To jsem na Valve zvědavý. SteamOS a SteamBox hodnotím z obchodního hlediska jako velmi rizikové záležitosti. Samozřejmě chápu, že Valve s uvedením Windows Store do budoucna zmizí značná část příjmů z digitální distribuce, takže se snaží hledat jiné cesty. Na Macu je situace stejná jako na Windows (Apple Store), a na Linuxu není konkurence prakticky žádná.
Jenže ta absence konkurence má své důvody. U SteamOS předpokládám klasické linuxové problémy: (ne)podpora HW, hromada bugů. U SteamBoxu a celého Steamu na Linuxu je zase zjevným problémem nabízený obsah, kterého je minimum, a jen tak se to nezlepší. To souvisí také s vývojem, který je pro Windows i konzole prostě daleko jednoduší díky lepším nástrojům, lepší dokumentaci a existujícím enginům. K tomu jsou stávající konzole pro producenty her sázkou na jistotu. Například do vývoje GTA V šla investice ve výši cca 250M USD, a během prvních tří dnů se prodaly licence pro konzole za miliardu dolarů.
No a z hlediska zákazníka jsou konkurencí PC s Windows a konzole. Jak tohle vychází pro SteamOS/SteamBox?
- PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší. Hodit si Steam do startupu a nastavit mu full Big Picture Mode zvládne snad každý.
- Konzole jsou naprosto bezúdržbové, levné, a nabídka zábavy je daleko širší.
Kde má tedy SteamOS/SteamBox nějakou konkurenční výhodu?
Samozřejmě chápu, že Valve s uvedením Windows Store do budoucna zmizí značná část příjmů z digitální distribuce, takže se snaží hledat jiné cesty
Problém není samotný Windows Store jako uzavírání Windows a vynucování WinRT na ARMech. Linux má dnes oproti tomu mnohem lepší kompatibilitu.
U SteamOS předpokládám klasické linuxové problémy: (ne)podpora HW, hromada bugů
To jsou ale klasické problémy všech OS. Nebo chcete říct, že Windows nemají hromady bugů (včetně těch neřešených i deset či více let) a nepodporovaného hardware?
U SteamBoxu a celého Steamu na Linuxu je zase zjevným problémem nabízený obsah, kterého je minimum, a jen tak se to nezlepší.
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux.
To souvisí také s vývojem, který je pro Windows i konzole prostě daleko jednoduší
Není
lepším nástrojům
To myslíte to tragické Visual Studio, co v něm kolega každý druhý týden najde nový bug nebo chybu implementace C++? Hry nejsou klikací aplikace sesmolené ve stylu Delphi a nakonec i na takové aplikace je Qt Designer o dost lepší než Visual Studio.
lepší dokumentaci
Hlavně lépe nedokumentovaným vlastnostem a race conditions, Wine by mohlo vyprávět :-)
existujícím enginům
Těm, co běží i na Linuxu?
K tomu jsou stávající konzole pro producenty her sázkou na jistotu
S tímto přístupem by nebyl PlayStation ani Xbox a nakonec by nebyly ani hry pro Windows. Amiga je sázka na jistotu ;-)
PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší
Nabídka placeného software. A to se vyplatí :-D
Hodit si Steam do startupu a nastavit mu full Big Picture Mode zvládne snad každý.
Asi zapomínáte na běžné uživatele Windows a snahy MS takové pokročilé věci s každou novou verzí Windows co nejvíc znepříjemnit
Konzole jsou naprosto bezúdržbové, levné, a nabídka zábavy je daleko širší.
SteamBox má/měl být konzole
O jakém uzavírání Windows konkrétně mluvíte?
ARM je pro Windows toho času okrajová platforma. Win32 tam není, protože by autoři stejně SW neportovali (jak se v minulosti ukázalo o MIPS, Alpha AXP a PowerPC). Navíc jde o mobilní zařízení, pro které je Win32 z více důvodů nevhodné.
Ve Valve byli zcela spokojení s Windows, než MS přišel ve Win8 s vlastním Storem. Důvod jejich orientace na Linux vidím právě a jen v tom - do jejich praktického monopolu na distribuci digitálního obsahu, který jim umožňoval požadovat od autorů her prakticky libovolnou část tržeb, jim vlezl někdo jiný, a to do budoucna výrazně nabourává jejich zdroj příjmů.
Podpora HW i řemeslná kvalita je ve Windows řádově lepší než na Linuxu, o tom snad není pochyb. Nikdo si totiž nedovolí vydat PC HW bez podpory Windows, protože by těžce prodělal. A jakkoliv můžete kritizovat třeba Metro ve Win8, tak takovýhle paskvil by z dílny MS nikdy nevyšel:
http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux - proč si to myslíte?
