanie s neceločíselným koeficientom rastrovaním, tak vnútro okien aplikácií bude vyzerať rozkockovane, nekonzistentne a nečitateľne. Proste škaredo.

  • 7. 6. 2017 10:42

    Palo (neregistrovaný)

    To je otazne. Zalezi ci to co zvacsujete je vektorove alebo bitmapove. Fonty, SVG ikony, vsetko co sa cez API vykresluje vektorovo by sa malo dat zvacsit aj inymi nasobkami. No a samozrejme aj bitmapove veci sa daju zvacsovat necelymi nasobkami celkom dobre s 'miernym' blur efektom.

  • 7. 6. 2017 10:52

    Pexo (neregistrovaný)

    To niekedy pred 8 rokmi riesil OSX. Presli na vektory kde sa dalo a kde sa neda tak sa vyzaduju bitmapy v presnych velkostiach, ktore zodpovedaju podporovanym zlomkom zoomu. Autori aplikacie si proste len strazia aby v danych velkostiach ich bitmapy vyzerali dobre, bez pixelacie ci bluru.
    Predpokladam, ze podobnou cestou ide aj Gnome.

    Co sa tyka nekonzistentnosti tam je kralom na HiDPI skor Windows 10, jedna apka rozmazane vsetko od fontov cez bitmapy, druha len daco, metro apky este dajak vyzeraju ale vseobecne to je UX bordel.

  • 8. 6. 2017 0:06

    Lael Ophir

    Ohledně situace na Win10: pokud aplikace není stavěná na vyšší rozlišení, tak OS těžko může udělat něco jiného, než provést škálování jejího UI. To se týká aplikací které jsou staré, nebo se jejich autoři neobtěžovali implementovat podporu HiDPI. Podotýkám že autoři aplikací jsou někdy dost konzervativní. Například Total Commander se naučil podporu Unicode v názvech souborů až v roce 2009. Windows NT mají Unicode od první verze z roku 1993, a minimálně od roku 2002 byly Windows řady NT (WinXP) verzí pro masy.

    To že ve Win10 u některých aplikací můžete vidět blur jen u části aplikace je opět způsobené tím, že aplikace nepodporuje HiDPI. V některých případech OS umí pro aplikaci škálovat bitmapy (tam nic lepšího nevymyslíte), a zároveň rastrovat vektorové fonty přímo v HiDPI.

    Aplikace přizpůsobené pro HiDPI, včetně "Metro" aplikací, samozřejmě problém nemají.

    BTW další problém podpory HiDPI je třeba když máte připojený najednou FullHD monitor i 4K monitor. Aplikaci přesunete na jiný monitor, a chcete aby to fungovalo jak má. Potom vezmete aplikaci s více okny, a každé dáte na jiný monitor.

  • 7. 6. 2017 12:11

    Sid (neregistrovaný)

    Tu je pokec o tejto teme priamo od vyvojara. https://blogs.gnome.org/mclasen/2017/05/19/fractional-scaling-goes-east/. A doteraz to fungovalo presne ako pisete s tym ze vektorove veci skalovali a zvysok sa rastroval.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.