Bolo by super, keby z toho nakoniec bolo nieco ako PlayOnLinux, ktory je sice velmi dobry, ale pre pirata (a zrejme aj poctiveho hraca) problematicky: najst rip hry, ktory bude na pouzitelnom type obrazu (ISO, nie nejake exoticke DMG/BDF/ vselico), ktory bude v spravnej verzii, ktory bude mat ten spravny patch/crack, je niekedy strasna drina.
Ak to bude na Steame fungovat vyladene na tu verziu hry, ktoru ponuka Steam a bude to udrziavane a supportovane, isto si zakupim zopar hier, ktore som doteraz piratil (napr GTA:SA, AOE2, Mafia, prakticky vsetko, co mam nainstalovane cez PoL).
Toto (a dalsie veci, na ktorych je steam zalozeny) je skutocne krok k tomu, aby legalne kupovanie hier bolo pohodlnejsie nez ich piratenie.
Nie celkom. V dobach nedavno minulych si si na legalne kupenie hry musel ist do obchodu kupit disk, doma sa s tym paprat, prepisovat licencne cislo z obalu do textoveho pola pri instalacii, dufat, ze sa nestane nieco, ako sa stalo blizzardu ked nejaku hru updatom rozbili tak, ze nesla (islo o update protipiratskej ochrany) alebo Sony, ktore instalovalo rootkity ako protipiratsku ochranu...
Na druhej strane stiahnem si ISO z netu, mountnem, zbehnem instalator a crack, pripadne pokopirujem licencny kluc z jedneho pola do druheho a hram. Na Linuxe ako som uz pisal je to horsie, ale stale lepsie ako kupit placku v obchode a dufat, ze to pod wine pobezi.
Odkedy je Steam dostupny pre Linux, mam pokupenych uz zopar hier, ale stale su take, ktore pre Linux proste nie su (a nepredpokladam, ze by niekedy chceli byt). Mam moznost si ich zakupit a potom pouzivat priatenu verziu, ano, ale bez tych dalsich veci, co tomu dodava steam to nie je ono.
Nikoliv. Byly doby, kdy legálně koupené hry vyžadovaly instalaci rootkitu, případně otravovaly zadáváním slov z manuálu atd. Osobně mi ale nejvíc problémů dělala ochrana tím, že hra vyžadovala CD v mechanice. Sice jsem hry měl legálně, ale na některém jsem prostě musel sehnat "no CD crack", protože to zaprvé dělalo rámus jak vysavač a zadruhé to ani samotnému CD nesvědčilo. Přidejte fakt, že když jste si chtěl zahrát, tak jste nejprve musel najít placku a dát jí do mechaniky, jinak se hra ani nespustila. Přestože byla nainstalovaná a hraná, tak prostě nejela, dokud nebylo v mechanice její CD. Jó to bylo křiku "ségra, kam jsi mi dala to CD?"
Ta doba je naštěstí pryč.
Valve rules, ako aj minulý týždeň s inou správou
It Looks Like A Steam 64-Bit Client Could Finally Be Near
Written by Michael Larabel in Valve on 8 August 2018 6:56 PM EDT. 3
It looks like Valve could be prepping to finally ship a 64-bit Steam client, possibly coinciding with their long talked about Steam UI/UX overhaul.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Steam-64-bit-Client-Maybe-Soon
To to trvalo, takže, konečně!!! Nečekám od toho Far Cry 7, ale starší věci (které už nikdo portovat na Linux nikdy nebude, protože out of support) by s tím měli chodit dobře, tak dobře, aby člověk ani neměl pocit, že to běží v nějaké vrstvě a ne rovnou. Oni to dlouho odmítali, že prý to odradí tvůrce dělat Linuxovou verzi, což, pravda, je nebezpečí, které trvá (viz Blizzard: Wine nějak funguje? Jo? Tak vidíš)
V budoucnu již nebude záležet na OS při hraní her, nepújde používat cracklá CD a podobné finty. Najdou se však jiné finty. Streamování her je budoucnost:
https://www.zive.cz/clanky/streamovani-her-je-budoucnost-zjevne-tomu-veri-i-google-a-chysta-vlastni-reseni/sc-3-a-193932/default.aspx
Pak si hru zahrajete i na chytrých hodinkách. Otázka je, za jak dlouho to bude ?
jo, tovizejo ,,, odezva na mys/klavesnici/packovac ve stovkach ms kdyz dobre ... to bude urcite uzasnej herni zazitek. A ten HW, kterej bys jinak musel mit doma, si urcite provozovatel poridi zadara, takze ti ho i zadara poskytne ... a ve finale, misto aby se po siti prenaselo par kbit - a i s tim maji provozovatele mmo problem - tak se budou prenaset ... stovkyTbit ... joo, to je uzasna predstava ... lol
SteamOS má na trhu minimální zastoupení, Steam Machines dokonce zmizely ze Steam klienta. Výkon ve hrách je na SteamOS pravidelně nižší než na Windows. O stavu Linuxu pak dost vypovídá to, že ve Valve odmítli podporovat suspend/resume, protože podle nich na současném Linuxu prostě nemůže spolehlivě fungovat.
Teď k tomu uživatelé možná ještě dostanou možnost provozovat hry nejspíš pod ohnutým Wine, takže to sice opět bude mít horší výkon a hromady problémů k tomu, ale navíc jako bonus autorům her odpadne motivace jejich produkty portovat. Plus se nedá vyloučit, že to pošťouchne Microsoft k nahánění vydavatelů her do Windows Store, což může mít pro Valve dost negativní přínosy.
Když to shrnu, tak mi není jasné, o co se ve Valve snaží. Chápu že jsou v těžké situaci, protože na Windows i MacOS mají majitelé platforem vlastní obchody s aplikacemi, a pozice Steamu je daná pouze čistě historicky. Ale nepřijde mi, že by Steam Machines, SteamOS nebo snaha běžet na SteamOS hry psané pro Windows přinesly nějaké zlepšení.