Vývoj pro Windows není jednodušší? Koukněte co vám nabízí DirectX SDK ve srovnání s tou hromadou OpenGL extensions a džunglí polofunkčních driverů. Navíc hra napsaná v DirectX může běžet na desktopových Windows, Xboxu i Windows Phone.
existujícím enginům - mluvím o těch áčkových. CryEngine, Frostbite, Dunia a další. Letitý Source Engine a pár freewarů to fakt nezachrání.
Nabídka placeného software - a samozřejmě freeware. Prakticky každá zajímavá hra (i aplikace) dostupná pro Linux je k dispozici i pro Windows. Naopak to ale neplatí.
zapomínáte na běžné uživatele Windows a snahy MS takové pokročilé věci s každou novou verzí Windows co nejvíc znepříjemnit - takže běžní uživatelé Windows podle vás budou mít problém přidat Steam do startupu (což lze udělat i triviálním skriptem na jedno kliknutí), kdežto instalace SteamOS pro ně bude OK? No uvidíme :). Žádné znepříjemňování přidávání aplikací do startupu nevidím, snad s výjimkou Win8, které bootují do Metra - ale to řeší Windows 8.1.
SteamBox má/měl být konzole - ano, ale na konzoli potřebujete obsah. Pokud nemají ve Valve pořádně našetřeno, aby nalákali výrobce áčkových her, tak skončí jako řada podobných projektů - na smetišti dějin. Navíc i giganti jako Sony a Nintendo mají problém na konzolovém trhu uspět. Proč myslíte, že zrovna Valve má lepší šanci na dobytí trhu, než jakýkoliv nový hráč, který by chtěl na trh vstoupit? Díky těm pár stovkám indie hříček, které jsou k dispozici na Steamu pro Linux? To asi ne.
Takže to shrnu: Valve držím palce, ale jejich počin hodnotím jako komerčně vysoce rizikový, a do budoucna pravděpodobně neúspěšný.
Zajimavy, ze znacna cast toho co je na steamu se da koupi primo od autoru ... hmm ... presto to na steamu je.
Lol ... podpora HW ve widlich je naprosto tragicka ... donedavna si widle neumely ani nainstalovat ovladac pro nejrosirenejsi graficky karty ... dneska prozmenu neumi fungovat trebas s tiskarnama, ktery se rok ci dva nevyrabi ... neco jak gameport/midi je pro widle od vist sprosty slovo ...
Steam měl skoro-monopol na digitální distribuci na PC, takže se autorům vyplatí, i když nakonec dostanou poměrně malé peníze.
Ještě donedávna jste driver grafické karty dostával na CD s tou kartou. Podpora staršího HW může být problematická - to je věc výrobců. Ale obrovským pozitivem Windows je odjakživa široká nabídka certifikovaného HW. U Linuxu musíte prostě spoléhat na štěstí. A někdy to prostě nevyjde:
http://www.root.cz/zpravicky/nektere-nove-notebooky-od-samsungu-nepreziji-instalaci-linuxu/
Pro ilustraci ještě demonstrace toho co dnes může nabídnout se svou technologií Valve, a co mají ostatní pro Windows/Xbox/PS:
http://www.youtube.com/watch?v=Y5FV3Qmrkso
http://www.youtube.com/watch?v=HUrjcJDxCG8
http://www.youtube.com/watch?v=NRmYGJQKVMU
http://www.youtube.com/watch?v=JWvgETOo5ek
http://www.youtube.com/watch?v=HEeEoU2wyXg
http://www.youtube.com/watch?v=N-xHcvug3WI
Hm. A teď se podívejte na hry, které tenhle engine používají. V roce 2012 to byly Oil Rush a Tryst. Obě hry jsou graficky nezajímavé. Asi je něco špatně - Unigine zjevně zatím nenašel místo na herním trhu. Na demu bych kritizoval jen dost okaté dotahování textur a poněkud zvláštně vypadající stíny. Neposoudím ale fyziku, deformační model, částicové efekty, dokumentaci, výkon na různých platformách a s různými drivery, vývojové nástroje atd.
For the quarter ended June 30, 2013, Sony's Game division recorded ... operating losses of 14.8 billion yen ($150.5 million), down further compared to operating losses of 3.5 billion yen ($35.6 million) year-over-year.
http://www.gamasutra.com/view/news/197376/
O jakém uzavírání Windows konkrétně mluvíte?
ARM je pro Windows toho času okrajová platforma. Win32 tam není, protože by autoři stejně SW neportovali (jak se v minulosti ukázalo o MIPS, Alpha AXP a PowerPC). Navíc jde o mobilní zařízení, pro které je Win32 z více důvodů nevhodné.
Aha, proto se ARM bude už příští rok nasazovat do serverů a AMD se vrhá na jeho výrobu. Navíc mobilní zařízení jsou pro tvůrce her již teď velmi zajímavá, takové tablety by áčkové hry jistě snesly.
Ve Valve byli zcela spokojení s Windows, než MS přišel ve Win8 s vlastním Storem. Důvod jejich orientace na Linux vidím právě a jen v tom - do jejich praktického monopolu na distribuci digitálního obsahu, který jim umožňoval požadovat od autorů her prakticky libovolnou část tržeb, jim vlezl někdo jiný, a to do budoucna výrazně nabourává jejich zdroj příjmů.
Proto si většinu her, které jsou na Streamu, můžu koupit i přímo od autorů?
Podpora HW i řemeslná kvalita je ve Windows řádově lepší než na Linuxu, o tom snad není pochyb. Nikdo si totiž nedovolí vydat PC HW bez podpory Windows, protože by těžce prodělal. A jakkoliv můžete kritizovat třeba Metro ve Win8, tak takovýhle paskvil by z dílny MS nikdy nevyšel:
http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/
To je spíš otázka, jestli někdy někdo vůbec dělal testy použitelnosti na Metro, protože to je výrazně horší než Unity.
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux - proč si to myslíte?
Protože SteamBox?
Vývoj pro Windows není jednodušší? Koukněte co vám nabízí DirectX SDK ve srovnání s tou hromadou OpenGL extensions a džunglí polofunkčních driverů. Navíc hra napsaná v DirectX může běžet na desktopových Windows, Xboxu i Windows Phone.
O OpenGL 3.x nebo 4.x jste již slyšel?
Polofunkční ovladače jsem viděl i pro DirectX, typicky třeba u Matroxu. Zato jsem viděl hlavně hodně problémů se zpětnou kompatibilitou u DirectX (včetně her od Microsoftu). DirectX má jedinou výhodu: výrazně rychlejší vývoj, protože to nikdo nestandardizuje a na zpětnou kompatibilitu se celkem kašle.
Hra napsaná v OpenGL běží kromě Windows i na Linuxu, Macu, Wii, Playstation, Androidu, iPhonu a spoustě dalších zařízení. Na Xboxu sice nejde OpenGL, ale i xboxí DirectX je docela odlišný od DirectX pro Windows. Windows RT OpenGL nepodporuje a to je právě to uzavírání, o kterém jsem mluvil. Zkuste to vysvětlit AutoCADu.
existujícím enginům - mluvím o těch áčkových. CryEngine, Frostbite, Dunia a další. Letitý Source Engine a pár freewarů to fakt nezachrání.
CryEngine sice oficiálně nepodporuje Linux, ale používá OpenGL a běží i na Macu, takže portace bude dost jednoduchá, pokud by o to stáli (Dunia sice zatím není pro Mac, ale měla by na tom být dost podobně). Chystá se Source 2, který bude celkem logicky i pro Linux. Pak tu máme třeba C4, Unigine, Unity (ne to od Canonicalu) nebo LWJGL.
Nabídka placeného software - a samozřejmě freeware. Prakticky každá zajímavá hra (i aplikace) dostupná pro Linux je k dispozici i pro Windows. Naopak to ale neplatí.
Aha, takže důvod, proč používat Windows, je, že tam běží linuxové aplikace? Navíc ne vždy to funguje ve Windows stejně dobře jako na Linuxu.
SteamBox má/měl být konzole - ano, ale na konzoli potřebujete obsah. Pokud nemají ve Valve pořádně našetřeno, aby nalákali výrobce áčkových her, tak skončí jako řada podobných projektů - na smetišti dějin. Navíc i giganti jako Sony a Nintendo mají problém na konzolovém trhu uspět. Proč myslíte, že zrovna Valve má lepší šanci na dobytí trhu, než jakýkoliv nový hráč, který by chtěl na trh vstoupit? Díky těm pár stovkám indie hříček, které jsou k dispozici na Steamu pro Linux? To asi ne.
Díky Source 2.
Valve držím palce, ale jejich počin hodnotím jako komerčně vysoce rizikový, a do budoucna pravděpodobně neúspěšný.
O dost méně rizikový než implementace Windows Phone Nokií. I kdyby to selhalo, tak to Valve nedovede ke krachu.
Přičemž Windows jsou na 90+% desktopů, Xbox je majoritní konzole a WP je k tomu pěkný doplněk.
Hra psaná v OpenGL může běžet na všem ostatním, pokud vývojář nespáchá sebevraždu díky té spoustě OpenGL extensions, která sice na daném HW nemusí vůbec existovat, ale zase když existují, tak mohou na každém HW rastrovat něco lehce odlišného. Kdyby ho to neubilo, stačí přidat rozdíly mezi OpenGL a OpenGL ES, tu džungli polofunkčních driverů, a fakt že OpenGL neřeší vstupní zařízení ani zvukový výstup. To jsou tak ve zkratce důvody, proč se většina her píše pro DirectX.
Co máš pořád s těma sebevraždama? Tenhle "argument" u tebe nevidím poprvé. Kdybych tě na chvíli bral vážně, tak si budu pomalu myslet, že vývojáři pro cokoliv od MS jsou psychicky vyrovnaní, usměvaví, svěží, sluníčkoví lidičkové, kterým všecičko napoprvé funguje, zatímco všichni ostatní jsou banda depresantů s patkou přes oko, co se dobrovolně psychicky trýzní používáním obskurních nástrojů, které nefungují vůbec nikde, o pauzách se při poslechu BMTH řežou žiletkama do zápěstí a co chvíli někoho z nich odvezou v igelitovým pytli.
XBox 360 se prodává víc než PS3, tuším všude mimo Japonska. Výsledek je ten, že MS prodal víc XBoxů než Sony, prodal i více her, a na rozdíl od Sony na XBoxu neprodělává.
Xbox One měl mít restrikce proto, aby umožnil to co dnes zavádí Steam: půjčování her. Uživatelé se ale vzbouřili, takže MS restrikce uvolnil. Půjčování asi nebude.
OpenGL běží i na Windows.
Problémy s extensions byly hlavně u OpenGL 2, ale to je už pět let překonané. Na druhou stranu, problémy se špatnou implementací Direct3D taky nebyly zase tak neobvyklé.
OpenGL neřeší zařízení ani zvuk, na to je třeba SDL a OpenSL. Na druhou stranu zařízení a zvuk se na Windows a Xboxu řeší taky úplně jinak, i když je to oboje oficiálně DirectX.
Kozec psal, že "hra nad OpenGL [běží] na vsetkom ostatnom". Jenže na řadě platforem máte OpenGL ES (včetně Androidu ve verzi 2.0).
Jinými slovy přepínání rozlišení (a hlavně přepnutí při pádu aplikace), zvuk a vstupní zařízení řešíte na každé platformě jinak. Pro Windows, XBoxy a WP prostě použijete DirectX. Vstup řeší na všech platformách XInput (vyjma WP - tam joysticky a gamepady moc nefrčí), zvuk řeší XAudio2.
Tak jo, chtěl jste to ..
This experience lead to the question: why does an OpenGL version of our game run faster than Direct3D on Windows 7? It appears that it’s not related to multitasking overhead. We have been doing some fairly close analysis and it comes down to a few additional microseconds overhead per batch in Direct3D which does not affect OpenGL on Windows.
Zcela evidentní zjištění, že na úplně stejném stroji s úplně stejnými Windows7 běží OpenGL implementace rychleji než Direct3D kvůli většímu overheadu. !!
Ještě pořád budete tvrdit, že DX je rychlejší ?!?!?!
Situace u Left 4 Dead 2 je nejspíš způsobená špatnou optimalizací DirectX kódu. Unigine je naopak rychlejší v DirextX, a to celkem výrazně. Možná pánové umí optimalizovat lépe než ve Valve? :)
http://www.g-truc.net/post-0547.html
Ne. Jen tvůrci Unigine neudělali nic pro optimalizaci s OpenGL, kterou udělalo Valve. Dokonce to vedlo ke změnám v driveru GPU. Zopakoval bych test s novými optimalizovanými drivery Nvidie.
Dokážete pořádně číst ? zcela jasně je v tom článku psáno, že DX má větší overhead časový.. v části, kterou programátor neovlivní..
jj, on kazdej nadsene rici a zrizuje si uz po 25ty ucet u M$, aby za rok, ci dva zjistil, ze svy nakoupeny appky si muze leda nalozit, protoze zase neco nekde prekopaj, zrusej, ... jako by to tu nebylo uz nekolikrat ... ze , viz jejich uzasny "Games for Windows" ... kdy kdo rozchozoval naprosto cokoli, tak jiste s radosti potvrdi, ze to byl zazitek skutecne za ty prachy stojici ... zaobirat se tyden tim, ze tahle sracka nefunguje ... to fakt stoji za to.
Další krásná prognóza od L.O. :)
Vytisknu a za pět let dám za rámeček na stěnu prognóz kolem MS.
Hned vedle Ballmerova výsměchu, že iPhone nemá šanci na úspěch.
A Gatesova názoru, že iPad je k ničemu.
A L.O. 2 roky staré prognózy, že WP budou do 2-3 roků masivně používaným OS pro mobily.
Jo a ještě mám někde rok staré (už nevím koho) tvrzení, že Elop nečiní kroky k levnému prodeji Nokie Microsoftu ..
:)
Windows Phone přece jsou masově používané. 8.3% v EU5, 12% v Mexiku, 15.3% ve Vietnamu, 12% v Litvě, na řadě trhů překonán iPhone... Čekal jsem rychlejší nástup, ale ten čekala řada analytiků.
Elop činil nějaké kroky pro levný prodej Nokie MS? Zdroj? Nebo to podle vás automaticky vyplývá z toho, že MS nakonec Nokii opravdu koupil?
Na vašem místě bych spíš upozornil na to jak jsem tvrdil, že MS nekoupí Nokii ani jiné výrobce HW, protože se tím z tradičního partnera výrobců HW stal jejich konkurentem. A vidíte, stalo se. S předvídáním budoucností je totiž takový jeden problém: často to nevyjde. Nakonec by o tom mohli hovořit jiní; jejich výroky si předpokládám také dáte na svoji nástěnku.
http://archive09.linux.com/feature/30873?theme=print
http://www.root.cz/zpravicky/linux-je-nejrychleji-rostouci-os-na-svete/
http://www.root.cz/zpravicky/pristi-rok-pry-bude-linux-na-vetsine-pocitacu/
http://www.bytebot.net/blog/archives/2007/05/07/dell-collaborates-with-microsoftnovell-2007-is-definitely-the-year-of-desktop-linux
http://www.pcworld.com/article/13908/article.html
Další materiály na téma "rok XXXX bude rokem linuxového desktopu" si jistě obstaráte sám. Trochu se ale obávám, že v takové záplavě mé nevyšlé předpovědi trochu zapadnou :D
V Evropě a US je trh se smartphony už poměrně nasycený. Uživatelé mají smartphony, a při výběru toho příštího hledají lepší verzi současného stroje. Místo starého iPhonu si často koupí nový, totéž u Androidu. Přesto mají WP v EU5 8.3% (ve Francii mimochodem 11%), což není špatné. V US je to horší, tam jde o cca 3.5%. Dost velký vliv na to má dotace telefonů u operátorů, stejně jako školení prodejců u operátorů. Apple má velmi silnou pozici, a Nokia prostě nemá tak dobré prodejní kanály.
V rozvojovém světě počty uživatelů smartphonů teprve rostou, a spousta lidí si kupuje první smartphone. A nenechte se zmást - rozvojové trhy jsou daleko větší než EU a USA dohromady, a smartphone tam chce každý.
Nějaká data:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/18284_Kantar_data_shows_Windows_Phon.php
Na konci roku 2008 měla Nokia celosvětově 41 % trhu (a 64 % tržeb), byla pátou nejdražší značkou světa a ještě v roce 2010 byla vyhlášena Dow Jones Indexem jako nejudržitelnější technologická společnost, když překonala i takové obří firmy jako Samsung, HP, Google, Apple nebo Microsoft. To ještě netušili, že se tam chystá Elop. Dnes má celosvětově pouhá 3 % trhu, prakticky nulové tržby a značka loni zmizela z TOP 100.
Jenže Nokii ujel vlak ve smartphonech. BTW celosvětově měla v roce 2012 19.1% trhu, ne 3%, a tržby 30G EUR, nikoliv "prakticky nulové".
http://www.androidheadlines.com/2013/02/seismic-shifts-in-the-handset-market-as-htc-falls-out-of-top-10.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia
BTW Nokia není jediná, komu ujel vlak. Podobně dopadnul MS s Windows Phone, Sony-Ericsson, a dokonce i Motorola (nyní vlastněná Googlem, vyrábí stroje s Androidem a dál vesele prodělává).
Lael Ophir : "PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší."
kdybyste nekecal.
Ono stačí porovnat nabídku standardního repositáře v některé mainstreamové distribuci s nabídkou některého z Webů, které nabízejí soft pro Widle a a hned je vidět na čem jsme. ;)
Jediné v čem Widle mohou Linux předběhnout je nabídka her. vypadá to, že díky Steamu se i tohle relativně brzo změní.
A potom co se týče specifických oborových aplikací. A to kdo ví jestli... To je tak všechno.
Co se týče desktopových aplikací na Windowsech, tam vůbec nestíhají, protože pro nové programy jsou oproti těm starším dinosaurům mnohem obtížnější podmínky pro jejich uchycení. Uživatelé widlí jsou tak vychovaní, že jakmile si navyknou na jednu aplikaci, tak většinou vesele ignorují jakoukoliv jinou. A reaguji velmi podrážděně, když jsou nějakým způsobem přinuceni si zvykat na jinou. Díky tomu se drží už roky několik programů a spousta nadějných projektů v podstatě velmi rychle zanikne.
A co se týče ceny Widlí, to bych vůbec neřešil, vzhledem k věčným nářkům M$ jak moc uživatelů widle pirátí ;)
Co najdu ve standardním repozitáři? Hromady balíčků s knihovnami, které samy o sobě pro uživatele mají nulovou hodnotu. Spousty duplicitních "praktických utilit", často nedodělaných nebo nepoužitelných. A samozřejmě spoustu SW, většinou ve kvalitě freewaru.
Jaký SW podle vás uživatelé na PC potřebují? Podle všeho jde o obecný SW (browser, přehrávač multimédií), SW pro podporu jejich práce, a SW pro volný čas. Linux je na tom poměrně slušně u obecného SW, ale jinak je to bída a utrpení.
Ano, (nejen) Windows se pirátí. Napadá vás proč lidé SW raději ukradnou, než aby použili open source? Nejspíš protože často nenajdou open source s užitnou hodnotu, kterou očekávají.
Ale, ale... Knihovnami se uzivatel zabivat nebude (nebude-li to nezbytne nutne, coz neni pokud k instalaci software vyuziva balickovaci system]. Mimo to jsou tam tez baliky s datovymi soubory, art balicky a pod... Nicmene nic to nemeni na faktu, ze Vase prohlaseni sirsi nabidce softwaroveho vybaveni pro Widle oproti Linuxu je hned z prvniho pohledu (mnozstevniho) pekny FUD.
Kvalitu necht si posoudi uzivatel sam, hadka na toto tema s Vami nikdy nikam nevedla a neminim v tom ani pokracovat. Koneckoncu, to ani nebylo tematem teto casti vlakna ;) Mate trochu problem drzet se daneho tematu :)
Opravdu? A vektorovou grafiku podle Vas delam asi ve Web Browseru, Dokumentaci pisu v soundplayeru, programuji ve videoplayeru ne?
"Ano, (nejen) Windows se pirátí. Napadá vás proč lidé SW raději ukradnou, než aby použili open source? "
To je jednoduche: Nevedomost, linost a to, ze jsou widle momentalne vic na rane. ;) A doufam, ze to tak jeste chvili vydrzi
Tu kvalitu opravdu může každý posoudit sám. Za mě - a většinu dalších uživatelů - je výsledek naprosto jasný.
On někdo neví o Linuxu? Vždyť se o něm cca od roku 1998 psalo snad i v časopisech pro ženy, z každého časopisu padaly CDčka s distribucemi, výrobci HW od té doby dodnes neúspěšně nabízejí stroje s Linuxem, pánové z IBM dokonce nelegálně sprejovali po chodnících Love, Peace, Linux (mimochodem za to dostali 100k USD pokutu - to jsou zřejmě t prostředky, které IBM investuje "v souvislosti s Linuxem" :)). Nic z toho ale nezabralo. Naprostá většina uživatelů dál radši platí nebo krade, než by používali Linux.
http://adsoftheworld.com/sites/default/files/images/ibm_peace_love_linux.jpg
http://www.zdnet.com/ibm-gets-100000-fine-for-peace-love-and-linux-campaign-3002099980/
"Za mě - a většinu dalších uživatelů - je výsledek naprosto jasný."
Jistě. Co si myslíte Vy si musí zákonitě myslet i zbytek světa, že ano? :-D Směšné....
K tomu ostatnímu. O tom, že někdo o něčem ví, ještě neznamená, že to zná. To je sakra velký rozdíl. Pokud by jste chtěl být však puntičkář: dobře beru zpět "nevědomost" a nahrazuji ji "neznalostí".
Lidí raději za widle platí, nebo je kradou ne proto, že by Linux byl špatný, ale proto, že jim tento způsob připadne pohodlnější. A to prostě jen proto, že byly takto vychování: Je to něco nového, neznámého, tedy něco čeho se klasický uživatel widlí víceméně bojí aniž se s tím blíže seznámil (- viz výše).
Proč asi grafici nejedou Gimp, podniky Linux a kancelářské krysy OpenOffice? Protože jsou to horší alternativy.
O problémech Linuxu by se dalo psát dlouho: prehistorické technologie, velmi úzké API, nedodělanost dister, roztříštěnost na spoustu dister, mizerná dokumentace, problematické vývojové nástroje, neexistující trh komponent, slabý ekosystém. Přitom aby Linux uživatele přesvědčil k přechodu, musel by být nejen stejně dobrý (což bohužel není), ale navíc nabídnout něco navíc, aby to vyvážilo cenu přechodu. Zjevně jako motivace nestačí ani nulová cena. Za mě je to fail.
Jistě, protože tomu nejte nakloněn Vy, tak to nepoužívá nikdo.
No, ostatní jsou kecy k zasmání. Například sám jste o něco výše tvrdil, že Linux používají hlavně programátoři, ale zde píšete, že má slabé vývojové nástroje. Logicky si to dost protiřečí, že ano? :-D A to nemluvě o dokumentaci, která je v porovnání s tím co nabízí M$ v podstatě na špičkové úrovni, nemluvě ani třeba o takových uživatelských příručkách k Mandrivě a Ubuntu, pocházejících z pera pana Bíbra a jeho týmu. atd...
Co se týče Vás, my víme, že pro Vás je fail, co Vám nadiktuje vaše PR oddělení ;)
Tržní podíl OOo je, přes nulovou cenu, velmi malý. To je prostý fakt.
Linux má slabé vývojové nástroje. Nicméně vývojáři psali aplikace i době, kdy nebylo pro Linux k dispozici jediné IDE. Bylo to jistě velmi nepohodlné.
Dokumentace je Linuxu na špičkové úrovni ve srovnání s tou od MS? To si asi děláte srandu. Koukněte se na MSDN. Prakticky všechno má intro s vysvětlením konceptů, popis používání, podrobný popis interface, hromady příkladů, a v řadě případů i nějaké tutoriály. Když jsem se chtěl dozvědět, jak na Linuxu pomocí API změnit IP adresu, bylo to velmi náročné hledání. Snad jediné slušně dokumentované API na Linuxu je Qt.
"Tržní podíl OOo je, přes nulovou cenu, velmi malý. To je prostý fakt."
Vite odkud? To jste si zase vycual z palce u nohy? Mate nejaky 100% verohodny zpusob jak overit, zda a kolik uzivatelu vlastne pouziva LibreOffice?
A kdyz uz jsme u toho, pred chvili jste tvrdil, ze nikdo a najednou velmi malo. Jenze "Nikdo" != "velmi malo". Takze... zase lez?
"Linux má slabé vývojové nástroje. Nicméně vývojáři psali aplikace i době, kdy nebylo pro Linux k dispozici jediné IDE. Bylo to jistě velmi nepohodlné."
Zajimave. Jenze takove trochu o hovne, porad to jaksi nevysvetluje nelogicnost vasich tvrzeni - otazku co tedy na Linuxu laka hlavne programatory (o nichz vy sam tvrdite, ze jsou nejvice zastoupeni jako uzivatele linuxu], kdyz jsou na nem vyvojove nastroje tak slabe jak tvrdite. A jak znamo, vyvojove nastroje jsou pro programatora totez jako lopata a krumpac pro kopace.
"Dokumentace je Linuxu na špičkové úrovni ve srovnání s tou od MS? To si asi děláte srandu. Koukněte se na MSDN. Prakticky všechno má intro s vysvětlením konceptů, popis používání, podrobný popis interface, hromady příkladů, a v řadě případů i nějaké tutoriály. Když jsem se chtěl dozvědět, jak na Linuxu pomocí API změnit IP adresu, bylo to velmi náročné hledání. Snad jediné slušně dokumentované API na Linuxu je Qt."
Pripada mi, ze si delate dobry den asi vy ze me. Ono neco hledat na serverech MSDN je opravdu zazitek. Osobne si pamatuji jaka zabava byla jen najit nejake informace o strukture RECT.
Jinak je docela smutne, pokud za dokumentaci k systemu povazujete jen refercni manual k API, popripade tutorialy pro vyvjare (na opensource v podstate zbytecne). To je hodne malo a predpokladam, ze vetsina neprogramujicich uzivatelu by vas s takovou dokumentaci poslal nekam hluboko, kde slunce nesviti ;)
"Nikdo" je v tomto kontextu hyperbola: nadsázka či zveličení, záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost. Čekal bych, že to pochopíte.
Ona také naprostá většina vývojářů nepíše pro Linux, ale pro Windows.
Proč byste něco hledal na "serverech MSDN", když můžete mít lokální dokumentaci nainstalovanou s Visual Studiem?
Na open source jsou dokumentace API, příklady a tutoriály zbytečné? :) To si fakt nemyslím.
Neprogramující uživatelé měli na Linuxu odjakživa problém. Když jsem naposledy zkoušel v helpu hledat pár běžných věcí (jak naformátovat USB klíčenku, změnit layout klávesnice, změnit rozlišení obrazovky apod.), dopadalo to pro Linux dost špatně.
""Nikdo" je v tomto kontextu hyperbola: nadsázka či zveličení, záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost. Čekal bych, že to pochopíte."
Tak urcite... Je zvlastni, ze se o tom vzdycky zminujete az Vas oponent upozorni, ze pod pojmem "nikdo" si vetsina lidi predstavi neco trochu jineho.
"Ona také naprostá většina vývojářů nepíše pro Linux, ale pro Windows."
Fajn, avsak odpoved zase o nicem. Vysvetlite uz konecne z jakeho duvodu prevazuji mezi uzivateli Linuxu vyvojari, kdyz jsou na nem tak chabe vyvojove nastroje, nebo se konkretni odpovedi na konkretni otazku nedockam (krom mlzeni, vytaceni a uhybani)?
"Proč byste něco hledal na "serverech MSDN", když můžete mít lokální dokumentaci nainstalovanou s Visual Studiem?"
Proc bych si tahal MSDN na disk, kdyz mam pristup k internetu, kde ji najdu taky? ;)
"Na open source jsou dokumentace API, příklady a tutoriály zbytečné? :) To si fakt nemyslím."
Existuje spousta prikladu a tutorialu ve forme jiz hotovych projektu. Staci umet pouzit standardni vyhledavaci nastroje, popr. Google a .... mozek.
"Neprogramující uživatelé měli na Linuxu odjakživa problém. Když jsem naposledy zkoušel v helpu hledat pár běžných věcí (jak naformátovat USB klíčenku, změnit layout klávesnice, změnit rozlišení obrazovky apod.), dopadalo to pro Linux dost špatně."
Fakt? tak nejprve :
man mkfs - formatovani
man loadkeys - layout klavesnice
man xrandr - rozliseni obrazovky
Pokud je mi znamo Gnome i KDE maji centralizovanou napovedu, kde se daji v klidu najit informace o tom jak naklikat jiny layout klavesnice, nebo zmenit rozliseni obrazovky. Mimochodem, pokud si pamatuji, napr. zminovane prirucky Mandrive tyhle informace obsahovaly.
Zvažoval jsem psát speciálně pro vás nějaký markup, abyste pochopil nadsázku, ironii, vtip nebo výsměch. Mohl bych to udělat, ale řekl jsem si "ne". Učte se :)
Proč na důvody distribuce uživatelů Linuxu podle schopností ptáte zrovna mě? Můžu se jenom dohadovat. Důvodem asi bude to, že vývojáři (a admini) na Linuxu vidí víc hodnoty, než běžní uživatelé. Jinými slovy vývojové nástroje jsou slabé, ale hodnota pro běžné uživatele ještě horší :)
Proč si tahat MSDN na disk? Při vyhledávání můžete filtrovat podle použité technologie (select v SQL je něco trochu jiného než v LINQ), a nejste závislý na připojení k internetu.
Aha. Takže místo dokumentace s vysvětlením konceptu, příkladem použití a tutorialem od autorů si můžu vygooglit nějaký projekt, který dané API používá. No to je mi dokumentace :)
Man mkfs atd.? To asi nemyslíte vážně. Nejprve byste totiž musel *znát* výrazy mkfs, loadkeys a xrandr. Od běžného uživatele nemůžete čekat, že se kvůli používání počítače bude šprtat stovky příkazů a názvů konfiguráků. Ve Windows si člověk spustí help a napíše "change keyboard language", "install language" apod. Distra Linuxu v tomhle byla velmi slabá, alespoň když jsem to naposledy zkoušel.
Já bych spíš, řekl, že Vám jde spíš o to, podsouvat nám Vaše dojmy, než o nějakou nadsázku. Ve skutečnosti neexistuje žádný o věrohodný 100% způsob sledování používání open sourcových projektů, takže nikdo z nás nemá ani šajna, jak velké procento uživatelů využívá Libre Office, Gimp, nebo třeba Blender.
S těmi Vašemi nedotknutelnými statistikami jděte někam, protože jejich věrohodnost, je asi stejná, jako věrohodonost předpovědi počasí na příští měsíc
Co se týče vývojářů a Linuxu, je to taková hodně vyhýbavá odpověď. Jak jsme už jednou probíraly výše, Opensourcové nástroje vycházejí prvoplánově z potřeb jejich tvůrců. To platí i pro nástroje, které si tvoří pro svou práci. To samo o sobě vylučuje Vaše tvrzení o slabých vývojových nástrojích, protože jsou tvořeny těmi, kdo je používají. To, že Vy s nimi neumíte zacházet, ještě neznamená, že jsou nějak méněcenné :)
Tak jako tak pořád lepší, než moloch plný zbytečných konin od MS - Visual Studio ;)
Mluvily jsme o tutoriálech a příkladech. A takto klidně hotové projekty mohou sloužit ;) Vysvětlení konceptů a popis API máte v dokumentaci - Vám chyběli tutoriály.
Ach zapomněl jsem, máte pravdu - děkuji za připomenutí. tedy:
man man - příručka prohlížeče manuálových stránek
odtud
man -k <keyword> - vypíše seznam stránek s hledaným pojmem
apropos <keyword> - v podstatě to stejné co man -k
Jinak existuji i projekty centralizujíci a indexující dostupnou dokumentaci. Např. dwww pro Debian GNU Linux, KDE Help Center by mělo umět taktéž pracovat s manuálovými stránkami. Jestli Gnome Help, to opravdu netuším.
Opravdu obdivuji Vaše hluboké (ne)znalosti Linuxu, pane Ophire. Na tak zarytého odpůrce Linuxu, bych předpokládal, že jej znáte alespoň z uživatelského hlediska lépe. Ono asi nestačí nainstalovat, a po deseti minutách usoudit, že se mi to nelíbí a pak všem tvrdit jak je to o ničem... ;) Ale to je pravě ta do***vená logika uživatelů widlí.
Máte pravdu. Například já jsem zuřivý uživatel OOo i Gimpu - oboje jsem stáhnul nejméně pětkrát :)
Aha, takže hledat dokumentaci po všech čertech, nemít k dispozici komponenty, a používat béčkové IDE, to je podle vás výhra. Podle mě ne.
Man je help pro command line, jako help pro GUI je nepoužitelný.
Unixy včetně Linuxu jsem používal dost dlouho na to, abych si udělal názor.